Olet täällä

Beetasalpaajat ja verenpaine?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Beetasalpaajat ja verenpaine?

ViestiKirjoittaja Matilda-Täti » 16.8.2019 10:09:04

Hei. Luin juuri että alkoholisteilla on usein korkea verenpaine. Omasta verenpaineesta ei ole tietoa mutta syön säänöllisesti Orloc beetasalpaajaa. Kysymykseni on: madaltaako beetasalpaajat myöskin verenpainetta vaikka eivät ole varsinaisia verenpainelääkkeitä?

Kiitos.
Matilda-Täti
Vahvasti panostava jäsen

Re: Beetasalpaajat ja verenpaine?

ViestiKirjoittaja Matilda-Täti » 16.8.2019 10:33:22

Olen varma että ainakin Propral on tuttua tavaraa dokuille etenkin krapulassa kun sydän hakkaa täysillä, mutta madaltaako tämän ryhmän lääkeet myös verenpainetta vai onko teille määrätty varsinainen verenpainelääkitys erikseen siihen kylkeen?
Viimeksi muokannut Matilda-Täti päivämäärä 16.8.2019 10:41:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Matilda-Täti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 16.8.2019 10:40:58

Beetasalpaajia käytetään sepelvaltimotaudin, tiettyjen rytmihäiriöiden, kohonneen verenpaineen ja sydämen vajaatoiminnan hoitoon. Beetasalpaajat hidastavat lepopulssia ja rajoittavat sykkeen nopeutumista rasituksessa. Ne myös vähentävät lievästi sydänlihaksen supistusvireyttä ja alentavat verenpainetta.13.11.2014
Beetasalpaajat - Sydän.fi

https://sydan.fi/fact/beetasalpaajat/
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Matilda-Täti » 16.8.2019 10:43:23

JuuliaS kirjoitti:Beetasalpaajia käytetään sepelvaltimotaudin, tiettyjen rytmihäiriöiden, kohonneen verenpaineen ja sydämen vajaatoiminnan hoitoon. Beetasalpaajat hidastavat lepopulssia ja rajoittavat sykkeen nopeutumista rasituksessa. Ne myös vähentävät lievästi sydänlihaksen supistusvireyttä ja alentavat verenpainetta.13.11.2014
Beetasalpaajat - Sydän.fi

https://sydan.fi/fact/beetasalpaajat/

Kiitos ja hyvää loppukesää.
Matilda-Täti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matilda-Täti » 16.8.2019 10:53:26

Toinen kysymys: pulssini on nyt noin 68 sykettä minuutissa eli normi tasolla mutta voiko minulla silti olla korkea verenpaine vaikka se ei oireile?
Matilda-Täti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matilda-Täti » 16.8.2019 11:31:55

Lääkärit ja hoitajat eivät enään mittaa verenpainetta terkkari käynillä, vaan se pitää tehdä itse sille varatulla alueella. Voi hitsi mua jännittää ja pelottaa että mä en osaa käyttää sitä verenpaine laitetta oikein.
Matilda-Täti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 16.8.2019 12:47:52

Suosittelen soittamaan terveyskeskukseen. Meillä kellään ei kait ole kovinkaan vakaata lääketieteen tuntemusta. Osalla ehkä kokemusta itse ja lääkäriltä saatuja vinkkejä, mutta jos henki lähtee tai vahinkoa tulee, parempi varmistaa asiantuntijoilta.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 16.8.2019 12:54:54

Kyllä vain, verenpaineesi voi olla korkea, vaikket sitä itse huomaakaan. Korkea verenpaine oireilee vasta sitten, kun se huitelee huippulukemissa pitemmän aikaa. Silloin voi esiintyä huimausta ja päänsärkyä, päässä voi tuntua huminaa. Mutta tällöin puhutaan tosi korkeista lukemista. Ja alkoholin käyttö valitettavasti usein kumoaa verenpainelääkkeen tehon, on nääs käytännön kokemusta sekä verenpainelääkkeistä että alkoholin vaikutuksesta niiden tehoon.

Lääkärit ovat luopuneet verenpaineen mittauksesta, koska potilaat reagoivat vastaanotolla jännittämällä mittaukseen, ja lukemat ovat usein korkeampia kuin itse mitattaessa. Ihan varmasti osaat käyttää mittaria, on ne suunniteltu niin helppokäyttöiseksi. Kaksi mittausta teet peräkkäin pitäen parin minuutin tauon mittausten välillä. Lykkyä tykö :D
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät