Olet täällä

Paikka auringossa

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Paikka auringossa

ViestiKirjoittaja raitissuunta » 10.7.2019 11:56:18

Hei kaikille!

Tähän on oltu 20 vuoden aktiivisella alkoholin käytöllä, että viina hallitsee miestä eikä toisinpäin. Oikeastaan rytmittänyt täydellisesti tekemisiäni viimeiset kolme vuotta ja jaksoittain jo aiemmin.

Näin keski-ikää lähestyvänä haluan pysyvän muutoksen alkoholin käyttööni. Sinänsä perusasiat elämässä "kunnossa" kuten työ, terveys, perhettä, talous, läheisiä, harrastuksia jne. Tietysti jokaisessa näissä on jo alkavia säröjä, muttei asiat huonosti ole (vielä). Jotain on kuitenkin tapahtunut, olen kadottanut elämänhallinnan ja koen olevani sivustakatsoja omassa elämässäni.

Miksi kirjoitan tänne? Halusta raitistua tietenkin. Olen jo vuosia satunnaisesti lueskellut palstaa ja etenkin onnistumisia joista ihmiset kertoneet. Viimein rohkaistuin itsekin, että nyt on minun aikani. Alkoholin vähentäminen on osaltani koettu, on ollut raittiita päiviä, viikkoja, kausia, tipaton tammikuu, tipaton 3 kuukauden jakso, juotu miedompia, juotu vähemmän, juotu suositusten mukaan jne. Silti olen aina palannut reilusti suurkulutuksen puolelle.

Olkoon tämä alustuksena itselleni ja lukijoille. Kirjoitan tähän viestiketjuun päiväkirjan omaisesti ajatuksia ja tunnelmia sekä varmasti vertaistukea pyytäen vaikeina hetkinä.
Pärjäät kyllä.
raitissuunta
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Paikka auringossa

ViestiKirjoittaja MinnaKoo » 10.7.2019 13:19:20

Kiitos kun kirjoitit. Olisi sanasta sanaan voinut olla omasta kynästäni, vaihtaen vain sukupuolen.
Innoitit minutkin kirjoittamaan omaa tarinaani.
Tsemppiä ja iloa päivääsi!

MinnaKoo
Mikään voima ei ole tahdonvoimaa voimakkaampi...
MinnaKoo
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja raitissuunta » 10.7.2019 14:05:03

Mukavaa kuulla että tarinani sai sinut innostumaan jakamaan omasi!

Tässä toista alkoholitonta päivää vietän. Eilinen oli päivä kun heräsin vanhat viinat veressä ja siitä vähitellen puoleen päivään mennessä promillet nollissa. Jonka jälkeen alkoi voimustuva krapula kunnes uni armahti yöllä. Krapula (vieroitusoireet) jatkuvat tänäänkin ja tiedän vanhastaan että myös huomenna sekä aavistuksen myös ylihuomenna.. Huhhuh kuinka monta päivää hukattuna. Nyt on vilua, hikoilua, ruokahaluttomuus, etova olo, levoton ja saamaton mieli, kolotusta, turvonneet ja kihelmöivät kasvot.

Noh join pe, la, su ja ma. Tätä ennen 1,5 vuorokauden selviäminen ja useampi päivä ennen sitä.

Ajatus ei kulje mutta kello onneksi vie kohti iltaa.
Pärjäät kyllä.
raitissuunta
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 10.7.2019 15:34:02

Heih,
mä tossa just joskus laskeskelin, että ekoista känneistä (toistaseks/toivottavasti) vikoihin meni mulla jotakuinkin se kaks vuoskymmentä.

Aika samanmoisista lähtökohdista lopettaneena toivotan kärsivällisyyttä ja kovaa päätä!
Ja jos hyvin käy, et edes tartte niitä kovin kauaa, alku voi olla pahin.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 10.7.2019 22:13:06

raitissuunta kirjoitti
Jotain on kuitenkin tapahtunut, olen kadottanut elämänhallinnan ja koen olevani sivustakatsoja omassa elämässäni.

Miksi kirjoitan tänne? Halusta raitistua tietenkin.

Kun ihminen juo alkoholistisesti, elämä muodostuu sellaiseksi, että omin voimin ei pysty selviytymään. On tullut sinullekin oikea hetki haluta raittiutta. Se on onnittelun arvoinen tila.
Kirjoitan tähän viestiketjuun päiväkirjan omaisesti ajatuksia ja tunnelmia sekä varmasti vertaistukea pyytäen vaikeina hetkinä

Ajatuksiesi ja tunnelmiesi ohella olisi mielenkiintoista lukea myös miten toimit pysyäksesi mukana nyt alkaneessa raittiissa elämäntavassa. Vertaistuki on nimensä mukaisesti tukea myös meille, jotka luemme tänne kirjoitettuja kokemuksia, niin sinunkin vaikeuksistasi kuin myös editymisestäsi.
Hyvää raittiutta sinulle päivä kerrallaan!

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja raitissuunta » 11.7.2019 12:47:29

Ajatuksiesi ja tunnelmiesi ohella olisi mielenkiintoista lukea myös miten toimit pysyäksesi mukana nyt alkaneessa raittiissa elämäntavassa. Vertaistuki on nimensä mukaisesti tukea myös meille, jotka luemme tänne kirjoitettuja kokemuksia, niin sinunkin vaikeuksistasi kuin myös editymisestäsi.
Hyvää raittiutta sinulle päivä kerrallaan!

Kiitos palautteesta Lomapuisto! Niin, hyvä kysymys miten toimin pysyäkseni raittiina? Tänään olen raittiina ajatuksella että tänään en juo. Levottoman olon puran päivän aikana arkisiin kotiaskareihin kuten ruohonleikkaus, pientä siivousta, pyykkiä pesten jne. Parhaiten jäsentelen asioitani itselleni touhutessa jotain, olkoon se keinoni tänään.

Tiedän kyllä mahdollisuuteni ulkopuoliseen apuun, mm. Työterveyshuolto, A-klinakat, Aa-ryhmät. Kuitenkin nyt keskityn arkeen samalla jäsennellen omaa juomistani ja suhdettani alkoholiin.

Ps. Vähän opettelua vielä tämän foorumin käyttö älypuhelimella ja kielellinen ulosanti ei ole vahvuuksiani.
Pärjäät kyllä.
raitissuunta
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja raitissuunta » 12.7.2019 22:38:13

Raitis perjantaina kääntyy yöhön. Varsinainen krapula ja fyysiset alkoholin vieroitusoireet alkavat olemaan selätetty. Univaikeudet, levottomuus ja ärtyneisyys varmasti jatkuvat vielä joitain viikkoja...

Nyt vasta alkaa todellinen taistelu alkoholiongelmaa vastaan, tiedän sen kun olenhan lopettanut juomisen useasti aiemmin. Tänään pohdiskelin mitä eroa on lopettaa juominen jonkin ulkoisen syyn vuoksi, lopettaa juominen itsensä vuoksi ja mitä on raitistuminen. Avaan mietteitäni tänne myöhemmin kunhan saan ajatuskulkua vietyä pidemmälle.

Ensimmäinen juomisen himo tuli tänään. Päivällä tekemistä ja vieraita kylässä, yht'äkkiä kuumottava tunne kuinka voin hakea olutta heti kun vieraat lähteneet ja "rentoutua" itsekseni illan. Tunne oli hyvin kokonaisvaltainen. Lyhyt mutta jämäkkä keskustelu itseni kanssa, että mihin se johtaa ja haluanko sitä, saivat mielen ja kehon rauhoittumaan. Illan ajankuluksi kävin kalassa, ei kaloja mutta parempi mieli :)

Huomenna voi olla hankala päivä. Ei velvoitteita tai menoa minnekään, tällaiset päivät olen usein juonut olutta ja ollut tekevinään jotain. Noh, tiukkaa itsetutkiskelua ja vaihtoehtoisia ajatusmalleja miettien uskon pysyväni raittiina.

Hyvää ja raitista viikonloppua kaikille!
Pärjäät kyllä.
raitissuunta
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 13.7.2019 07:12:05

raitissuunta kirjoitti
Nyt vasta alkaa todellinen taistelu alkoholiongelmaa vastaan, tiedän sen kun olenhan lopettanut juomisen useasti aiemmin. Tänään pohdiskelin mitä eroa on lopettaa juominen jonkin ulkoisen syyn vuoksi, lopettaa juominen itsensä vuoksi ja mitä on raitistuminen. Avaan mietteitäni tänne myöhemmin kunhan saan ajatuskulkua vietyä pidemmälle.

Hyvää huomenta!
Äsken Soile Isokoski lauloi radiossa "Päivä vain ja hetki kerrallansa". Kaunis sävel, viisaat sanat, lahjakas ja ammattitaitoinen pitkään vaikuttanut taiteilija antoi hienon lähdön tähän päivään.

Kun alkoholisti myöntää voimattomuutensa ja lopettaa taistelun vahvempaansa vastaan, raittius päivä kerrallaan muodostuu itsestään selväksi elämäntavaksi. Oma raitistumisen pääsi alkuun, kun tuskaisena sanoin ääneen toisille alkoholisteille olevani alkoholisti.

Ulkoiset syyt raitistua voivat kadota meistä jokaiselta: työpaikka menee, tulee konkurssi, läheinen kuolee, itse sairastuu tai invalidisoituu, asunnottomuus, rattijuoppous ja avioero ovat mahdollisia, sukulaiset ja ystävät hylkäävät, joutuu vankilaan tai mielisairaalaan. Kokemus on osoittanut, että alkoholistin raittius on tukevalla pohjalla, kun hän on raittiina itsensä, ja vain itsensä vuoksi.

Kirjoittele ajatuksistasi ja kokemuksistasi, ne tukevat meidänkin raittiuttamme.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja raitissuunta » 16.7.2019 09:32:24

Näin se on, viikko raittiina mennyt ja nyt jo aamukahvi maistuu kahville.

Oliko viikko vaikea? Krapula ja vieroitusoireet lopulta kestivät kuusi kokonaista päivää, asteittain lieventyen. Aivan kuten terveyskirjasto.fi sivustolla kerrotaan alkoholinvieroitusoireyhtymän kestosta ja oireista. Yksi tiukka paikka mahtui viikonloppuun, tarkemmin kaupassa käyntiin. Psyykkasin itseni siihen mielentilaan, että en tarvitse alkoholia eikä sitä tarvitse ostaa. Kuitenkin, mieleni houkutteli, että onhan sitä alkoholitonta olutta. Sitä voit ostaa, ei siinä ole prosentteja.. Kyllä tiedän kokemuksesta etten osta. Sujuvasti pysyisin alkoholittomissa pari viikkoa, vähitellen ajatus ykkösoluesta voimistuu. Joitain viikkoja eteenpäin, niin ostaisin sekaisin alkoholitonta, ykköstä ja kolmosolutta. Ja siitä se ote lipeää entiseen, koettu on. Nyt pyrin aktiivisesti muuttamaan käytöstäni oluen suhteen, juoman joka on "kuulunut" vähän joka hetkeen ja tekemiseen. Moni varmasti tietää remonttikalja, saunakalja, siivouskalja, puuhastelukalja, janokalja, ihan vaan kalja, iltakalja, päiväkalja, aamukalja, v*tutus kalja jne. Entiset juomistottumukset ovat minulle tiukassa ja tämän viikon työstän niitä.

Yksi itselleni iso onnistumiskokemus myös viikonloppuna. Vierailin jo vuosia sitten raitistuneen tuttavan luona ja hän kysyi otanko oluen? Kieltäydyin mutta olin hämilläni. En ollut valmistautunut tilanteeseen millään tavoin, kysymys yllätti täysin. Kuitenkin koin, ettei oluen juomatta jättäminen tuottanut ylitsepääsemätöntä tuskaa minulle. Hieno juttu.
Pärjäät kyllä.
raitissuunta
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 16.7.2019 10:55:24

Yksi itselleni iso onnistumiskokemus myös viikonloppuna. Vierailin jo vuosia sitten raitistuneen tuttavan luona ja hän kysyi otanko oluen? Kieltäydyin mutta olin hämilläni. En ollut valmistautunut tilanteeseen millään tavoin, kysymys yllätti täysin. Kuitenkin koin, ettei oluen juomatta jättäminen tuottanut ylitsepääsemätöntä tuskaa minulle. Hieno juttu.

Tällaisten tuttavien kanssa kannattaa pitää yhteyttä. Soitto ennen ekaa ryyppyä ja puhelu raitistuneen ihmisen kanssa on pelastanut monet juomishimon yllättämät vaikeasta tilanteesta. Mukava kun kerroit tällaisen onnistumiskokemuksen!

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat