Olet täällä

Olen päättänyt selvitä

Valtti tarjoaa vertaistukea liikaa pelaaville. Keskustelualue tuotetaan yhteistyössä pelihaittoja ehkäisevän ja vähentävän Peluurin kanssa. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen päättänyt selvitä

ViestiKirjoittaja Kumikameli » 17.8.2019 06:36:47

En pysty nyt täällä tämän tarkempaa työstäni kertomaan, mutta varmasti on työpaikkoja joissa luottotiedottomuus ei vaikuta mihinkään. Ilmeisesti laitontakin irtisanoa sen takia. Itselläni tilanne eri ja "nuhteeton" taloudenpito on elinehto. Siitä on aikanaan ihan paperitkin tehty työsopimuksen yhteydessä. Täysin perusteltua työssäni. En kritisoi yhtään.

Jos voisikin olla varma, että ulosotto suostuu siihen, että maksaa itse. Mitä olen asiaan perehtynyt niin sekään ei ole itsestään selvää.

Tilipäivä oli ja meni. Rahaa tuli ja meni. Elämiseen jää 48e per kuukausi.
Kumikameli
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Anja63 » 17.8.2019 08:19:01

Hei, se ei ole kenenkään etu jos työpaikka menee alta. Ota yhteyttä oman alueen ulosottomieheen ja kerro miten asiat on ja mitä voisi tehdä. Ulosottomiehet eivät ole pahiksia vaan tekevät työtään ja heidän etu on myös saada asiat sujumaan.
Kohti oman elämän hallintaa
Anja63
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Kumikameli » 17.8.2019 09:23:53

En epäilekään, että ovat pahiksia. Jos onnistuisi noin niin ehkä harkitsen asiaa. Pitää miettiä. Omatuntoni kolkuttaa jo nyt siitä, että salaisin asian työnantajalta. Olen liian rehellinen ja haluan pystyä katsomaan pomoa silmiin. En halua myöskään elää koko ajan pelossa, että asia paljastuisi.

Monenlaisia ajatuksia pienessä päässä... Pelata ei onneksi voi.
Kumikameli
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Anja63 » 17.8.2019 10:08:04

Itse varmaan tiedät mitkä sinun vaihtoehdot on. Sinun täytyy vaan valita paras huonoista vaihtoehdoista.
Ytitä keskustella jonkun ammatti-ihmisen kanssa niin se voi tuoda selkeyttä hankalaan tilanteeseen ja että ymmärrät vaihtoehdot.
Kohti oman elämän hallintaa
Anja63
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Kumikameli » 17.8.2019 10:24:31

Näinhän se on. Puoliso ehdotti, että hän lunastaa osuuteni omakotitalosta. Se toisaalta ratkaisisi koko sopan. Toisaalta taas se ei takaa sitä ettenkö olisi kohta taas samassa jamassa. Pelaamattomuus on avain kaikkeen. Pelkään, että jos pääsen kuin koira veräjästä tämän velkasotkun kanssa niin jatkan pelaamista.

Tänään vähän musta päivä. Näen kaiken negatiivisessa valossa vaikka yleensä yritän olla mahdollisimman positiivinen. Pahoittelut siitä.
Kumikameli
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Tsempparitar » 17.8.2019 11:46:30

Itse sain aikoinaan helposti järjesteltyä ulosottomaksut niin, että maksoin summan itse eli kannattaa tosiaan selvitellä asiaa vaikka jo hyvissä ajoin. Sain pääosin vain hyvää palvelua ja inhimillistä kohtaamista mitä tuli ulosottoasioihin liittyen.

Minut myös kertaalleen pelastettiin velkahelvetistä, mikä ei tietenkään poistanut syitä vaan ainoastaan seuraukset ja lopulta päädyin vielä tuplaamaan velan. Toivon, että tuossa pelastamisen hetkessä läheiseni olisi varmistanut samalla että hakeudun samantien myös ammattiavun pariin ja alkaisin hoitaa itseäni. Samalla olisi ehdottomasti pitänyt antaa taloudenhoidosta valta läheiselle jo tuossa hetkessä eikä vasta vuosia myöhemmin (rahojen siirto läheisen tilille, läheiselle mahdollisuus seurata tilitietoja tms.). Olisi säästynyt monta tonnia. Jos siis päädyt tilanteeseen, että puoliso lunastaa osuutesi talosta, tehkää samalla myös kaikki mahdolliset toimenpiteet pelaamisen ja velkaantumisen kitkemiseksi. Kaikki.
Tsempparitar
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Kumikameli » 21.8.2019 05:07:41

Kiitos vastauksista ja mielipiteistä.

Eilen meillä kotona oli valtava riita ja tunnemyrsky. Rahasta. Tuli yksi yllättävä ja iso menoerä. Puoliso oli huolissaan siitä miten selvitään. Minä loukkaannuin jo siitä, että asiasta puhui, koska syyllinen tilanteeseen olen. Syyllisyyden tunnon kanssa täällä kamppaillaan muutenkin joka päivä. Pelaamisen velat vaikuttavat muihinkin kuin itseeni. Se on vaikea kestää.

