Olet täällä

Tästä on hyvä jatkaa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Tästä on hyvä jatkaa

ViestiKirjoittaja Helena100 » 12.6.2021 17:09:34

Onhan tämä selvinpäin olo vähän tylsää. Laitoin laskurin päälle ja huomasin hupsis, tässähän on oltu jo yli 3 viikkoa kuivin suin. Siitä on aika monta vuotta kun näin pitkää juomatonta putkea olen viettänyt. Syyllisiä tähän tilanteeseen on aikuiset lapset jotka maailmalta palasivat kotikonnuille kesätöiden perässä. Jos he eivät tässä jaloissa pyörisi niin nytkin röhnöttäisin sohvalla räkä poskella kun aamusta asti olisin viiniä lipittänyt, viikonloppuvapaalla kun olen.

Mitään tolkutonta viinanhimoa ei ole, vaan semmoinen pieni haikeus kun "ystävän" kanssa ei ole pitkään aikaan iltaa vietetty. Mutta hei, hei viini, heinäkuussa taas nähdään.

Raitista tai kohtuullista viikonloppua kaikille!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 18.6.2021 09:35:34

Tänään ja huomenna vielä töihin, sitten alkaisi loma. Laskuri näyttää tänään 29 tipatonta päivää ja siitä olen hyvin ylpeä. Mutta olotila on tällä hetkellä myös hyvin ristiriitainen. Perinteisestihän sitä pitää loman alkamista juhlistaa kunnon lastilla alkoholia. Nyt en ole juotavaa varannut ja tipattomuus päätökseni pitää ainakin vielä viikonlopun yli.

Ensi viikolla on sitten juhannus. Kun olen tässä viime päivinä ajatuksiani ja olotilaani analysoinut niin isoin ja hölmöin pelkoni tällä hetkellä on, että kuinka tylsäksi ja mitäänsanomattomaksi elämäni muuttuu jos ekan lomaviikon ja juhannuksen olen ilman ilolientä :shock: :shock: :shock:

Siitä pidän kiinni että edelleen kotona olevan lapseni ei tarvitse minua humalaisena katsella. Muuten voin ehkä vähän päätöksestäni livetä. Mutta siitä päätän ensi viikolla.

Minkälaisia ajatuksia tuleva juhannus teissä herättää? Iloa vai ahdistusta?
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lumi » 20.6.2021 06:24:18

Moi Helena100. Kiva kuulla, että sinulla menee hyvin!

Tiedän tuon tunteen, kun velloo ristiriitaisissa tunteissa ja niin piintynyt tapoihinsa. Kukapa ei? Yritä kuitenkin olla ajattelematta, että juomattomuus johtaa tylsyyteen. Suhtaudu siihen mielenkiinnolla ja positiivisena kokeiluna, miltä nyt tuntuukin olla juhannus juomatta. Miellä niin, että saat siitä uusia kokemuksia. Itse yritän käyttää tätä ajatusmallia, kun on firman juhlat tulossa ja ajattelin olla juomatta. Yleensähän olen ollut se viinitonkalla viihtyjä. Nyt ajattelin katson juhlia ja juhlioita toisesta vinkkelistä.

Juhannus herättää itsessäni mukavia fiiliksiä. Kirjoittelinkin tuolla omassa ketjussa, että olemme lähdössä pikku reissuun ja juomiset pitäisi suunnitella etukäteen. En edelleenkään ole suunnitellut ja mikä parasta, se ei herätä pakokauhun tunteita. Jos käy niin, että alkoholit jäävät hankkimatta, niin olkoon sitten niin.

Ihanaa juhannusta kaikille!
Lumi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 20.6.2021 13:11:04

Tuo oli kyllä itsellenikin niin tuttu ajatus, että miten tylsää ja ilotonta elämästä mahtaisikaan tulla raittiina. Juhannus tai muu juhla ilman alkoholia tuntui jo ajatuksena tylsältä. Loman aloitus ilman kuohujuomaa todella lattealta. Ystävien tapaaminen hyvän ruuan äärellä ilman viiniä aika köyhältä. No, rehellisyyden nimissä alkoholi saa kyllä aivan liian kiiltävät kultareunukset ympärilleen tunnelman kohottajana. Aika monet kekkerit se myös pilaa ja vaikutukset ovat toisinaan jotain muuta kuin toivottua ja vieläpä varsin pitkäkestoisena. Monesti oli myös ihan ok, vaikka melko tylsää. Toki usein myös superhauskaa -ainakin jossain vaiheessa.

Nykyään minua ei yhtään harmita, että en juo. Juhlissa on joskus tosi hauskaa, joskus vähän tylsää ja joskus sekä että. Loma tuntuu lomalta. Juhliin ja illan viettoihin valmistaudun hyvillä alkoholittomilla juomilla (alkoholiton on minulle yhtä kuin 0%), kuten rose-viinillä, oluella tai kuohujuomalla. Järjestimme taannoin pienet juhlat, jossa oli ruokaa ja yhteistä illan viettoa. Tarjolla oli kattava valikoima prosenteilla varustettuja viinejä, oluita, lonkeroita ja boolia. Lisäksi oli yksi jääkaapillinen erilaisia limuja, kivennäisvettä, alkoholitonta viiniä, alkoholitonta kuohujuomaa, alkoholittomia oluita useaa eri merkkiä tummana ja vaaleana sekä alkoholitonta boolia. Seuraavan päivän inventaariossa havaitsimme, että kaikki alkoholittomat oluet ja kivennäisvedet olivat tehneet kauppansa. Nykyään on toki myös helppoa sikäli, että ystävä- ja tuttavapiiri tietää, että en käytä alkoholia eli aina on tarjolla alkoholittomia juomia. Vien myös itse usein viemiseksi jotain holitonta, saatan kyllä viedä alkoholiakin. Eihän se minulta ole pois.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Helena100 » 17.7.2021 18:13:49

Loma alkaa olla taputeltu ja olen kyllä vauhtiin päästyäni tissutellut ihan sydämeni kyllyydestä. Mutta hyvillä mielin, mistään en ole jäänyt paitsi, hävetä ei ole tarvinnut ja iloon olen juonut.

Aamulla päätin sitten että nyt on hyvä pitää taukoa juomisesta kun talo on ryystetty tyhjäksi viinoista. Sitten tapahtui vielä päivälläkin ekstramukavaa kun mies ehdotti että käydään syömässä ja nyt on kupu ravittu paikallisen turistirysän kuppilassa. Todella hyvää ruokaa saatiinkin.

Ihanaa kun helteetkin vähän helpottivat. Tykkään kyllä lämpimästä, mutta liika on liikaa. Mansikat nääntyy, nurmikko nääntyy, metsämarjat kuivettuvat, kasvihuoneessa on aivan liian kuumat oltavat tomaateilla ja kurkulla. Chili näyttää kestävän hellettä että siitä tulee satoa.

Tästä on hyvä jatkaa määrittelemättömän pituiselle tipattomalle. Tsemppiä ja hyvää mieltä kaikille!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät