Olet täällä

Putka Häiriköille

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Putka Häiriköille

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 10.7.2020 11:19:27

Onko sinulle tullut pakkomielle tuosta Kebnekaisesta?
Eihän siinä muuta, mutta miksi et voi ajatella kokenutta kaveria mukaan? Toki ymmärrän halusi pärjätä yksin, mutta mutta...
Sait jo minutkin pelkäämään.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 10.7.2020 20:13:06

Pakkomielle :roll: :lol: .
Kyllä oikeasti voi noinkin asian ilmaista. Luonnossa vaeltelu on vienyt minut mukanaan. Vaikka yksin retkelle lähden, ei se kuitenkaan tarkoita, että yksin vuorella olisin. Kebnelle kiipeilijöitä kyllä riittää.
Kuten aikaisemmin kirjoittelin ja pohdin riskien olemassa oloa, on todella tärkeää ymmärtää mihin on ryhtymässä.
Viime vuonna näin vuorella parikymppisiä kavereita, jotka loikkivat kivillä kuin kilipukit. Varustuksena heillä oli polvihousut, kevyt urheilupaita ja jalassa lenkkarit. Vyötäisillä pieni laukku, jossa ilmeisesti juomapullo ja keksipatukoita. Heidän mielestään tuolle nyppylälle kiipeäminen ei ilmeisesti ollut mikään riskijuttu. Ei ollut riskejä, kun he eivät niitä tunnistaneet.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 10.7.2020 23:09:28

Kääretortun leivoin. Kaakaolla ja lakkahillolla makua sain. Hieman eksoottisen näköinen, myönnetään. Kermavaahtoa myös väliin.
Nam!

Kuva
Putkis, leipuri.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja MTT64 » 12.7.2020 19:13:44

0132 kirjoitti:Juu, on totta että matkailu maksaa.
Yksin kun liikun voin tehdä reissuja todella halvalla. Kebnekaisen vuoristovaellus ostettuna pakettina maksaa varmaan satoja, ellei tonnin, ylikin. Koska olen työtön ja elän todella vähäisin varoin, on käytettävä kaikenlaista kekseliäisyyttä, jotta matkaan pääsen.
Diesel autolla, jonka moottorin talvella korjasin, meinasin matkan tehdä. Laskin polttoaineen kulutuksen 6l/100km. Ajomatkaa tulee kaikkineen n. 1600km. Dieseliä kuluu siis 96 litraa. Hinta 1,3e/l. Polttoaine maksaa siis n. 125e. Auton muut kulut säästän sitten talvella, ajan vähemmän. :wink:
Tuolla hinnalla pääsen siis kävelymatkan päähän vuoresta ja takaisin. Ruokakuluja tietysti tulee, mutta nekään ei paljoa poikkea kotona olemisesta. Suklaata ja muita patukoita ostan ehkä muutamalla kympillä. Ruisleivän leivon itse ja menomatkan eväinä kelpaa loistavasti vaikka perunat makkarakastikkeella. Siihen jos vielä kääretorttu kahvit lisäksi. Kääretortun voisinkin leipoa itse. Kaakaotorttu korvaisi osan suklaasta.
Majoitus kulkee rinkan päällä. Teltta yöpymisistä ei kuluja kerry.

Vieläkin kummastelen tuota rahan riittämistä, kun jostakin olen ymmärtänyt sinun asuvan okt:ssa, joka aiheuttaa työttömän varoihin jonkinlaisia kustannuksia. Auton korjaaminenkin maksaa, vaikka sen tekisi ihan itse. Minulla ei ole ainakaan sponsoria, jonka kustantaisi varaosat. Olisikin. Olen itsekin asunut omakotilalossa joskus, eikä se talonpito ilmaista ollut.
Ilmeisesti sinulla on vaimo joka tienannee mukavasti ja siten osaltaan mahdollistaa retkeilyt ja vaellukset. Tai sitten olet aikaisemmassa elämässä säästänyt fiksusti rahaa, tai perinyt mukavasti edesmenneiltä.

Tuollaisella reissullahan täytyy olla jonkin sortin vararahasto ja suunnitelma B, jos auto vaikka rykäisee viimeisen kerran ja jää jonnekin tien oheen Ruotsin puolella. Tai tulisihan siinä kyllä kunnon vaellus, jos auto vaikka poksahtaisi Kebnekaisen juurelle ja pitäisi kävellä takaisin Suomeen laukussa leipää ja piimää vaan.
Älä näistä ota itseesi, kirjoittelen enemmän aikani kuluksi ja pyörittelen sanoja verrytelläkseni ja omaksi ilokseni.
MTT64
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 12.7.2020 23:49:40

Mukava kommentti MTT64.
On totta, ettei pelkällä työttömyyskorvauksella juhlita. Olin toki työssä viimetalvena, trukkikuskina. Eipä sekään palkka kyllä rikkaaksi tehnyt.
Menneessä elämässä tienasin hyvin ja sain okt rempattua. Kaljaa ja nauloja meni vissiin yhtä paljon. :roll:. Nyt talossa asuminen on aika halpaa, kunnes taas seuraavat rempat tulee eteen. Korjausvelka kasvaa siis kokoajan. Jossain vaiheessa rahaa taas tarvitsee ja paljon.
Sponsoreilta minulla olikin silloin kun pyhiinvaeltajana kuljin. Tosin muutaman satasen vain tukea sain. Olen myös oppinut keräämään kolikon sieltä sun täältä. Leivon leipiä. Kaverit antaa ruisleivästä joskus rahaa tai tuovat vaikka muutaman maitopurkin. Rahoilla voin ostaa jauhoja ja jatkaa leipomista. En osta mitään, mikä ei ole välttämätöntä.
Vaihdoin juuri autoni takapyörän laakerin. Osan sain kaveriltani, jonka auton vetoakselin ja pakoputken korjasin.

Suuren muutoksen olen siis kokenut myös rahallisessa mielessä. Lentokoneet on vaihtuneet patikointiin, hienot hotellit teltta yöpymisiin.

Viinan huuruinen elämä on jäänyt taakse. Tilalle on tullut aito, oikea elämä.

Pakettiauton kuljettajaksi ajattelin seuraavaksi hakea.

Putkis, onnellinen.
Viimeksi muokannut 0132 päivämäärä 27.7.2020 21:30:55, muokattu yhteensä 1 kerran
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 16.7.2020 00:40:31

Klo 1:40
Heräsin uniltani juuri.

Klo 1:43
Siirryin ulos rappusille haistelemaan ilmaa. Kesäinen yö on, ei kuulu mitään ääniä.
Hetken käytän elämästäni tähän. Valinnanvapaus. Sitä tämä on.
Yöperhonen lensi.
Kuva

Klo 2:09
Räkättirastas aloitti konsertin.

Klo 2:15
Auringonnousu lähestyy.
Kuva

Klo 2:18
Muistelen menneitä.
Pääskyset lähtivät pesästään eilen. Lensivät hetken talon ympärillä ja sitten katosivat. Tuli hiljaista.
Kuva

Klo 2:22
Lepakko.

Klo 2:29
Etäinen auton ääni.

Klo 2:32
Lähden kulkemaan.
Kuva

Klo 2:34
Kostea nurmikko tuntuu kylmältä.
Kuva

Klo 2:35
Kohtaan petoeläimen ja pakenen sisätiloihin.
Kuva

Klo 2:40
Palaan peiton alle.
Elin yhden tunnin elämääni. Yksi tunti, sen elin niin hyvin kuin osasin.
Aamulla, kun herään, minulla on käytössäni kokonainen päivä. Mitä sillä päivällä teen? Osaisinko käyttää sen niin, että voisin vielä vuoden päästä kertoa, kuinka tärkeä ja arvokas oli se päivä.
Saan sen päivän lahjaksi, se on syntymäpäivälahja. Mitä osaan sanoa lahjan antajalle, jos Hän joskus sattuu kysymään:
Mitä muuten teit sillä päivällä, jonka sinulle annoin?

Katri Helena soi.

Putkis 0132, kiitos.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja MTT64 » 16.7.2020 18:06:03

Mukavia kuvia, kiitos kun jaat.
Toivottavasti olet saanut käytettyä päiväsi, kuten yöllä suunnittelit.
Kesäyössä on kyllä kiehtovia juttuja, pitäisi itsekin joskus käyttää vaikkapa yksi tunti havainnointiin.
Paha tapa nukkua kuin sika pienenä noihin aikoihin.
Jalkasi kuva aika hurjan näköinen, minulle tuli joku kauhu- tai rikoselokuva mieleen.
Jalka on sen näköinen, kuin ei olisi ihan äskettäin ollut verenkirtoa. Tai CSI:n tyypit kaivaneet sen esiin jostakin suokuopasta :D
Ei kai viimeisen kuvan peto ei tullut uniin kummittelemaan :shock:

Kesäyön mystiikasta on tehty mustavalko -aikaan pari hyvää Suomi filmiä.
Ihmisiä suviyössä ja Elokuu. Ihan loistavia ja sivuavat tapahtumien osalta hieman meidän yhteistä asiaammekin.
MTT64
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 16.7.2020 20:36:36

Hih, koipeni näyttää tosiaankin kuolleelta. :wink:

Kävin taas rinkan kera lenkillä. Aika mukava reissu. Hieman lämpöisen puolella.

Putkis 0132
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 27.7.2020 21:38:09

Autoon asensin vetokoukun. Sähköpistoke ja piuhat pitää vielä asentaa. Alkaa mennä jo työnteon puolelle noi rempat. Viikonlopulle tulossa taas yksi laakeriin vaihto.
Missähän välissä kerkeisi kädet sen verran putsaantumaan, että voisi leipoa muutaman leivän.
Putkis 0132
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 30.7.2020 22:16:52

Kolme vuotta ja kaksi kuukautta. :D
Aikaa on siis kulunut siitä viimeisestä kaljasta.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 1.8.2020 21:11:14

Vatuttaa, elokuu.

Kuva
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 3.8.2020 14:34:28

Lenkkeilyt jatkuu kera rinkan. Siirryin rinkan painossa 25 kiloon. On lähempänä totuutta, jos reissuun kuukauden päästä lähden.

Ei kovin hankalaa polkua taivaltaa.
Kuva
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 8.8.2020 09:41:24

Olenhan minä elämässäni rämpinyt monenlaisilla soilla...

Kuva

Tänään minä kuljen kuivin jaloin, valitsemallani tiellä.

Kuva
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 12.8.2020 19:15:44

Nyt kun menee taas niin loistavasti on aika katsastaa Opel. Jos siihen leiman saisi, niin olisi varalla auto, jos ykköskaara vaikka hajoaa.

Hommasin talveksi töitäkin. Pikku hommia, kuutisen päivää kuukaudessa. Kympin tunti, samassa paikassa jossa trukkikuskina olin viime talvena. Erikoista hommassa on se, että nyt saan saman kuukausitulon vain 48 tunnin työllä /kk. Eli voin hyödyntää tarjottua 500e ansaintaa ilman että se vähentää työttömyysetuutta.
Vähäpätöisintyö, kuten paremman sanavalinnan puutteessa työtä aikoinaan nimitin, tarjoaa nyt kiitoksen.
Niin, tässä taas kerran huomaan että ottamalla vastaan työn voi siitä avautua uusia asioita.

20 päivää Kebnekaisen huipulle.
Putkis

Ps.
Ulpukalle terkkui.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 12.8.2020 23:07:08

Käsijarru säädetty. Polttimot tarkastettu. Pakoputki ruostunut, vuotaa.
Takaa jarruputki ruostunut, vuotaa.
Etupäässä ruostetta, pari nyrkin mentävää reikää.
Takapäässä ruostetta, sormen mentäviä reikiä.
Muutama rengas sakoilla.

Jarruputken saa kympillä. Hitsaamalla saan reiät umpeen. Pakoputkeen hitsaan ehjän pätkän. Renkaita etsiskelen... ahaa vararengas samaa sarjaa. Siitä apua halvalla. Jos ei muu auta niin sitten täytyy vaihtaa Skodan vanteelta Opelille. Rengasraudat on.
Eli rahaa mennee katsastukseen satasen verran. Jos siis noilla korjauksilla leima tulee. Opelilla mittarissa noin 420 000km ja ikää 22v. 1,6 litrainen moottori.
Putkis, roplaaja.
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat