Olet täällä

Antabus auttaa

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Antabus auttaa

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 20.5.2020 20:37:28

Olen joskus miettinyt, auttaisiko Antabus itseäni. Olen tullut siihen tulokseen, että en uskalla sitä ottaa. En ihan luota itseeni sen suhteen, että se estäisi minua juomasta, jos niikseen tulee. Ja jostain kumman syystä luulen, että itselläni sen vaikutus olisi päinvastainen eli että sen sijaan, että se estäisi juomasta, se että jos tietäisin, että en ihan oikeasti voi juoda, kiusaus olisi liian suuri. Ja sitä Antabus-reaktiota en todellakaan halua kokea.
It's ok not to be ok all the time.
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja apent66 » 22.5.2020 10:07:24

Hyvä Viimeinenpisara, olen hengessä mukana ja toivon toipumistasi. Olet pitkällä, kun olet jo täällä. Omiani tuolla ketjussa horisin, osaksi omaksi terapiakseni ja osaksi uskalsin toivoa, että saattaa olla joku, joka siitä jotain hyötyisi. Jos yksikin... Mikään antabus-apostoli tosiaankaan en halua olla. (Itsekeskeisesti ajattelin, että vilkaisit minunkin juttujani.)
Tekeminen ja toiminta toipumisessa on pirun tärkeää, jos vain jaksaa - vaikka mitä. Erilaisia piirejä alkoholista irrottautumiseksi on pilvin pimein. Olen mielessäni ajatellut monesti isävainajaani, joka oli sodassa etulinjan upeeerina ja tuli asemasodan viimeisenä talvena hulluksi, kun "ei ollut mitään tekemistä". Hän oli saanut sitä ennen ylennyksiä ja kunniamerkkejä urhoollisesta toiminnastaan hyökkäysvaiheen aikana. Oli ollut jo talvisodassa ja kävi välirauhan aikana upseerikoulun.
Sama mies murehti sitten kohtaloaan loppuun asti - ja joi.
Pitkän juoppous-urani aikana olin ensimmäistä kertaa katkolla Helsingin Kyläsaaressa, kun mitään lääkkeitä ei käytetty - katkollakaan. Tuttu näky olivat käytävän lattialla piehtaroivat potilaat, jotka tuskissaan huusivat ja anelivat "jotain". Lääkäri kiersi verikokeiden jälkeen monen hengen huoneissa ja tuomitsi ne ja ne potilaat "pian koiranputkea kasvaviksi". Mitään intimiteettiä ei ollut.
Medikalisaatio, ehkäpä väärä hienovaraisuuskin, alalla on ollut tuon jälkeen valtavaa, enkä lopulta tiedä, onko sekään hyväksi. Varmaan minäkin olisin ollut äkkiä koukussa johonkin "alan lääkkeeseen", jos niitä olisi avokätisesti tarjottu ja ehdoteltu. Antabus ei ole oikeastaan lääke. Vähän kummajainen se on.
Korkki kiinni
apent66
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja viimeinenpisara » 22.5.2020 16:17:29

Hei, anteeksi, ei ollut tarkoitus kritisoida yhtään kenenkään keinoja, päinvastoin, mielestäni tässä sodassa alkoholismia vastaan lähes kaikki keinot ovat sallittuja. Sitä vain tarkoitin, että toinen sopii toiselle paremmin. Varmasti itsekin ottaisin avuksi Antabuksen, jos uskoisin siitä minulle olevan hyötyä. Tsemppiä!
It's ok not to be ok all the time.
viimeinenpisara
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja apent66 » 23.5.2020 08:29:42

Hei Viimeinenpisara!

En missään tapauksessa pitänyt viestiäsi kritisointina. Haluan hengessä tukea Sinua taistelussasi. Jokainen itse vastaa viime kädessä niistä valinnoista, joita on tehnyt tai aikoo tehdä. Monet juomistaan vastaan kamppailevat ovat erilaisten alkoholismi-apujen sekakäyttäjiä; kaikkea kannattaa kursailematta kokeilla, mistä hyötyä vain kuvittelee saavansa. Ja joku taas on menestyvä yhden opin ortodoksi. Kuka mitenkin. Vihollinen on yhteinen.
Tuolla Lomapuisto käytti todella tehokasta termiä: Automaattinen ajatustorjunta. Vaatimattomana kertoi kuuleensa sen AA:ssa. Siis kun viina hiipii mieleen, niin "Pää poikki!" Niin komensi Ihmemaan Liisan Pelikorttikuningatar. Tätä kohden pyrkikäämme.
Alkoholista irti rimpuilevat ovat hyvin rakastettavia ihmisiä. Niin Sinäkin.

P.S.
Nyt lähden lomalle vailla minkäänlaisia älylaitteita. Älynikin panen narikkaan - jos sitä nyt on koskaan ollutkaan.
Korkki kiinni
apent66
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

Edellinen

Paluu Me Lopettajat