Olet täällä

Pelaamattomuus päiväkirja

Valtti tarjoaa vertaistukea liikaa pelaaville. Keskustelualue tuotetaan yhteistyössä pelihaittoja ehkäisevän ja vähentävän Peluurin kanssa. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pelaamattomuus päiväkirja

ViestiKirjoittaja Mahtisaurus » 23.6.2020 16:53:41

Mävaan kirjoitti:....Jatkan vielä edelliseen viestiini, se ettei osaa lopettaa, nostaa voittoja ja lopettaa pelaamista, kertoo juurikin siitä että on peliongelma, eikä tasan ole kyse mistään huvin vuoksi pelaamisesta silloin.

Tossa mietin hetken ja sain ehkä paremmin kiinni mitä hait takaa.

Kyllä siitä oon samaa mieltä sun kanssa että voiton himo ajaa kaikki pohjimmiltaan pelaamaan ja toive voitoista on tottakai. Mutta itseäni edellä täydentäen niin mulla ongelma on siinä etten arvosta voittoa yhtä paljon kuin mahdollisuutta voittaa enemmän. Jos ymmärrät mitä haen takaa. Eli jos voitan, nostan vaikka 80% kotiutukseen, häviän sen 20% ja perun pikku hiljaa kotiutuksia kunnes rahat loppuu. Tätä tarkoitin sillä että pelaan enemmän pelaamisen ilosta kuin siitä että voiton tullessa olisin tyytyväinen ja lopettaisin.

Mutta siis kyllä itse jos olen nyt pelannut niin tottakai olen voittoa halunnut mut enemmän oon nauttinut itse pyörittelystä.

-MS
All I needed was the last thing I wanted
To sit alone in a room and say it all out loud.
Mahtisaurus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Koo » 23.6.2020 18:52:43

Minusta sinun kannattaa hakea ulkopuolista apua. Tunnistan noissa teksteissä vanhaa minääni. Tilanne räjähtää jossain kohtaa käsiin vaikka et ehkä sitä nyt käsitäkään. Addiktio on vahva. Pelkkä tahto ei välttämättä riitä parantumiseen.
Koo
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja vempula91 » 23.6.2020 19:29:39

Tuokin on vähän kaksijakoinen tilanne, voitojen tavoittelu vs huvin vuoksi pelaaminen. Itekkin aikoinaan saanut kimmokkeen pelaamiseen nimenomaan voitoista. Siitä huolimatta että ajatus kaiken korjaavasta voitosta on jossain taustalla ollut, niin loppua kohden ihan sama voittiko vai tuliko turpaan taloudellisesti, niin suurempi ajatus oli siitä oman pahan olon turruttamisesta pelaamiseen edes hetkellisesti.

Kuitenkin tuo ajatus siitä, että "pelaan enemmän pelaamisen ilosta kuin siitä että voiton tullessa olisin tyytyväinen ja lopettaisin" on aika ongelmallista osaltaan. Normipelaajahan nimenomaan lopettaa kun saa voittoa, mutta addikti ei. Lopulta mikään summa ei riitä pelurille, vaikka sillä saisi oman taloudellisen tilanteensa korjattua. Pelurilla kun on aina tapana palata pelaamaan ja perustella pelaamistaan milloin milläkin, jotta saa omalle toiminnalleen oikeutuksen. Jos siis saa kiinni omasta ajatuksenjuoksusta.
vempula91
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Viola82 » 24.6.2020 04:54:58

Tunnistan tuon ajatuksen omaa pelaamistani koskien. Olin iloinen, että sain pieniä voittoja, koska se tarkoitti, että voin "hyvällä omallatunnolla" jatkaa vielä pelaamista. Tavallaan käsitin mieleni perukoilla, että minun pitäisi lopettaa, mutta minulla oli joku "hyvä" syy jatkaa pelaamista. Loppuaikoina en itse asiassa edes saanut juurikaan mitään positiivista tunnetta pelaamisesta, vaan lähinnä se ahdisti, mutten siltikään pystynyt lopettamaan.

Eli minunkin kohdalla tavallaan tuo ajatus että "pelaa pelaamisen ilosta" oli nimenomaan merkki siitä, että pelaaminen ei ole hallinnassa. Alkuaikoina ilahduin 20 € voitosta ja kotiutin heti: pari vuotta myöhemmin ilahduin, että voitin "vaan" 20 €, se tarkoitti, että saan pelata vielä hetken aikaa. Varsinkin jälkeenpäin tajuan, kuinka pakonomaista oma pelaamiseni oli varsinkin viimeisinä viikkoina/päivinä ennen kuin päätin lopettaa. Eli yksi merkki ongelmasta minulla oli "toleranssin" kasvu. Epäilenpä, että jos olisin jatkanut pelaamista, mikään voitto ei olisi ollut tarpeeksi suuri, että olisin lopettanut pelaamisen: koska toisaalta se suuremmasta voitosta tuleva tunne on todella koukuttava.

Eilen viimeksi tuli ihan jäätävä halu pelata, enkä edes miettinyt rahatilanteen parantamista, vaan nimenomaan sitä, että lievittäisin sillä stressiä. Valitsin sitten toisen haitallisen tapani: herkut. Mutta tavallaan ajattelen, että tämä(kin) on itselleni merkki tunne-elämän ongelmasta ja kyvyttömyydestä käsitellä asioita terveellä tavalla. Ja muista asioista on vaikea saada samaa tunnetta, minkä pelaaminen aiheuttaa.

Tsemppiä oikein kovasti pelaamattomien päivien kerryttämiseen!
Elämässä on kaksi perusvalintaa: hyväksyä olosuhteet sellaisina kuin ne ovat – tai hyväksyä vastuu niiden muuttamisesta.— Denis Waitley
Viola82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja vempula91 » 24.6.2020 07:29:32

Viola82 kirjoitti:Tunnistan tuon ajatuksen omaa pelaamistani koskien. Olin iloinen, että sain pieniä voittoja, koska se tarkoitti, että voin "hyvällä omallatunnolla" jatkaa vielä pelaamista. Tavallaan käsitin mieleni perukoilla, että minun pitäisi lopettaa, mutta minulla oli joku "hyvä" syy jatkaa pelaamista. Loppuaikoina en itse asiassa edes saanut juurikaan mitään positiivista tunnetta pelaamisesta, vaan lähinnä se ahdisti, mutten siltikään pystynyt lopettamaan.

Eli minunkin kohdalla tavallaan tuo ajatus että "pelaa pelaamisen ilosta" oli nimenomaan merkki siitä, että pelaaminen ei ole hallinnassa. Alkuaikoina ilahduin 20 € voitosta ja kotiutin heti: pari vuotta myöhemmin ilahduin, että voitin "vaan" 20 €, se tarkoitti, että saan pelata vielä hetken aikaa. Varsinkin jälkeenpäin tajuan, kuinka pakonomaista oma pelaamiseni oli varsinkin viimeisinä viikkoina/päivinä ennen kuin päätin lopettaa. Eli yksi merkki ongelmasta minulla oli "toleranssin" kasvu. Epäilenpä, että jos olisin jatkanut pelaamista, mikään voitto ei olisi ollut tarpeeksi suuri, että olisin lopettanut pelaamisen: koska toisaalta se suuremmasta voitosta tuleva tunne on todella koukuttava.

Hyviä pointteja. Itsekin on huomannut tuon, että pelaaminen ahdisti mutta oli vaan pakko kuitenkin päästä pelaamaan. Ja tuon, että voitot ruokkivat jatkamaan. Loppujen lopuksi tappiot ja rahattomuus olivat (sen lisäksi että aiheuttivat stressiä ja ahdistusta) myös ihan positiivisia asioita, kun ei yksinkertaisesti pystynyt pelaamaan. Ulkopuolisellehan tää koko kuvio vaikuttaa varmasti todella sekavalta, ja sellaistahan pelaajan arki todellisuudessa onkin niille, jotka eivät ole sitä itse kokeneet. :roll:
vempula91
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Foldaa » 24.6.2020 19:39:37

Kun on massit loppu, niin peluri on hetken vapaa.

Muistan kun joskus ehkä 15 vuotta sitten kun isohko palkka tuli puolilta öin ja 02.30 palkka olikin jo siirretty baariblackjackin rahalokeroon. Jonkun verran ahdisti a) miten mennä aamulla töihin kun ei ole bensaa b) mitä syödä kuukausi, mutta juuri sillä hetkellä ei enää tarvinnut pelata. Varmaan olisi tehnyt mieli, mutta ei enää tarvinnut. Omalla tavallaan viimeisen setelin häviäminen oli vapauttavaa. Heräät pahasta unesta, joka ei ollutkaan unta. Vaikka oot ottanut pari kaljaa, että tunne juuri koskaan olevasi yhtä paljon hereillä kun tuolloin. Adrenaliini nostaa sykkeen taivaisiin ja alat mielessä selviytymismoodissa järjestellä asioita akuutista alkaen. Loppujen lopuksi sinne töihin mentiin aamulla jollain ja ei sitä nälkään kuollut. Tosin valehtelun määrä on todennäköisesti ollut valtavaa, mutta siellä se seuraava tilipäivä oli tulossa ja jos vaikka silloin olisi tehnyt rahoilla jotain muuta kuin pelannut. Helvetti, että olin 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä hirveä ihminen.

Pelurille pelissä voittaminen on parasta mitä voi tapahtua, mutta toisaalta kyllä niitä voimakkaita elossa olon tunteita saa myös painamalla pitkänä päätyyn. Kyllä te tiiätte.

Onneksi ei tarvitse enää pelata.

Suosittelen minäkin Mahtisaurukselle hakeutumista ammattiavun piiriin. Itse olen sieltö saanut avaimia käsitellä asioita ja muutenkin kannattaa yrittää tarkastella omaa toimintaa vähän ulkopuolelta. Lopettaminen vaati töitä ja en sano että sitä ei voisi itsekseen tehdä, mutta todella vaikeaa se on. Kannattaa ottaa apua vastaan. Muuten tuossa helposti käy, että kun sitten olet valmis ottamaan sitä apua vastaan, oot tosi syvällä montussa. Pohjalla se on helpompaa, kun ei enää voi pelata.
Foldaa
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Uudenalku » 30.6.2020 21:52:49

Hei Mahtisaurus kuinka pelaamattomuus on sujunut kun ei ole hetkeen kuulunut?

Olen pidemmän ajan lukenut täällä ja juttuja ja sinun tarinasta olen saanut voimia omien uhkapelien lopettamiselle :)

Itse olen tässä parin kk ajan taistellut pelaamisen ja lopettamisen välillä ja suosittelen gamban sovellusta ainakin turvaksi ja siitä on ollut itselleni ainakin apua monelle kerralle.

Päivä kerrallaan, mutta me selvitään tästä 8) 8)
Uudenalku
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Mahtisaurus » 1.7.2020 02:31:40

Uudenalku kirjoitti:Hei Mahtisaurus kuinka pelaamattomuus on sujunut kun ei ole hetkeen kuulunut?

Olen pidemmän ajan lukenut täällä ja juttuja ja sinun tarinasta olen saanut voimia omien uhkapelien lopettamiselle :)

Itse olen tässä parin kk ajan taistellut pelaamisen ja lopettamisen välillä ja suosittelen gamban sovellusta ainakin turvaksi ja siitä on ollut itselleni ainakin apua monelle kerralle.

Päivä kerrallaan, mutta me selvitään tästä 8) 8)

Moro ja kiitos tsempistä!

Rehellisesti sanoen ei ole hyvin mennyt.

Gamban on, mutta tällä hetkellä sen pystyy valitettavasti kiertämään liian helposti ja laitoinkin sinne viestiä, että josko sais pitävän avun siitä. Sanoivat tulevan päivityksen korjaavan ongelman. Sitä kohti.

Loma koitui aika kohtalokkaaksi loppujen lopulta. Kaikki aika ja stressi ajoivat pelaamaan ja nyt tällä hetkellä velkasaldo on taas siellä 15k paikkeilla.

Huomenna (tai siis tänään eli keskiviikkona) taas töihin. Jumalauta että tuntuu hyvältä.

Perjantaina lyhentelen taas velkoja.
PÄIVÄ 1 taas

-MS
Mahtisaurus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Mahtisaurus » 1.7.2020 02:33:40

Täällä on nosteltu hyviä pointteja ammattiavusta ja uskokaa että haluaisin sitä suht paljon. Ongelmana vaan on se hinta. Oon ymmärtänyt että on aika arvokasta ja mieluiten käyttäsin nekin rahat lyhennyksiin. Tietysti parempi antaa pari sataa psykiatrille kuin 500e kassulle.

Jos joku tietää Göranin kertomasta hypnoosista enemmän (missä ja milloin), olisin kiinnostunut.

-MS
Mahtisaurus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja vempula91 » 1.7.2020 07:37:31

No tietysti alkuun voi miettiä myös, onko maksuttomia vaihtoehtoja olemassa. Siis jotain semmoista, jossa saisi päästettyä enimpiä höyryjä pelaamisen suhteen pois. Mites mahdollisuudet vertaistukeen? Peli poikki -ohjelma?
vempula91
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja ytrewq » 1.7.2020 08:41:37

Mahtisaurus kirjoitti:Täällä on nosteltu hyviä pointteja ammattiavusta ja uskokaa että haluaisin sitä suht paljon. Ongelmana vaan on se hinta. Oon ymmärtänyt että on aika arvokasta ja mieluiten käyttäsin nekin rahat lyhennyksiin. Tietysti parempi antaa pari sataa psykiatrille kuin 500e kassulle.

Jos joku tietää Göranin kertomasta hypnoosista enemmän (missä ja milloin), olisin kiinnostunut.

-MS

No joo :oops: ... Onhan paljon niitä maksuttomia palveluita, josta saa apua.

Voisi olla hyvä jos olet "hoodeilla" http://peliklinikka.fi/
A-klinikka https://www.a-klinikka.fi/
Tai sitten kunnan päihde + mielenterveyshoito.
Kirveelle olisi töitä!
ytrewq
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Viola82 » 1.7.2020 09:39:50

Noiden aiemmin mainittujen vaihtoehtojen lisäksi vaihtoehtona vois olla ihan kuntoutusterapia, johon siis itse olen hakeutumassa. Toki hinta riippuu siitä, saako KELA-korvauksen (jos sitä ei mulle myönnetä, niin ei ole varaa aloittaa koko terapiaa). Toki siihen menee alussa enemmän rahaa, kun täytyy itse maksaa psykiatrin tapaaminen x 2 ja eka psykoterapiakäynti. Tosin ilmeisesti tuohon alkuun riittää ihan työterveyslääkärin lausuntokin, jos en ihan väärässä ole..? Jos sen KELA-korvauksen saa, jää yhdelle terapiatapaamiselle hintaa n. 20 €.

Itse suosittelen Peli poikki -ohjelmaa ja Pelirajat'on-ryhmää: niistä oli minulle ainakin tosi paljon hyötyä!
Elämässä on kaksi perusvalintaa: hyväksyä olosuhteet sellaisina kuin ne ovat – tai hyväksyä vastuu niiden muuttamisesta.— Denis Waitley
Viola82
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Foldaa » 1.7.2020 09:55:49

Jos olet Helsingistä tai Vantaalta, varaa Peliklinikalta tapaaminen (Ajanvaraus arkisin klo 12-14, puh. 040 152 3918).

Itse sain syksyllä vapaan ajan noin 6 viikon päähän ja siitä se hoitosuhde sitten lähti. Kävin alkuun sosiaaliterapeutilla noin tunnin mittaisissa keskusteluissa 2-3 viikon välein. Useamminkin olisi päässyt, mutta olin jo ihan akuuteimman vaiheen yli, kun olin lopettanut samana päivänä kun varasin sen ajan.

Kävin terapeutin kanssa keskustelemassa peliasioista ja kaikesta niihin liittyvistä tunteista yhteensä noin puolen vuoden ajan, jonka jälkeen todettiin, että palataan asiaan jos vielä tarvitsee joskus.

Tämä hoito ei maksanut mitään. Suosittelen vahvasti PK-seudun peliongelmaisia käyttämään tätä. En itse ole saanut näin aikuisiällä parempaa vastinetta verorahoille kuin tämä.

edit. Muista että kannattaa hoitaa "tautia" eikä pelkästään oireita. Sit kun et pelaa, niin ne oireet alkaa hoitua parempaan suuntaan melkein itsekseen.
Foldaa
Miedosti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Mahtisaurus » 2.7.2020 21:42:23

PÄIVÄ 2 ohi ja eteenpäin.

kiitos kaikille vastauksista ja tutustun niihin tässä lähipäivinä!
huomenna taas lyhennellään...

-MS
Mahtisaurus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Mahtisaurus » 3.7.2020 01:34:00

PÄIVÄ 3 starttaa unettomalla yöllä. Huono rytmi kesäloman jäljiltä ja aikainen aamu edessä. Ajattelin siis vetästä yön valvoen läpi niin huomenna väsyttää varmasti aikasin. Noh siitä huolimatta lyhentelin velat, joten tässä ne:

Kulutusluotto 1: 1391,64 - 755 = 636,64e
Kulutusluotto 2: 2035,84 - 96 = 1939,84e
Laina: 7004,76 - 422,89 = 6581,87e
Opintolaina: 3159,70 - 91,09 = 3068,61e
Luottokortti: 2162,76 - 109 = 2053,76e
omat tarpeet, kuntosalit bussikortit etc: 104.20 - 104,20 = 0e
----------------------------------
= 14 289,72e

eihän se hyvältä näytä, mutta paremmalta kuin 30min sitten :D

kulutusluotto 1:n vuotuinen korko on siis se 100% ja kulutusluotto 2:n se 50%. Erona kuitenkin se, että kulutusluotto 1:n uudet tehtävät nostot ovat lakimuutoksen myötä 10% korolla vuoden vaihteeseen asti. Vanha saldo kulutusluotton 1:llä on kuitenkin vanhalla korolla. Kulutusluotto 2:n suunnalta tälläistä ei ole kuulunut. Ajattelin siis ensin ottaa luottokortilta tuon puuttuvan 640e ja maksaa sillä kulutusluotto 1:n tyhjäksi. Sen jälkeen nostaa sieltä tuon 1940e ja maksaa kulutusluotto 2:n pois kokonaan ja makselisin taas vauhdilla kulutusluotto 1:stä pois. Mun aasin aivoilla tämä on hyvä diili mut oottekohan te muut samaa mieltä? :D

Näillä mennään eteenpäin. Luottokortti tulee tuon ^^ lisäksi nousemaan kuun aikana muutamalla sadalla, riippuen kuinka niukasti kykenen elämään. Eli lyhensin siis koko palkan nyt ja jätin 100e käyttörahaa tuleviin ostoksiin. Täysin ymmärtäen ettei se riitä koko kuuksi, mutta huomasin, että rahaa tulee käytettyä tosi helposti jos jätän sinne esim 400e. Sillon tuntuu ettei se lopu ollenkaan vaikka mitä ostelisi. Tästä syystä siis nostan rahaa sitä mukaa kun sille tarve on. Lisäksi tämä estää semmoset "pelaisin vähän kun rahaa on pari kymppiä varaa pelata"-ajatukset.

Mutta mutta niin kuin sanottu, eteenpäin.

-MS
Mahtisaurus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

EdellinenSeuraava

Paluu Valtti