Nalkuttava akka kirjoitti:Piti lähteä miehen kanssa viikonlopuksi reissuun, kaikki suunniteltu valmiiksi. Turha varmaan sanoakaan, miten kävi.
Eniten soimaan itseäni, kun aina vaan jaksan uskoa, että suunnitelmat toteutuu (ja usein ne toteutuukin). Olen kuin pikkulapsi joka innosta soikeana odottaa ja sitten pettyy ja pahoittaa mielensä. Aina tuntuu, etten jaksa pettyä enää kertaakaan ja kuitenkin tiedän, että aina vaan jaksan.
Joskus tuntuu, että olen sairaampi kuin mieheni, koska vaan roikun ja roikun tässä.
Kiitos jos jaksoit lukea. Helpotti vähän.
Tämä on niin totta. Usein parisuhteet joissa alkoholi (tai muu riippuvuus ) näyttelee suurta roolia, ovat pirun vaikea vyyhti. Itseään soimaa hyväuskoiduudesta, ehkä juoppokin edes välillä uskoo omiinkin lupauksiinsa. Yhtä kaikki jatkuvat pettymykset murtavat läheisen mieltä pikkuhiljaa vuosi vuodelta. Itsetuntokin laskee; ja miksei laskisi, koska on niin vähäpätöinen toisen elämässä. Minä surin ja olin vihainen, kun entinen puolisoni kyllä vaivautui olemaan selvinpäin töissä, tai edes järkevässä kunnossa muutaman korjaavan aamulla ottaneena.. Kaikki mulle luvatut jutut jäi lähes poikkeuksetta hoitamatta juomisen takia, tai hän katsoi oikeudekseen olla humalassa seurassani aina.
Lopulta siinä tulee todella paha olo, on varpaillaan ja hälytystilassa. Energiaa menee varasuunnitelmien tekoon ja ylipäätään ajatustyöhön, toteutuuko joku juttu vai ei. Yksi keino on tietysti yrittää tehdä yhteisetkin suunnitelmat niin, että juopon jättäminen/jättäytyminen pois, ei niitä kaada. Katsoo vaan hetkeä aikaisemmin, kykeneekö tämä osallistumaan ja jos ei, niin itse tai muut lähtee ilman häntä.
Mulla on muitakin vaikeita ihmissuhteita ja olen miettinytkin jo jonkin aikaa niidenkin tilaa ja tehnyt karsintaakin. Jos johonkin ihmissuhteeseen liittyy enemmän tuskaa ja itkua kuin iloa, en niitä halua kovinkaan tiiviinä tai ollenkaan jatkaa. Ei se helppoa ole, joutuu itseään vähän väliä muistuttamaan ja kääntämään väkisin kuin hevosta suitsista taas oikeampaan kurssiin. Omat vinot käyttäytymismallit on aika sitkeitä ja syvällä. Niitä voi korjata ainakin jonkinverran.
Jokaisella on oikeus voida hyvin ja tulla kohdelluksi kunnioittavasti ja arvostavasti. Usein alkoholisti ei siihen ongelmansa takia pysty. Läheiset kuihtuvat siinä vieressä, välinpitämättömyys, ilkeys ja jatkuvat pettymykset lyövät koko ajan lyttyyn. Olen yrittänyt aloittaa siitä, että itse edes voi arvostaa ja rakastaa itseään ja tarjota mukavia hetkiä, rauhaa ja kieltäytyä olemasta ikävässä seurassa.
Ehkä viisain kuulemani neuvo alkoholistin läheisille on tämä "lakkaa olemasta koko ajan saatavilla". Suhde voi hiukan parantua, jos lopettaa pyörimisen alkoholistin ympärillä huonepalvelijan tavoin. Meillä aikaan sain lopulta enemmän kiinnostusta osakseni, kun mulla oli omiakin menoja yksikseni ja en ollut aina "käytettävissä", kieltäydyinkin joistakin entisen puolison ehdotuksista. Silloin ei olekaan itsestäänselvyys ja toinen voi nähdä edes hiukan eri silmin.