Olet täällä

Miten sopeutua

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miten sopeutua

ViestiKirjoittaja Reiska » 25.6.2019 10:14:55

Mites onko kellään kokemuksia tästä kummallisesta tyhjyyden ja turhautuneisuuden tunteesta kun on lopettanut juomisen. Ennen kuin itse lopetin niin aamusta kun heräsi niin päivän agendan tiesi heti. Viinakaupan kautta kotia ja pää täyteen. Tätä jatkui 10 vuotta kunnes päätin että nyt saa riittää. En nyt sano että raitistumispäätös olisi väärä, sanon vain että tuon ajan jälkeen kun rutiini on ollut niin kauan aina ollut sama ja nyt se on tällä tavalla muuttunut niin uusi tilanne jotenkin ahdistaa. Neuvoja olen saanut parilta entiseltä alkoholistilta että pahimman viinahimon pitäisi hellittää siinä kahden-kolmen viikon kohdalla ja siitä eteenpäin on sitten vähän helpompaa. Jotenkin vaan vielä kun aamusta herää niin on se pullo ensimmäisenä ajatuksissa, ja päivän ohjelman suunnittelu on keskittynyt sen ympärille että pääsis tästä kiusauksesta eroon ja tää ahdistaa että kauanko tässäkin mahtaa oikein mennä. On tää alkoholismi VITTUMAINEN tauti
Kyllä se siitä.
Reiska
Miedosti panostava jäsen

Re: Miten sopeutua

ViestiKirjoittaja helistin » 25.6.2019 10:33:09

Ajattelet nyt olevasi sairaslomalla!

Joten mitä tekee sairastava sairaslomalainen?

Yrittää tietysti tehdä olonsa mahdollisimman mukavaksi sekä hoitaa itseään. Aivan loistava apu on syödä mahdollisimman paljon ja hyvää syötävää on pidettävä kaapissa aina kaiken varalle. Jäätelöstä on monille ollut apua (myös minulle). Aamusta alkaen kannattaa suunnata ajatukset jonkin mukavan tekemisen suunnitteluun tai vaikka haaveilla elämästä raittiina ja siitä mitä kaikkea sitten pystyykään tekemään. Myös nukkuminen auttaa kummasti!

Vanhat elämänkuviot pitää laittaa uusiksi sekä rikkoa rutiinit välittömästi.

Uskoa ja voimia sulle, räpistely raittiuteen vaikeuksista huolimattaa kannattaa!
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Fullmoonn » 25.6.2019 12:15:00

Helistimen kanssa olen samaa mieltä eli syö paljon ja monipuolisesti, kokeile uusia ruokia ja herkuttele luvan kanssa mutta tietenkin kohtuus tässäkin. Herkuttelu kuitenkin niin paljon terveellisempää kuin alkoholi :) Ja niin hyvä ruokahan vapauttaa samoja mielihyvän tunteita kun alkoholi

Sitten tietenkin hupia elämään eli elokuvia katseletko ? Ahmi niitä ja tietenkin sarjoja myös. Nauti luonnosta, se rauhottaa ihmeellisellä tavalla mieltä
The Pain You Feel Today is the Strength You will Feel Tomorrow
Fullmoonn
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Reiska » 25.6.2019 13:42:26

No juu tänäänkin on nyt ehitty kalassa käyä ja tein ison annoksen tonnikala salaattia ja autolla pörräiltyä pari tuntia. Naapurikin viellä lainas kirjan että kuulemma pitää kokeilla lukemistakin vaikka en monee vuoteen oo kirjan kirjaa lukenu. Ja ny sitte telkkarista sarjoja et kyl yllättävän hyvin on keksiny tekemistä kyllä kun oikein alko kehittelemään :shock: ehkä tilanne ei olekkaan niin toivoton kuin aamulla näytti
Kyllä se siitä.
Reiska
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 25.6.2019 16:34:48

Reiska moin!
Mulle raitistuminen on tuonut mukanaan niin paljon kaikenlaista aktiviteettia, että ei ehdi pitkästymään. Tapaan pari-kolme kertaa viikossa raitistuneita alkoholisteja AA-palavereissa. Niistä on lisäksi löytynyt harrastuskavereita, kalaan tosin ehdin heidän kanssaan kovin harvoin. Ja raittiina voi harrastaa melkein mitä vain.
Viinanhimo voi lähteä kerrasta poikki tai se voi iskeä vuosien raittiuden jälkeen.
AA on syntynyt kahden pysyvää raittiutta haluavan alkoholistin tapaamisesta. Mukaan pääset, koska sulla on halu lopettaa ja olet jo lopettanutkin juomisen.
Paitsi vittumainen, alkoholismi on myös pysyvä sairaus.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Reiska » 25.6.2019 19:17:30

lomapuisto kirjoitti:Reiska moin!
Mulle raitistuminen on tuonut mukanaan niin paljon kaikenlaista aktiviteettia, että ei ehdi pitkästymään. Tapaan pari-kolme kertaa viikossa raitistuneita alkoholisteja AA-palavereissa. Niistä on lisäksi löytynyt harrastuskavereita, kalaan tosin ehdin heidän kanssaan kovin harvoin. Ja raittiina voi harrastaa melkein mitä vain.
Viinanhimo voi lähteä kerrasta poikki tai se voi iskeä vuosien raittiuden jälkeen.
AA on syntynyt kahden pysyvää raittiutta haluavan alkoholistin tapaamisesta. Mukaan pääset, koska sulla on halu lopettaa ja olet jo lopettanutkin juomisen.
Paitsi vittumainen, alkoholismi on myös pysyvä sairaus.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

No on se tosi kiva kuulla että olet AA piireistä löytäny kanssaihmisiä. Kyllä toisen ihmisen tuki auttaa paljon siihen raittiuteen. Oon erittäin iloinen puolestasi !
Kyllä se siitä.
Reiska
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 26.6.2019 07:47:45

Huomenta Reiska!

Mainitsemani kanssaihmiset ovat tulleet elämääni AA:sta saamani raittiuden myötä.
Usko pois, sinulla on sama mahdollisuus kuin kenellä tahansa alkoholistilla, joka pyrkii elämään AA:n ehdottamalla tavalla.
Palavereissa käynnit ja kuunteleminen ovat oleellinen osa pysyvää raittiutta.

Päivä kerrallaan
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja aaneton_juoksu » 26.6.2019 10:17:57

Reiska kirjoitti:Mites onko kellään kokemuksia tästä kummallisesta tyhjyyden ja turhautuneisuuden tunteesta kun on lopettanut juomisen. Ennen kuin itse lopetin niin aamusta kun heräsi niin päivän agendan tiesi heti. Viinakaupan kautta kotia ja pää täyteen. Tätä jatkui 10 vuotta kunnes päätin että nyt saa riittää. En nyt sano että raitistumispäätös olisi väärä, sanon vain että tuon ajan jälkeen kun rutiini on ollut niin kauan aina ollut sama ja nyt se on tällä tavalla muuttunut niin uusi tilanne jotenkin ahdistaa. Neuvoja olen saanut parilta entiseltä alkoholistilta että pahimman viinahimon pitäisi hellittää siinä kahden-kolmen viikon kohdalla ja siitä eteenpäin on sitten vähän helpompaa. Jotenkin vaan vielä kun aamusta herää niin on se pullo ensimmäisenä ajatuksissa, ja päivän ohjelman suunnittelu on keskittynyt sen ympärille että pääsis tästä kiusauksesta eroon ja tää ahdistaa että kauanko tässäkin mahtaa oikein mennä. On tää alkoholismi VITTUMAINEN tauti

Sen pitäisi helpottaa kohtuu nopeasti, tosin joku mukava harrastus voisi auttaa asiassa, kuten vaikkapa liikunta? Olisiko ulkoilu nyt näin kauniissa kesäsäässä jotain, mikä piristää mieltä ja saa ajatukset muualle? Tai jokin muu liikunta?
aaneton_juoksu
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja skorpioni » 26.6.2019 19:39:24

Voi mennä kauenman kuin kolme viikkoa. Mielitekoa oli minulla pitempään, mutta joka viikon jälkeen oli helpompaa. Kunnes se oli ohi, elämässä oli paljon tärkeämpiä asioita eikä viina enää kiinnostanut.
Alkoholistit voivat olla sairaita mutta heitä on myös aivan terveissä ihmisissä.
Eikä sen kanssa tarvitse pyristellä aina loppuikää, monella se on ohi. Älä anna periksi, jaksa se muuttumisen aika.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 27.6.2019 05:48:33

Aikamääristä en uskalla sanoa mitään. Alkoholismin vaikeusasteesta ja oman mielen lukkiutumisesta sen ylläpitoon se kovasti riippuu.

Kyllä siinä usein, myös minun kohdallani, oli mentävä pois ns omalta mukavuusalueelta jotta irti pääsi. Alkoholismista irrottautumisen projektiluonteisuus piti vaan hyväksyä. Alkuun se oli aktiivista työtä asenteen ja omien tottumusten, ajattelutavan ja mieliteoiksi muuttuneiden toimintamallien unohtamiseksi.

Aikansa se ottaa. Mutta, tärkeintä on lopputulos, ei ehkä sittenkään se miten kauan projekti kesti. Elämä ilman alkoholismia on , kaikista muista elämänkoukeroista huolimatta, kuitenkin lähes poikkeuksetta, mukavampaa ja vapaampaa elämää kuin alkoholistinne elämä. Kovin harvan olen kuullut katuvan irtiottoaan. Ja luultavasti ne katuvat ovatkin palanneet alkoholismiin -ei se liene lainkaan niin vaikeaa ?

Kannattaa ottaa rauhallisesti, ei se homma ryntäilemällä ja koheltamalla helpotu. Voipa ottaa lujemmallekin, jos alkaa koko elämänsä täyttämään asian murehtimisella. Kun päivä päivältä alkoholismin ote kuitenkin hiukan hellittää, niin antaa hellittää vaan! Ja silloin voi (ajatuksissa, sanoissa ja teoissa, kuten katekismus meille eritteli) ruokkia muita asioita, usein mukavampiakin ja tulevaisuuden kannalta parempia .

Aikansa se ottaa muttei ikäänsä, sanottiin ennen.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 27.6.2019 09:24:11

Kyllä siinä usein, myös minun kohdallani, oli mentävä pois ns omalta mukavuusalueelta jotta irti pääsi. Alkoholismista irrottautumisen projektiluonteisuus piti vaan hyväksyä. Alkuun se oli aktiivista työtä asenteen ja omien tottumusten, ajattelutavan ja mieliteoiksi muuttuneiden toimintamallien unohtamiseksi.

Näin on, jos alkoholisti haluaa raitistua. Työ juomisesta kärsivien parissa on osoittautunut hyväksi raittiuden mahdollistajaksi. Siksi tännekin kannattaa kirjoittaa omasta raitistumisestaan. Näitä juttuja lukee suuri joukko viinanhimon pauloissa olevia ihmisiä. Heistäkin jokaisessa elää toivo muutoksesta.

Päivä kerrallaan
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Reiska » 27.6.2019 11:51:38

Voihan perkeleen perkele. Eile sitte tuli haettua töitten kunniaksi tapio pullo että pari napanderia olis illalla ottanu mut koko pulloha siinä meni. Pahimman krapulan yli sain nukuttua mutta ny masentaa ja makaan vaan täällä sångynpohjalla. Noh ei kait auta itku markkinoilla ko nyt vaan uutta vaihdetta silmää ja yritän kahta kauheammin olla kuivinsuin. Hohhoijaa kylläpä harmittaa
Kyllä se siitä.
Reiska
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 27.6.2019 12:44:41

Noh ei kait auta itku markkinoilla ko nyt vaan uutta vaihdetta silmää ja yritän kahta kauheammin olla kuivinsuin.

Sulla on auto ja varmaan ajokorttikin, niin että mieti, kannattaisiko suunnistaa AA-palaveriin, ottaa sieltä vastaan apua raittiuteen ja luopua kuivin suin kärvistelemisestä. Kyllä kunnon jäähyväisitku petolliselle ystävälle kannattaa.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Reiska » 27.6.2019 13:07:39

lomapuisto kirjoitti:
Noh ei kait auta itku markkinoilla ko nyt vaan uutta vaihdetta silmää ja yritän kahta kauheammin olla kuivinsuin.

Sulla on auto ja varmaan ajokorttikin, niin että mieti, kannattaisiko suunnistaa AA-palaveriin, ottaa sieltä vastaan apua raittiuteen ja luopua kuivin suin kärvistelemisestä. Kyllä kunnon jäähyväisitku petolliselle ystävälle kannattaa.

Ensimmäiset asiat ensiksi

Juu auto löytyy. Olen minä kerran käyny joskus 3 vuotta sitten mutta en ollut silloin ihan valmis viellä heittämään viinaa pois vaan nyt kyllä olen. Pitäisi varmaan kattoa se AA aikataulut uuestaan ja mennä kattomaan josko löytyis tuttuja
Kyllä se siitä.
Reiska
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 27.6.2019 16:03:34

Moi. Mulla tää raittius niin alkuvaiheessa, että pystynkö edes puhumaan raittiudesta. Toinen päivä menossa. Mulla nämä päivät on mennyt vaan keskittyessä hoitamaan itseäni. Toki on jo tänään tehnyt mieli tehdä kaikkea, mutta, kun ei pysty. Sitten päätinkin että parempi kun en yritä väkisin vääntää mitään, yritän vaan voimieni mukaan toipua, enkä juo. Päihdepolilla käynyt nyt kahtena aamuna (suosittelen lämpimästi). Puolen tunnin päästä lähden AA-ryhmään. AA ei sinänsä ole mulle vieras, vuosia sitten en ollut edes näin pahassa jamassa kun menin sinne. Sain avun ja pysyinkin raittiina pari vuotta kunnes kuvittelin että pärjään itsekin. En pärjännyt. Alkoi yli viiden vuoden juomaputki, 5 päivää koko aikana juomatta kun olin sairaalassa. Muuten joka päivä. Töissä en juonut mutta aina en päässyt töihin kun oli joko niin kova krapula tai olin vielä kännissä. Tää sairaus on kuule niin vakava että siihen kannattaa hakea apua vaikka vaikealta se tuntuu tunnustaa vieraille ihmisille että olen alkoholisti. Siitä se kuitenkin alkaa, toipuminen.
Yksi on liikaa ja kaksikymmentä liian vähän.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Seuraava

Paluu Me Lopettajat