Olet täällä

Merkitseekö sinulle, mitä muut sinusta ajattelevat?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Merkitseekö sinulle, mitä muut sinusta ajattelevat?

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 11.1.2019 11:03:57

Mitenkäs on?

Mainittakoon, että kysymys kyllä tietyllä tapaa kuuluu foorumin aihepiiriin hyvinkin paljon.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

Re: Merkitseekö sinulle, mitä muut sinusta ajattelevat?

ViestiKirjoittaja Vinetto » 11.1.2019 17:21:48

Ei merkitse.

Mutta se mitä itse ajattelen muista merkitsee minulle hyvinkin paljon. Omat ajatukseni määräävät henkisen tasoni.

-Samuli Paronen-
Vinetto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 11.1.2019 19:01:54

Tottahan se merkitsee. Mutta kuinka paljon missäkin asiassa, se kai on olennaista.

Kun kerran ihmisten kanssa eletään ja toimitaan, niin onhan tuolla asialla merkitystä. Jo ansiotyössäni ihmisten ajatukset minusta ovat aika merkittäviä. Kun näissä pätkä- ja tilapäis- ym töissä olen itseni myynyt useammalle sadalle toimeksiantajalle, niin on siinä ollut tärkeänä se millaisena ne tettääjät ovat minut mieltäneet.

Usein, viime vuosikymmeninä voisi sanoa että useimmiten, työtä on tarjottu minulle siksi että maine on sen verran asiallinen. Eli, jos ihmiset ajattelevat minun olevan luotettava, ammattitaitoinen, vastuuntuntoinen ja teettäjän etua homman kestäessä puoltava niin siitä se on lähtenyt.

Yksi puoli elämääni on ollut toiminta erinäisissä yhteisöissä ja järjestöissä. Niissäkin ihmisten kanssa on saatava yhteistyö toimimaan ja luottamusta sekä jonkinlaista uskoa muihin ihmisiin tarvitaan. Siellä on kai aivan sama juttu. Jos ihmiset ajattelisivat minun olevan epäluotettava, ilkeä, paskamainen, yhteistyöhön kykenemätön jne niin hankalaa se olisi edes päästä v uorovaikutuksen alkuun.

Sensijaan minua ei juurikaan kiinnosta mitä mieltä ihmiset ovat ulkonäöstäni, vaatteistani, kulutustavaravalinnoistani tai muusta sellaisesta jolla ei oikein merkitystä keskinäisen kanssakäymisen kannalta ole. No joo... joskus on valittava vaatetusta hiukan sen mukaan että se kyseiseen ihmisten kohtaamiseen jotenkin sopii. Ei siis haalareissa teatteriin eikä kiiltonahkakengissä rakennustyömaalle.

Yksityiselämästäni sitten taas en viitsi muille tarinoida, ehkä pari-kolme sellaista ihmistä löytyy joille sitäkin aluetta saatan keskustelussa valottaa -mutta ne asiat eivät kuulu sen isommalle joukolle. Ja jos joku haluaa siitä jotain arvailla, niin senkun sitten. Se ei minua heilauta.

Jos joku ihminen sitten on täydellisen välinpitämätön muiden ihmisten itseä koskevan ajattelun suhteen, niin luulenpa hänen ainakin joskus olevan vaikeuksissakin sen asenteensa kanssa. Kyllä me hiukan olemme muista ihmisistä ja vuorovaikutuksesta riippuvaisia.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ikzu » 11.1.2019 19:55:07

Mulla on joku vähän heikompi kausi menossa ja otan ihan turhaa stressiä moisesta. Toi Vineton kommentti oli hyvä. Tuon kanssa on vielä jumppaamista. Voi olla että tämä pimeän ajan tuoma vireystilan lasku vaikuttaa minulla tähänkin.
ikzu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vinetto » 11.1.2019 19:57:16

En siis muuta käyttäytymistäni ulkoisten olosuhteiden ja muiden ihmisten odotusten vuoksi. Olen luotettava ja rehellinen koska haluan toimia luotettavasti ja rehellisesti joka tapauksessa. Luotettavuus ja rehellisyys ovat minulle itseisarvoja sinänsä.

Ihmiset ajattelevat minusta mitä ajattelevat. Jos joku ei pidä ei minusta niin se on hänen ongelmansa. Minulla ei ole tarve miellyttää ketään.

Toki olen taloudellisesti riippumaton nykyään ja se auttaa paljon asiassa. Ennen oli toisin.

Se mitä ajattelen muista on sitten tosi tärkeää minulle. Valitettavasti täytyy todeta että ajattelen useinkin ihmisistä roskaa ja kielteisesti. Pilaan voin omaa elämääni täten , se kaunani kohde saattaa viettää mitä lokoisampia päiviä. Mutta olen keskeneräinen ihminen - tänäänkin.

-Samuli Paronen-
Vinetto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rahvas1 » 11.1.2019 21:25:15

Tervehdys.

Tietysti merkitsee, mutta nykyään enemmän se mitä itse itsestäni ajattelen. Muiden ajatuksia ja tekoja ei kauheasti voi muuttaa, mutta omia voi. Joskus ei voinut, kun eilen oli sitä mieltä, ettei koskaan enää juo ja tänään löysi itsensä päissään kuin käki. Harvempi meistä on sellainen psykopaatti joka ei välitä muiden ajatuksista, mutta vaikka alkoholisti osaakin aikansa vältellä ongelmaansa, tehden kaikkien läheistenkin elämän helvetiksi, niin siihen on olemassa ratkaisu.
Rahvas1
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 12.1.2019 11:31:16

Tässä kysymyksessä olen melkoisen lailla samoilla linjoilla kuin mies metsänreunasta, vaikka hän arvelikin minun väittävän kaikessa hanta vastaan. :)

Tottahan toki meille merkitsee hieman se, mitä muut meistä ajattelevat. Sosiaalisena olentona elämme vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa, ja olemme monella tapaa riippuvaisia vuorovaikutuksesta muiden kanssa.
Täydellinen piittaamattomuus muista tai muiden mielipiteistä liittyy lähinnä psykopaattiseen käytökseen.

Harva haluaisi myöskään olla kenenkään mielestä säälittävä tai naurettava. Varsinkin säälin kohteeksi joutuminen tuntuu useimmista ihmisistä melko ikävältä, ja sitä pyritään välttämään.

Päihderiippuvuudesta toipuminen alkaa usein pahasta mokaamisesta ja sen aiheuttamasta häpeästä. Se liittyy suoraan siihen, että emme ole häpeämättömiä, tai piittaamattomia siitä millaisena muut meidät näkevät.
Eräs kuuluisa alkoholisti raitistui, kun viimeisenä kännimokanaan kakkasi housuunsa jossakin julkisessa tapahtumassa, ja kuljeskeli siellä kakat housussa ja räkä poskella ihmisten joukossa. Häpeästä muiden ihmisten edessä tuli pohjakokemus, josta alkoi toipuminen.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Haley » 12.1.2019 11:57:40

Tämä onkin päihdevammaisen aivoituksissa mielenkiintoinen kysymys!

Ainakin kun tältä palstalta lukee tulokkaiden tokaisuja tästä avunhakemispuolesta. Moni ei koe kehtaavansa astella AA:n ovesta sisään, koska "MUUT" SAISIVAT KENTIES TIETÄÄ ALKOHOLIONGELMASTA! - Eiköhän tuo liene jo "muiden" tiedossa ja on saattanut olla "muiden" tiedossa jo ennenkuin juopottelija itse oivaltaa asiaintilan.

Sama koskee myöskin kaikkia muitakin avun tarjoajia, mutta näiden muiden puoleen lienee helpompi kääntyä.

Kuitenkin sai ne "muut" tietää asiasta tai eivät, on sieltä harhaisten huuruajatelmien salaperäisestä salatusta elämästä joku päivä astuttava selvin päin pihalle muiden ihmisten joukkoon raittiina, oli sitten elämässä tapahtunut sitä tai tätä. Mielestäni parhaiten tässä osaavat neuvoa vastaavia kokeneet toiset ihmiset. - Jotkut ovat jopa valmiita tulemaan kaveriksi vasta raitistuneen mukaan johonkin vaikeaan tilanteeseen. Tämä koskee tietysti vain vapaaehtoisen vertaistuen puolelta tapahtuvaa toimintaa. - Tuskin se yksityispuolen psykiatri tai vaikka julkisen puolen psykiatrikaan lähtee paniikkihäiriöstä kärvistelevän mukaan viettämään raitista ravintolailtaa tanssin merkeissä.
haley@aanetti.com
Haley
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Rahvas1 » 12.1.2019 12:29:13

Terve

Häpesin/pelkäsin minäkin astua AAn ovesta sisään, mutta ei se häpeä ja pelko siihen loppunut.
AAssakin voi käydä jopa pitkään vain miettien mitä siellä muut minusta ajattelee ja jopa toimia
sen varjolla. Itselle oli tärkeää, että löytäisin jotain sanomista, jotta kuuluisin porukkaan.

Se voi olla aika iso este oman elämisen riemuille, jos omia tekemisiään ja sanomisiaan pitää
miettiä ja jopa pelätä. Harkitsemattomia voi sanoa, tehdä, mutta anteeksi pyytäminen on keksitty.
Rahvas1
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 12.1.2019 19:08:35

Kun edellisestä ryypystä (jota sitäkään ei nähnyt kuin pari saunakaveria silloin 2010 heinäkuussa) on jo hyvänlaisesti aikaa niin elän hyvässä ja vakaassa uskossa että ihmiset jo minua ajatellessaan (tuskin sitä edes usein tapahtuu) ajattelevat jotain muuta kuin alkoholiin liittyviä asioita minuun yhdistettynä.

Olen oikeastaan melko varma että niin on.

Miksi kukaan sotkisi minun tekemisiini ja toimimisiini ja ominaisuuksiini enää sellaisia asioita? Ei kai siihen ole kenelläkään tarvetta.

Ja jos sitten taas joku ihan oikeasti viitsii muistella sellaista että ottihan se metsänreunan mies kaljaa mukana silloin joskus, niin senkuin ajattelee. Enpä tuosta sitten pahene jos en paranekaan. Sellaiset ajattelut ovat kyllä yhdentekeviä.

Monissa muissa asioissa sitten sillä on merkitystä miten ihmiset minut kokevat, eli onko aineksia vuorovaikutukseen, yhteistyöhön, ystävyyteen, sopimuksiin vaikka työsuorituksista... perin hyvässä uskossa olen noidenkin ajattelujen suhteen, kun en ole ainakaan kielteiseen ajatteluun aikoihin törmännyt. Enpä edes muista milloin sellaista olisi sattunut.

Olen siis myös siinä uskossa että etupäässä ihmiset ovat hyväntahtoisia ja positiivisia, mukavia ja reiluja kun minustakin näköjään vaan hyvää ajattelevat. Ja niin tässä yritän elää etten antaisi kovasti aihetta kielteiseen ajatteluun.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat