Olet täällä

Koska saa juoda?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Koska saa juoda?

ViestiKirjoittaja Apilakettu » 14.1.2020 14:51:50

Hei!

Olen uusi käyttäjä, vaikka sivustosta ollut kauemmin jo tietoinen.
Pohjustuksena voinen kertoa juomiseni lähteneen pikku hiljaa syvemmälle. Ensin oli vain "pari kaljaa", joka vuosien saatossa muuttui joka päiväiseksi pariksi kaljaksi, josta päästiin aina loiventaviin ja "en voi nukkua liskoilta, ellen juo illalla" - kaljoihin.
Koko ajan töissä käynyt kuitenkin, muuhun sosiaaliseen kanssakäymiseen olin aivan liian ahdistunut ja kaljojen kanssa saattoi "rentoutua" kotona rauhassa.

Lopulta tilanne äityi juomien laskemiseen, syömisen rajoittamiseen, joka aamuiseen oksenteluun (kärsin myös migreenistä, johon alkoholi ei ole paras ratkaisu.) ja itsensä keräämiseen. Olin täysin lopussa.
Naltrexonia koitin - toimivaa, mutta järkyttäviä sivuvaikutuksia. Antabusta en ole suostunut vieläkään syömään. Käynyt terapiassa viimeisen, lähemmäs vuoden. Nämä on auttaneet ja olenkin ollut muutaman kuukauden täysin selvinpäin, josta päästään kirjoittelun lähimmäiseen syyhyn;

En uskalla enää välttämättä juoda. Haluaisin, mutta minkä ajan jälkeen on sopivaa koittaa uudelleen? Ilman, että palataan takaisin lähtöruutuun. :roll: Haluaisin tällaisesta kuulla kokemuksia ja ajatuksia. Eihän kukaan pakolla sitä alkoholia kurkusta alas laita ja "kerran alkoholisti, aina alkoholisti" - sanonta tuskin pitää oikeasti paikkaansa.. Toivottavasti. :?
Apilakettu
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Koska saa juoda?

ViestiKirjoittaja juhanikari » 14.1.2020 18:11:44

Moi Apilakettu!

Olen keski - ikäinen naimisissa oleva mies.
Alkoholinkäyttöni on ollut koko aikuisikäni vuoristorataa. Olen kesäkeleillä asfaltilla kompuroinut polveni verille. Kärsinyt hirveistä krapuloista. Toisaalta olen nuorena miehenä ollut varakkaiden kavereiden juoppokuskina viikkotolkulla kun autojen perissä luki GTI, Turbo tmv.

Mutta sitten tapasin reilu kolmekymppisenä vaimoni joka pani minut ojennukseen. No tuleehan sitä vieläkin joskus kompuroitua mutta pääsääntöisesti sujuu kohtuukäyttö mukavasti.

Mutta Sinun kysymyksesi? En uskalla vastata ettet syytä minua jos joudut lähtöruutuun!

Ja kuka on alkoholisti? Henkilö jolla yhden oluen jälkeen lhtee parin viikon ryyppyputki päälle? Vai henkilö jonka täytyy saada joka ilta pieni määrä alkoholia? Vai henkilö jonka pitää joka viikonloppu vetää kännit, mutta arki - illat raittiina?

Kysymyksesi on vaikea! Sorry kirjoitusvirheistä. Kirjoitin vauhdilla kännykästä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 14.1.2020 22:39:16

Hei!
Kovin tuttu pohdinta, sillä olen tuota miettinyt useaan otteeseen!

Kiva kun kirjoitit! Ja tervetuloa. Tietysti heti aloin miettimään mikä on tämän hetkinen tilanteesi? Onko laskurisi oikeassa, sillä jos on, niin tuntuu tutulta... kolmen kuukauden rajapyykin jälkeen kysyin itseltäni tuota samaa... ja aika useasti senkin jälkeen :D

Tuohon ei ole olemassa vastausta, sillä asiaa ei varmaan pysty kukaan tietämään tai kertomaan. Jokainen kun on yksilö. Joku on sitä mieltä, että jos on alkoholisti, ei kohtuukäyttö ole enää mahdollista. Kuka on alkoholisti? Missä menee raja?

Kun olin ollut 3 kuukautta juomatta, niin aloin ajattelemaan, että nyt osaan jo olla niin, että osaisin juoda ns sivistyneesti. Olikin aika lähellä juomista. Oli hyvä ”tilaisuus” ja syy juhlia. Halusin juoda, mutta samanaikaisesti pelotti, että entäs jos palaan lähtöruutuun. Ajatus palaamisesta siihen mistä olin rimpuillut irti ahdisti ja ahdistaa edelleenkin. Mietin myös noiden isojen juhlieni alla, että enkö osaa juhlia enää ilman alkoholia. Miksi juhla ja juominen olivat niin naimisissa toistensa kanssa.

Tämä juttu on pidempi projekti ja säännöllisin väliajoin joudun kohtaaman tuon kysymykseen. Minä päätin olla juomatta, sillä minun kohdallani oli vaan niin, että en ole uskaltanut riskeerata. Täällä on paljon palstalaisia, joilla kohtuuskäyttö on onnistunut. He varmasti kommentoivat omia ajatuksiaan.

Minä pyöritteli mielessä erilaisia skenaarioita. Ihan konkreettisesti mietin näin: jos nyt ostan sen pienen pullon tänä viikonloppuna, pystynkö juomaan siitä kohtuudella. Mitä teen lopulle? Mitä teen seuraavana viikonloppuna? Pystynkö pitämään juomiseni niin, etten osta enää sitä enempää? Onko mahdollista, että pysyn tarpeeksi tiukkana? Mikä olisi siinä tapauksessa minun rajani?

Paljonko SAAN juoda? Mietin sitä, että mulla on ongelma, koska joudun miettimään juomistani ja laskemaan/rajoittamaan sitä. Ne ihmiset, joilla ei ole riippuvuutta ei kait joudu moisia edes pohtimaan. Vai kuinka se oikein menee? Toisaalta toiset pystyvät ottamaan alkoholia kohtuudella ja pystyvät oppimaan uuden tavan myös juoda. Se kuinka vahva itsekukin on noissa asioissa ja päätöksissään on hyvin henkilökohtaista. Se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle.

Kaipa asiaa pitäisi kysyä itseltään ja pyrkiä olemaan äärettömän rehellinen itselleen. Ja sen lisäksi pohtia onko valmis ottamaan riskin, joka sisältyy siihen, että luisuu pikkuhiljaa takaisin vanhoihin kaavoihinsa.

Itse mietin, onko juominen sen arvoista? Voinko olla vielä vähän aikaa juomatta ja katsoa miten ajatteluni ja ajatukseni muuttuvat? Minulla loppupeleissä painoi sitten vaakakupissa juuri tuo ajatus, että annan itselleni mahdollisuuden olla raittiinpana hetkisen verran vielä pidempään, en juo vielä. Aloin pikkuhiljaa miettimään, voisinko saavuttaa tilanteen, jossa alkoholilla ei ole niin lujaa otetta minusta. Tavoittelen edelleen sellaista olotilaa, ettei alkoholi määrittele menojani ja tekemisiäni.

Mulle on käynyt niin, että olen tullut siihen päätelmään, että loppujen lopuksi ne pari viinilasia tuntuisivat mulle riittämättömiltä. Yhden lasillisen juominen on mulle aika sama juttu kun en juo lainkaan. Voin juoda alkoholitonta. Tätä voi olla vaikeaa ymmärtää, mutta minusta vaan tuntuu näin. Ja itse tulkitsen tämän, että minulla on tuolloin riski että se lasillinen voi ajan myötä muuttua 2 tai 3 lasiksi.

Tällä hetkellä en enää paljoa mieti juonko vai en. Juomattomuus on pikkuhiljaa vahvistunut ja en mieti alkoholia enää niinkuin aiemmin. Se on alkanut hellittää otettaan. Minulle tämä ehdoton ei on toiminut. Jos olen alkanut ylipuhua itseäni, palaan muistoissani niihin aamuihin, kun alkoholiahdistus oli päällä.

Näitä minä olen pohtinut ja kirjoittanut tänne kaikenlaiset ajatukseni ulos. Kirjoita ihmeessä sinäkin. Uskon, että jankkaamalla samoja kysymyksiä niihin löytyy vastaus ja löydät oman tiesi, mikä on sulle sopiva. Ja haluan painottaa, että nyt ollaan vähentäjissä. Kirjoittelen tänne, koska ehkäpä koen jotenkin olen enemmän realistisessa keskustelussa täällä. Joudun kohtaamaan täällä ihmiset, jotka juovat edelleen. Heidän kauttaan peilaan omia ajatuksiani ja omia tavoitteitani. Minun kirjoitukseni ei siis tarkoita, että älä juo tai että raittiina elämä on niin ihanaa ja helppoa. :lol: Rohkaisen sua kirjoittamaan lisää omista ajatuksistasi ja miksi kysyit tätä asiaa meiltä? Mikä kysymyksesi takana ehkä piilee?
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 15.1.2020 09:03:45

Tervetuloa Apilakettu! Hyvä että kirjauduit tänne. Varjolilja tuossa jo aika tyhjentävästi kirjoittikin siitä kuinka jokaisen pitää itse miettiä mikä on oikea ratkaisu. Hän on hienosti päättänyt olla juomatta ja siinä onnistunut. Mutta on meitä täällä muunkin laisia. Minä en ole (vielä) päättänyt lopettaa kokonaan. Joka kerta kuitenkin kun menee juominen överiksi jollain tapaa pelästyn ja mietin samaa kuin sinä, uskallanko juoda enää ikinä. Mutta sitten kuitenkin olen päätynyt juomaan.

Sinulla kuitenkin sanoisin, että jos se kovasti pelottaa niin miksi joisit? Mitä jos olisit toistaiseksi vielä ilman ja miettisit asiaa joskus myöhemmin uudestaan? Eihän sinut ole mikään pakko vielä päättää, vai mitä?

Jos päädyt juomaan niin pidä varasi ja lopeta se taas heti jos lähtee menemään vanhaan suuntaan. Sain käsityksen että olet juonut päivittäin ja ehkä vähän enemmän kuin pari kaljaa, kun olet liskoja pelännyt. Jos yhtään lähtee sinne päin lipsumaan niin silloin voisi varmaan olla parempi harkita kokonaan lopettamista.

Itse tiedät kuitenkin parhaiten kun asiaa kunnolla perkaat.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Apilakettu » 15.1.2020 19:53:20

Kiitos monipuolisista vastauksista!

Vastatakseni muutamiin asioihin;
Kyllä, juomiseni oli lähes päivittäistä. Määrät kasvavissa määrin koko ajan. Työviikkojen aikana piti laskea (ja valehdella itselleen hieman) mitä sai juoda. Vapaapäivinä annoin itselleni luvan juoda mitä tahansa, miten paljon tahansa.
Ja kyllä. Ylpeänä myönnän laskurin olevan täysin oikeassa. :wink:
Tietysti olen kiitellyt myös kumppaniani, joka jaksaa tukea ja kuunnella, kun romahdus on lähellä.

Ehkä eniten koitan näin "pitkän ajan" jälkeen hieman huijata itseäni taas juomaan. Tykkäsin kovasti Vilma1966 ajatuksesta, ettei ole mikään kiire päättää vielä. Se on kyllä aivan totta ja tuntuu unohtuvan hetkittäin.
En ole itsekään välttämättä täysin raitistumassa, siksi halusin mielummin olla täällä vähentäjissä. Nollalinja on ollut "helpoin" ratkaisu, kun kohtuujuominen ei onnistunut ja koskaan ei jäänyt siihen yhteen.

Ja juhanikari, ei. En ole syyttämässä ketään. Eihän kukaan pakota alkoholia juomaan, vaikka sitä kaikkialla mainostetaan enemmän tai vähemmän.

Olen huomannut täydellisen rehellisyyden olevan tässä se avainjuttu. Käyn paljon erilaisia keskusteluja itseni kanssa aiheesta, muistelen kaikkein kamalimpia känniahdistuksia ja krapula-aamuja. En halua sellaista enää, joten kohtuukäyttö olisi seuraava etappi.

On tullut myös pohdittua tätä "kuka on alkoholisti" - kysymystä. Sairastuminen ja parantuminen on lähinnä tapahtunut hiljaisuudessa, osa läheisistä tietää. Inhottaa kuunnella, miten jotkut puhuvat alkoholisteista tai muista käyttäjistä. Ei se tee ihmisestä kuitenkaan mielestäni huonompaa, vaikka sairastuisikin addiktioon.

Hyvä sekameteli kirjoitus tälle illalle. Koitan ehkä keskittyä joku toinen hetki paremmin. :mrgreen:
Apilakettu
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 16.1.2020 10:46:40

Moi ja tervetuloa Apilakettu!

Mä en osaa vastata kysymykseesi, oon ite onnistunut olemaan juomatta vaan 1kk kerrallaan. Jostain oon lukenut että ihmisellä vie 2kk että aivot oppii uuden tavan. Alkoholin kohdalla oon taas lukenut että semmonen 3kk-6kk. Joten mahdoton sanoa. Mutta niin kuin muutkin totesivat, eihän sulla mikään kiire ole. Katselet ja elelet rauhassa. Jos/kun se juomispäivä koittaa, niin sitten koittaa. Älä mieti liikaa. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Paluu Me Vähentäjät