Olet täällä

Matleenan mietteet & muutosprosessi

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Matleenan mietteet & muutosprosessi

ViestiKirjoittaja Matleena » 7.6.2020 15:02:20

Tämän sivuston löytämisen jälkeen huomaan, että ajatukseni alkoholinkulutuksestani ovat alkaneet jossain määrin muuttumaan. Paitsi että asia on ollut paljon useammin mielessä (kiitos entisestään lisääntyneen itsetutkiskelun ja sivuston aktiivisen lukemisen), niin huomaan että alan ehkä jollain tavalla pääsemään myös syvemmälle itse ilmiöön ja ongelmaan. En ole varma mikä tässä nimenomaisesti on auttanut. Ainakin koen, että muiden kokemusten lukemisesta on valtavan iso hyöty. Muiden kertomukset nostavat pintaan muistoja ja ajatuksia esimerkiksi omasta lapsuudesta, isän alkoholismista ja omasta alkoholinkäytön historiasta. Minulla on tullut mieleen paljon sellaisia asioita, joita tuskin olisin muistanut, ellen olisi samanlaisista kokemuksista lukenut muilta.

Ja lukemalla muiden kokemuksista jopa vuosien ajalta, on surullisella tavalla konkretisoitunut se, kuinka vähäinenkin mutta säännöllinen käyttö voi muodostua ajan kanssa vakavaksi ja elämänlaatua syöväksi ongelmaksi. Tämä muistutti minua myös Vilman kommentista minulle ensimmäisen kirjoitukseni jälkeen, että myös minun käyttöni saattaa ajan kanssa muuttua sellaiseksi, että se olisi toistuvampaa, putkittaisempaa ja loiventaviakin saattaisi oppia juomaan. Ymmärrän nyt paremmin mitä Vilma kommentillasi silloin tarkoitit.

Minulla muistui myös mieleen, kuinka mieheni oli ollut työhön liittyvässä tapahtumassa, jossa oli myös puheosio elintavoista, terveydestä ja alkoholinkulutuksesta. Kyseinen terveysalan puhuja oli tuolloin sanonut, että on parempi vetää vaikka kerta viikkoon pää täyteen, kuin juoda pari kolmekin alkoholiannosta joka päivä. Keho kuulemma tottuu sillä tavalla nopeasti alkoholiin ja se johtaa pelottavan suurella todennäköisyydellä jonkinasteiseen riippuvaisuuteen muutaman vuoden sisällä. Muistan vieläkin, kuinka olin ihmeissäni kun kuulin miehen kertovan siitä. Enkä millään tavalla koita nyt selitellä itselleni, että minun tapani juoda on parempi tai vähemmän haitallinen tai mitään. Niinkuin jo ensimmäisessä kirjoituksessa totesin, niin ymmärrän kyllä kuinka haitallista juomiseni lähtökohtaisesti on. Mutta asia vain muistui mieleeni, kun luin näitä eri keskusteluosioita täällä ja kun muistelin oman isänikin ajautumista alkoholistiksi. Se voi lähteä pelottavan pienestä liikkeelle ja pahentua hyvin vakavaksi ongelmaksi, jopa osittain huomaamatta.

Oma isänihän ei ole vieläkään tietääkseni myöntänyt olevansa alkoholisti. En ole juurikaan ollut viime vuosina enää tekemisissä hänen kanssaan, joten varmaksi en voi sanoa. Mutta viimeisimmän hoitojaksonkin jälkeen kun juttelin asiasta hoitolaitoksen johtajalle, niin hän kertoi ettei isäni missään vaiheessa myöntänyt alkoholismiaan.

Itse olen kokenut, että minun on tärkeää ottaa asia käsiteltäväksi nyt tässä kohtaa, kun se on alkanut herättämään minussa huolta ja ajatuksia. Läheiseni eivät ole huolissaan asiasta, mutta ajattelen sen johtuvan ehkä enemmän siitä, että käyttäydyn humalassakin fiksusti ja heidänkin kulutuksensa on kohtalaisen suurta. No, joka tapauksessa olen enimmäkseen iloinen, että olen viimeinkin päässyt aloittamaan syvällisemmin tähän asiaan pureutumisen, vaikka siihen liittyy myös paljon muitakin tunteita.

Alussa enemmän harmittelin sitä, kuinka pitkälle oman tilanteeni olen kaikkinensa päästänyt (kasvanut alkoholinkulutus ja ylipaino nyt päällimmäisinä). Nyt alan olla enemmän helpottunut, että onneksi olen tarttunut tähän asiaan nyt. Tunnen myös myötätuntoa itseäni kohtaan, kun mietin menneisyyttäni ja esimerkiksi viime vuosia. Siellä on ollut paljon isoja ja raskaitakin asioita.

Yli vuosi sitten silloinen PT:ni kysyi minulta valmennuksen loppupuolella, että onkohan vielä kuitenkaan oikea aika minun keskittyä elämäntapamuutokseen ja laihduttamiseen. Olin turhautunut, kun en saanut itsestäni niitä tuloksia mitä halusin. Vastasin tuolloin, että kyllä, mutta nyt huomaan että olin enemmän tuskastunut silloiseen olotilaani, kuin että olisin oikeasti ollut valmis vielä siihen. Minun pitää ensiksi keskittyä tähän, ennen kuin voin keskittyä niihin asioihin.
Matleena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 10.6.2020 14:34:26

Tänään alkaa loma. Huomenna olisi tarkoitus hoitaa terassiremontti loppuun ja tarvittaessa jatkaa vielä ylihuomenna, jos kaikkea ei yhtenä päivänä kerkeä. Näppärästi on tämä aika menny juomatta, tosin mitään erityisiä muutoksia en ole olossa vielä havainnu. Pari viikkoa kohta kuiten täynnä taukoa. Mies on tullu taas kotia ja meinasi auttaa rempassa. Sovima jo, että hoidama nuo rempat ym alta pois ja katoma viikonloppuna sitten uusiksi, juhlimako loman aloitusta sitten millä tavoin. Molemmilla kuiten menny kivasti nyt juomatta tämä pätkä, että katotaan minkä verran sitä vielä haluaa kerryttää. Tiedossa jo on, että pariinkin otteeseen lomalla tulee otettua, mutta pyrkimys on samalla kuitenkin myös vähentää.
Matleena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 11.6.2020 22:32:47

Hieno homma! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 21.6.2020 09:30:03

Loman alkuun nostima miehen kanssa kuppia yhtenä iltana, kun terassirempat ym asiat oli saatu hoidettua. Nyt jussina on oltu kavereiden kanssa mökillä ja molempina päivinä otettiin kuppia. Kaikkina kertoina määrät ovat olleet kuitenkin "normaalia" jonkin verran pienemmät, olen mennyt aikaisemmin nukkumaan ja syönyt ja juonut vettä pitkin iltaa. Krapulat on ollut heti vähäisempiä sen myötä ja fiilis parempi, kun on toiminu fiksummin.

Silti tässä on koko tänne kirjautumisesta alkaen pyörinyt päässä se, mitä minä oikein haluan ja mitkä olisivat tavoitteeni juomisen suhteen. Välillä tuntuisi hyvältä ottaa kunnon selkeä breikki juomiseen, jotta sillä saisi hyvää alkubuustia elämäntapamuutokselle ja laihtumiselle. Ja toisaalta päässä pyörii se, että kannattaisi ehkä kumminkin mennä pienin askelin eteenpäin eikä ottaa heti liian isoja tavoitteita. Näiden kahden välimaastossa ajatukset on seilannu.

Nyt olen menny viime aikoina sen mukaan, että pyrin ottamaan pitempiä taukoja aina juomisten välille ja kerryttämään nuita välejä päivä kerrallaan ja ajattelemaan, että kaikki tuollainenkin on eteenpäin. Ja myös itse juomakertoina olen pyrkinyt toimimaan fiksummin ja ottamaan hieman kevyemmin. Ja näin kesällä varsinkin se on ollu ihan hyvä lähestymistapa ainakin siinä mielessä, että kun erilaisia häppeninkejä on tiuhaan, niin totaalikieltäytyminen olisi hyvin haastavaa. Mutta samanaikaisesti tämä jotenkin turhauttaa, kun haluaisi selkeämpää edistymistä varsinkin painon ja terveyden suhteen. Ja nythän ne junnaa lähinnä paikallaan juomisen ja muiden elämäntapojen takia.

Tämä kela on pyörinyt päässä jo pitkään, mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa nämäkin ajatukset ylös, kerta ne päässä niin pyörii. Jospa se auttaisi ajan kanssa vähän selkeyttämään ajatuksia ja auttamaan hahmottamaan sitä, mitä oikein haluan ja mitä olisi realistista pyrkiä tavoittelemaan.

Mutta sellaisia mietteitä tähän aamupäivään. Toivottavasti ihmisillä on ollut mukava juhannus, sää ainakin on ollut poikkeuksellisen hieno :D
Matleena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amalia » 21.6.2020 17:29:34

Matleena kirjoitti:...
Silti tässä on koko tänne kirjautumisesta alkaen pyörinyt päässä se, mitä minä oikein haluan ja mitkä olisivat tavoitteeni juomisen suhteen. Välillä tuntuisi hyvältä ottaa kunnon selkeä breikki juomiseen, jotta sillä saisi hyvää alkubuustia elämäntapamuutokselle ja laihtumiselle. Ja toisaalta päässä pyörii se, että kannattaisi ehkä kumminkin mennä pienin askelin eteenpäin eikä ottaa heti liian isoja tavoitteita. Näiden kahden välimaastossa ajatukset on seilannu.
...
:D

Matleena
Juhannus on meille suomalaisille lähes epäinhimillen ajankohta aloittaa päihteetön elämä tai edes vähentää. Vaikka minä vietin tämän viikonlopun kahden kissan kanssa kotona, en jaksanut ilman olutta sunnuntai-iltaa pitemmälle. Tavoitteeni on edelleen joka-toinen-ilta, kun lähtökohta on olutta-joka-ilta. Kuten toisaalla sanoin, tämän parin viikon aikana täällä olen onnistunut tavoitteessani (joka-toinen-ilta) vain joka toinen kerta. Mutta siis onnistumisiakin on joitakin iltoja. Itse en uskalla lähteä tavoitteesta olla heti ilman, putoaisin äkkiä ja korkealta. Aloitan tästä vähentämisestä, niin en ruoski itseäni verille, kun kaikki ei tapahtdu heti-kaikki-minulle. Hitaasti hyvä tulee.

Voin myös ajatella, että joillekin täys-breikki voisi olla hyvä tavoite vähäksi aikaa ja ihan hyvää terveydelle. Mutta juoposta absolutistiksi varmaan harva pystyy yhdellä yrittämällä. Tsemppiä pienille onnistumisille! (y)
Amalia
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Smirdeli » 22.6.2020 13:33:21

Hip hei!
Kuukausi täysraittiutta tuli eilen täyteen. Painoa on tippunut 5 kg ja olo on mahtava.
Käytin pari ekaa viikkoa antabuksia 1/2 joka toinen aamu, kun huomasin liiallisen väsymyksen painavan turhan lujaa päälle jos ottaa kokonaisen joka päivä.

Nyt ei sitten ole tarvinnut niitä napsia, ajattelin että otan vain silloin kun kynnys lipsumiseen tuntuu liian matalalta.

Olo on mahtava. Pinnaa ei edes kiristänyt mökillä jossa Juhannuksena mies ja sen suku anoppia myöten oli aivan taulut Juhannusviikonlopun. Kävin subbailemassa ja pitkillä kävelyillä koiran kanssa ja nautin omasta mielenrauhasta.

Olen kuunnellut paljon äänikirjoja, jotka liittyvät alkoholiin ja voin vahvasti suositella kirjaa "Tiedostavan siemailun taito" (Ani Kellomäki).
Tuo kirja avaa mielenkiintoisesti alholin käyttöön liittyviä ajatuksia ja pisti ainakin minun ajatuksiani hieman uusiksi. Ei siis ole mikään raittiuskirja vaan herättää isoja yhteiskunnallisia kysymyksiä lukijan päässä..

Matkaa olisi siis vielä 5 kg, jotta voi tehdä uusia tavoitteita.
Toivon, että pysyn kaidalla tiellä alholinkäytön suhteen tämän kesän ainakin.. =)
Smirdeli
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Amalia » 22.6.2020 14:10:13

Smirdeli kirjoitti:Hip hei!
Kuukausi täysraittiutta tuli eilen täyteen. Painoa on tippunut 5 kg ja olo on mahtava.
...

Matkaa olisi siis vielä 5 kg, jotta voi tehdä uusia tavoitteita.
Toivon, että pysyn kaidalla tiellä alholinkäytön suhteen tämän kesän ainakin.. =)

Hei Smirdeli

kylläpä tekee hyvää kuulla tuollaisesta onnistumisesta, kiitos, että jaat sen meille! :) Tuollainen rohkaisee! Onnea jatkoonkin!

Minullakin on vähässä ajassa tippunut n 5 kg, vaikka en ole laihduttanut ja olen juonut olutta kaiken aikaa. En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta BMI ylärajalla normaalipainoinen ja keskivartalossa löytyy. Joko vuoden harrastamani aamupuuro lesein ja marjoin on vaikuttanut - toivottavasti painon lasku ei kuitenkaan johdu mistään sairaudesta, koen olevani ihan terve ...
Amalia
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 24.6.2020 12:54:04

Kiitos tsempeistä Amalia. Totta turiset tuosta jussista :) Ja onnittelut Smirdelille, kuulostaa mahtavalta edistymiseltä! Mietinkin tuossa aiemmin, että kuinka sinulla on homma lähtenyt sujumaan sen edellisen kirjoittelun jälkeen. Millaiseksi olet kokenut tuon antabuksen käytön ja koko muutoksen? Selkeästi se on tuonut paljon hyvää ja positiivisia muutoksia, mikä on todella hienoa.

Itsekin voin ilokseni kertoa tänne myös hyviä kuulumisia. Keskustelimme maanantaina mieheni kanssa pitkään ja puhuimme jälleen myös alkoholista ja meidän alkoholinkulutuksesta. Hän päätti yllätyksekseni ehdottaa meille yhteistä haastetta loppuvuodeksi. Hänen ehdotuksensa mukaisesti päätimme, että jätämme kaikki vahvemmat juomat loppuvuodeksi pois ( yli 20%) ja sovimme etukäteen yhdessä mahdollisesta alkoholin käytöstä aina tilannekohtaisesti. Eli lähtökohtaisesti pyrimme olemaan mahdollisimman paljon juomatta, emme käytä vahvoja juomia lainkaan ja mikäli on tulossa tilaisuus, jossa olisi juomassa, pitää siitä sopia toisen kanssa etukäteen. Ja tuolloinkin siis vain mietoja ja korkeinkaan se ennalta sovittu määrä.

Siis woop woop ja wuhuu!!

Se, että koko ehdotus tuli mieheltäni ja hänkin oli selkeästi pohtinut asiaa, oli minulle todella merkityksellistä ja tähän oli helppo suostua. Minähän juuri viime kirjoituksessakin avasin tätä päättämättömyyden ja tavoitteen hakemisen problematiikkaa. Ja koska tämä on molempia koskettava ongelma, on erittäin hyvä että meillä on yhteinen ja selkeä tavoite. Tästähän on useampikin minulle maininnut ja sitä ehdottanut jo aiemmin, mutta tätä ennen me emme ole täysin samoilla linjoilla asiassa olleet eikä sitä ole päässyt yhdessä yrittämään.

Tuo tavoite on hyvä siksi, että paitsi että se sopii molemmille, niin se sallii pienen jouston esimerkiksi sosiaalisiin juomatilanteisiin ja ravintolaillallisiin. Mikä tärkeintä, se tarttuu samalla siihen isoimpaan ongelmaan, eli humalahakuiseen juomiseen ja erityisesti vahvan viinan käyttöön. Ja se on myös selkeä eli sen onnistumista on helppo seurata.

Sovimme myös, että mikäli toinen ei tavoitteessa pysy, asiasta keskustellaan ja haemme yhdessä ulkopuolista apua. Eli otamme molemmat tämän myös vakavasti.

Olen tuosta keskustelusta lähtien ollut innoissani ja myös helpottunut. Nyt meillä molemmilla on selkeä tavoite jota kohden pyrkiä ja selkeät raamit toiminnalle.

Keskustelimme myös loppuvuoteen sijoittuvista tapahtumista jo ennalta läpi tämän tavoitteen näkökulmasta. Että mitä on tiedossa ja mitkä todennäköisesti ovat niitä haastavia tilanteita. Siellä on ainakin hyvän ystävän tuparit, ravintolaillallinen ystäväpariskunnan kanssa, sukujuhlat, mökkiviikonloppu, polttarit, häät ja keikkaviikonloppu. Perinteisesti kaikissa tuollaisissa tilanteissa on tullut juotua enemmän tai vähemmän tai todella reilusti, joten kyllähän tässä opettelua tulee olemaan. Mutta nyt kun yhteinen tavoite ja ne raamit löytyy, niin sen puitteissa on myös helpompi kohdata nuo. Ei ole mitään turhaa jossittelua, että juoko vai eikö ja minkä verran.

Toisille on nyt myös helpompi sanoa asiasta. Nehän on kaikki tottunu, että me kyllä juodaan ja juomaseuraa on siis tarjolla :D Niin tässä tulee varmasti useampikin keskustelu vielä eteen, jossa tätä asiaa tulee muille avaamaan.

Kuulun myös (ainakin toistaiseksi, mutta toivottavasti en enää kauaa :D) niihin ihmisiin, jotka kokevat että humalassa on hauskempaa ja että alkoholilla sitä hauskanpitoa korostaa ja voimistaa. Esimerkiksi keikat, juhlat, vapaat ja lomat on tullu vietettyä niin, että sitä alkoholia käyttää niiden yhteydessä. En tarkoita, etteikö ilman alkoholiakin voisi olla hauskaa, mutta kyllähän se pitää itse kokea ja oppia, että miten pitää sitä hauskaa ilman alkoholia niissä tilanteissa.

Lisähaasteensa tähän tuo se, että moni kaveri ja lähipiiriin kuuluva käyttää myös runsaasti alkoholia. Onneksi niitä hyvin vähän käyttäviäkin kavereita löytyy, mutta harvemmassa ne selkeästi on. No, saavatpa meistä kohta lisävahvistusta niin puntit vähän tasottuu! :lol:

Mutta esimerkiksi nuo ystävän tuparit ovat toisessa kaupungissa ja kämppä on sen verran pieni, että haluan sieltä kyllä luikahtaa muualle jossain kohtaa nukkumaan, kerta itse tulen olemaan joko juomatta tai hyvin maltillisella linjalla. Että paljon varmasti tämänkaltaista uudelleenhakemista ja huomioimista tämä tulee vaatimaan.

Vaikka päällimmäinen tunne on innostus ja päättäväisyys tästä tavoitteesta, niin mielessä pyörii myös epäonnistumisen pelko ja jossittelu. Että mitä jos sitä retkahtaakin ryyppäämään. Ja mitä jos sitä onkin jo niin koukussa, ettei pysty olemaan kännäämättä. Ja mitä jos ilman viinaa ei olekkaan niin hauskaa. Ja mitä jos toinen epäonnistuu ja me haetaan ulkopuolista apua, niin mitä sitten. Ja kaikkea muuta vastaavaa.

Mutta hetki ja tilanne kerrallaan mie pystyn myös näyttämään itselleni, että mie pystyn tähän. Näin minä koitan ainakin ajatella. Pitää koittaa palata niihin onnistumisiin kun on pystynyt olemaan juomatta (esim viime uusi vuosi) ja keskittyä pysymään siinä tehdyssä päätöksessä. Että päivä ja tilanne kerrallaan. Ja onneksi minulla on nyt se tärkein tukija minun rinnalla tämän saman haasteen edessä, niin voidaan toisiamme tukien mennä eteenpäin!

Hyvää viikkoa teille kaikille muille plinkkiläisille! Tsemppiä siihen omaan tilanteeseen ja jaksamiseen.
Matleena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 1.7.2020 13:47:37

Päätöksen jälkeen tässä on molemmat oltu juomatta. Minulla on välillä tehnyt mieli, mutta juomiseen asti se ei ole johtanut. Ja nuinakin hetkinä kun on miettinyt juomista, on kokoajan ollut mielessä että jos joisi, joisi nuiden rajojen puitteissa.

Olen myös miettinyt, että missäköhän määrin juomahalujen ajoittaiseen nousuun on vaikuttanut kehon tottumus alkoholiin ja missä määrin tavat. Pariin kertaan juomahalut nimittäin nousi taas kun minun ja miehen yhteiset vapaat oli alkamassa. Varmaan taustalla on molempia.

Olen joka tapauksessa iloinen, että myös monia päiviä ja tilanteita joissa tyypillisesti olisi ehkä tullut juotua, on mennyt ohi ilman että alkoholi olisi edes käynyt mielessä. Esimerkiksi nyt kun suvun mökille on hankittu palju, on mökillä tullut oltua enemmän ja paljussa ja rantasaunassa on käyty tiheään. Ja kivaa on ollut ilman humalaakin.

Kaikkien näiden pihahommien ja remonttien jälkeen paikat alkaa olla kyllä tuskallisen jumissa. Pitää koittaa venyttelyä ja kehonhuoltoa muistaa (ja viitsiä) tehdä lähipäivinä. Nukutuksi sen sijaan mökillä on saanut onneksi hyvin. Siellä on ilmalämpöpumppu, joten aina helteillä pyrin karkaamaan sinne. Oma koti lämpenee aina helteillä enkä saa nukutuksi lämpimässä. Nyt onneksi on satanut pari päivää. Ollut ihanasti viileämpää ja luonnollekkin tekee hyvää saada vähän vettä kaiken sen porotuksen jälkeen.
Matleena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 2.7.2020 21:43:46

Tänään tuli juotua ekaa kertaa tuon päätöksen jälkeen. Siideri sekä useampi lasi viiniä meni, muttei mitään sen kummempaa ja jokin aika sitten jo lopettelin juomisen. Eli huomattavaa vähennystä siihen aikaisempaan juomiseen verrattuna ja päätöksen mukaisissa rajoissa.

Juomista edelsi jonkinasteinen tylsistyminen ja mukavan tekemisen puute. Illan vietto viiniä hörppien oli se helppo ratkaisu. Olen huomannut, että minun pitäisi kehitellä ja löytää itselle mielekästä tekemistä. Minulla ei tällä hetkellä ole oikein harrastuksia tai sellaista mukavaa omaa tekemistä, jonka parissa rentoutuisin. Tämä kirkastui ollessani yksin mökillä. Kaikki tekeminen mitä olin itselle varannut, oli tyyliin jumppaamista tai itsensä kehittämis äänikirjojen kuuntelua. Kaikki sellaista ns. fiksua ajankulua, muttei mitään minkä parissa nauraisin tai oikeasti nauttisin. Tätä pitää jatkossa pureksia ja koittaa löytää jotain oikeasti mielekästä sisältöä elämään.
Matleena
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät