Huhhuh.. siitä on jokunen vuosi kun edellisen kerran olin vähentämässä. Ja taas on aika siihen. Alkaa sen verran pahasti vituttamaan koko viinan kanssa läträäminen.
Pari-kole vuotta sitten vähensin, ja onnistuinkin aika hyvin. Olin 3kk niin, että sinä aikana join 2 tai 3 kertaa. Mutta - mun sosiaalinen elämä pyörii liikaa baarin ja alkoholin ympärillä. Silloin vähentämisprojekti päättyi siihen, että meinasin seota yksinäisyydestä.
Tälläkin hetkellä alkoholi liittyy lähes poikkeuksetta juuri sosiaaliseen elämään. Keskellä viikkoa - tehnyt kotona duunia - ei ole lapsiviikko - ihmisiä nähdään baarissa. En ole vielä oppinut mitään muuta. Ja sitten mulla on vielä sosiaalisiin tilanteisiin liittyviä ongelmia, joita setvitään terapeutin kanssa.
Kuinka paljon sitä tulee sitten kiskottua? Lapsivapaaviikoista (ma-ma) 1 tai maksimissaan 2 päivää on ilman alkoholia. Kevyt meno on 6 annosta, kunnon meno on sitten paljon yli 10... en enää edes viitsi laskea paljon.
Miksi nytten vähennän? No - alkanut ottamaan päähän rahanmeno. Samalla rahalla voisi mieluummin lähteä talvella jonnekin lämpimään nauttimaan auringosta. Sitten olen alkanut liikkumaan. Salia pari-kolme kertaa viikossa, juoksulenkkiä, uintia... Sen kanssa toi joka toinen viiko dokaaminen ei ole kovin hyvä yhdistelmä. Valitettavasti vain kaikki liikunnatkin ovat yksilöjuttuja. Tai en tiedä, ketä pyytäisin mukaan. Salilla ei pahemmin tule kenekään kanssa puhuttua. Lenkkinopeus ja kestävyys on sen verran huono, että en kehtaa ketään aktiiviliikkujaa pyytää mukaan. Avovesiuintiakaan en jaksa yläkropan puolesta vielä niin paljoa, että kehtaisi pyytää ketään mukaan.
Terapeutin kanssakin näitä setvitään. Mietin että tarviiko vielä työterveyshuollon kanssa. Ja miten he voivat auttaa vähetämisessä. Absolutismi ei ole minun tavoitteeni ainakaan tällä hetkellä. Jos sihen sattuu lipsahtamaan, se ei myöskään haittaa. Mutta hyvä pihvi ja hyvä viini... Tai yksi-kaksi hyvää olutta silloin tällöin... tai siivu hyvää viskiä...
(Olin silloin joskus samalla nimimerkillä... mutta siitä on aikaa...)