Olet täällä

Lisää nollapäiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Lisää nollapäiviä

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 28.7.2019 12:55:54

heipat Onnelli Ponneli,
ööö... aika ärsyttävä tuo hutaisemani lempinimi :lol:

hyvin sulla menee tämän alkkishomman kanssa, onnittelut jälleen!
eikö ole suunnattoman vapautunut olo kun olet jo kaukana alkon talutushihnasta.
entä reissu? nyt kun kaikki matkustavat niin paljon en enää muista mikä teidän matkakohteenne oli? valaise muistihäiriöistä!
kerro matkastasi lisää, sikäli mikäli itse haluat. kun minä täällä kotimaisemissa nyhötän niin aivan rakastan lukea teidän muiden matkakertomuksianne :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 7.8.2019 17:47:44

Vakaasti ja seesteisesti jatkuu elämä alkoholin osalta. Kun kurkistelen tulevaisuusikkunaani, niin eipä siellä näytä olevan tilaa viinittelylle. Vakaa pyrkimys on jatkaa tällä linjalla.

Enkä oikein keksimällä keksi miksi pitäisi juoda. Rentoutumiseen, iloon, harmiin, seuraksi? Olen jo onneksi löytänyt parempia tapoja. Ruuan kyytipoikana? Oikein varta vasten ryhdyin muistelemaan esimerkiksi sellaisia tasting menu- tyyppisiä illallisia, joissa on ollut joka suupalalle sommerlierin valitsemat viinit. Tai juuston ja viinin pyhää liittoa. Ja väitän, että saan yhtä suuren nautinnon pelkistä syömisistä ilman viinejä. Ja siihen kyllä jatkossakin aion panostaa ja jälkiruokiin erityisesti.

Jossain vaiheessa kai yritin vähän leikkiä jotain viiniharrastajaa ja minulla oli tilaisuus eri puolilla maailmaa ihan kiitettävä määrä viinitiloja kiertää. Ei se ollut minun juttuni. Viinitilat olivat sinällään mielenkiintoisia ja sympaattisia paikkoja, siis ne pienet, mutta ei minulla vaan ollut riittävästi mielenkiintoa viinien maisteluun ja analysoimiseen. Nyt voi sanoa, että onneksi.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 8.8.2019 08:33:51

Komppaan ihan täysin sinua tuossa asiassa, että ruuasta voi nauttia aivan yhtä paljon ilman viiniä. Ehkä jopa enemmänkin. Nuorempana en ollenkaan tykännyt viineistä, mutta ruuasta olen nauttinut aina. Ja nykyäänkin juon viiniä ruuan kanssa kuitenkin tosiasiassa sen vaikutuksen takia, en maun. On kyllä hienoa kun joku ammattihenkilö on valinnut menun sopivat viinit huomata se kuinka viinin maku muuttuu ruoan kanssa, mutta ei sen mielestäni siihen ruuan makuun vaikuta.
Uskon, että on olemassa niitä joitakin ihmisiä joille se viini siihen ruuan kylkeen tuo nimenomaan makunautinnon, mutta eiköhän ne ole tosiasiassa aika harvassa. He ovat varmaan juuri niitä, jotka maisteluissakin osaa analysoida viinin eri ominaisuuksia ja tunnistaa rypäleitä ym. Me tavalliset pulliaiset kuitenkin juodaan alkoholia ihan muusta syystä kuin maun takia, väittäisin.

Ihanaa, että sinulla tuo olo ilman viiniä on niin helppoa. Se antaa itsellekin luottoa siihen, että jos tulee tarve tai halu niin tuohon pystyn.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 16.8.2019 17:42:56

Jättisuuri leipomon korvapuusti, linssisipsejä ja vielä vähän suklaata päälle. Ei niin kevyt laskeutuminen viikonloppuun, mutta jotakin palkintoa herkun muodossa viikon aherruksesta oli saatava. Olisi varmasti ollut järkevämpiäkin tapoja nollata viikko, mutta toki myös huonompia. En soimaa itseäni. Dieetti ei kyllä edisty tätä tahtia, mutta onneksi olen edelleen miinuksella sen 10 kiloa. Treenaamaan en ole ehtinyt enkä jaksanut lainkaan ja luultavasti selkä antaa siitä kohta tuntuvan muistutuksen.

Uusi työni tuntuu vaativalta ja saan todellakin olla siellä kuuluisalla epämukavuusalueella. Lisäksi työmatkani piteni merkittävästi, joten tunnit vuorokaudessa ovat vähentyneet. Itse työ on vaativaa ja sitten se, että kaikki on uutta. Välillä ahdistaakin aika paljon, mutta enimmäkseen kuitenkin olen ihan hyvällä fiiliksellä, koska tätä muutosta kaipasin ja tämän eteen näin vaivaa. Itse itselleni kasaan paineita ja vaadin, että heti pitäisi osata ja tietää kaikki. Lisähaastetta alku syksyyn on tuonut perhepiirissä tapahtunut sairastuminen, joka vaivaa paitsi mieltä, niin aiheuttaa arjen pyörittämisen haastetta. Eli onhan tässä kaikkea ollut nyt kun sen näin kirjoittaa. Ei siis ihme, että illat kuluvat nuokkuen sohvalla pakollisten velvollisuuksien jälkeen.

Voimia ihan jokaiselle. Ulpukalle ja Sylvialle erityisen lämmin voimahalaus.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 5.9.2019 19:15:07

Pitkästä aikaa olen nähnyt sellaisia unia, että olen unessa juonut viiniä tai jotain ja sitten harmitellut ihan hirveästi, että menin näin pilaamaan pitkän raittiuden. Jotain se alitajunta siellä työstää. Ja kieltämättä olen päätynyt ihan hereilläkin muutaman kerran pohtimaan, että olenko nyt sitten loppuelämäni raitis, kun kerran olen jo näin ”pitkälle” päässyt vai vieläkö joskus jotain juon. Sitten taas on pitänyt palauttaa ajattelu ihan siihen, että tänään en ole juomassa ja sen isompia päätöksiä ei minulta kukaan vaadi (paitsi oma pää näköjään välillä).

Ei ole ollut kuitenkaan mitään poltetta juomiseen. Rapujuhlatkin meni ihan hyvällä fiiliksellä vesi ja alkoholiton olut -linjalla ja jopa hauskaakin oli. Lähdin kyllä siinä vaiheessa kotiin, kun juomalaulut lyhenivät ja fokus siirtyi snapseihin.

Muuten elämän täyttää uusi työ. Ja ihmeiden ihme: olen sen lisäksi sitoutunut opiskelemaan kahtena iltana viikossa. Opiskelu on tosin sellaista rentoa, omaksi iloksi, mutta vaatii aikaa ja läsnäoloa. Tähän tuskin olisin viiniaikoina uskaltanut sitoutua. Eli kyllä raittius on vienyt elämääni siihen suuntaan, mihin olen aina halunnutkin. Nyt vaan helpommin, kun ei ole ollut alkoholin aiheuttamaa aika-ja energiasyöppöä riesana elämässä.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 8.9.2019 15:21:28

Pitkästä aikaa sain hilattua itseni jumppaan ja voi vitsit kun tuli hyvä olo. Eihän se hyvänolontunne liikunnan jälkeen mikään yllätys ole, mutta olen kärsinyt viime aikoina melkoisesta vaikeudesta innostua liikunnasta. Sinällään outoa, kun olen enimmäkseen liikkunut koko aikuisikäni säännöllisesti ja välillä kovillakin tehoilla. Osasyynä liikunnan kartteluun ovat erilaiset krempat jaloissa ja se, että uusi työ on jotenkin vienyt niin, että en ole saanut arkeani toimimaan kuten ennen.

Mutta pikkuhiljaa, kyllä tämä tästä. Olen antanut itselleni aikaa sopeutua uuteen. Tämä armollisuus itseäni kohtaan on uutta. Saan lojua työpäivän jälkeen sohvalla. Saan viettää viikonloppuna pyjamapäivää. Eikä se tarkoita että olisin patalaiska luuseri, joka ei koskaan saa mitään aikaiseksi, niin kuin joskus ääni pääni sisällä on meuhkannut.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 14.9.2019 08:00:24

Ihmeen hyvällä fiiliksellä heräsin lauantaiaamuun. Mies kärvistelee tuolla kovassa krapulassa. Veikkaan, että sortuu tänään korjaussarjaan. Hän olikin tässä kuivin suin noin kuukauden, mutta sitten työmatkalla korkki näemmä jäi auki ja aiheutti mm sen, että myöhästyi lennoltaan, joutui ostamaan uuden lentolipun ja maksamaan yhden ylimääräisen hotelliyön. Että näin. Tämmöistä tuppasi tapahtumaan aika usein noin 15 vuotta sitten ja olin silloin ihan hajalla ja huolesta sekaisin. Nyt vaan pettynyt ja jotenkin tympääntynyt, että mikään ei näköjään muutu. Koska ei hän näitä nyt pidä niin isona asiana, että olisi mitään syytä tarkastella omaa alkoholinkäyttöä. Välillä vaan sattuu ja tapahtuu.

Mutta siis palataan omaan fiilikseen. Eilen oli voimaannuttava ilta ystävien kesken. Työviikosta jäi positiivinen olo - minä riitin. Tämän päivän ohjelma on liikuntaa, kirjallisuutta, käsitöitä ja pari TV-ohjelmaa, joita viikolla en ehtinyt katsoa.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 20.9.2019 17:17:48

Työviikko pulkassa. Todella hektinen sellainen, mutta hyvä fiilis työstä kaiken kaikkiaan. Aamulla ennen töitä kävin uimassa. Tuli mieleen, kun joskus ennen lievässä kankkusessa kävin aamu-uinnilla ja siitä sitten töihin. Kyllä tämä kombo on ilman kankkusta mukavampi.

Viikonloppuna luvassa sosiaalista elämää eikä harmita yhtään, että tiedän muiden juovan viiniä, cocktaileja ja ties mitä. Nyt on päässä sellainen ajatus, että viikonloppuni on niin kallisarvoista aikaa, että en halua maksaa hauskanpidosta mitään jälkiveroja (=krapulaa). Ja olen myös huomannut, että osaan viihtyä näissä tilaisuuksissa ihan hyvin ilman viinin lipittelyä. Eipä Onneli olisi uskonut vuosi sitten, miten helppoa tämä on.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät