Olet täällä

Nyt alkaa riittää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Nyt alkaa riittää

ViestiKirjoittaja JossuK » 29.6.2020 18:00:15

Hei vaan kaikille.

Olen 30-vuotias, työssäkäyvä nainen, jolle alkoholi on tullut liian suureksi osaksi elämää. Noin 10 vuotta se on vienyt, että nyt ollaan tässä pisteessä ja alkaa riittää. En jaksa enää kaunistella, selitellä ja kehitellä syitä sille, miksi juon. Teen niin, koska en ilmeisesti osaa olla ilmankaan tai ainakin se on helvetin vaikeaa olla ilman silloin, kun olen yksin.

Koin ehkä eilen jonkinlaisen herätyksen ja tajusin, kuinka paljon loukkaan avopuolisoani tällä alkoholin lotraamisella, johon ainakin tässä taloudessa liittyy olennaisesti petetyt lupaukset ja viinalta haiseva naisystävä, kun mies saapuu yövuorosta kotiin. Ainoa pyyntö hänen puoleltaan on ollut, etten joisi, kun hän on töissä, mutta tämäkin on minulle ylitsepääsemätön tehtävä. Ajattelen, et noh, otan yhden, koska minullahan on vapaapäivä, vaikka tiedän tasan tarkkaan, etten pysty jättämään sitä yhteen. Sehän olisi alkoholin haaskuuta suorastaan. Kyllähän nyt pari-kolme... ja kahdeksannen kaljan kohdalla tajuan, että sanomista tulee ja sitten taas pidetään mykkäkoulua seuraava päivä, puolin ja toisin.
Näitä kertoja on ollut nyt noin kymmenen ja miehelle alkaa riittää, todellakin. Itsellenikin.
Eilen sitten taisi katketa kamelin selkä, kun otimme muutaman kaljan tv:tä katsellen. Kuulin, että mies lähti pesemään hampaita, mutta päätin avata vielä yhden, koska eihän se nyt mitään. Kyllä aikuinen ihminen tietää omat rajansa, selittelin itselleni.
Mies sanoi, että voisitko tulla sänkyyn ja nukkumaan, huomenna työpäivä. Kieltäydyin ja samaan aikaan puristin tiukemmin kaljatölkkiäni. Siitähän se "riemu" sitten repesi ja mies viskasi kaljatölkin kädestäni samalla huutaen, että huomaatko, kuinka tärkeää
minulle on juoda se kalja sen sijaan, että tulisin hänen viereensä nukkumaan.

Istuin siinä sitten sohvalla kaljan valuessa pitkin reisiä ja mietin, että näinkö pitkälle sen piti mennä. Häpeä ja myöskin raivo taisivat olla päällimmäiset tunteet sillä hetkellä.

Tuntuu, että eniten kaipaan voimia siihen, että yksinollessa se yksikin kalja, gintonic tai viinilasi jää ottamatta.
En halua tuhota itseäni, enkä myöskään nykyistä parisuhdettani.
Tuntuu mahdottomalta antaa anteeksi itselleen jos se tapahtuu alkoholin takia.

Teksti oli varmaankin hieman tökkivää, mutta johonkin oli pakko avautua.

Kiitos.
JossuK
Miedosti panostava jäsen

Re: Nyt alkaa riittää

ViestiKirjoittaja Amalia » 30.6.2020 18:04:30

JossuK

Sinulla on paljon, kun sinulla on parisuhde, arvo motivaatioksi suostua yhteisiin sopimuksiin. :) Ei kannata juoda sitä kurkusta alas, ihminen on valovuosia merkityksellisempi kuin alkoholin tuottama hetkellinen huuma. Terveisiä nimimerkiltä yksin-ongelman-kanssa-on-kuin-kilpikonna-selällään
Amalia
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 30.6.2020 18:46:47

Moi Jossu, kirjoituksesi kosketti ja tuntui liippaavan läheltä.
Olen kadottanut oman ketjuni täällä plinkissä mutta otsikko tais olla liki sama kuin sulla.
Olen ollut kirjoittelematta tänne pari kuukautta, ilmeisesti syynä se kun en ole onnistunut vähentelemisessäni oikein hyvin. 0-päiviä, eli kaljattomia on ollut harvoin.
Tänään kuitenkin olen ollut tissuttelematta. Syy on että mieheni "murahti" eilen mulle. Olin juonut 3 pikku olutta. Hän ei ole maistellut alkoholia kohta kolmeen vuoteen. Hän ei ole myöskään puuttunut omaan tissutteluuni. Tuo mitä sulle tapahtui sen reisiä pitkin valuvan oluen muodossa on asia mikä voisi tapahtua myös mulle. Sait avattua silmäni, kiitos siitä.
Jatka kirjoittelua tänne. Täältä saa hyvin vertaistukea.
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JossuK » 30.6.2020 19:37:00

Hei, Amalia ja Tiikeri

Kiitos viesteistä.

En juonut eilen ja sama linja jatkuu tänään. Kävin sen sijaan raivokkaalla kävelylenkillä, kun sade taukosi.
Lähdin samantien, kun kotiin pääsin. Tiesin kai, että jos istun sohvalle, alkaa kaljan himo taas nostamaan päätään.
Hyvä fiilis tämän suhteen.

Miehen kanssa ei olla pariin päivään nyt juteltu (edes viestejä laitettu), ei sen sunnuntaisen jälkeen. Paitsi, että aamulla pyysi laittamaan tuulettimen päälle. On ollut yövuorossa.
Tunsin myös kovaa pelkoa siitä, että hänelle tosiaan riitti mun toilailut, joten kurkkasin, onko vienyt kamansa jo pois.
Ei sentään. Pitäisi varmaan taas keskustella, että miten tästä eteenpäin, vaikka se keskusteluhan on käyty jo sen kymmenisen kertaa.
Lupaan lopettaa kaljalla läträämisen. Hänelle asia on mustavalkoinen. Sanoo, että "sähän olet selvinpäin, kun korkkaat sen ensimmäisen" ja tottahan se on. Hän ei taida ymmärtää, kuinka vaikeaa se kamppailu on pään sisällä sillä hetkellä.

Tuntuu myös väärältä pyytää häntä kannustamaan ja olemaan jollain tavalla ylpeä siitä, että kävin esimerkiksi lenkillä, enkä tissuttelut sohvan nurkassa ties monetta kaljaa. Kaipaisin kai, että myös hän sanoo sen ääneen, vaikka itse olisinkin itsestäni ylpeä.

Käyn, Tiikeri lukemassa tota sun aloittamaasi ketjua. Saan sieltä varmaan paljon aihetta mietiskelyyn.
JossuK
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jorg.Buttgreit » 30.6.2020 19:44:21

Jos nainen Kalijoo ottoo ja mies joutuu paiskomaan TÖISSÄ, se on aikas paksa juttu sellainen :cry: :cry: :cry: toivottavasti ei vielä KUORMA_AUTOA_AJA..??? moni suomalainen mies todellakin VIHAA TYÖTÄ.. vaikka sanoissaan sitä suorastaan PALVOO..
se on aika vitumaista jos toinensaa KOTKAN_LAILLA VAPAANA_LIITÄÄ, ja nauttia The Kylmää KEpsua..<--- **GJAHHH** ja toinen joutuu raatamaan jossain paskakasas..
Olen EX-ALKOHOLISTI kuulit OIKEIN.. EX..
Jorg.Buttgreit
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja JossuK » 30.6.2020 20:02:51

Niin, raskastahan se miehelle varmasti on. Meillä vapaapäivät tosiaan menevät usein ristiin ja ehkä juuri siksi näitä toilailuja sattuu,
kun olen arkena kärvistellyt ja vapaapäivä koittaa, niin tahdon todellakin ottaa sitä kaljaa, vaikka mies olisikin töissä.
JossuK
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 1.7.2020 14:27:06

Hei JossuK,

Ikävä kuulla tilanteestasi. Kirjoituksesi herätti sympatiani ja toivon todella, että saat työstettyä asiaa. Täältä saat toivottavasti tukea omaan muutosprosessiisi ja kannustusta ja ymmärrystä tilanteeseesi. Kohtalotovereita nimittäin löytyy etkä taatusti ole ainoa, joka tämänkaltaisten asioiden kanssa painii elämässään.

Ymmärrän hyvin tuon, että kaipaisit mieheltäsi tukea ja tsemppiä. Kirjoitustasi lukiessa mieleeni heräsi kysymys, että kuinka paljon olette miehesi kanssa puhuneet asiasta? Että kuinkakohan kärryillä hän lopulta on koko tilanteesta? Mitä paremmin hän ymmärtäisi tilanteesi, sen paremmin hän pystyisi halutessaan olemaan ehkä tukena ja tsemppaamaan ja ylipäätään ymmärtämään sinua ja tilannettasi.

Mietin myös, että kuinka kärryillä sinä itse olet lopulta tilanteesi kanssa? Tämä tuli mieleeni siksi, että kirjoituksestasi välittyi kuva, että tilanne on tullut akuutiksi ja ongelmalliseksi suhteellisen hiljattain ja että se vaivaa ilmeisesti ennen kaikkea sinun miestäsi, mutta myös sinua(?) Saatoin myös ymmärtää tekstisi väärin, joten jos näin on, niin jätä tämä siinä tapauksessa huomiotta :) Minulle vain välittyi kuva, että olet asian käsittelyssä vielä aika alussa ja vielä ehkä pohdit koko tilannetta, joten siksi kysyin asiasta. Mikäli näin kuitenkin on, kannustan sinua entisestään itsetutkiskeluun ja miettimään tilannetta ja omaa alkoholinkulutusta rehellisesti.

Joka tapauksessa on hienoa, että olet päättänyt kohdata asian ja alkaa työstämään sitä! Kovasti tsemppiä sinulle siihen!
Matleena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JossuK » 1.7.2020 19:48:17

Hei, Matleena

Tilanne ei sillä tavalla ole tuore tai akuutisti nostanut päätään. Jo entisessä parisuhteessani tapasin tissutella iltaisin ja painella
nukkumaan ennen miehen kotiintuloa. Hän ei vain koskaan asiaa nostanut esille ja päädyttiin eroon muista syistä, joihin kyllä
varmaan omalta osaltaan vaikutti myös oma alkoholinkäyttönikin.

Nykyinen mies on nyt sitten ottanut asian suoremmin esille ja saanut itseni huomaamaan, että ehkä voisin itse katsoa
peiliin sen sijaan, että pidän asian esille ottoa "komenteluna ja aikuisen ihmisen rajoittamisena".
Kerroin kyllä nykyiselle miehelle jo alussa, että tapani on juoda vähintään se pari-kolme 0,5l tölkkiä lageria arkenakin. Ja tämänhän tein selväksi vain siitä syystä, että saisin tehdä sitä jatkossakin, mutta niin, onhan siinä parisuhteessa muitakin kuin minä.

Eilen loppui mykkäkoulu ja mies rikkoi sen ilmoittamalla niinkin arkisesta asiasta kuin, että on ostanut mökille usb-ladattavan retkisuihkun.
Mukavaa. Oltiin taas kuin ei olisi mitään riitaa ollutkaan ja tämä saa tietysti miettimään, nouseeko asia pinnalle, jos ja kun seuraava riita puhkeaa. Luultavasti. Siksi pitäisi varmaan puhua se läpi.

Kolmas päivä ilman kaljaa, eikä edes sen kummemmin tehnyt mieli. Melkein jämähdin sohvalle huonon sään takia, mutta päätin
kuitenkin lähteä lenkille sateen tauottua, mikä oli oikea päätös.

Tuntuu paremmalta kirjoittaa asioita auki kuin pyöritellä niitä omassa päässään. Siksi tänne kai kirjoitankin.
JossuK
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 1.7.2020 21:56:41

Kyllä se kirjoittaminen monesti auttaa jäsentämään ja työstämään eteenpäin niitä ajatuksia. Jatka ihmeessä kirjoittelua vastaisuudessakin, se sekä vertaistuki voi toimia yllättävänäkin apuna ja voimavarana. Ainakin itsellä se on toiminut.

Toivottavasti saatte asioita puhuttua yhdessä auki. Tsemppiä siihen keskusteluun!
Matleena
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 2.7.2020 18:59:08

Kiva Jossu että ette mökötä enää miehesi kanssa. Helpompaa tää vähenelykin silloin ku ei oo lisänä vi...s ja mökötys.
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JossuK » 2.7.2020 20:18:02

Neljäs päivä ilman.

Viimeksi taisin olla neljä päivää putkeen ilman kaljaa joskus alkusyksystä.
Tänään myös tajusin, että musiikista voi tosiaan nauttia ilman nousuhumalaakin. Suorastaan valaistunut olo.

Itseasiassa kaikenlaista hommaa voi tehdä ja saada aikaiseksi ilman, että kaljatörppö on jatkuvasti toisessa kädessä. Jännä.
JossuK
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät