Olet täällä

Silmät avautuvat, nyt on aika vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Silmät avautuvat, nyt on aika vähentää

ViestiKirjoittaja Helena100 » 29.6.2020 13:54:41

Hei Raitistuja,

mukava lukea että sinulla pääpiirteittäin asiat hyvin elämässäsi ja onnittelut tulevasta perheenlisäyksestä.

Itselläkin menossa pienimuotoinen projekti terveellisempään ruokavalioon. Saa nähdä eteneekö projekti niin pitkälle että näkyisi puntarissa asti :lol:
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 1.7.2020 17:11:12

Moro Raitistuja!

Lukaisin tässä juuri sinun ketjun läpi. Valtava peukku tuosta kaikesta itsetutkiskelusta, asioihin puuttumisesta ja terapiaan hakeutumisesta. Minusta sinulla on kaikki ainekset hyvään ja onnelliseen elämään nuiden myötä. Ja onnea tulevasta perheenlisäyksestä! Se on hassua kuinka näiden tekstien myötä kirjoittajista alkaa muodostua mielikuva itselle ja tulee fiilis, että jollain tasolla kokee tuntevansa sen toisen ihmisen. Toivon sinulle kaikkea hyvää, tsemppiä tähän viikkoon!
Matleena
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 24.7.2020 11:01:14

Moro Raitistuja! Kuinka se heinäkuu lähti sujumaan? Toivottavasti hyvin :)
Matleena
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Raitistuja » 30.8.2020 17:21:51

Terve taas ja kiitokset kaikille tsempeistä.

Heinäkuussa tuli vielä jonkin verran tissuteltua, kaatokännejä ei kuitenkaan tullut juotua. Heinäkuussa oli yksi muutaman päivän lomamatka, jossa päivittäin tuli juotua noin 4-5 tuoppia olutta. Se on oikeastaan melko vähän päivän mittaan juodessa, mutta viikossa saa jo ihan hyviä määriä aikaiseksi.

Elokuu on ollut parempi. Viimeiset neljä viikkoa viikkokulutus on ollut 3-4 tuoppia per viikko. Käytännössä yhtenä iltana on tuo määrä tullut juotua. Viilenevät säät ja töiden aloittaminen helpottavat kontrollin ylläpitoa. Eikä oikeastaan tee mieli juoda.

Olen ketjussa puhunut melko paljon menneisyyden peikoista, ihmissuhdeongelmista, itsetutkiskelusta. Nämä asiat ovat ainakin itsellä olleet suurin yksittäinen syy siihen, että alkoholia tekee mieli juoda. Suomalaisittain, on ollut pakko nollata omaa pääkoppaa. Jos joku vielä miettii, kannattaako näihin käyttää aikaa, annan varauksettoman suosituksen.

Yksi asia, jota olen viime aikoina paljon miettinyt, ovat menneet ja nykyiset kaverisuhteet. Koronan aikana aloin olla enemmän tekemisissä yhden lapsuuden kaverini kanssa, pääosin puhelimen välityksellä. Hänen suhtautumisensa alkoholiin on melko vapaa ja kulutus on myös kovaa. Jossain vaiheessa havahduin siihen, että viestejä tuli päivittäin ja usein mulle tuli henkisesti todella huono olla. Rennon viestittelyn lomasta alkoi paistaa meikäläisen vähättely, projisointi, negatiivisuus. Ihan huomaamatta vanha kaveri alkoi saada meikäläiselle melkoisen huono fiiliksen omista valinnoistani, nykyisestä työstäni ja terveydestäni. Mitään en ole tähän mennessä katunut ja olen oikein tyytyväinen nykyiseen perheeseeni, työhöni, harrastuksiin ja suhteeseeni alkoholiin. Kun kyseessä on vanha kaveri, sitä ainakin itse taantuu sinne teini-iän tasolle ja kaverisuhteen dynamiikka tulee vähän selkärangasta. Monesti asioista ja kommunikoinnista sanoin, mutta aina liu'ttiin vanhoihin kaavoihin, jossa hänen kommunikoinnissaan meikä on se luuseri ja hän menestyjä. Välillä toki ihan fiksuakin jutustelua, en pelkkää vittuilua olisi jaksanut lukea.

Päätin sitten lopulta laittaa tämän viestittelyn jäähylle. Pikkuhiljaa aloin pysäyttää keskusteluja ja pitämään radiohiljaisuutta. Pari viikkoa viestittely jatkui, kunnes alkoi loppua. Mitä nyt sitten? Oma olo on mahtava. Itsetunto töissä on paremmalla tasolla. Fokus on oikeissa asioissa, tulevassa perheenlisäyksessä ja omassa ja avovaimon hyvinvoinnissa.

Olin todella yllättynyt, miten paljon joku toinen ihminen voi vaikuttaa negatiivisesti pelkkien viestien perusteella. Olkaa siis tarkkana, millaisissa porukoissa aikaanne vietätte. Jos jostain tyypistä jää jälkikäteen sellainen olo, että kaikki omat energiat meni siinä tapaamisessa, niin kannattaa arvioida suhteen merkitystä uudelleen. Ei ne turhaan aina varoittele juoppojen ja rikollisten kohdalla siitä, etteivät menisi pyörimään vanhoihin porukoihin...
Raitistuja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 30.8.2020 18:56:41

Moi Raitistuja
Ihan hyvinhan sulla on mennyt.
Tekstisi kaveristasi on kuin minun elamastani. Asun itse pohj Englannissa ja jonkin aikaa sitten otin yhteytta vanhaan suom kaveriini kun bongasin somessa yhteisia tuttuja. Itse elan taalla asuntovelallisena melko normaalia elamaa (lukuunottamatta tata alkon vahennysprojektia) ja kaveriltani alkoi tulla tekstia etta kun on asuntoja Espanjassa, Italiassa,Suomessa jne. (Kaikki perintorahoilla hankittu) ja valilla tuli ihan luuseriolo. Tama tyyppi on ennenkin kayttaytynyt nain. Alkoholista puhuttiin myos ja tyyppi totesi etta kylla elama on ihanaa kun yksi lasillinen viinia riittaa hanelle juhlimiseen ja voi seuraavana aamuna Porchella lahtea vuoristoajelulle (olikohan Sveitsissa silloin). Tota kun kuunteli muutaman kuukauden niin ajattelin etta eikohan tama luuseri taida vetaa kannit sina viikonloppuna. Totesin vaan tyyliin etta hienoa etta olet menestynyt mutta ei sinusta sen kummempaa ja uniikimpaa ihmista tee. Sen jlk on ollut radiohiljaisuutta. :) Silloin teinkin paatoksen hankkiutua eroon ksikista toxic relationships koska niistakin voi tulla salakavalasti kimmoke ryypiskelyyn.
Tsemppia vahentelyyn!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Raitistuja » 31.8.2020 19:58:07

Kiitokset vaan! Ja hienoa, jos muutkin ovat pysähtyneet tuon asian kanssa. Itse olen melko kiltti ja varsinkin nuorena ollut todella riippuvainen muista ihmisistä. Käytännössä aina sai sietää v**tuilua ja naljailua, kun toisena vaihtoehtona olisi ollut yksin oleminen. Sitä helposti vetää puoleensa tietynlaisia ihmisiä ja myöskin dynamiikat säilyvät vuosikymmenistä toiseen. Jossain vaiheessa painoni putosi yli kaksikymmentä kiloa ja näin vanhaa nuoruuden kaveria. Melko nopeasti sieltä jo tuli "älä sä nyt läski siinä selitä". Painoa oli 80 kiloa ja pituutta melkein 190 cm... Oli läski melko väärä kuvaus, mutta ei kaikki ihmiset osaa päivittää näkemyksiään. Jotkut kaverisuhteet ja hyvän päivän tuttavuudet ovat loppuneet kuin seinään, kun olen asettanut rajoja ja tehnyt selväksi ettei voi kohdella kuten ennen.

Tässä tapauksessa tuntui jatkuvasti, että kaveri yritti päästä vanhaan valta-asetelmaan. Lopputuloksena minä voin huonosti, alan tissutella tuttuun tapaan hallitakseni jotenkin hermojani. Tätä muutama kuukausi niin alkoi mies olla melko hukassa. Nyt tuntuu 100 x paremmalta.

Valitkaa tarkkaan, kenen kanssa vietätte aikaanne. Oli se sitten fyysisesti tai virtuaalisesti.
Raitistuja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Raitistuja » 2.9.2020 11:05:32

Onpa kiva katsoa, kun oma laskuri näyttää jo viittä päivää. Viime viikolla yhtenä päivänä 4 tuoppia olutta. Arkivapaat on myrkkyä helposti. Määrällisesti tuo ei ole paljon, mutta siihen liittyy paljon häpeää. Kahden vuoden takainen kaava tulee myös selkärangasta. Ensin lähikauppaan hakemaan olutta ja jotain syötävää, juomisen jälkeen tölkit metallinkeräykseen ja toiseen lähikauppaan ostamaan olutta. Hävettää tehdä tällaisia ostoksia keskellä päivää. Eteenpäin on toki menty. Kaksi vuotta sitten tein tuota päivittäin. Nyt sentään vain silloin tällöin.

Tuli pientä riitaa eilen avovaimon kanssa. Hän oli loukkaantunut yhdestä asiasta. Koko ilta meni tavallaan pilalle, mutta tuli taas paljon opittua itsestä ja huomattua, että kehitystä on tapahtunut. Puhuimme asiasta ja kerroin hänelle, että olen todella huono käsittelemään negatiivisia tunteita (tästä luultavasti juominenkin juontaa juurensa). Yleensä toisen negatiiviset tunteet aiheuttavat täydellisen kieltämisreaktion ja totean vain, ettei pikkuasioista saa suuttua. Lopputulos on yleensä todella huono. Nyt sentään tuli yritettyä ongelman ratkaisua ja lohdutettuakin toista, vaikka se vaikeaa onkin. Aiemmin olisin vain ollut hiljaa, lähtenyt ehkä pois ja toivonut asian ratkeavan itsestään. Tämä oli myös edellisessä suhteessani ongelma. Emme osanneet kommunikoida juurikaan ja ongelmat lakaistiin maton alle. Riidan syttyessä riitelimmekin ajankohtaisen asian lisäksi kaikesta vuosien aikana kertyneestä kaunasta.

Raitistujan teemat, jotta laskuri pysyy tulevinakin päivinä kasvavalla trendillä a) käsittele ja kohtaa negatiivisia tunteita b) vietä vapaa-aikasi seurassa, josta saat energiaa.
Raitistuja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Raitistuja » 19.9.2020 20:07:50

Kirjoitellaanpa taas "päiväkirjaan".

- Yleisesti ottaen olo on parempi mitä kesällä.
- Alkoholia menee tällä hetkellä noin six pack viikossa. Yleensä perjantai-iltaisin.
- Käyttö on vähentynyt olennaisesti parissa vuodessa. Aiemmin tuo six pack meni monta kertaa viikossa arkena ja siihen kännit päälle.
- Olen tehnyt tarkempaa valintaa kenen kanssa vietän aikaani. Negatiiviset energiasyöjät olen karsinut surutta pois vapaa-ajaltani.
- Urheilen enemmän, luen enemmän. Parisuhdekin voi hyvin.
- Koska ei ole krapulaa, on paljon enemmän aikaa kaikelle. Auto ja koti ovat ainakin siistejä :D Ehkä jonkin mukavan harrastuksen voisi yrittää itselleen löytää.
- Paljon edelleen negatiivisia kokemuksia käsiteltävänä. Terapia auttaa onneksi tähän.
- Yllä olevaan liittyen, olen alkanut pohtimaan laajemmin sitä, minkälainen ihminen haluan olla. Joku kutsuisi tätä kai aikuistumiseksi.
- Rahaa säästyy, eikä tule morkkiksia. Nykyään osaan myös lopettaa 1-2 tuopin jälkeen, mikä oli ennen mahdotonta.

Tsemppiä kaikille!
Raitistuja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Raitistuja » 21.11.2020 21:19:14

Laskuri pitää tällä kertaa paikkansa. 1kk 16 pv, eli tasan sen verta, kun ensimmäinen lapseni syntyi. Alkoholi ei ole pyörinyt mielessä. Jotenkin sitä ei edes tämän väsymyksen keskellä halua miettiä, miltä tuntuisi herätä yöllä hoitamaan lasta orastavan päänsäryn kanssa. Kaikki laadukas yöuni on nyt tärkeää ja tottakai myös lapsen hyvinvointi. Hienoa aikaa kaikenkaikkiaan.

Toinen mikä on vaikuttanut on se, että lopetin yhteydenpidon mielestäni myrkylliseen kaveriini. Ei ole ollut samanlaisia ahdistuneisuuden tunteita moneen viikkoon. Pari kertaa ollaan viestitelty ja ahdistus tuntuu nousevan esiin. Ainainen haastaminen, vähättely, rehentely vie meikäläiseltä energiat.

Tsemppiä siis kaikille vähentelyyn. Katsotaan, miten kauan tämä nyt omalta kohdalta kestää. Viimeksi olin näin kauan ilman alkoholia erotessani entisestä avovaimostani 2018. Näemmä isot elämänmuutokset laittavat omalle tissuttelulle stopin.
Raitistuja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Helena100 » 22.11.2020 12:51:08

Hei Raitistuja!

Onnittelut sekä isäksi tulosta että pitkästä alkoholittomasta jatkosta.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät