Olet täällä

Huolestunut puolison alkoholinkäytöstä..

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Huolestunut puolison alkoholinkäytöstä..

ViestiKirjoittaja hulluakkako » 15.2.2020 10:28:13

Olen ollut puolisoni kanssa kaksi vuotta yhdessä. Olemme alle kolmikymppisiä nuoria. Suhde on edennyt todella nopeaa ja nyt ollaan tilanteessa, jossa asutaan puolison omistamassa asunnossa pienen yhteisen lapsen kanssa (6kk). Olen jo pitkään ollut huolissani puolisoni alkoholinkäytöstä. Käyttää siis alkoholia joka viikonloppu ja monesti viikollakin 1-3 iltana juo 1-4 kaljaa. Viikonlopuksi monesti ostaa vähintään 8-päkin kaljaa, joskus saattaa mennä myös laatikkokin jos on jotain erikoisempaa tapahtumaa (kavereita tulee saunomaan tms.). Jos viikonlopulta jää juomatta kaljoja ne on juotava pois eli juomat eivät paljoa jääkaapissamme happane. Joskus kuitenkin saattaa olla useamman viikon juomattakin tai pärjätä pelkillä yksillä saunakaljoilla. Ei itse myönnä että mitään ongelmaa olisi. Monesti krapulapäivinä ja juomattomina päivinä puolison olo on vetämätön, kiukkuinen ja vetäytyy omiin oloihinsa, läheisyyttä tai seksiä ei paljoa ole ollut koko suhteen aikana ja riitoja on ollut paljon juomisesta ja muistakin asioista. Kotityöt kaatuvat minun niskaani, olen toki kotona nyt muutenkin vanhempainvapaalla.

Itsekin otan silloin tällöin ystävien kanssa muutaman mutta nykyään en halua ainakaan kotona juoda edes yhtä kun on pieni lapsi ja tuntuu että yhden saunakaljan ottaminen johtaisi siihen että puolisokin alkaisi juomaan. Olen huomannut tulleeni lähinnä surulliseksi ja vakavaksi ihmiseksi, ennen olin hyvin iloinen ja muiden kaljottelut eivät paljoa haitanneet. Kuitenkin nyt huomaan laskevani puolison juomia tölkkejä ja inhoan viikonloppuja kun puoliso silloin vähintään toisena iltana juo itsensä humalaan ja pelaa tietokonepelejä yömyöhään. Monesti ottaa myös toisenakin iltana jäljelle jääneet oluet ja sunnuntai menee monesti sohvalla makoillessa ja itseä parannellessa. Hävettää kun meillä käy ihmisiä kylässä kun tyhjiä tölkkejä on monesti jäänyt pöydille lojumaan (minähän en toisen tölkkejä ala keräilemään!)

Olin taannoin tässä ystävieni kanssa lähellä viettämässä iltaa kun puolisoni jäi vahtimaan pientä lastamme. Kun tulin kotiin, huomasin että tyhjiä tölkkejä oli useampi, lastenvahtivuoroa ennen oli käynyt myöskin paikallisessa kapakassa yhdellä. Oli siis lastenvahtivuorossakin tissutellut kun oli kaveri käynyt illan päälle kylässä. Olin hyvin pettynyt..

En tiedä.. Tuntuu välillä ettei tiedä onko itse vain nipottava hullu akka vai onko toinen kiihtyvää vauhtia tulossa alkoholistiksi vai onko kenties jo? Puoliso itse väittää että tällainen alkoholinkäyttö on normaalia. Mielestäni ei ole. Omassa perheessäni ei ole juurikaan käytetty alkoholia. Jos olisin tiennyt, että puolisoni alkoholinkäyttö on tätä luokkaa, en olisi ikinä muttanut yhteen (lapsi oli yllätysraskaus). Onko tästä suuntaa ylöspäin kun toinen ei myönnä mitään ongelmaa ja kun asiasta yrittää keskustella niin tulee vain riita? Olemme käyneet parisuhteen ongelmakohdista puhumassa ammattiauttajalla mutta mies ei haluaisi ottaa siellä alkoholinkäyttöä puheeksi.. Voiko tästä enää tulla mitään? Tuntuu että oma jaksaminen alkaa olla loppu ja voimia menee puolison juomisen kyttäämiseen vaikka fokus pitäisi olla lapsessa.. Mitä tässä voi vielä tehdä?
hulluakkako

Re: Huolestunut puolison alkoholinkäytöstä..

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 18.2.2020 14:23:25

Hei hulluakkako,

et ole hullu lainkaan. Jos teet hänen puolestaan AUDIT-testin, miltä tilanne näyttää siinä valossa? Paras mittari oman tilanteen arvionnin suhteen on kuitenkin se, miltä sinusta puolison juominen tuntuu, miten se arjessanne näkyy. Jos puolisosi juominen huolestuttaa sinua, on tunne silloin oikeutettu ja aito.

Olet ottanut asian hänen kanssaan puheeksi, riitojakin on ollut, mutta mies ei tunnista tai tunnusta ongelmaa. Sinun kokemuksesi ongelmasta on kuitenkin todellinen. Lähtökohta on, että toista ei voi muuttaa. Jos miehesi ei koe juovansa liikaa, tilanteeseen tuskin tulee muutosta. Voit toki herätellä aiheesta keskustelua ja kertoa miltä juominen sinusta tuntuu, mutta muutos lähtee aina henkilöstä itsestään. Keskity siis omaan ja lapsenne hyvinvointiin. Löytyisikö Läheisen huoneentaulusta kohtia, jotka puhuttelevat sinua?

Lueskelemalla Kotikanavan keskusteluja, löydät vastamasti muidenkin kokemuksia perhe-elämästä alkoholin varjossa. Et ole yksin pohdintojesi kanssa!

Toivon sinulle voimia tilanteeseen

Yst.terv. Tiia /Plinkin tiimi
Plinkin tiimi
Miedosti panostava jäsen

Re: Huolestunut puolison alkoholinkäytöstä..

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.2.2020 07:21:04

hulluakkako kirjoitti:,Onko tästä suuntaa ylöspäin kun toinen ei myönnä mitään ongelmaa ja kun asiasta yrittää keskustella niin tulee vain riita? Olemme käyneet parisuhteen ongelmakohdista puhumassa ammattiauttajalla mutta mies ei haluaisi ottaa siellä alkoholinkäyttöä puheeksi.. Voiko tästä enää tulla mitään? Tuntuu että oma jaksaminen alkaa olla loppu ja voimia menee puolison juomisen kyttäämiseen vaikka fokus pitäisi olla lapsessa.. Mitä tässä voi vielä tehdä?

Luulen, ettei parisuhdeterapiasta tms ole yhtään mitään hyötyä, jos ette ole siellä rehellisiä. Eikä terapia auta, jos alkoholiongelmaa ei hoideta samalla tai mieluummin ensin. Samahan sen on yksilönkin kohdalla; jos valittaa terapeutille masennusta, unettomuutta ja ahdistusta ja jättää kertomatta, että juo ihan helvetisti, se varsinainen ongelma jää piiloon, eikä terapiasta ole apua. Ettei tässä olsi jotenkin se, että sinä yrität kovasti, yksin, korjata suhdetta ja mies vastentahtoisesti suostuu näihin toimenpiteisiin?

Tuossa linkin blogissa on paljon hyväö asiaa ja kirjoituksia lisää alareunassa mm. "Yksin parisuhteessa".

[Poistettu kaupallinen linkki. -Päihdelinkin moderaattori]

Hyvä, että huomaat lapsen tilanteen. Hän ei ole olemassaoloaan valinnut ja sinun ensisijainen vastuusi on huolehtia lapsesta, ei miehestä. Lapsi ei pääse omin avuin hirveästäkään tilanteesta pois ja vähemmän hirveässäkin jää liian yksin.
Vieras

Paluu Kotikanava