Olet täällä

Päivä 5

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Päivä 5

ViestiKirjoittaja Itsensä paras kaveri » 29.4.2020 10:22:17

Hei!
Mulla alkoi loma ja ajattelin se olevan hyvää aikaa tarkastella juomatottumuksiani, kun työstressiä ei ole. Olen keski-iässä. Alkoholin juomista on ollut jo nuoresta lähtien vaihtelevasti. Selvät kaudet raskauksien ja imetysten aikana. Elämänmuutosten myötä juomiseni on lisääntynyt viimeisten parin vuoden aikana. Asun yksin, joten ei ole kotona kontrollia. Saatan aamuvuoron jälkeen hakea muutaman lonkeron ikäänkuin palkitsemiseksi työpäivän lopuksi. Koen rentouttavana vapaapäivänä syödä hyvin ja ottaa ruuan kanssa viiniä jo iltapäivällä ja sitten saunajuomaa jne. Tissuttelua useana päivänä viikossa ja kerran viikossa känni. Väkeviä en juo. Enkä aloita aamusta juomaan. Hoidan työni, käyn lenkillä. Sosiaaliset suhteet aika vähäiset työtä lukuunottamatta.
Viime lauantaina päätin, etten jaksa enää tuollaista. Juomista seuraavana päivänä olin allapäin ja soimasin itseäni, että taas joit. Tutustuin juomisen hallinnan oppaaseen ja ns. juomisen turvallisiin rajoihin. Aiemmin ja nytkin ajatukset pyörii juomisessa. Aiemmin mietin milloin ja minkä takia voisin hakea juomista ja mistä, koska kävin eri kaupoissa. Nyt ajattelen keinoja pysyä päätöksessäni ja minkälaista elämä on lähes ilman alkoholia. Mökki kauden aloituksena join maanantaina 2 keskiolutta. Enempää en ottanut mukaan ja täältä on kauppaan parikymmentä km. Aikaahan on nyt paljon enempi. Aamuisin on ajatus kirkas. Uni palauttavampaa. Turvotus on poissa. Toivon selvempää elämää. Toivottavasti itsekuri säilyy ja voittaa himon.
Selvempi vaihtoehto
Itsensä paras kaveri
Miedosti panostava jäsen

Päivä 5

ViestiKirjoittaja Itsensä paras kaveri » 2.5.2020 06:35:02

Päivä 8. Pitihän Vappua juhlistaa. Kävin kotona ja otin loput juomat, joita oli kaapissa ja hain kaupasta lonkeroa. Alc 4.7-5.5 % ei viiniä. Kuitenkin vappuaattona ylitin turvallisen juomisen rajan (5ann/vrk) eli 6.5 ja koska Vappupäivänä join myös niin viikko annos nousi 12.5 (10ann. alle suositus). Hieman olen pettynyt itseeni. Mutta nollapäiviä viikolle enempi kuin juomapäiviä 4kpl! Huomenna uudet haasteet, kun palaan mökiltä kotiin ja kaupat lähellä. Aion pysyä vahvana ja lisätä 0 päiviä.
Nimimerkkini tarkoittaa opettelua rakastaa ja hyväksyä itseni, antaa anteeksi ja puhua itselle lempeää puhetta, hoitaa. Talviloma vaihtuu kesälomaksi, 2 viikkoa.
Selvempi vaihtoehto
Itsensä paras kaveri
Miedosti panostava jäsen

Re: Päivä 5

ViestiKirjoittaja Itsensä paras kaveri » 10.5.2020 17:23:03

Päivä 15.
Loma-aika ei sovi juomisen vähentämisen ajankohdaksi, ainakaan mulle. Viime viikolla 0 päiviä 1 ja koko viikon juomamäärä 27.5 annosta. Päiväannokset vaihdelleet 3.5-7.5 ann. mietoja juomia eli 5.5% tai alle.
Monenlaisia syitä juomiseen löytyi kuten: auringosta nauttien kylmän juoman kera, siivous olut, sauna olut, tylsyyteen, viikonlopun kunniaksi jne.
Tästä jälleen uuteen viikkoon. Palaan edellisen kirjoituksen tavoitteeseeni: lisään 0 päiviä.
Selvempi vaihtoehto
Itsensä paras kaveri
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ryhtiliike » 10.5.2020 19:46:32

Hengessä mukana!
Kuriton kakara.
Ryhtiliike
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 10.5.2020 22:23:46

Moi ja tervetuloa. Tsempit täältäkin!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Itsensä paras kaveri » 17.5.2020 09:34:22

Hei!
Kiitos tsempeistä! Päivä 22.
Oon pettynyt itseeni, mutta täältä noustaan! Alkuviikosta ahdistusta, jonka seurauksena hain viiniä. Lisäksi olutta. Kolmantena aamuna kaadoin viinit viemäriin, mutta jatkoin mietojen juomista. En kuitenkaan juo aamuisin vaan iltapäivällä, illalla. Viikossa 1 nollapäivö. Viikko annos huimat 37. Auttaako alkoholi ahdistukseen? No hetkellisesti, seuraavana päivänä jälleen sama olo. Tai pahempikin. Itsellä ahdistusta tuottaa yksinäisyys, pelot omasta jaksamisesta henkisesti, menneisyyden takaumat ikävistä tapahtumista. Tämä aikakin ahdistusta lisää, koska tykkään käydä leffassa, teatterissa, konserteissa ja nyt nämä tauolla.
Miten juomisen vähentäminen tai lopettaminen on niin vaikeaa? Olen ollut tuuritupakoitsija ja sen lopettaminen oli myös vaikeaa. Pystyin siihen 10v sitten enkä ole sen jälkeen tupakoinut.
Nyt taas päätin, etten hae mitään alkoa, koska sitä pitää saada lisää. (ja ostaa kerralla monta).
Tiistaina alkaa työt. Täytyy ottaa päivä kerrallaan ihan rauhallisesti ja olla vahva päätöksessä.
Lukemalla muiden kirjoituksia täällä, olen saanut joitakin vinkkejä ja myös tunteen, että samassa veneessä ollaan, en ole yksin. Tsemppiä kaverit!
Selvempi vaihtoehto
Itsensä paras kaveri
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 17.5.2020 14:25:58

Hei!

Kysyit miksi lopettaminen on niin vaikeaa?

Vanha viisaus on, että alkoholia ei pidä juoda murheeseen.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Päivä 5

ViestiKirjoittaja Itsensä paras kaveri » 23.5.2020 14:26:17

Hei! Päivä28
Jeeee 6 nollapäivää tällä viikolla. Eilen viinipullo ja 6 lonkeroa iltapäivän ja keskiyön välillä. Jäi sentään 2 lonkeroa, etten ihan kaikkee juonut. Humalatila ilmeinen ja aamulla kohmelo. Paras pysyä miedossa juomissa. Säilyy paremmin kontrolli ja seuraavana päivänä ei pää kipeä.
Selvempi vaihtoehto
Itsensä paras kaveri
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät