Olet täällä

Vähentämisen mahdollisuus/lopettamisen vaikeus

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vähentämisen mahdollisuus/lopettamisen vaikeus

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 16.2.2020 15:01:41

Ajatusten purkua.

Jossain vaiheessa ajattelin, että elämää ei voi olla sitä upeaa nousuhumalan tunnetta, joka kruunaa hetken kuin hetken. Mutta jossain vaiheessa siitä tuli mekaanista, huulille nousi tuoppi tuopin perään eikä nousuhumalan tunne enää tullutkaan samalla tavalla. Sitten haluaa juoda, koska on masentunut, helpottaakseen masennusta, joka johtuu liiallisesta juomisesta. Tietää, että muutakin on, mutta ei osaa enää irrottautua, omatunto soimaa, tuntuu, että muutos on tehtävä järjellä ennen kuin on liian myöhäistä.

Sitten kun juo paljon pitkiä aikoja ja pitää vaikka pari päivää väliä, seuraavan kerran jo pienestä määrästä tuntuu menevän jotenkin sekaisin. Se oli minulla jonkinlainen nopeampi päihtymys, epämiellyttävä tunne, ei hallittu, eikä miellyttävä nousuhumala. Arvaamattomuus alkoi näkyä käytöksessä. Ahdistustilat, jotka helpottivat alkoholilla, sitä täytyi olla tietyn verran elimistössä, jotta pystyi olemaan normaali, mutta ei liikaa, etenkään muiden ihmisten edessä, koska arvaamattomuudesta seurasi häpeä.

Käytön taas ollessa suurkulutuksen puolella, viisi päivää oli maksimiaika olla ilman. Nyt on viidestoista päivä menossa.

Varmasti prosessoin asioita vähentäessä. Tiesin mistä luovun.

Nyt on parempi olla.

En mitenkään enää halua juoda, koska en enää halua palata riippuvuuteen. Mitään muuta syytä olla juomatta ei ole. Riippuvuus on riittävän vahva syy. Haluaisinko olla riippuvainen jostakin, joka tuhoaa elämäni.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 16.2.2020 22:23:55

Niin tuttuja ajatuksia. Oon tässä vasta viime aikoina sisäistänyt kuinka paljon tää riippuvuus onkaan vienyt multa voimavaroja. Ja mitä kaikkea se on aiheuttanut, häpeää, syyllisyyttä, rahan menoa, terveyden laiminlyöntiä, ahdistusta, masennusta, sitä hemmetin kehän kiertämistä päivästä toiseen, viikosta toiseen jne. Oon niin onnellinen että oon päässyt eteenpäin tässä vähentämis prosessissa. Oon kiitollinen joka ikisestä selvästä viikonlopusta, nytkin tuntuu niin hyvältä kun on selvä vkl takana. Ja sitä miettii että miks ihmeessä mä käytin vuosia tän hullun riippuvuuden ruokkimiseen. Ei voi pieni ihmismieli käsittää. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 17.2.2020 01:02:56

Niinpä Venkku, minä myös olen itsekseni pohtinut sitä, kuinka paljon tämä on vaikuttanut elämänkulkuuni, esimerkiksi ohjannut väärien ihmissuhteiden pariin (miehet), aiheuttanut itseinhoa, kohtuutonta taakkaa ja kuinka niillä asioilla on ollut todella vaikuttavia ja kauaskantoisia seurauksia. Nyt haluan, ja aion, valita toisin. Haluan niin kovasti olla päihteetön, että nyt se halu on asteikolla kuvattuna 10/10, eikä sitä ole viimeisen 15 päivän aikana mikään horjuttanut, mutta kerron kyllä, jos tulee sellainen paikka eteen.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 17.2.2020 06:39:18

Hieno päätös Lempeä Kettu! Tai mielestäni kohdallasi ei ole pelkkä päätös, vaan pitkällisen itsetutkiskelun kautta kypsynyt uusi suunta elämälle. Pelkkä lupaus tai päätös ei itselläni koskaan aikaisemmin riittänyt raitistumiseen, vaikka halua oli. Kyllä se vaati jonkinlaista kunnon kirjopesuohjelmaa, jossa on pyöritetty ja lingottu omia ajatuksia, tunteita, haluja, motiiveja. Se on tärkeintä mitä pohjimmiltasi elämälläsi haluat - pidä siitä kiinni. Se kantaa niiden hetkien yli, jos/kun houkutus tulee ja silloin toimii myös se päätös, että esim näissä juhlissa en juo vaikka minkälainen coctail eteeni kannettaisiin tai sosiaalinen ilonpito sitä tuntuisi edellyttävän. Sinun elämäsi, sinun valintasi - olet sen arvoinen, että kunnioita niitä.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 17.2.2020 14:42:14

Kyllä täällä on niin hienoja pohdintoja. Tuo Onnelin "kirjopesu" on kyllä niin totta.
Osaisipa itsekkin pukea pohdintansa noin hienosti sanoiksi.
3 0-päivä menossa mulla tänään. Tämä on ennätys aikoihin.
Tsemppiä meille kaikille!
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 18.2.2020 00:09:09

On kyllä sujunut tämä lopettaminen yli odotusten. Kyllähän se välissä houkuttaa hetkittäin, mutta kuitenkin se menee niin pian ohikin, ettei niistä houkutuksista sen enempää.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.2.2020 00:57:00

20. alkoholivapaa päivä ja olen erittäin iloinen tästä. Alkoholitta ilman oleminen sujuu yhtä helposti kuin joka iltainen juominenkin sujui, mutta tästä alkoholittomasta itsestäni pidän enemmän.

Näen aika usein alkoholiin liittyviä unia. Niissä on mukana ahdistus ja se tunne seuraa heräämishetkeen. Nämä unet vahvistavat päätöstä elää päihdevapaata elämää.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.2.2020 13:49:03

Viime yönä uniin tuli vanhoja asioita ja heräsin hiestä märkänä. Toisaalta uni oli puhdistava, vaikka se olikin painajainen. Tulkitsin asiat niin, että tietyt asiat vain kuuluvat elämään, omaan kokemusmaailmaan, murheitaan tai tunteitaan ei tarvitse hukuttaa. Ihminen käsittelee asioita unissaan, vaikka päivätietoisuudessa ne asiat eivät olisikaan pinnalla. Juominen häiritsee tätä käsittelyprosessia ja siitä saa vielä kaupan päälle liskojen yöt sekä fyysisen krapulan juomisen iloista. Tämä aamuna olin erittäin iloinen siitä, että heräsin selvinpäin.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja AinaKo » 22.2.2020 17:14:15

Oon itse myös havainnut että kun irrottautuu tai yrittää irrottautua addiktiosta alkaa kaikenlaista mönjää nousta pintaa ellei valveilla niin sitten unissa. Ja niitten käsittely ei sitten ole mitään herkkua.
AinaKo
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 22.2.2020 23:20:10

Muokkausta.
Viimeksi muokannut Lempeä kettu päivämäärä 30.3.2020 11:08:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 23.2.2020 23:18:45

3 viikkoa.

Olen nyt jo aika pitkällä näiden asioiden käsittelyssä ja tiedostamisessa, että minun juomiset ovat historiaa. Näillä taustoilla ei enää kannata kokeilla. Riippuvuus tulisi takaisin aivan varmasti.

Muokkausta, ei ole juomiset jääneet historiaan.
Viimeksi muokannut Lempeä kettu päivämäärä 30.3.2020 11:10:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 24.2.2020 10:47:25

Nämä pohdinnat eivät ole auttaneet raitistumisessa, joten niitä hieman muokkailen.
Viimeksi muokannut Lempeä kettu päivämäärä 30.3.2020 11:11:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kaamanen (poistunut käyttäjä) » 25.2.2020 17:19:43

Terve, - no en varmaan ole, mutta pohdintoja multakin.. Laitan tämän tähän, samakait se vissiin on mihin laittaa.. Enivei. Nyt ku tässä on muutama vko tullu oltua juomatta, niin oon saapunut tämmöselle pysäkille ku, että ei olekkaan enää niin kevyt tai semmonen iloinen, niinku ois rakastunut kevyt olo rinnassa koko ajan ja riemua selevinpäin olosta.. Tämä alkaa maistumaan puulle. Tosi pahoissa vesissä seilataan nyt, nyt ei ole retkahtaminen kaukana. Mietin tuossa että ku nyt ryyppäis niin taas vois olla sitte jonku aikaa selvänä että kokis taas sen euforian että pystyykin olemaan selvänä.. Kuinkahan kauan tätä kestää. Eilen oli vielä pahempi pvä. Makasin sängyssä enkä päässy/saanu aikaseksi yhtään mittään.. En juo ainakaan tänään. Jos joku tulis ja ehottais ja Tarjoais.. Saattaisin revetä.
Kaamanen (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 25.2.2020 17:58:45

Terve Kaamanen!

Olen esittänyt itselleni seuraavan kysymyksen, kun juominen on ollut mielessä. - Haluanko juoda vai haluanko olla selvinpäin?

Ja sen jälkeen kysyn, mitä valinnasta seuraa?

Valinnan jälkeen on helppo olla, kun hieman aikaa on kulunut, etenkin kun on valinnut itselleen sen parhaimman vaihtoehdon.

Tuttuja fiiliksiä Kaamanen sinulla, mitä olen itsekin kokenut. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä. Kunnon kolan heiluttelu tai reipas lenkki ulkoilmassa vois piristää. :wink: Nyt tsemppiä Kaamanen!
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 26.2.2020 22:44:14

Terveyskirjastossa on kattava tietopaketti alkoholismista, hakusanalla alkoholiriippuvuus.

Lueskelin alkupään ketjuani, ensimmäisiä viestejäni ja muistin hetkessä sen saman silloisen epätoivon ja masentuneisuuden, joka nyt on täysin hävinnyt, kun tulevana viikonloppuna tulee täyteen kuukauden verran raittiutta.

Itse allekirjoitan sen täysin, että alkoholi aiheuttaa masennusta. Masentuneista oloa voi olla hetkittäin yhä, mutta se ei ole mitään verrattuna siihen epätoivoon, kun pakonomaisesti joutui juomaan joka päivä.

Jossain vaiheessa päätin, että jos vielä saavutan raittiuden, en sitä hylkää.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät