Olet täällä

Alkoholi tulee aina olemaan ongelma

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Alkoholi tulee aina olemaan ongelma

ViestiKirjoittaja Rahvas1 » 1.2.2020 18:01:26

Itse säästyin alkoholittomien kaljojen ym tarpeelta, voisin sanoa, että olisivat olleet minulle täysin pikkurillin antamista paholaiselle.
Rahvas1
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja skorpioni » 1.2.2020 21:47:35

Ongelmaa saa pidettyä yllä keskittymällä ongelmaan ja sen ruokkimiseen.
Se kasvaa mitä ruokit.

Kun et ruoki niin kutistuu ja kuivuu pois.

Jotkut asiat ovat yksinkertaisia kun niistä ei itse tee mutkikkaita.
skorpioni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja woody » 1.2.2020 22:01:12

skorpioni kirjoitti:Ongelmaa saa pidettyä yllä keskittymällä ongelmaan ja sen ruokkimiseen.
Se kasvaa mitä ruokit.

Kun et ruoki niin kutistuu ja kuivuu pois.

Jotkut asiat ovat yksinkertaisia kun niistä ei itse tee mutkikkaita.

Tämä oli hyvin kiteytetty, kiitos.
woody
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Janette » 3.2.2020 19:48:52

Kaksi viikkoa raittiutta takana, mutta tunne-elämä ei näytä ainakaan vielä tasoittuvan. Kaipa se vaatii oman aikansa. Pitäisi kaiketi yrittää keskittyä myös toipumiseen ja kivaan puuhailuun, mutta aikaa ei tunnu riittävän mihinkään töiden ja muiden velvollisuuksien jälkeen.

Huomenna taas AA-ryhmään, josko sitä uskaltaisi puhuakin jo enemmän. Lähipiirissä ei ole oikeastaan ketään, jolle voisin puhua avoimesti.

Mukavaa viikkoa plinkkiläisille!
Janette
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 4.2.2020 09:36:04

Lomapuisto toi esiin sen että aina ei järki riitä.

Niinhän se näyttää olevan. Ihmisellä on usein mielitekoja, joiden täyttäminen tuntuu just sillä hetkellä niin tärkeältä ja maukkaalta, että järkeä hiukan työnnetään syrjään. Kun ihminen haluaa "just nyt, ja heti" jotain jonka arvelee tuottavan nopeasti mielihyvää, ja järki sanoo että pitemmällä aikavälillä tuo tuottaa enemmän pahaa mieltä tai voimavarojen kulutusta niin järki voidaan napsauttaa pois pältä.

Joku ajattelija on sanonut että pitää ensisijaisesti välttää pettämästä itseään, koska itseään on helpointa pettää.

Yksi itsepetoksen muoto on omien ajattelutapojen "kouluttaminen" myötäilemään niitä "kaikki mulle heti -ja tulevaisuudesta viis" kaavoja.
Yksi keino on toistella itselleen että "en minä tälle mitään voi, turha edes yrittää". Uskotella, että esimerkiksi alkoholiongelma jotenkin jostain ylhäältämäärätty ja asennettu just minun aivoihini, koskaan en siitä eroon pääse, tämä on minun kohtaloni ja tämän kanssa minun on joko elettävä pienessä pöhnässä tai selvänä vasten tahtoani kärvistellen.

Kuitenkin, olen huomannut että jo se että asettaa tavoitteeksi alkoholiongelmasta eroon pääsyn ja yrittää uskoa alkoholisminjälkeiseen elämään muuttaa tuota ajattelua. Jos ei kertaheitolla, (harvemmin se niin menee) mutta vähitellen, ja jonain päivänä se onkin omalla kohdalla todellisuutta. On yksi murhe elämässä vähemmän.

Ei siis kannata pukeutua säkkiin ja vala tuhkaa päällensä tämän asian takia. Alkoholi ei välttämättä tule aina olemaan ongelma. Jos haluaa, asia voi muuttua. Ellei halua niin ei tietenkään muutu.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helistin » 4.2.2020 09:37:54

Kyllä sitä aikaa nyt pitää löytyä sinulle itsellesi!

Raittiin elämän opiskelu vaatii itsekkyyttä alkuvaiheessa. Asioita on pantava tärkeysjärjestykseen ja sinä Itse toipilaana olet se tärkein.

Minä olen aikanani monta kertaa ratkennut lopulta ryypiskelemään, koska heti raitistumispäätöksen tehtyäni ajattelin muuttuvani jotenkin paremmaksi, kun teen pirusti töitä ja hoidan huushollin täydellisesti jne jne.

Alkuun sellaisesta saakin hyviä fiboja, mutta viimeistään 3 kk:n kieppeissä tuli stoppi, päässä sumeni, hyppäsin autoon ja kaahasin kaljakauppaan tuhatta ja sataa hakemaan juotavaa. Ei siinä tullut mieleen muistella vanhoja kamalia krapuloita tai kännissä koettuja kamalia tapauksia.

Homma vaatii elämänkuvioiden perusteellista mietiskelyä ja alkuun on lähdettävä hitaasti ja varovaisesti itseään suojelllen.

Hauskan pitäminen ja hulluttelu selvinpäin on sallittua!
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 4.2.2020 11:43:23

Janette kirjoitti
Huomenna taas AA-ryhmään, josko sitä uskaltaisi puhuakin jo enemmän. Lähipiirissä ei ole oikeastaan ketään, jolle voisin puhua avoimesti.

Antoisaa palaveria!
Malttia, uskoa ja toivoa alkuraittiudellesi. Tekemistä ja toimintaa myös, mutta omien voimavarojen harkinnan mukaan ja samalla rohkeutta astua oman mukavuusalueen rajojen yli.

Ensimmäiset asiat ensiksi.
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Janette » 9.2.2020 17:38:32

Touhukas raitis viikko takanapäin. Kävin tiistaina AA-ryhmässä ja käytin omasta puheenvuoroajastani jo ehkä noin puolet :lol: Hiljaa hyvä tulee. Ensi tiistaina taas uudestaan.

Tunne-elämä alkaa pikkuhiljaa tasaantua ja raitis elämä alkaa taas tuntua hyvältä.

Ihanaa tulevaa viikkoa plinkkiläisille!
Janette
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 9.2.2020 20:52:06

Hei Janette!

Kiva kuulla aktiivisesta otteestasi. Kävin myös palaverissa, tosin en tiistaina, ja lähipäiviksi olen varannut aikaa kahteen palaveriin. On mukava tavata tuttuja ja myös vieraiden ryhmien uusia ihmisiä. Askelet ja perinteet ovat koeteltuja tienviittoja raittiuden polulla.

Yhdessä olemme enemmän
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Janette » 15.2.2020 15:12:35

Touhukas viikko taas takana. Onneksi olen ensi viikon lomalla, niin saa välillä huiliakin :D . Vaikka kyllä niitä rästihommia löytyisi lomaviikollekin.

Suunnitelmissa käydä ensi viikolla ainakin muutamassa palaverissa, syödä hyvin ja katsella elokuvia.

Alkoholia ei ole tehnyt erityisemmin mieli ja on ollut kiva kun viikonloppuisin voi tehdä kaikkea kivaa kun ei ole krapulaa.

Mukavaa raitista viikonloppua plinkkiläisille!
Janette
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 15.2.2020 18:27:15

Hei Janette!

Minullakin on löysä tuleva viikko, ja sovinkin jo pitkäaikaisen toverini kanssa, että menen hänen kotiryhmänsä palaveriin vähän tavallista kauemmaksi. Olen huomannut, että on kiva ja hyödyllistä tavata välillä uusia ihmisiä uusissa ryhmissä. Meitä onneksi on joka puolella Suomea samoissa touhuissa.

Hyvää lomaviikkoa!

Päivä kerrallaan
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat