Olet täällä

Joko nyt

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Joko nyt

ViestiKirjoittaja Mummeli » 19.11.2019 19:36:35

Uusi yritys. Nyt takana vasta 9 päivää, mutta päivistä tulee viikkoja, viikoista kuukausia, kuukausista vuosia, ainakin toivon niin. Takana rankkoja viikkoja, masennusta ja mieletöntä vitutusta. Sen tiedän että juominen vaan pahentaa sitä, ja tuli kyllä juotuakin siihen vitutukseen. Fiilis on nyt huomattavasti parempi, kun pää on selvä eikä ole sumuverhoa edessä. Energiaa ollut paljon enemmän. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Ei tämä elämä aina helppoa ole ja kun muistaisi seuraavan kerran kun matto vedetään jalkojen alta, niin juomalla et sitä takaisin saa, vaikka kuinka ryyppäisit...
Mummeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Joko nyt

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 20.11.2019 11:56:08

Päivä kerrallaan Mummeli. Hyvä alku, peukkuja.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tarkkis » 20.11.2019 23:51:24

Hyvä Mummeli!

Samoilla linjoilla täysin. Mikähän ton viinanpirun taika on kun sitä pitää juoda vaikkei mieli tekiskään, nyt on mennyt tää kuu vähintään hyvin. Se erokriisin retkahdus ei onneksi jäänyt päälle, eikä uusintaakaan tarvinnut. Kyllä me Mummeli pärjätään!
Purista vaan kaikki tahdonvoima itsestäsi, sitä meinaan löytyy yllättävän paljon kun jaksaa vaan kaivaa sen esiin.
Yksi on liikaa ja kaksikymmentä liian vähän.
Tarkkis
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 21.11.2019 01:19:15

Tarkkis kirjoitti:..., Mikähän ton viinanpirun taika on kun sitä pitää juoda vaikkei mieli tekiskään,..,
Purista vaan kaikki tahdonvoima itsestäsi, sitä meinaan löytyy yllättävän paljon kun jaksaa vaan kaivaa sen esiin.

Hyvä Mummeli! Yhdeksän täysin selvää päivää alla. Se on hyvä aloitus! :)

Haluan vielä tarkentaa näitä Tarkkiksen pohdiskeluja...
Monille tulee vaikeuksia kolmen viikon kohdalla, Siksi haluan sanoa, että alkoholismi on sairaus. Juomakausia voi aika vähän kontrolloida itse (tämä siis oma mielipiteeni). Kunhan muistat tuon, että entistä et saa takaisin, vaikka kuinka paljon menisi viinaa kehoon.

Itselläni nämä vitutukseen juomiset ovat vähentyneet mindfulnessilla ja juuri sillä ymmärryksellä alkoholismin todellisesta luonteesta (eli on sairaus).
Ei siis pidä ruoskia itseään hengiltä jos vähän viinaa suun puolelle lipsahtaakin, vaikka olisikin pyhästi luvannut juomisen lopettamista.

Suosittelen myös itsekin erittäin vahvasti vertaistuen parissa mietiskelyä, olipa se A-kilta tai AA tai jonkin klinikan ryhmä.

Iso tsemppi sulle! Hyvin se menee! :D
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 24.11.2019 16:10:05

Nyt takana kaksi viikkoa juomatta. Hieman pelotti viikonloppu, mutta siitä selvittiin kunnialla. Siivousta, pyykkämistä, leipomista, koko ajan piti tehdä jotain, ettei vaan "janota". Aika paljon on mennyt suklaata ja karkkeja, mutta ei se haittaa. On ollut ihana herätä aamulla, kun kahvi maistuu ihanalle, eikä ole krapulaa. Mietin tänään, että pari viikkoa sitten sunnuntai aamuna join 7 olutta heti herättyäni, eikä tullut mieleenikään keittää kahvia. Ahdistus oli valtava. Nyt on hyvä olla. Maata punkassa ja lukea. Päivä kerrallaan eteenpäin. Nopeasti on pöhötys lähtenyt kasvoilta. Tupakkaa vielä menee, mutta huomattavasti vähemmän kun en juo. Näillä aatoksin mukavaa sunnuntain jatkoja muillekkin.
Mummeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 3.12.2019 20:50:31

Raittius jatkuu. Olen miettinyt paljon tänä aikana, kuinka "rakas ystävä" se alkoholi on ollut minulle jo todella monta vuotta. Se on ollut mukana niin iloissa kuin suruissakin, joka asiassa. Hemmetin kallis ystävä. Rahaa mennyt sekä vienyt ilon elämästä. Pelkän masennuksen jättää jäljelle. Nyt kun olen ollut juomatta yli 20 päivää vasta, niin elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Toivottavasti jaksan jatkaa tätä elämäntyyliä jatkossakin, enkä keksi tekosyitä alkaa uudelleen sitä samaa oravanpyörää. Tämän "ystävän" haluan jättää taakseni ja jatkaa elämääni ilman sitä.
Mummeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Uratykinloppu » 4.12.2019 06:33:41

Kuulostaa hyvältä ja hienosti on alkanut! Nuo sijaistoiminnot alkoholille on ollut itselle kanssa tosi tärkeä juttu ns. tyhjiin hetkiin. Pidä vain niistä ja rutiineista kiinni.

Dopamiinia saan kyllä paljon liikunnalla mikä tukee raittiutta. Sitä kannattaa miettiä, kunnon reippailun tai treenin jälkeen ei kyllä yhtään tee viinaa mieli.
Uratykinloppu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 6.12.2019 09:48:44

Huonosti nukutun yön jälkeen meinaa masennus iskeä. Nämä ovat niitä tuntemuksia, jolloin kalja yleensä on maistunut. Mutta täytyy nyt pysyä vahvana. Tiedän jo kokemuksesta, ettei juominen auta. Siitä vaan seuraisi syvempi masennus ja itseinho. Oon pyykännyt ja leiponut aikani kuluksi jo heti aamulla. Heräsin jo klo: 03.30, enkä enää saanut unta. Normaalisti juodessa olisin jo ehtinyt kumota useamman oluen sekä viiniä päälle. Nyt en sitä tee. Eipä mulla mitään juomista kaapissa olekkaan, mutta ainahan sitä kaupasta saisi. Selvää Itsenäisyyspäivää kaikille!
Mummeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 6.12.2019 09:53:57

Selvää päivää, siis päiviä päivien perään.
Itsenäisyyttä parhaimmillaan on se kun voi päättää juoko vai ei.
Toivon että Sinä olet itsenäinen tänäänkin.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Päivis » 6.12.2019 09:55:07

Hyvää itsenäisyyspäivää Mummelille
Päivis
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 7.12.2019 14:52:24

Tsemppiä Mummeli! Sinulla on jo kiva määrä päiviä laskurissa ja anna sen vain nakuttaa eteenpäin. Minulla ainakin halu tarttua viinilasilliseen vähenee, kun mietin miten monta raitista päivää on takana ja sitä ketjua ei jollain lasillisella kannata mielestäni katkaista. Lasillinen tai pari ei myöskään tuo onnea. Toisaalta olen myös huomannut, että pöntön olonkin voi itselleen hankkia muutenkin kuin juomalla alkoholia. Joten mihin sitä alkoholia sitten edes tarvitsee?
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 8.12.2019 08:56:15

Kiitos teille vastauksista. Kävin eilen kaupassa ostamassa saunajuomaa, ostin pari alkoholitonta olutta. Hyvää sekin oli. Kaupassa oli paljon ihmisiä, jotka kaksin käsin kantoivat olutlaatikoita. Ihme, ei tehnyt mieli liittyä joukkoon. Eräs ystäväni soitti ja pyysi juomaan kanssaan, olisi tarjonnut. Pikku tekosyyn varjolla kieltäydyin, en sanonut, että yritän päästä alkoholista kokonaan eroon. Olen jäänyt vähän koukkuun tähän plingiin, luen paljon toisten tarinoita. Olisinpa tämän löytänyt jo aiemmin. Luulin, että olen varmaan ainut ihminen, joka kotona piilossa juo, verhot kiinni, en vastaa puhelimeen. Jos joku tulisi kylään, valehtelen, että en ole kotona. Laitan viestiä, sillä arvaan, että äänestäni kuulee että olen humalassa. Kaikista eniten hävettää se, että lastenlapseni ovat varmasti huomanneet, kun tulevat luokseni, niin piilossa keittiössä kävin ryypyllä. Laitoin viinin kahvimukiin ja valehtelin sen olevan kahvia. Kyllähän ne sen haistoivat ja huomasivat, kun mummo alkaa humaltumaan. Kun luen noita toisten onnistumisia, se saa toivon, jos minäkin? Kiitos teille, kun olette tukena. Olen löytänyt paljon samankaltaisuutta monien ihmisten kertomuksista, ja myös ilahtunut kun ovat saaneet sen kaiken paskan jäämään taakseen. Nyt selvänä, ilman krapulaa tähän aamuun.
Mummeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 8.12.2019 21:46:41

Mummeli kirjoitti
Luulin, että olen varmaan ainut ihminen, joka kotona piilossa juo, verhot kiinni, en vastaa puhelimeen.

Niin, etpä ole ainoa. Nuorempana juodaan porukassa ja avoimemmin. Sitten kun huomaa jääneensä kiikkiin alkoholiin, tulee halu peitellä juomisensa koko totuutta. Siinä vaiheessa, jo melko varhain, rupesin käymään yksin kapakoissa, etteivät tuttavat saaneet tietää kaikkea. Kotonakin piti olla kaljapulloja seurana.

Huomiseksi olen sopinut maalta tulevan raitistuneen alkoholistin kanssa treffit hyvään ruokapaikkaan. Elämä on muuttunut meidänkin kahden osalta toisenlaiseksi, kun alkoholi on jäänyt pois.
Pysytään palstalla, Mummeli!

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ZiPpe_89 » 9.12.2019 02:11:25

Tsemppiä,mummeli! Tosiaan se vitutus ja ahdistus vaan pahenee juomalla. Itellä ainakin yhden päivän täysnollaus sammumiseen aiheuttaa kolmen päivän ahdistuksen. Siihen sitten taas juodaan,kun ei kestä morkkiksia sun muita. Näin on kierre valmis. Nyt itse 12 päivää juomatta. Viimeisin juomattomuus kesti reilut 2kk. Ja justiin tuo,että ei jää toimettomaksi pyörittelemään ajatuksia päässään,auttaa osaltaan. Itse menen ensi viikolla kokeilemaan Vertaistyöntekijöiden pitämää keskusteluryhmää. Yksin ei jaksa enää taistella.
ZiPpe_89
Miedosti panostava jäsen

Ollut kuivilla

ViestiKirjoittaja Mummeli » 9.12.2019 06:45:08

Kiitokset jälleen vastauksista. Tänään tulee neljä viikkoa täyteen tipattomuutta. Neljä viikkoa sitten maanantai aamuna oli valtava krapula. Töihin piti lähteä iltavuoroon ja kädet tärisivät niin, ettei tupakka meinannut kädessä pysyä. Masennus, ahdistus ja itseinho velloivat sisälläni. Oli lähellä, etten soittanut töihin ja valehdellut olevani kipeä. Mietin aamulla, kun heräsin hyvin nukutun yöni jälkeen; viime maaliskuussa, olin ollut tipattomana lähes puoli vuotta, kävelin töistä kotiin ja oli todella kaunis aurinkoinen kevät. Oli perjantai ja työkaverit koko päivän hehkuttelivat ajatuksella, kuinka he grillaavat, ostavat alkoholia, rentoutuvat. Niinhän minäkin ajattelin, tänään käyn ostamassa olutta ja vähän viiniä ja rentoudun parilla annoksella. Niinhän siinä kävi, ostin 10 olutta ja pullon viiniä. Ajattelin vielä silloin, että ne riittää koko viikonlopuksi. Eihän siinä niin käynyt. Join kaikki jo perjantaina, yksin kotona. Lauantaina odottelin kotona, milloin kaupasta saa alkoholia ja hain lisää. Aluksi join vain viikonloppuisin, mutta pikku hiljalleen myös viikolla muutaman. Kun kesäloma alkoi, lähes koko kesäloman. Mistähän se johtuu, että yhdistän alkoholin, auringonpaisteen ja kauniin ilman. Monesti myös ajattelen, että kynttilät näin talvisin ja lasi punaviiniä kuuluu yhteen? Minun on vain uskottava että olen alkoholisti. Se on salakavalasti tullut sisimpääni. En olisi ikinä uskonut, että minulle käy näin.
Mummeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Seuraava

Paluu Me Lopettajat