Olet täällä

Minäkö?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Minäkö?

ViestiKirjoittaja Xeena » 11.3.2019 20:12:52

Hei.
Olen paljon lueskellut täällä olevien tarinoita. Olen pohtinut omaa juomistani. Ihan kamalaa todeta, että olen alkoholisti.
Xeena
Miedosti panostava jäsen

Re: Minäkö?

ViestiKirjoittaja Jorg.Buttgreit » 11.3.2019 21:02:44

Ja vielä pahinta kun se ei ole kuin flunssa tai vesirokko.. VIELÄ PAHEMPAA kuin sukupuoli.. se myös PYSYY.. :shock: :shock: :shock: :shock:
oiskohan mahdollista kehittää jo vauvalle annettava Alkoholismi-rokote? :shock:
Olen EX-ALKOHOLISTI kuulit OIKEIN.. EX..
Jorg.Buttgreit
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 11.3.2019 21:13:25

Ihan kamalaa todeta, että olen alkoholisti.

Xeena hei, on hyvä, että tiedät olevasi alkoholisti. Sitten on kysymys erikseen, ovatko pohdintasi johtaneet muuhun kuin tietoon alkoholismistasi.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Xeena » 12.3.2019 02:07:32

Olen sen verran tehnyt asian eteen, että haluan lopettaa alkoholin käytön. Enimmäkseen minulla menee olutta ja siideriä, mutta aivan liikaa. Juominen häiritsee elämääni. Olen ihan maani myynyt. Tiedänhän sen että vain lopettamalla juominen loppuu.
Xeena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 12.3.2019 08:07:10

Xeena hyvä, olet tärkeässä vaiheessa elämääsi, kun haluat lopettaa alkoholin käytön. Jos lopetuksen toteuttaminen ei sinulta onnistu yksin tai se osoittautuu liian raskaaksi, voit hakea apua.
Tuossa ylempänä vaakapalkissa on osasto MISTÄ APUA? Sieltä voit valikoida itsellesi sopivia. On yhteiskunnan ja erilaisten järjestöjen tarjoamaa. Valinta on sinun vastuullasi.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 12.3.2019 08:26:03

Xeena kirjoitti:Olen sen verran tehnyt asian eteen, että haluan lopettaa alkoholin käytön. Enimmäkseen minulla menee olutta ja siideriä, mutta aivan liikaa. Juominen häiritsee elämääni. Olen ihan maani myynyt. Tiedänhän sen että vain lopettamalla juominen loppuu.

Siitä se lähtee.
Kun ihmisellä on "miksi" , hän keksii kyllä "miten"

Lopettaminen vaatii sen yhden asian, lopettamispäätöksen. Syvälle urautunut tapa ei useinkaan häivy ihan helpolla. Poisoppiminen ja uusien toimintamallien tilalle ottaminen vaatii monesti poistumista omalta mukavuusalueelta. Aktiivista vanhan unohtamista, vanhojen "itsestäänselvien" asenteiden korvaamista uusilla.

Epämukavaa oloa joutunevat useimmat lopettajat hetken kärsimään, aivot kun niin mielellään asennoituisivat asioihin ihan kuten ne on totutettu suhtautumaan. Tottumuksen voima on suuri.

Asiassa on hyvätkin puolensa. Yksi hyvä asia on se, että muutos on mahdollinen, ja se helpottuu , aika tekee tehtävänsä.

Monelle on ollut hyväksi täyttää "ylimääräinen" aika jollain ihan muulla, sellaisella joka "ajatuksissa, sanoissa ja teoissa" on jotain ihan muuta kuin päihdeasioihin liittyvää suossa tarpomista. Uusi harrastus, ehkä, tai jos harrastusten määrä on ennen aiheuttanut aikataulun kireyttä ja suorituspaineita jotka taas ovat aiheutaneet stressiä joka taas puolestaan on aiheuttanut... voipa hyvinkin olla jonkun kohdalla parempi ottaa rennommin, jättää suorittamisen vähemmälle, antaa itselleen luvan olla hiukan laiskempi, hiukan vähemmän tehokas, vähemmän osallistuva, vähemmän seurallinen ja vähemmän asioita selitävä ja puhuva... nuo asiat ovat kovin yksilöllisiä.

Pääasia on kai se, että uskoo itseensä. Kun lopettamispäätös on tehty, kannattaa toistaa itselleen vaikka satatuhatta kertaa että alkoholin merkitys elämässä on nyt mitätön, se ei enää määrää tekemisiä, ajankäyttöä, rahankäyttöä, ei mitään.
Luulenpa että jokaista palaamista takaisin ongelmaiseen alkoholinkäyttöön on edellyttänyt päätöksen horjuminen ja takaisinpäin kääntymiseen uskominen, pelko ja epäilys että niinhän tässä voi käydä.

Siitä vaan eteenpäin, siitä se alkaa!
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Xeena » 12.3.2019 09:34:09

:D kiitos teille vastauksista ja neuvoista.
Xeena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 12.3.2019 10:29:09

Pääasia on kai se, että uskoo itseensä.

Valitettavan moni jonkin aikaa raittiina ollut alkoholisti on uskonut itseensä ja arvellut pärjäävänsä kohtuukäyttäjänä siinä kuitenkaan onnistumatta. Tietenkin poikkeuksia on tai ainakin voi olla.

Ensimmäinen ryyppy vahingoittaa
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Xeena » 13.3.2019 07:34:33

Huomenta,
tänään alkoi ensimmäin täysin raitispäiväni aamulla koiralenkillä.
Olo ja mieliala on jo parempi ja pirteämpi.
Mukavaa raitista päivää kaikille :D

Tänään minun ei tarvitse juoda.
Xeena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja UusiElämä1903 » 13.3.2019 09:01:05

Xeena, tervetuloa joukkoon! Minä olen myös alkupäässä tätä matkaa, päivä kerrallaan tätä tallataan :)
UusiElämä1903
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Xeena » 16.3.2019 02:36:26

Hei, Uusielämä1903

Kiva etten ole yksin tässä alkutaipaleella. Olen nyt saanut olla 4 päivää ilman olutta ja siideriä ja sitä kamalaa älytöntä olotilaa. Viikko meni taas joka päivä juoden ja viikon loppu kaksin käsin. Krapulaakaan ei ole enää. Paniikki, hikoilut, vapina ja tutina sekä se älytön morkkis on kamalaa.
Olen käynyt pitkiä kävelylenkkejä ja yrittänyt ajatella positiivisesti, päivän kerrallaan.
Minun ongelma on liika juominen, kerta-annokset aivan älyttömiä ja suurin ongelma minulla on se että kun otan yhden niin siitä se lähtee, eikä mitään rajaa juomien määrällä ja en meinaa saada juomistani loppumaan. Menee helposti monta päivää peräkkäin juoden aamusta iltaan ja illasta aamuun. Jopa viikko aivan huomaamatta. Juomiseni on todella alkanut tuoda ongelmia elämääni. Nyt olen tyytyväinen, että sain putkeni poikki. Olen aikaisemminkin pystynyt olemaan juomatta muutamia viikkoja kerralla, jopa muutaman kuukauden mutta sitten kun tulee tilaisuus niin se vie mennessään. Usein olen päättänyt että nyt alkoi raittius, mutta aina on tullut repsahduksia. Ei ole vara menettää elämäänsä tuolle juomiselle. Varsinaisesti viinoja en juo, ellei nyt satu joku tarjoamaan. Kapakoissa en onneksi käy, eli tissuttelen kotona ja yksin. Morkkis on aina kamala juomisen jälkeen. Mutta raittiina on ihanampaa ja elämä selkeää...asiat ei tunnu kamalille ja ajatukset on selkeät. Nyt on motivaatiota täysraittiuteen. Kohtuukäyttäjä en näköjään enää pysty olemaan. En myöskään ole AA-kerhotyyppi. Yritän nyt tämän kirjoittelun avulla ja itse raittiutta. Nuorempana en käyttänyt alkoholia paljoakaan. Mutta nyt viimeisen 15 vuoden aikana humalat on pahentuneet ja todellakin juomien määrät kohtuuttomia.
Päivä kerrallaan se raitispäivä. :)
Xeena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 16.3.2019 09:30:45

Xeena kirjoitti
Olen nyt saanut olla 4 päivää ilman olutta ja siideriä ja sitä kamalaa älytöntä olotilaa

Olet sisäistänyt asian ytimen, kun koet saaneesi olla juomatta nämä neljä päivää. Raittiushan on alkoholistille oikeastaan saatu lahja tai armo.
Kohtuukäyttäjä en näköjään enää pysty olemaan. En myöskään ole AA-kerhotyyppi. Yritän nyt tämän kirjoittelun avulla ja itse raittiutta.

AA-ryhmä ei varsinaisesti ole kerho, vaan samaan päämäärään pyrkivien vertaistuki. Ja jos ryhmä ei tunnu omalta, voi sen käyttämiä askeleiksi nimitettyjä toimintatapoja soveltaa elämäänsä yksikseenkin. Kannattaa siis perehtyä niihin kahteentoista askeleeseen. Ja jokainen ihminen ihan luonnostaan käyttää niistä joitain piirteitä jo ihan jokapäiväisessä elämässään. Eivät ne ole AA:n yksinoikeus.
Kirjoittele tänne ja lue muiden kokemuksista, täältäkin saat tukea ja sinun kirjoituksesi auttavat meitä.

Hiljaa hyvä tulee
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ikuinen yrittäjä » 16.3.2019 22:45:43

Alkutaipaleella mennään täälläkin. Itse tykästyin tuohon aa toimintaan vaikka sitä aina kammoksunutkin. Saanut sieltä kokonaisvaltaista tukea koko elämän hallintaan alkoholin lisäksi. Mutta kaikki tyylillään kohti samaa päämäärää. Itsellä suuri ongelma että riippuvuus siirtyy esim urheiluun, työntekoon yms jolloin ne muuttuu taas pakonomaiseksi. Tätä nyt yritetty välttää ja kaikkea kohtuudella. Voimia ja uskoa oikean päätöksen eteenpäin vientiin
Ken elää se näkee
Ikuinen yrittäjä
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Paluu Me Lopettajat