En saisi kuitenkaan loukkaantua, kun faktahan on se, että vika tähän kaikkeen on yksinomaan minun. Olen pilannut perheeni elämän.
Kumikameli
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Msdreamer » 21.8.2019 11:46:36

Raha on vain rahaa loppujen lopuksi, niin kliseeltä kuin se kuulostaakin. Tuskin olet perheesi elämää pilannut, mutta tällä hetkellä sun tehtävä on nyt ottaa se paska vastaan mitä pelaaminen on aiheuttanut ja kantaa vastuu. Ei niinkään loukkaantua ja kiukutella, puolisosi on saanut kestää jo tarpeeksi, joten on aika aikuistua. Tämä kaikella hyvällä. Muuten saatat menettää vielä jotain tärkeämpää kuin rahat.
Still searching for freedom.
Msdreamer
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja pokeri_ja_ruletti » 21.8.2019 12:16:47

Jos olet hoitanut työsi ilman huomautuksia ja velkaantuminen ei aiheuttanut rikoksia tai et ole tehnyt niitä, niin en näe miten työnantaja voisi sinut irtisanoa ulosoton vuoksi. Sen on oltava laitonta. Meillä on nyt kansanedustaja, joka on Kelan toiminnan tarkastaja ja ollut jo pidempään ulosotossa.

Tietenkin, työnantaja voi tehdä työnteosta vittumaista siirtämällä toisiin tehtäviin ja lakkauttamalla tehtävän, mutta jos luottoa löytyy työnantajan suuntaan, niin asiasta pitää keskustella. Ulosottotoimisto taas ottaa huomioon tuon jos on riski joutua työttömäksi, koska se on velkojan etu isossa määrin. Eteenkin, koska työ on ilmiselvästi hyvin palkattu.
pokeri_ja_ruletti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kumikameli » 22.8.2019 08:16:35

Tiedän itsekin, että en saisi todellakaan kiukutella ja loukkaantua. Ihminen ei aina vain voi mitään tunteilleen ja ne puskivat nyt järjen yli. Asia on jo selvitetty puolison kanssa ja olen pyytänyt anteeksi. Seuraavalla kerralla pyrin tosissani käyttäytymään toisin.

Olen jo tuosta irtisanomisesta aikaisemmin kirjoittanut. Työni on sellainen, että taloudellinen nuhteettomuus on vaade. Olen itse allekirjoittanut sopimuksen, joten jos sitä rikon niin potku perusteelle on väistämätön eikä siinä ole mitään laitonta. Työn luonteen takia ymmärrän tämän täysin. Sitä vastaan on turha "sotia".
Kumikameli
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Kumikameli » 22.8.2019 08:18:50

Lisään vielä edelliseen, että ulosotto on viimeinen vaihtoehto enkä sitä aktiivisesti edes suunnittele. Vaikka on tiukkaa niin sinnittelen näin niin pitkälle kuin vain mahdollista.
Kumikameli
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja pokeri_ja_ruletti » 22.8.2019 21:40:42

Väännän nyt vielä tuosta työpaikasta... olen perehtynyt jonkun verran työlainsäädäntöön ja jos olet ns. normaalityöntekijä, et esim. johtajasopimuksella, niin sinua ei voida irtisanoa luottotietojen menetyksen vuoksi, vaikka työskentelisit rahoitusalalla. Sinun eteneminen käytännössä pysähtyy työpaikalla ja/tai voidaan siirtää toisiin tehtäviin, mutta henk. koht. taloudessa tapahtuvat mokat eivät ole lain silmissä riittävä syy irtisanoa. Tai jos irtisanovat, niin sitten nostat kanteet ja haet työnantajalta korvauksia. Jossain tapauksessa esim. lyhyt työsuhde ja nuori työntekijä voisi olla järkevämpää etsiä toinen työpaikka, kuin riitauttaa asia, koska korvaukset ovat niin pienet (lasketaan yleensä työsuhteen keston mukaan). Silloin ei ole kovin paljon voitettavaa.
pokeri_ja_ruletti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja PelaamattaParas » 23.8.2019 17:26:09

Itselläni suuret velat menossa ulosottoon, vielä en edes tiedä kuinka suuret. Olen vasta luovuttanut maksujen suhteen ja odottelen milloin velat tippuvat perintään ja ulosottoon. Omalla kohdalla tämä oli paras ja ainut vaihtoehto. Kohta lisävelkaantuminen mahdotonta eikä omalla alallani ulosotto vaikuta työnsaantiin. Tuloni ovat sellaiset ettei niillä velkoja makseta koskaan pois, velkajärjestelyn mahdollisuutta pohditaan velkaneuvojan kanssa myöhemmin.
Itselläni juuri menossa repsahdus joka toi lisävelkaa taas. Kohta tämä loppuu kun lainaa ei enää saa ja rahat loppu. Toisaalta odotan sitä ja toisaalta kaipaan jo valmiiksi pelaamista isoilla panoksilla. Kamala riippuvuus..
pelaamattaparas.blogspot.com
PelaamattaParas
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Valtti