Olet täällä

Lisää nollapäiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Lisää nollapäiviä

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 2.12.2019 09:31:49

Helppo samaistua fiiliksiinne. Kuten olen omassa ketjussani monesti marissut on myös minulla mies, jonka alkoholin kulutus on aika huimaa. Joka viikko sellainen 60-80 annosta menee. Arkisin pari bisseä ja sitten pe-su loput, lähinnä kossun muodossa. Arkisin nuo pari bisseä ei haittaa minua ollenkaan. Varmasti ovat terveydelle haitallisia nekin, mutta eivät näy ulospäin ollenkaan. On sen verran iso mies, että ei parit vielä tunnu eikä näy. Mutta sitten se viikonloppu ryyppääminen..... Se ärsyttää jopa silloin kun itsekin juon koska se vaikuttaa kaikkeen mitä voisimme yhdessä tehdä ja millaista se kotona olo on. Ihan jo kotona puuhastelusta ja juttelusta alkaen kaikkea sävyttää toisen humala. Jos arki ei olisi niin mukavaa niin ratkaisun teko olisi huomattavasti helpompaa. Mutta kun maanantaista torstaisihin elämä on ihanan leppoisaa ja on kiva viettää aikaa yhdessä. On myös kivaa silloin kun ollaan reissussa tai kavereiden kanssa lähdetään jonnekin. Näiden takia vielä epäröin omaa ratkaisua.

Oletteko te ottaneet asian puheeksi kotona? Minä olen yrittänyt joskus avata keskustelua "pehmeästi", mutta se ei ole ottanut oikeen tuulta alleen. Mies ei halua huomioida terveys näkökulmaa (sitä olen yrittänyt tuoda esiin, jotta olisi ikään kuin neutraali alusta juttelulle). Ei myöskään ihan taida ymmärtää, miksi minua häiritsee hänen humalansa. Ja tässä tullaan sitten siihen, että "ethän itsekään ole aina parasta seuraa kännissä" mikä on tietysti totta. Mutta pitääkö sietää hänen juomistaa siksi, että itsellä saattaa mennä joskus överiksi? Teillä kahdella on se etu, että olette itse lopettaneet. Minä en sitä lupausta ole vielä tehnyt, mutta ei se mielestäni saisi oikeuttaa ihan mitä vaan.

Olen päättänyt, että on ihan lähiaikoina nostettava kissa pöydälle ja annettava selkeästi ymmärtää, että meidän suhteen status todennäköisesti tulee muuttumaan ellei alkoholin käytössä tapahdu mitään muutosta. Eipähän sitten ainakaan mies voi sanoa, että ero tulee yllätyksenä, jos se tulee. Näitähän kuulemma on maailma pullollaan, miehet eivät ollenkaan tajunneet, että vaimo on lähtökuopissa ennen kuin on paperit edessä.

Jaetaan kokemuksia, mutta vältetään katkeroitumasta. Olisi tuo voinut olla meidänkin tie jos ei oltais herätty jotain asialle tekemään.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 2.12.2019 10:56:05

Kivaa kun kirjoitatte aiheesta miten ärsyttävää on katsella humalaista puolisoa. Meidän perheessähän se on ollut niinpäin että minä juon, soperran ja haisen viinalle. Mies ei juo juuri ollenkaan ja kun juo niin 1-2 annosta kerrallaan. En ole nähnyt häntä humalassa vuosikymmeniin.
Yhtenä suurena motivaation lähteenä vähentämiselle on tosiaankin ollut se, ettei miehen tarvitse katsella humalaista touhaamistani.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 2.12.2019 13:35:11

Meillä se minä olen ollut se juopompi tyyppi :cry: joskus mä olen ihmetellytkin miten mies edes muutti minun kanssa aikoinaan yhteen asumaan. Okei aluksi kumpikin biletti, mutta mun epäsäännöllisen työajan takia minä oon huidellut menemään miten sattuu ja notkunut tosi paljon baareissa. Sitten keksin sen sohvalla tursottamisen. Enkä ole koskaan kuullut moitteen sanaa. Mutta mistäpä tosiaan tiedän mitä mies on ajatellut!!
Tuossa yks päivä hoksasin etten minä enää vie edes palautustölkkejä kauppaan kun niitä on niin vähän :shock: ennen minä vähän salassa niitä roudasin kauppaan ja tosiaan olin yrittänyt aina piilotella niitä tyhjiä hylsyjä aamulla ettei mies näe. Kauhean järkevää kun olihan mies ne täysinä jo kaapissa nähnyt :oops: siksihän siirryinkin niihin viinipönttöihin kun ei jäänyt sitä todistusaineistoa :oops:
Ja kuinka usein piti reipasta näytellä kun hävetti olla krapulassa.

Kyllähän rakkaudella aikansa pötkii menemään, mutta kuinka pitkälle?
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 4.12.2019 21:08:46

vilmasto kirjoitti:Kyllähän rakkaudella aikansa pötkii menemään, mutta kuinka pitkälle?

Voi voi, kun olisin löytänyt tämän Plinkin aikanaan. Meillä potkittiin 25 vuotta. Eli pitkä aika. Aikanaan luulin, että olin ainoa sielu maailmassa, jonka mies juo. Ei siis joskus, vaan oli alkoholin suurkuluttaja. Mitään ei voinut suunnitella, tai ainakaan ne suunnitelmat eivät toteutuneet. Näitä juttuja yhä lueskelen tuolta toiselta kanavalta. Hienoa, jos on oivaltanut itse olevansa se enemmän juova puolisko.

Toivottavasti teidän tilanne ei vielä ole yhtä paha. Mutta kyllä kannattaa nostaa kissa pöydälle. Minun tsemppausenergia on tällä hetkellä aika vähissä, mutta myötäelämiseen riittää vielä virtaa.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 6.12.2019 08:08:36

Hei Onneli.
Huomasin että Sinulla on täysi vuosi raittiutta takana. Siitä oikein paljon onnea.
Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 6.12.2019 10:59:54

Vuosi raittiutta täynnä! Tarjoan teille näin virtuaalisesti kakkua ja kahvia sen kunniaksi sekä kiitän teitä kaikkia ihan mahtavasta tuesta: Sylvia ( siellä jossain), Varjolilja, Vilmasto, Vilma, Pecorino, Ulpukka, Juhanikari, Putkis, SW, Helena, Ginger, Tyräkki, Sporttari, Wisefool (joka oli erityisesti ensimmäisen parin kuukauden aikana ihan verraton tuki) ja ihan jokainen jonka aatoksia on saanut lukea ja matkaa seurata milloin lyhyemmän tai pidemmän pätkän. Tämä päivä on minun itsenäisyyspäiväni- alkoholivapaan elämän vuosipäivä. Olen onnellinen, hämmentynyt ja pikkuisen yllättynytkin.

Eilen vietettiin lapsemme yo- juhlia. Ei tehnyt yhtään tiukkaa tarjoilla muille kuohuvia ja viinejä ja oli vain niin ihanaa nauttia kaikesta juhlahumusta selvinpäin.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Helena100 » 6.12.2019 14:42:43

Onnelille isot onnittelut!!! Olet esikuva meille monelle.

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille ja juhlitaan kohtuudella me jotka tänään aiotaan skumppaa nauttia.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 7.12.2019 07:41:16

Hei Onneli. Lueskelin sun kirjoituksia, ja olen onnellinen puolestasi, vuosi ilman alkoholia on hieno saavutus. Hyvin paljon samanlaisia fiiliksiä on minulla, kun sinulla vuosi sitten. Olen rimpuillut alkoholista eroon jo vuosia. Pisin aika raittiutta on itselläni noin 8-9 kuukautta muutama vuosi sitten. Se oli ihanaa aikaa. En tarvinnut kuin eräissä juhlissa lasillisen punkkua, ja siitä alkoi taas juominen. Välillä pitänyt muutamia viikkoja tipattomia, mutta aina löytyy joku tekosyy aloittaa taas uudelleen. Tyhmää. Olen pitänyt kulissia kasassa, etteivät työkaverit, sukulaiset yms. tiedä. Salailu on rasittavaa ja myös se itseinho ja masennus. Olet kannustava esimerkki. Kiitos sinulle, että kerrot ja jaat nämä ajatukset. Luen niitä mielelläni. Jatka samaan malliin..
Mummeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja juhanikari » 7.12.2019 09:03:25

Minunkin puolestani onnittelut vuoden raittiudesta! :D

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 7.12.2019 10:43:43

Onnea Onneli! :D Todella hienoa ja myos motivoivaa kuulla sinun saavutuksesta!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 8.12.2019 12:13:05

Kiitos onnitteluista! Muutoksen vuosi on takana ja jatkan tästä eteenpäin rakentaen raitista tulevaisuutta itselleni. Olenhan toki välillä miettinyt, että voisinko juoda lasillisen. Aika äkkiä se on kääntynyt niin päin, että miksi joisin, mitä siitä saisin. Vielä en ole kokenut saavani siitä mitään niin erityistä, että asian kanssa olisi oikeasti tarvinnut painiskella. Ei vaan tee mieli, ei kiinnosta. Myös päihtyneiden ihmisten seurassa totean usein ( voi kuulostaa ylimieliseltä ja tiukkapipoiselta), että touhu on jotenkin teennäistä ja samaa kaavaa toistavaa. Ensin niitä kikatusta, hilpeyttä ja riehakkuutta nousuhiprakassa, kun kilistellään skumppalaseja ja siitä lasillisten myötä se tunnelma alkaa jotenkin taantua ja muuttua enemmän paikallaan junnaavaksi. Tuon alkuvaiheen tunnelman jaksan hyvin ja voin osallistua siihen alkoholittoman juoman kera. Iloisuus ja kepeys tarttuvat usein minuunkin ja ihan ilman promilleja.

Lisäksi kun elän yhdessä alkoholin suurkuluttajan kanssa, niin koen, että minulla olisi todella iso riski palata entiseen juomistapaani, jos lähtisin kokeilemaan lasillista tai paria silloin tällöin. Tilaisuuksia tässä ympäristössä olisi tarjolla aivan liian usein. En uskalla ottaa sitä riskiä.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 8.12.2019 18:38:24

Jälleen njostelen hattuani ja lisäisin tähän vielä pullistelevan hauiksen kuvan, että vautsi vau Onneli! kokonainen vuosi :D se on kyllä tuuletuksen paikka ja tästä sun on hyvä lähteä toista raitista vuotta kohti <3

Myös päihtyneiden ihmisten seurassa totean usein ( voi kuulostaa ylimieliseltä ja tiukkapipoiselta), että touhu on jotenkin teennäistä ja samaa kaavaa toistavaa. Ensin niitä kikatusta, hilpeyttä ja riehakkuutta nousuhiprakassa, kun kilistellään skumppalaseja ja siitä lasillisten myötä se tunnelma alkaa jotenkin taantua ja muuttua enemmän paikallaan junnaavaksi. Vaikken olekaan kokonaan tipaton niin tiedätkös kun muakin ärsyttää tietty kaava :shock: Vaikka nyt jotkut juhlat ravintolassa niin se on ihan okei se alkupätkä, mutta sitten kun mennään siihen paikoillaan junnaavaaseen osioon niin sitä en enää jaksa. Olin yksissä häissä ja totta kai aluksi kirkossa ja ruokailussa oli se mukava tunnelma. Mutta sitten kun vieraat "valikoitui" eli vanhukset ja lapset lähti pois ja baaritiski aukes kunnolla niin mulla meni maku niistä juhlista. Ja muutamat muut juhlat tässä puolen vuoden sisään niin niissä käynyt samallalailla. En vaan enää viihdy tietyssä vaiheessa niissä.

Mutta vielä kerran isot tuuletukset sulle Onneli :)
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 9.12.2019 16:35:35

Onneli!
Sun mittari näyttää ihanalta!
Onneksi olkoon!

Ihan samoja me pohditaan. Välillä kohtuukäyttö kiehtoo ja houkuttaa, mutta sitten tulen samaan ajatukseen. Mitä hyötyä muutamasta lasillisesta on? Ja sama, että kun mies käyttää alkoholia, niin riskit on senkin takia olemassa. Aivan samanlaiset ajatukset.

Mulla muuten oli vähän vaikeampi kausi tuon vuoden rajapyykin jälkeen. Aloin kyseenalaistamaan juomattomuutta aiempaa enemmän. Se varmaan oli joku vaihe, joka liittyi siihen, että alkoi uudestaan käymään sitä vuotta läpi. Uskon, että se kuuluu projektiin ja saattaa olla kompastuskivi. Sulla voi mennä ihan toisin, mutta aatelin sulle kirjoittaa omasta fiiliksestäni. Kun sain asian taas selkiytetty itselleni, niin on mennyt taas paremmin ja hyvä fiilis tästä valinnasta jatkunut.

Olen niin onnellinen puolestasi! Minusta tuntui niin uskomattomalle, että olen ollut niin vahva ja tämä muutos tuli lopulta sitten kertalaakista. Toki sen tajuaminen vei aikansa... Ja vaikka mielitekoja on ollut, niin se pikkuhiljaa kypsynyt päätös on pitänyt ja elämä on näyttäytynyt toisenlaisena.

:D
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 9.12.2019 20:47:06

Kiitos Vilmasto ja Varjolilja! Mun laskuri näyttää kyllä niin hyvältä :lol: ei käy kiistäminen. Ihana lukea sinun tekstejäsi Varjolilja, kun niin samojen asioiden äärellä olemme. Kovin kovasti en ole joutunut painiskelemaan kohtuukäyttö/lasillinen -ajatusten kanssa vielä toistaiseksi, mutta se voi hyvinkin olla edessä. Jonkinlaisena koetinkivenä ajattelin etukäteen lapsen lakkiaisia, että olisiko siellä iskenyt houkutus kilistellä alkoholilla, mutta eipä tullut mieleen eikä tuntunut tarpeelliselta.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät