Olet täällä

Matkalla uuteen Pecorinoon

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Matkalla uuteen Pecorinoon

ViestiKirjoittaja Pecorino » 19.4.2019 06:36:06

Kiitos Sylvia :) olen realisti ja mietin, että on mulla matkaa vielä. Mutta Joo, kuka tietää, jos se olikin tässä. On kyllä hyvä fiilis asiasta. Tämä kehitys on varmaan monen asian summa, mutta yksi on tuo oikeanlainen lääkitys ahdistukseen. Siitä olen ihan satavarma, että se on vähentänyt sitä tarvetta itselääkintään.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 19.4.2019 08:15:34

Vau Pecorino!!iso peukku ja kaikki etupyllyt siihen päälle :lol:
Illalla luin tän tabletilta ennen nukkumaanmenoa ja melkein silitin sitä tablettia ja myhäilin, että voi Pecorino kun on mennyt niin hyvin :D
olen oikeasti vähentänyt enkä vain vähän tilapäisesti. Jos raskauksia ei lasketa niin olen viimeksi ollut näin vähällä juomisella varmaan alaikäisenä :shock: miettikää. eli kyllä minä mietin ja iloitsin sun puolesta. Ei ole turha paikka tää vähentäjien palsta!
Mä en myöskään tiedä oliko se tässä vai miten tätä jatkaa. Mä tasapainoilen nyt ettei vaan olisi sitä paluuta entiseen.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 27.4.2019 02:32:28

Moikka. Se olisi perjantai. Sylvia kirjoitti itsensä toistamisesta. Mä saatan tehdä samaa :lol: mutta siis huhtikuun saldo on yhä yksi pieni lasi viiniä. Tänään mennään kyläilemään ja siellä saattaa olla skumppaa tarjolla. Ehkä otan, ehkä en. Mutta varmaan jää siihen yhteen lasiin.

En mä kyllä täysin kuivilla ole. Tai siis yksi ilta tuli oikein kunnon punkkuhimo. Olin syönyt tosi huonosti joten himoitsin sekä tuhtia ruokaa että täyteläistä viiniä. No, en mennyt ostaan. Mullahan om Suomessa baarikaappi mutta ei täällä. Jos olisi täälläkin niin olisin saattanut ottaa. En tiedä. Mutta ehkä tässä koko ajan mennään parempaan? Ainakaan en stressihetkillä heti ajattele drinkkiä. Se on mulla nimittäin ollut tapana.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 29.4.2019 08:15:54

On se kyllä erikoista kuinka sulla tuo vähentäminen ihan yhtäkkiä lähti niin mielettömään liitoon! Tosi ihanaa.

Kerro joskus vähän huomioita siitä asuinympäristöstä. Ihmisistä, tavoista, kaupungista / luonnosta jne. Ja kun tällä palstalla ollaan niin myös huomioitasi juomatavoista siellä. Itsellä kun on aika paljon kokemusta siitä maasta sillä tavalla, että monille se juominen on huomattavasti arkipäiväisempää kuin meille täällä.
Kaikenlaisten kokemusten kuuleminen kiinnostaa. Kerro sen verran kuin ehdit ja voit paljastamatta liikaa yksityiselämää.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 30.4.2019 05:50:11

Eikö olekin ihmeellistä miten se vähentäminen vaan muuttui ns luonnolliseksi ihan yhtäkkiä? Tai luulen, että se käynnistyi siitä tipattomasta tammikuusta. Helmikuu ei ollut ihan yhtä hehkeä mutta maaliskuu olikin sitten jo muuta ja niin huhtikuukin. Ja siis mulla olisi ollut toki tilaisuuksia juoda. Tämä ympäristönvaihdos teki ikäänkuin viimeisen silauksen. Kun täällä ei ole tottunut juomaan niin ei tee mielikään. Vähän pelottaa että mitäs sitten kun palaan kotiin mutta on mulla nyt tässä vielä aikaa totutella...

Huomionarvoista on myös se, että olen kyennyt nyt jättämään yhteen tai kahteen lasiin. Tai se ei ole vaatinut mitään ponnisteluja. Se vaan on ollut siinä se riittävä.

Vilma kysyy täällä ihmisistä ja alkoholista myös. No, täällä missä me olemme niin kulttuuri on aika samanhenkinen kuin Suomessa, yllättävää kyllä. Tai siis ei ole ollut mitään kulttuurishokkia. Ihmiset on toki hieman sosiaalisempia ja kohteliaampia. Mutta ei siis mitään poikkeuksellisen päällekäyviä :) ei täälläkään kaikki vieraat rupattele keskenään eikä julkisissa mielellään istuta muiden viereen jos on vapaita paikkoja. Eli kyllä saa ihan omassa rauhassa olla (mikä on mulle tärkeää aika usein) eikä kukaan pidä sitä ihmeellisenä.

Alkoholi. Sen käyttö on suht normaalia, siis kuten Vilma sanoit, siihen ei suhtauduta mitenkään ihmeellisenä asiana. Alkoholia kun ei myydä ruokakaupassa niin veikkaan, että se kyllä vähentää myyntiä ja käyttöä. Toki viinakauppoja on helposti löydettävissä. Ruuan kanssa kyllä juodaan, samoin seurustelujuomana. Oltiin yksissä juhlissa ja mieheni kieltäytyi viinistä kun oli se joka ajoi autoa. Siihen yksi mies totesi, että heillä on sanonta alkoholista ja ajamisesta "one for the drive". Eli auto ja alkoholi ei ole kummallinen yhdistelmä. Se ei ehkä ole hyvä mutta muuten tykkään kyllä, kun alkoholiin tunnutaan suhtautuvan ilman ihmeempää kyttäämistä tai demonisointia. Toisaalta en ole nähnyt ketään kännissäkännissä, siis kovin suulaana kyllä ja äänekkäänäkin, mutta ei ördäämistä. Tupakkaahan ei juuri polteta. Todella harvoin olen nähnyt tai haistanut missään. Pilveä melkein useammin...

Mä olen kyllä viihtynyt. Tämä missä asutaan on kohtalaisen rauhallista ja turvallista. Kävellenkin voi liikkua :) se on positiivista, kertoo kyllä alueen turvallisuudesta kun paikallisetkin kävelee ja lenkkeilee. Tietty kaikenlaista mahtuu mutta noin pääosin.

Mä kyllä hukun töihin. Se on miinusta. Samoin ruuhkat. Päivät venyy kauheasti niiden vuoksi. Arkena ei oikein ehdi tehdä muuta kuin juuri vaan tätä arkea.

Välillä mun tekisi mieli paukutella henkseleitä, että näin se vähentäminen käy kun ei vaan juo tai jos ottaa niin lopettaa sitten yhteen tai kahteen. Mutta nyt ei kyllä parane ylpistyä. Nimittäin olenhan mä vuoden päivät tätä jo harrastanut ja toisaalta mikään ei todista sen puolesta ettenkö saattaisi palata vanhaan taas jossain vaiheessa. Nyt pitää vaan saada vahvistusta tälle käytökselle toistojen kautta.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 30.4.2019 08:37:03

Välillä mun tekisi mieli paukutella henkseleitä, että näin se vähentäminen käy kun ei vaan juo tai jos ottaa niin lopettaa sitten yhteen tai kahteen. Mutta nyt ei kyllä parane ylpistyä. Nimittäin olenhan mä vuoden päivät tätä jo harrastanut ja toisaalta mikään ei todista sen puolesta ettenkö saattaisi palata vanhaan taas jossain vaiheessa. Nyt pitää vaan saada vahvistusta tälle käytökselle toistojen kautta.
just prikulleen samat tunnelmat on ollut monen monta kertaa.
toisaalta on kiva hehkuttaa että onnistuinpas, toisaalta vähän häpeileekin sitä ettei vaan "ylpistyisi" tai anna semmoista kuvaa muillekin kun tulevaisuudesta ei ikinä voi tietää.
mä sanoisin että luukuttakaamme rauhassa onnistumisistamme, se on ihan sallittua. eikö tosiaan ole ihmeellistä kun se alkon ongelmapohdinta ja veivaaminen on kadonnut tyystin? tai tietty sitä (täällä Plinkissä varsinkin) pohtii mutta kun se ei kuulu enää arjen riesoihin millään lailla, eikä juhlankaan. miksei siitä saisi iloita? ja missä kierteessä me ollaan oltu!
kuulostaa pöyhkeilyltä tai ei niin kannan mielessäni banderollia jossa lukee isoilla kirjaimilla OHI ON.
vai pitäiskö meitin hankkia semmoiset intin lippikset missä toi teksti :lol: semmoiset oikein urpot.
tuossakin mulla on samat kokemukset että se yksi tai kaksi lasillista riittää.

ai siellä ei saa ruokakaupoista alkoa, toi oli mulle uusi uutinen.
eikä ihmiset juurikaan enää polta. no, toi on oikeastaan tajuttavissa olevan asia. menisikö se niin että joka puolella länsimaista tupakointi on vähentynyt paljon, lukuun ottamatta ehkä entisen itäblokin maita. ystäväni oli äskeittän Unkarissa ja sieltä löytyy edelleenkin kahviloita sekä kapakoita joissa röökaaminen sisätiloissa on ihan normia.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 30.4.2019 09:19:58

Arvaa vaan Peco haluaisinko kuulla lisää :D . Nyt täällä arvailen missä osavaltiossa / countyssa olet, kun nuo alkoholin myyntisäännöt poikkeaa toisistaan sen mukaan. Joissain saa myydä viiniä ruokakaupoissa, joissain ei saa edes olutta ruokakaupasta jne. Muistan kun olin aikoinaan työmatkoilla Texasissa Dallasin lähistöllä niin siinä kunnassa jossa meidän hotelli oli ei saanut mitään alkoholia ruokakaupoista. Viereisestä sai ja siellä oli heti kuntarajan ylitettyä viinakauppoja vieri vieressä. Sama juttu oli aikuisviihteen suhteen. Eli kun ajoi naapurikuntaan oli olo kuin olisi tullut johonkin helvetin esikartanoon :lol: .

Hienoa, että siinä porukassa missä joudut / saat siellä olla ei alkoholia tyrkytetä liikaa. Itse olen huomannut kyllä, että monet siellä juo tosi reilusti. Kuuluisivat ehdottomasti tänne meidän porukkaan, mutta jotenkin siinä maassa ei ajatella samalla tavalla. Niin kauan kun duunit hoituu ei ole kenenkään mielestä ihmeellistä, että joka päivä huitaiseen pullon viiniä naamaan. Siellä ei humalaisia tosiaan kauheasti näkynyt, mutta päivittäinen juominen oli monelle ihan normi.

Harmi, että töitä on niin paljon. Kun kerrankin on mahdollisuus viettää pidempi aika ulkomailla olisi hienoa jos olisi aikaa tehdä muutakin kuin töitä. Mutta tiedän tuon kuvion. Etenkin kun siellä ollaan rajallinen aika pitää saada mahdollisimman paljon siitä irti työn suhteen. Kun sen takia sinne on menty. Sama juttu itsellä on ollut ulkomaan komennusten ja työmatkojen aikana. Toivottavasti sinulle tulee kuitenkin mahdollisuus nähdä muutakin kuin työ ja työkaverit.

Kuinka kauan muuten viivytte siellä? En muista oletko kertonut.
Vaikka ne ei vietä siellä vappua ostakaa te munkit / donitsit kotiin ja leikkikää, että jokin limu on simaa :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 1.5.2019 02:20:22

Ja missä kierteessä me ollaan oltu!

Sanopa Sylvia muuta! Juuri tuota kierrettä mä pelkään. Sitä kun on asian piinaama ja ajatukset kääntyy drinksuihin koko ajan. Mä olen niin helpottunut!!!! Helpottunut siitä että vaikka ahdistuisin niin mä kestän sen juomatta.

Vilma, me ostettiin donitsit :D mun laihis / herkuton ei siis alkanut vielä tänäänkään. Jos en ole alkoholilla kyllästetty niin sokerilla ainakin. Kävin tosin aamulla ennen töihin menoa kuntoilemassa mutta tällä överiherkuttelulla saisi treenata varmaan 3 tuntia putkeen...
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 7.5.2019 05:41:58

Moi. Mä käyn täällä päivittäin lukemassa mutta en aina keksi mitään kiinnistavaa kirjoitettavaa. Kirjoitan nyt kumminkin :)

Eli meillä täällä on periaattessa kesä, ainakin samoja kuin Suomen kesälämpötilat. Töissä on hiton kiire. Mutta hei, miettikää, tänään menin töihin ahdistuneena ja pohtien miten ratkaisen yhden kysymyksen. Pakersin sen parissa noin niin kuin koko päivän. Mulla oikeasti katosi ajantaju. Tuntikausia vieri niin että en edes myistanut katsoa kelloa. Tänään mulla oli rauha tehdä näin keskittyneesti, ei ollut tapaamisia, keskusteluja, ei mitään mitä olisi pitänyt puhumalla selvittää. Tadaa, illalla suljin koneen ja iso ongelma on ratkaistu. Jessss. Ei varmasti ole viimeinen mutta ylitin itseni. Mietin miten paljon opin tänään. Vau. Muutakin hyvää työrintamalla mutta en voi kertoa tai aika hyvin paljastuu mitä teen työkseni. Sanotaan siis, että uutta kiinnostavaa taas tulossa, ei taatusti ongelmattomia asioita mutta niiden ratkaiseminen on antoisaa.

Perhe nyt vähän kärsii kun olen tämmöinen työhullu. Lapseni siis sanoi mua sellaiseksi. Ja salasuklaasyöjäksi :oops: olen siis jäänyt kiinni. Parempi se varmaan kuin salatissutteluja.

Yhdellä lapsella on murrosiän juttuja ja piti käydä hänen kanssaan seksikeskustelua. On ennenkin puhuttu mutta nyt piti oikein kunnolla käydä asioita läpi. Voi sitä tuskaa ja häpeää kun sanotaan ääneen tiettyjä juttuja. Ei mua hävetä, ehei, mutta lasta :lol: No, mutta parempi puhua asiat niin että ymmärtää, siis myös sen että niistä voi puhua.

Mitäs muuta. Äitienpäivä lähestyy. Olen tietenkin itse suunnitellut päivän ohjelman :roll: no en mä kaipaakaan mitään fanfaareja, ja tuleehan mun näköinen päivä kun itse puolivahingossa järjestin ko. päivälle tekemistä muistamatta koko äitienpäivää. Mutta toki jokin pieni kiva ylläri olisi kiva mutta nyt kun ollaan täällä niin taatusti kukaan ei tee mitään.

Ai niin alkoholi :) viime torstaina join kaksi lasia viiniä. Huvikseni. Voi olla, että se oli taas siinä useaksi viikoksi. Oli ihan rentouttavaa, mutta nousuhiprakkaa ei taaskaan juuri tullut. Aamulla särki päätä. Ilman tuota nousuhiprakkaa niin koko hommasta menee pointti. Se on tosiaan kadonnut tämän vähentämisen myötä. En oikein tajua miten se näin menee.

Ei mulla muuta. Syön toffeeta. Ihanaa viikkoa kaikille, nauttikaa arjesta.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 7.5.2019 14:07:42

Ihanalta kuulosti tuo sinun työn "flow" tila. Itsellä ei ole pitkään aikaan osunut tuollaista kohdalle, mutta tiedän kuitenkin mitä tarkoitat. Silloin nauttii työn tuloksista.
Aina on kiva kun ehdit kirjoittaa edes lyhyet kuulumiset, ei sitä mitään asiaa tarvii olla. Tykkään myös kuulla, että edelleenkään et alkoholia himoitse. Se antaa minullekin toivoa, ehkä joskus pääsen samaan jamaan. Vaikka vielä ei noin dramaattista käännettä olekaan tapahtunut.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 7.5.2019 15:39:27

Kiitos Vilma ystävällisistä sanoista :) mun työ on sellaista "pitkän linjan työtä" että yhtenä päivänä onnistuminen on pieni osa suurta kokonaisuutta. Niinpä esim tänään voi taas olla huonompi päivä... saa nähdä. Mutta joo, uskoisin, että eilinen oli iso edistysaskel.

Niin, tämä mun muutos on yllättänyt mutkin. Iso asia on muuten myös se, että mies on tipattomalla. Toistaiseksi :shock: tarkoittaa, että meinaa olla ainakin kuukausia. On meidän lempipuuhaa ollut mm perjantaisin istua yhdessä alas drinksuinemme ja puhua viikon asioista. Nyt se on jäänyt pois. Ollan sitten puhuttu iltaisin sängyssä. Mutta siis tosiaan, drinksuttelukaveri puuttuu. Se vaikuttaa varmasti.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 10.5.2019 07:13:09

Tänään vilahti mielessä drinkki. Ei mikään punaviini vaan kunnon viina :) kylmä ja maistuva. No, en just ollut sellaisessa paikassa että olisi voinut tehdä mitään asian eteen ja sitten se unohtui. Nyt särkeekin päätä joten ei tekisi mieli vaikka olisi tarjolla.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 10.5.2019 08:57:48

Hyvä juttu, että ei ollut siinä kohtaa drinkkiä tarjolla. Ei niin, että se nyt kauheasti haittaisi vaikka sellaisen olet juonut, kun niin vähillä nykyään menet. Mutta siltä kantilta, että mitä enemmän olet ilman niin varmaan sitä vähemmän niitä mielitekoja tulee.

Aina sanotaan, että kateellisuus ei kannata ja että se on turha itseä syövä tunne, mutta nyt mun täytyy myöntää, että tästä olen sinulle aivan kirkkaan vihreä kateudesta :mrgreen: :
Iso asia on muuten myös se, että mies on tipattomalla. Toistaiseksi :shock: tarkoittaa, että meinaa olla ainakin kuukausia.

Täällä on pari onnistujaa (Varjis ja Onneli) jotka eivät todellakaan saa kotoa kannustusta ja siksi heitä ihailen aivan valtavasti. Minun mies ei millään lailla dissaa minun vähennys yrityksiä, päin vastoin. Mutta kun ei itse viitsi vähentää ollenkaan niin kyllä se haittaa. Vaikka miten päin asiaa pyörittelen niin ei ole kiva katsella kännistä jos itse on ilman. Ei se ole kännissäkään kivaa, mutta silloin siedettävämpää koska ei kehtaa valittaa.
No, ei pitänyt marisemaan tulla vaan sanoa, että sulla on todella upea mies! Muutenkin teidän parisuhde kuulostaa tosi terveeltä, keskusteluineen sängyssä jne. Olen siitä tosi iloinen, sinä kuten kaikki muutkin täällä, todella ansaitset sen.

Kerro taas jotain sieltä, havaintoja maailmasta, kokemuksia (joissa et paljasta itseäsi, mutta on vierasmaalaisia) ja mitä vaan. Olisi niin ihanaa kun voitais jutella ilman pelkoa paljastumisesta, haluaisin tietää ihan kaiken kokemuksestasi siellä.

Rentouttavaa viikonloppua sinne rapakon taakse!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 13.5.2019 16:51:02

niin ihanaa kun voitais jutella ilman pelkoa paljastumisesta, haluaisin tietää ihan kaiken kokemuksestasi siellä.

No niin olisi! Nyt olisi taas vaikka mitä kerrottavaa, viikonloppu oli täynnä uusia kokemuksia. Koska olen jakanut niitä facessa niin en voi täällä :) hyvin epätodennäköistä, että joku suomalainen on viettänyt juuri samanlaisen viikonlopun. Mutta sanotaanko, että sielunruokaa on tullut "tilille" paljon.

Toi että mies ei drinksuttele on yllättävän iso asia. Mulla on se, että jos mies istuu sohvannurkassa lasi kourassa niin mun rupeaa niin tekemään mieli. Kun tämä houkutus puuttuu niin homma helpottuu huomattavasti.

Puhuttiin tästä yhteisestä megavähentämisestä. Sanoin sitä, että nyt tapahtuu niin paljon kaikkea kiinnostavaa että ei edes muista drinksutella. Rupesin miettimään, että onko se se elämän tylsyys mikä on potkaissut huonot tavat liikkeelle? Olen sen huomannut, että helposti kun vähän tympii niin on tullut korkattua viinipullo. Tosin onhan mulla tosi iso tekijä se ahdistus. Mutta nyt kun on päässyt kierteestä irti niin ei tule heti ahdistushetkellä mieleen viini. Tosi helpottavaa kyllä. Mun mies on nyt pari kertaa kommentoinut jotain siihen suuntaan, että mulla puuttuu se perusturvallisuuden tunne. Näin varmaan on. Siis se mikä luodaan lapsena. Ilman sitä ahdistuu kun ei jaksa uskoa, että asiat menee hyvin tai että itse on ihan kelvollinen tapaus. Se perusturvallisuuden puuttuminen aiheuttaa epävarmuuden tunnetta ja olon siitä, että en ole koskaan tarpeeksi hyvä. On se varmaan aikuisuudessa paikkaantunut, mutta ei tokikaan kokonaan. Toivon ja uskon, että en ole siirtänyt samaa ongelmaa lapsiini.

Mutta jatketaan. Toukokuun saldo taitaa olla toistaiseksi se 2 lasia viiniä.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 15.5.2019 23:04:30

Moi

Halusin vain tulla raportoimaan, että edelleen saldo on 2 viinilasia toukokuun aikana. Pari kertaa on käynyt mielessä mutta en vaan ole jaksanut ostaa mitään.

Kummallista tämä elämä. Nyt mua pyydettiin työhaastatteluun yhteen Suomessa olevaan työhön liittyen. Paikka olisi hyvä - ehkä. Puntaroin nyt mitä teen. Täytyisi tietää duunista enemmän.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät