Olet täällä

Putka Häiriköille

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Putka Häiriköille

ViestiKirjoittaja 0132 » 5.4.2019 09:34:53

Kivahan se oli Suomeen tulla. Voi puhua omalla kielellä. Syödä kunnon aamiaista. Ei tarvitse miettiä kauppojen aukioloa.

Hieman olen vielä ihmeissäni kaiken kokemani jälkeen.
Olen ehkä kuin lievässä shokissa.
Tänään matkustan vielä kotiin ja kohteeseen SAUNA.

Tässä video Santiagon de Compostelan kadetraaliaukiolta.
https://aijaa.com/PF3Arq

Kadetraalissa sijaitsee Pyhän Jaakopin, siis yhden Jeesuksen opetuslapsen maalliset jäännökset.
Täyttää varmuutta ei asiasta kuitenkaan ole.
Kuva

Kirkko on kyllä valtavan suuri. Pienen osan kiertelin ja kuvailin joitakin videopätkiä.
Kuva
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 5.4.2019 10:40:12

Kuva

Koristeellista on. Tietysti asiaan paneutuneet tietänevät mahdollisen sympoliikan.
Kuva

Kirkkohan on on remontissa ja rakennustelineet luo kontrastia menneeseen aikaan.
Kuva

Melkeinpä joka nurkkauksessa on jonkinlainen rukouspaikka.
Tässäkin jokin allas.
Ehkäpä siinä jokin uskonnollinen rituaali suoritetaan.

Kuva
Viimeksi muokannut 0132 päivämäärä 5.4.2019 12:07:38, muokattu yhteensä 6 kertaa
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 5.4.2019 11:37:48

Kamera hieman vinossa kuljeskelin ympäriinsä kirkossa.

https://aijaa.com/AVJsm5
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 5.4.2019 12:55:41

Hieman sivukujia.
https://aijaa.com/NjCJSb
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 5.4.2019 14:26:36

0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 6.4.2019 21:29:46

Kiitos.

Kiitos kaikille jotka olivat apuna ja tukena matkallani.
Matka oli kaikkien aikojen suurin vaellusreissu minulle.
Ilman monien ihmisten tukea olisi ollut epätodennäköistä selviytyä noin suuresta haasteesta.

Reissu onnistui täydellisesti. Pääsin kulkemaan jopa Pyreneiden yli. Se matka oli kyllä järjettömän kova ja vaarallinen.
27h lähes syömättä ja korkean vuoren ylitys, osittain pimeässä. Yöpyminen kylmässä ja epäsiistissä hätämajoitteessa.
Myrskytuulen riepoteltavana koko ajan.
Elämäni on kuitenkin joskus opettanut selviytymään mahdottomissakin olosuhteissa.

Ensimmäisen viikon koettelemus oli myös lämmin ja aurinkoinen sää. Tulinhan talven keskeltä kesäiseen Espanjaan. Auringolta jouduin suojautumaan vaatetuksella sillä seurauksella että oli tosi kuumaa. Aurinkovoiteen avulla sain viimein tilanteen siedettäväksi. Nenäni paloi kuitenkin ja se oli muutaman päivän hieman verillä. Myös kämmenselkä meni rakoille.

Toisella viikolla aloin sopeutua reissuelämään. Aamiainen, kävelyä, majapaikkaan, suihku ja nukkumaan.
Sama toistui päivästä toiseen.
Vain lyhyet tauot katkoivat loputonta kävelyä. Mieliala oli korkealla. Kuljin välillä jammaillen ja hyräillen joitain biisejä. Olin todella vauhdissa. Olin päässyt vaelluksen ytimeen.

Kolmannella viikolla kohtasin pitkästyttävät taipaleet. Loputtomalta tuntuvat suorat tiet läpi peltojen. Päivästä toiseen jatkui tätä masentavaa taivalta. Peltoa peltoa peltoa.
Viikon alussa pidin myös ainoaksi jääneen lepopäivän. Olin silloin vatsataudissa. Onneksi vain lievässä.
Opin myös syömään ruoka-aikoina, jotka olivat hieman hankalia vaellusta suorittaessa.

Neljäs viikko alkoi nousulla vuorelle. Vaihtelu olikin tervetullutta. Koin ylirasitustilan, joka muistutti, ettei voimani ole rajattomat.
Kärsin myös jonkin verran erilaisista kiputiloista ympäri kehoa. Vaellus rinkan 14kg painolla höystettynä asettaa kehon todella kovalle koetukselle.
Kaikesta huolimatta pääsin perille. Yli 850km ja 1,2 miljoonaa askelta.
Santiakossa vietin pari päivää ihmetellen kaupunkia ja sitä kuinka olin sinne kävellen tullut Ranskasta asti.
Kävellen.

Nyt palaudun hiljakseen normaaliin elämään.
Muisteltavaa riittää pitkäksi aikaa.

Leipäni saivat tänään uuden ilmeen.
Kuva

Putkis 0132, Buen camino.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 7.4.2019 11:11:12

Kerkesit jo pyhiinvaeltajan leiväkin leipasta. Noissa olisi ainesta myyntiin asti, jos alkaa yritystoiminta kiinnostamaan.
Kotisauna varmaan pehmitti kärsineen kropan taas Suomi-kuntoon.

On varmasti ajatukset vielä loppuvuoden ajan kiinni vaelluksessasi. Nyt vasta on "aikaa" tajuta kaikki kokemansa. Kiitos kun pidit meidät matkassa mukana.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 8.4.2019 01:56:51

Kyllähän sauna ja ruisleipä ovat parhaita palauttamaan takaisin suomalaiseen elämään.
Kyllä oikeasti ajatukset alkaa nyt kelata tapahtunutta.
Nukuin muutaman tunnin ja heräsin äsken hiljaisuuteen.
Olen yksin. Omasta halustani.
Ympärilläni on taas kaikki tuttu ja turvallinen.

Olinko se todella minä joka kulki tuon uskomattoman rankan ja pitkän matkan?
Kuinka selvisin kaikesta yksin? Lentokenttien terminaaleista, junalipuista, bussimatkoista?
Kuljin kaupungeissa vailla epävarmuutta ja pelkoa. En ollut huolissani yöpaikoista, löysin nekin vaivatta.
En tuntenut ahdistusta täpötäydessä ravintolassa tai ruokaillessani seitsemän kiinalaisen kanssa.
Kuinka vaivattomasti selvisin huonolla kielitaidolla.
Miksi en pelännyt edes vuorella, kulkiessani otsalampunvalossa, myrskytuulessa, yksin?
Kuinka voimani riittivät vaeltaa kolmella kaurakeksillä ja vedellä yli vuorokauden, vuoristossa? Miksi en tuntenut kylmyyttä?

Matka jolle lähdin oli minulle mahdoton. En lähtiessäni todellakaan uskonut selviäväni perille asti.
Kun selvisin ensimmäisistä päivistä ymmärsin jotain joka antoi minulle uskomattomasti voimaa.
Tunsin ja tiesin että tämä matka on minun voimieni mittainen.
Matkalla tapaamani norjalainen vaeltajaveteraani sanoi etten selviä suuren ja painavan rinkkani kanssa.
" Ei ei, joudut heittämään puolet tavaroista pois."
Kaikki ystävät ja tuttavat kehoittivat pysähtymään ja lepäämään.
"Et selviä tuolla vauhdilla. Et voi kestää kuukautta tuota rääkkiä. Ei kukaan selviä tuollaisesta."

Minä hymyilin.
Hymyilin ja kävelin.

Putkis 0132
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 8.4.2019 10:06:33

Leimoja passiin keräilin. Niillähän matkan pystyin todentamaan.
Kuva

Todistuksetkin matkastani sain.
Kuva

Todistukseen tuli matkaksi 788km. Se on mitattu matkaksi tuolle reitille.
Kuva
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vilmasto » 8.4.2019 18:30:44

Kun ei täältä sitä peukku-hymiötä löydy niin toteanpa vain, että voi hurjaa tuo sun reissu ja sille ihan hattuani nostan. You did it.
Ja kiitos kun olen saanut vaeltaa mukana täältä ruudun takaa :D
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 9.4.2019 11:56:33

Passi näyttää hyvältä. Toki todistuskin, mutta passi on jotenkin realistisempi. :D
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helistin » 9.4.2019 12:09:04

Hieno passi, varsinkin leimat.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 15.4.2019 22:25:59

Putkis retkeilee taas.

Viikko meni hiljaista elämää vietellen. Pidin nyt ne lepopäivät jotka jäivät maaliskuussa pitämättä. :wink:

Ajattelin tällä kertaa tehdä jonkun pienen ja helpon reissun. Jos vaikka kävisin katsomassa jäätilannetta, ajattelin.
Koska en ollut vielä hiihtänyt tänä vuonna päätin laittaa sukset jalkaan.
Pakkasin rinkkaan eväät ja yöpymisvehkeet.
Kivasti kävi vaelluskengät remmisiteisiin. Ei tarvinnut kuin hieman remmiä jatkaa. Sukset mulla metsämallia ja pituutta 2,5m. Toki muovipohjaiset.
Luistoa oli enemmän kuin tarpeeksi.

https://aijaa.com/TyRf8x

Rinkka selässä hiihtelin muutaman tunnin. Aurinko paistoi niin että silmiin sattui. Eipä ole vielä saanut aikaiseksi aurinkolaseja. Järven rannalla tein sitten tulet ja kahvit perinteisesti keittelin.
Jäätkin näytti olevan vielä ihan vahvassa kunnossa.
Sainpa idean käydä naputtelemassa tuuralla jäätä.
Tuura=työkalu jolla tehdään reikiä tai isonnetaan niitä, siis jäähän. Jotkut lyövät sillä myös jalkaansa ja tanssivat jäällä avannon ympärillä. Päästävät samalla erinäisiä kirouksia ja muitakin loitsuja. Veriuhrin myös monesti antavat.
Minä en ole vielä päässyt perille tuosta pilkkirituaalista, joten en ole sitä vielä kokeillut. Kalojakaan en useimmiten saa ja olen kyllä ajatellut että se johtuu nimenomaan puutteellisesta loitsujen suorittamisesta.
Mutta asiaan.
Tuuralla naputtelin turvallisesti rannalta kurkottaen reikiä. Jäälle ei tietysti ole enää viisasta mennä. Oli vielä hieman teräsjäätäkin. Vene joutaa vielä lepäilemään muutamia viikkoja.
Yhdellä kohdalla oli hieman kovempaa joten jouduin astumaan hieman jäänreunalle jotta sain paremmin iskuun voimaa.
Ja kas kummaa. Kunnon isku ja jäähän tulikin reikä. Ja tuura sujahti avantoon, mutta eipäs karannut kädestäni, koska olin laittanut narulenkin ranteeseeni kuten kuuluukin. :wink:
Tuura tosin oli niin painava että se nykäisi minua jäälle. Painoin jään päällä olevalla jalalla vastaan etten kaatuisi.
Humps. Jalka meni jäästä läpi. Koska kyseinen jalka oli tärkeä osa tasapainoani menetin myös tasapainoni ja kaaduin jäälle.
Ja koska kevät on todellakin pitkällä ja jäät heikkoja arvannette kuinka kävi?
Jysähtäessäni jäähän korva edellä jää murtui hileeksi. Käteni sukelsi tuuran kera hyiseen veteen. Toinen jalkanihan oli jo hetkeä ennen saavuttanut turvallisesti pohjan, noin metrin syvyydestä.

Jos uimaan joku on menossa, voinen kokemuksesta sanoa että vesi on nyt pistävän kylmää.

Kuva

Ps.
Tämän vuoden 2 000 000 askeleen raja rikkoutui tänään.
Ja vain yksi väärään suuntaan.

Ps2. Uusi vaelluspukuni ei ole vedenkestävä. Kuivuu kyllä nopeasti. :D

Putkis 0132, raikkaiden vesien mies.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 16.4.2019 08:52:10

Nonnii!
Eilen kattelin että missäköhän Putkis luuraa, nukkuuko matkaväsymystä pois. Eikä mitä, harrastaa talviuintia tuura tukenaan. :roll:
On sitä hukuttu matalampaankin veteen, joten pysy sinä poeka kovalla maalla vaan.
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 16.4.2019 09:50:37

Kevät tuli, lumi suli, puro sanoi puli puli :lol: :lol:
Että ihan pakko oli mennä kokeilemaan kuitenkin :P

Täällä etelässä ei ole enää lunta hiihtämiseen, mutta idylliseltä näytti kuva sieltä missä sitä vielä riittää. Itse en sitä kaipaa enää kuitenkaan ollenkaan. Odotan vaan että kukkapenkin sulaisi ja niitä pääsisi siivoamaan.
Sillä aikaa kasvattelen ohraa keittiössä
Kuva
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat