Olet täällä

Pyristelyä alkoholista

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pyristelyä alkoholista

ViestiKirjoittaja Amalia » 23.6.2020 22:41:22

Mummeli kirjoitti:... Minä, vanha akka pilaan elämäni.

Älä ole vanha akka, ole pehmeä aikuinen nainen! Arvokas sellainen! Olet muutakin, kuin juomishistoriasi! :)
Amalia
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 25.6.2020 07:45:25

Olen paljon viime aikoina miettinyt elämääni taaksepäin, milloin minusta tuli tälläinen yksin juopotteleva. Ennen olin sosiaalinen, kävin paljon ystävieni kanssa ulkona parilla, syötiin ja naurettiin, pidin itsestäni huolta. Sitten minulle tuli voimakkaat vaihdevuodet, sain tosi ärsyttäviä kiukkupuuskia, josta kärsi läheiseni. Kävin lääkärissä ja määräsi minulle lääkkeitä. Olin syönyt niitä jo ainakin vuoden, kunnes tajusin niiden olevan masennuslääkkeitä. Juttelin niistä hoitajan kanssa. Sanoi olevan normaalia, että niitä määrätään vaihdevuosiin ja kehotti syömään niitä. Pikkuhiljalleen muutuin. Erakoiduin ja rupesin juomaan yksin enemmän. En enää välittänyt itsestäni. Kaikki oli ihan saman tekevää. En tuntenut iloa en surua. Kaikki oli yhtä samaa "mustaa". Lopetin välillä lääkkeiden syönnin, mutta eihän se enää onnistunut. Masennuin totaalisesti. Nyt yritän pikkuhiljalleen päästä irti niistä. En tiedä johtuuko tämä niistä lääkkeistä, mutta katsotaan. En ole mikään lääketieteen asiantuntija, mutta olen nyt lukenut paljon näistä masennuslääkkeiden haittavaikutuksista.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 25.6.2020 09:04:16

Hei Mummeli, ikävän kuuloinen on tilanteesi. Syy siihen, että olet eristäytynyt juomaan yksin voi hyvinkin olla peräisin sieltä vaihdevuosista ja niiden ehkä vähän vääränlaisesta lääkitsemisestä, vaikka lopulta sitten kyse kai on siitä, että se on johtanut piintyneisiin tapoihin. Olen viime aikoina lukenut aika paljon vaihdevuosista, kun itsellä ne on ilmeisesti alkamassa. Eräskin lääkäri kirjoitti, että tuo masennuslääkkeiden määrääminen on useimmiten turhaa. Sopivalla hormonikorvaushoidolla ja tarvittavalla satunnaisesti käytetyllä ahdistuslääkkeellä saadaan yleensä parempia tuloksia. Sitä ei kuitenkaan moni tule ajatelleeksi, että sitä hormonikorvaushoitoa pitäisi jatkaa useimmiten maailman tappiin saakka. Sillä ei se hormonitoiminta uudestaan kenelläkään ala vaihdevuosien jälkeen. Yritän tässä sanoa sitä, että sinua voisi auttaa se, jos löytäisit jonkun hyvän lääkärin jonka kanssa käydä kokonaistilannetta läpi. Sellaisen joka voisi auttaa sinua korjaamaan tilannetta muutenkin kuin vain juomisen suhteen. Minusta olisi tärkeää, että pääsisit sellaiseen mielentilaan, että nauttisit jälleen aktiivisesta elämästä ystävien kanssa ihan aidosti ja siten olisi helpompi vähentää yksin mökillä juopottelua luonnollisesti.

Kyllä lääkäreille voi puhua alkoholin käytöstä ilman, että siitä tulee mitään tulevaisuutta vaarantavaa merkintää minnekään. Eihän sitä ole pakko esittää asiaa niin, että leimaa itsensä alkoholistiksi. Jos tosiaan löytäisit hyvän lääkärin (gynekologin) jolle voisit kertoa, että tuo kuvaamasi tilanne on johtanut siihen, että alkoholin kulutus on noussut ja olet siitä huolissasi ja haluat jotain asialle tehdä niin tuskin hän siitä mitään alkkis johtopäätöstä tekee. Minulla ainakin lukee Omakannassa, että "asiakas on itse havahtunut lisääntyneeseen alkoholin kulutukseen ja haluaa korjata tilannetta. Vähentänyt alkoholin kulutusta niin ja niin paljon viimeisten x vuosien aikana". En jaksa uskoa, että joskus 10 vuoden kuluttua minulta apua tuon takia hylätään. Mutta vaatii tietysti että löytää sellaisen lääkärin joka oikeasti haluaa asiaan paneutua.

Älä luovu mökistäsi vielä kokonaan, mutta ehkä tänä kesänä kannattaa miettiä minkä verran siellä yksin olet. Jos vaikka vaihteeksi, vaikka vähän väkipakolla, keksisit jotain aktiivisempaa tekemistä. Ehkä sekin alkaisi pikku hiljaa taas tuntua hauskalta. Ja kun menet pienten kanssa mökille älä ota mitään alkoholijuomaa ja jos naapurit sitä tyrkyttää sano, että ei mielestäsi ole sinulle sopivaa silloin kun lapsen lapset on siellä.

Toivottavasti pystyt nauttimaan tästä ihanan lämpimästä kesästä ja löydät jotain suuntaa ulospääsyyn tämän hetken olotilasta.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 25.6.2020 11:57:04

Kiitos Vilma vastauksesta. Oli lääkärin kanssa puhetta hormoonihoidosta, mutta ei suositellut sitä, sillä naisille sen on todettu aiheuttavan mm. rintasyöpää ja kun suvussani on syöpää, niin pääty tähän lääkkeeseen. Ei kyllä sanonut sen olevan masennuslääkettä. Mutta nyt jo neljäs päivä ilman alkoholia. Vatsa jo kunnossa juhannuksen jäljiltä. Ja vaikka on näin kuuma, ei ole vielä ainakaan tehnyt mieli kylmää olutta. Mehulla mennään..
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 29.6.2020 19:35:37

Lomaa vietellään, ilman alkoholia. Viikonloppukin meni mukavasti mökkeillen lastenlasten seurassa. Alkoholitonta olutta ja limpparia mukana. Kyllä sitä menikin, oli kuuma. Aivan ihana olotila, kun ei ole sitä alkoholin tuomaa pöhnäkkää oloa, mikä tulee kun tissuttelee koko päivän. On nyt vasta kahdeksas päivä ilman alkoholia, en tiedä kauanko tässä raitistellaan, mutta päivä kerrallaan..
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amalia » 30.6.2020 17:57:28

Onnitteluja ja onnea Mummeli!
Ja tsemppiä jatkoon!
Amalia
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tabula Rasa » 2.7.2020 10:42:48

Hei, ajattelin tänne kirjoittaa, kun tuo Lataamo -osasto on jämähtänyt. Viime viikonloppuna meni 14 annosta olutta ja lonkero hyvässä seurassa ystävän kanssa. Tietenkin määrällisesti liikaa, mutta sosiaalista. Mukava viikonloppu ilman seuraavan päivän ahdistusta, joka juomisesta tulee ja kun "vieraassa paikassa" yleensä huonosti nukun. Tapasin myös uuden mukavan ihmisen. Olen pitänyt juomispäiväkirjaa neljänä viikkona ja kuluvan viikon aikana. Viime viikonlopun lisäksi yksi 13 annoksen merkintä, muuten näyttää nollaa. Vihkosessa sanotaan jos ei kuukauden tai parin sisällä onnistu vähentämään annosmääriä, harkitse juomisen lopettamista kokonaan. Ei helppo tehtävä kaltaiselleni yksin eläjälle. Terapian aloitin tällä viikolla ja siellä oli puhetta alkoholista, mutta pääasia oli muualla mistä halusinkin enemmän puhua.
Tabula Rasa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 2.7.2020 16:13:43

Hei Tabula, kiva kun kirjoitit. Joskus luin kampaajalla erään naisen tarinan alkoholin käytöstä. Yritti vähentää, laihoin tuloksin. Huomasi itse, että helpompi oli lopettaa kokonaan, kun vähentää. Tämä on tietysti yksilöllistä. En ole itse nyt ottanut mitään. Pakko yrittää tupakan polton lopettamista myös (tänään eka päivä), mulla on ihan kamala tupakkayskä joka vaivaa eniten öisin. Tosin, kun en juo, niin poltankin vähemmän. Juodessa iso aski menee vuorokaudessa, eikä aina riitäkään. Rahat menee kurkusta alas sekä savuna ilmaan. Eihän tämä helppoa ole. Tekisi mieli hakea laatikko olutta kaupasta, mutta en tänään. Odottelen lapsenlasta kylään. Päivä kerrallaan vaan. Kun juon, en saa mitään aikaiseksi. Istua turotan sohvalla juomassa. Nyt olen sentään saanut siivottua kaappeja yms. loman aluksi.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 2.7.2020 18:26:52

Hei Mummeli! Itse olen huomannut että kun yritän olla erossa alkoholista niin tupakkaa kuluu enemmän. Vaikeaa olla molemmista riippuvuuksista irti yhtä aikaa. Olet "kova mimmi" jos pystyt lopettamaan tupakan kun alkoholittomuus sujuu noin hyvin.
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli » 2.7.2020 20:58:21

Täytyy myöntää, että olen ollut kymmeniä, ellei jopa satoja kertoja elämäni aikana kalja sekä tupakkalakossa. Sit taas päässä naksahtaa ja kauppaan mentävä. Vit....aa vaan, kun yöllä herään yskimään aivan kamalasti. Sitten kun olen lakossa, niin parin päivän päästä jo yskäkin helpottaa. Ei tämä helppoa ole, mutta jos sais paremmin nukuttua, ettei heräis yskimään. Ihmeemmin ei vielä ole kaljaa tai viiniä tehnyt mieli. Mutta loma vasta alussa. Olen niin monta kesälomaa pilannut juopottelulla, aloittanut sen heti ja tissutellut lähes koko loman. Saas nähdä kuinka kauan nyt jaksan olla tissuttelematta.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät