Olet täällä

Kuinka tämän saa loppumaan?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kuinka tämän saa loppumaan?

ViestiKirjoittaja Tölkitär » 2.8.2020 18:12:41

Kiitos teille jokaiselle, jotka olette vastanneet ja kommentoineet viestejäni! Ne ovat merkinneet paljon. Olen jokaisen lukenut viikonlopun aikana useaan otteeseen ja tehnyt valtavasti ajatustyötä. Rakkaiden tölkkieni kanssa, kuinkas muuten...

Voi kunpa tämän saisi loppumaan. En voi ymmärtää kuinka minulle päösi käymään näin. Joka aamu vannon, lupaan ja päätän, että nyt tämä saa riittää! Eihän tämä ole elämää! Mutta kuitenkin lähes joka ilta kuulen rakkaiden tölkkieni kutsun ja taas mennään...

Vie valtavasti voimia tämä tällainen elämä. Pitää jaksaa kannatella kulisseja, ja siinä sivussa joutuu valehdella läheisimille. Eihän tällainen ole mitään elämää edes; muutaman tunnin helpotus ja autuus iltaisin kostautuu päivittäisenä morkkiksena, katumuksena ja puhtaana pahana olona. Niin fyysisenä, kuin henkisenä.

Olen myös alkanut laskea, kuinka paljon rakkaat tölkkini minulle maksavat: summa on valtava. En rehellisesti sanottuna edes kestä ajatella sitä määrää euroja, jotka kaadan kurkustani alas. Ja mihin se johtaa? Koko ajan pahenevaan oloon. Maksan siis siitä, että pääsen pohjalle. Eihän tässä ole järkeä!!

Olen rehellisesti sanottuna pohtinut AA-kokoukseen menoa. Mutta kuinka päästä tästä häpeästä, että sinne kehtaisin mennä? Mitä jos joku näkee minut? Miten suuri häpeä sinne menosta seuraa?

Naurettavaa on edes ajatella noita ajatuksia AA:sta, koska tiedän että siellä käy täysin normaaleja, ihania ja herkkiä ihmisiä, kuten itsekin olen... Haluaisin vain eroon tästä tölkkien kanssa kuljeskelusta illasta toiseen. Miksi mä olen näin heikko?!!
Selvinpäin en jaksaisi olla humalassa.
Tölkitär
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 2.8.2020 18:41:58

Ensinnäkin Tölkitär iso etärutistus sinulle! Kuulostaa siltä, että olet aika uupunut ja turhautunut tilanteeseesi. Ja se on täysin ymmärrettävää.

Mainitsin tämän jo aiemmin, mutta suosittelisin sinulle kyllä tuota This Naked Mind teosta, jos englanti yhtään sujuu. Mainitsit nimittäin tuossa tekstissäsi useamman sellaisen asian, jota kirjassa käsitellään suoraan. Itsellänikin oli ongelmana juuri esimerkiksi tuo, että vaikka vähän aiemmin oli vankasti päättänyt olla juomatta, niin silti sitä pyörsi päätöksensä juomanhimoissaan tovia myöhemmin. Ja se jos mikä syö itseluottamusta ja voimavaroja. Joten toivon, että harkitset tuota kirjaa. Ja joka tapauksessa kovasti voimia sinulle! Sinä et ole yksin tai ainut, joka näiden asioiden kanssa painii.
Matleena
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tölkitär » 2.8.2020 18:50:07

Matleena kirjoitti:Ensinnäkin Tölkitär iso etärutistus sinulle! Kuulostaa siltä, että olet aika uupunut ja turhautunut tilanteeseesi. Ja se on täysin ymmärrettävää.

Mainitsin tämän jo aiemmin, mutta suosittelisin sinulle kyllä tuota This Naked Mind teosta, jos englanti yhtään sujuu. Mainitsit nimittäin tuossa tekstissäsi useamman sellaisen asian, jota kirjassa käsitellään suoraan. Itsellänikin oli ongelmana juuri esimerkiksi tuo, että vaikka vähän aiemmin oli vankasti päättänyt olla juomatta, niin silti sitä pyörsi päätöksensä juomanhimoissaan tovia myöhemmin. Ja se jos mikä syö itseluottamusta ja voimavaroja. Joten toivon, että harkitset tuota kirjaa. Ja joka tapauksessa kovasti voimia sinulle! Sinä et ole yksin tai ainut, joka näiden asioiden kanssa painii.

Kiitos Matleena. Etähalauksesi merkitsee minulle enemmän, kuin uskotkaan! Olen todellakin väsynyt ja loppu tähän.

Kiitos kirjavinkistä, sitä jo kuuntelin hetken loppuviikosta. Englanti kyllä sujuu ja nyt lupaan, että sen kuuntelen loppuun.
Tölkitär
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja orkidea » 3.8.2020 06:32:10

Niin tuttuja nuo ajatuksesi, Tölkitär.
Mulla meni pe ja la taas, eilen sain tehtyä lenkin juomisen sijaan. Ja piilot lienee tyhjät lauantain jäljiltä, hyvä niin.
Vielä 2 viikkoa lomaa edessä, tyrkytän varjolleni lahjaksi krapulattomia aamuja...

Yritän tallentaa tätä tunnetta, kun saa herätä pirteämpänä, enemmän levänneenä uuteen päivään.
Kiitos tuosta kirjavinkistä, aion tutustua ehdottomasti myös!

Tänään peukut sille, että tulen kauppareissulta ilman kalisevaa..

Voimia Tölkitär ja muut saman asian kanssa painivat, eteenpäin vaikka pienin askelin :) ja myös muille, kiitos tsempeistänne :)
orkidea
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tölkitär » 4.8.2020 09:58:32

Nyt on takana kaksi päivää ilman olutta. En sano tarkoituksella, että on kaksi selvää päivää takana, sillä vaikka promilleja ei veressä ole tuona aikana ollut, on olotila ollut kaikkea muuta kuin selvä.
Mutta tästä lähdetään! Nyt pyrin pitämään nämä kauheat olotilat mielessä mitä tästä kuluttavasta elämäntyylistä seuraa, jos tekee mieli tölkkiin tarttua. Näin mennään ainakin viikonloppuun ja toivottavasti silloinkin ja sen jälkeen. Mutta ainakin viikonloppuun saakka kerään nollapäiviä. Olen laittanut nyt juomisesta säästyneet rahat purkkiin, kahdesta päivästä on kertynyt jo yli 20e. Se motivoi.

Tänään lepään, luen, katson sarjoja, leivon ja käyn ehkä pienellä kävelyllä.
Tölkitär
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tölkitär » 4.8.2020 10:11:53

Olen alkanut miettiä asioita ja tekemisiä, joista sain ennen juomisen käsistä karkaamista mielihyvää. Listaan tähän muistiin muutamia:
-leipominen
-lenkkeily
-elokuvissa käynti
-shoppailu
-kodin sisustaminen
-siivoaminen
-kyläily ystävien luona
-itsestä huolta pitäminen ja huoliteltu ulkomuoto kaikkinensa
-lounailla ja kahviloissa käynti
-uinti
Tölkitär
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 4.8.2020 20:23:17

Tuossa listassa kuulostaa kaikki paitsi shoppailu hyvältä myös omaan korvaan :D Sen sijaan en heti keksi pahempaa kuin vaatteiden shoppailu :twisted: :lol: Jos joskus voittaisin lotossa, niin hankkisin itelleni jonku hovishoppailijan, joka hankkis mulle vaatteet minun puolesta :lol: :lol:
Matleena
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Heippa kanssasisaret ❤️

ViestiKirjoittaja Ainasataa » 4.8.2020 21:56:17

Onpa lohdullista tavata samassa suossa tarpojia samojen ajatuksin kanssa painivia kertakaikkiaan.

Itse olen aloittanut maanantaina eli eilen vähentämisen ja aion kaksi kuukautta antaa aikaa toteuttaa sen, että vain 2 iltaa viikossa juon yht max 12 annosta siideriä.
Tänään siis jo toinen päivä kuivilla - hyvä minä 🙏

En jaksa edes yrittää muistaa montako tissuttelematonta päivää olisi ollut viimeisten kuukausien, vuosien aikana. Ei montakaan.

Siksipä ihana uskaltaa omalta osalta avautua tähän siskoin ketjuun
- toivo ja halu on nyt onnistua tässä.

Jos tuleva 2 kk menee mönkään niin aion heittäytyä täysin raittiiksi 💪
Näin olen päättänyt
Ainasataa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Matleena » 5.8.2020 08:33:32

Hei Ainasataa ja tervetuloa mukaan porukkaan!

Sinulla on kunnianhimoinen ja hyvältä kuulostava tavoite. Tsemppiä kovasti siihen! Kirjoittele ihmeessä tänne lisää ja mennään päivä kerrallaan.
Matleena
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ainasataa » 5.8.2020 10:05:14

Kiitos Matleena ❤️
Olen viimeisen 1/2 vuoden aikana yrittänyt etten tissuttelisi viikolla lainkaan mutta sitten kävi heti niin että viikonlopun tullessa toleranssi nousee ja sunnuntainakin maistuu ja sitten onkin jo arkiaamuvirkeydet lyöty läskiksi.

Itsellä on tärkeimmät tavoitteet
- painon varma tippuminen (3-4 kokonumeroa tissutellut vuosien saatossa)
- arkiaamut aikaiset ihanat virkeät heräämiset takaisin
- passiivisuuden karkotus

Toteutus:
— en käy puntarilla vaan vaatteista tulen huomaamaan jos kun lähtee kiloja
Masentuisin vaan lukemasta
- rakastan kirjojen lukemista; menen ajoissa lukemaan punkkaan ja saan hyvät terveet unet
- tissuttelun jättäminen automaattisesti onneksi tuo minuun aktiivisuutta ja innostusta tehdä asioita

Olin v 2009 alkaen 3 vuotta täysin raitis ja oli aivan älyttömän onnellista aikaa. Siksipä uskallan olla kunnianhimoinen tavoitteissani koska muistan millaista on olla tissuttelematta
I wish I were what I was when I wished I were what I am
Ainasataa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tölkitär » 5.8.2020 14:36:54

Onpa ihanaa lukea kohtalotovereiden kirjoituksia ja kuinka tosiaan voi samaistua toisten ajatusmaailmaan!

Kolmas päivä ilman. Olen viime yön ja tämän päivän hikoillut aivan valtavasti ja juossut vessassa. Huh!
Olen syönyt säännöllisesti ja hyvin. Olo alkaa pikkuhiljaa selkeytyä sumusta.
Useita kertoja käy kaljan ostaminen ja korkkaaminen mielessä, mutta en halua ottaa!
Kirjoja olen lueskellut ja hieman siivoillut. Montakohan päivää menee, että täydet voimat alkavat palailla... no, joka päivä on eteenpäin.
Tölkitär
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Renki » 5.8.2020 15:47:04

1,5v meni itsellä oravanpyörää kunnes 6vk sitten tajusin onneksi että haihattelu kohtuunauttimista kohtaan saa loppua.

Se on joko sitä juo ja kärsii seuraukset tai ei juo ollenkaan.

Enää en anna sijaa ajatuksille että jos sitä vaikka sitten jossain juhlatilaisuuksissa vähän hyvässä seurassa ottaisi silloin tällöin.

Haluan päästä siihen pisteeseen että alkoholi on yhdentekevää itselleni.
En halua että se määrittelee enää yhtään tekemisiäni tai tekemättä jättämisiäni.

Täytyy sanoa että nämä 6vk ollut parasta aikaa vuosiin ja eräs aamu kun heräsin niin ajattelin että olen aika onnellinen.

Kyllä se tästä tasottuu. Ehkä liian helposti mennyt nämä 6vk. Toisaalta viimeset 1,5v muuten ollut aika raskasta välillä eikä viinanjuonti kyllä ole asiaa helpottanut.
Renki
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ainasataa » 5.8.2020 21:22:29

Tölkitär mullakin kolmas päivä tänään 👌

Hyvä me ❤️ Pystytään me

Ymmärrän kyllä myös Renki mitä sanot että alko olisi yhdentekevää. Tiedän kun se minulle oli sen 3 vuotta yhdentekevää.
Tässä kolmantena päivänä ajattelen paljon tulevaa viikonloppua - ja että olisipa upeaa jättää ne ’vähätkin’ ottamatta.
Mutta sallin itselleni ne lupaamani 12 annosta jos haluan. On hyvä koetus itselle, että onnistuuko pysymään siinä. Halu onnistua on kyllä kova.

Tölkitär siitä sumusta kun puhut: mulla on vaikea tarttua mihinkään toimeen tai innostua yhtään tekemään. Ajattelin antaa itselleni aikaa pari viikkoa enkä odota tai vaadi itseäni ryhtymään toimeliaaksi vielä. Lepään ja teen vaan välttämättömät kunnes kroppa alkaa tottua uuteen minuuteen.

On kyllä ihana että rohkenin kirjautua tänne sivustolle - siitä vasta tämä minulla lähti toteutumaan kun on turvallinen paikka kirjoittaa näitä asioita.

En ole yhdellekään läheiselle kertonut tästä - jotenkin niin henkilökohtainen asia.
I wish I were what I was when I wished I were what I am
Ainasataa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja orkidea » 5.8.2020 22:03:13

Mietin jo, olinko epäkohtelias, kun täytin Tölkittären ketjua oudoilla mietteilläni. Kiitos Ainasataa kun tulit myös avaamaan tilannettasi :) joukossa on voimaa!

Itse kurkkasin tänään, mutta lopetin ajoissa, hyvä minä! Nyt vesituoppi vierellä sängyn :)

Vähentäjiä seuratessa tuntuu hurjan isoilta nuo tipattomien luvut! Ootte mahtavia esimerkkejä! Kunpa pääsisin samaan! Aion päästä...
orkidea
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tölkitär » 6.8.2020 07:38:24

Tästä lähtee päivä 4! Wau! Ei kuulosta paljolta, mutta minulle tämä on jo huikea saavutus!
Eilen illalla olo oli rauhaton ja levoton, tunsin ihan fyysisesti kuinka teki mieli lähteä hakemaan kaupasta olutta ja korkata. Mutta en tehnyt niin! Tein hyvää iltapalaa ja vedin suklaaöverit. Ei tehnyt sen jälkeen enää olutta mieli.
Eihän tuo tietysti mikään maailman terveellisin tapa ole oluen juontia korvata, mutta nyt on pakko olla itselle armollinen ja yrittää kerätä näitä nollapäiviä mahdollisimman monta.
Huomaan, että ajatukseni meinaa väkisin kääntyä suorittamaan tätäkin: jotenkin heti meinaan alkaa vaatia itseltäni myös ruokavalion täyttä muutosta ja hurjaa kuntoilua. Mutta nyt yritän pysyä tässä, sillä noiden aika ei ole vielä. Tunnen itseni ja jos kerralla alan ahnehtia liikaa tavoitteita menen perse edellä puuhun...

Huominen hieman jännittää. Miehelläni on loman viimeinen viikonloppu alkamassa silloin ja hän ehdotti, että lähdettäisiin syömään ja juhlimaan (eli juomaan) sen kunniaksi. En tiedä kuinka pystyn lähteä alkamatta itsekin juomaan. En haluaisi... Ja vaikka ottaisinkin viihteellä juomaa, ei siinä vielä mitään. Mutta kun tiedän, että se ei jäisi siihen yhteen iltaan, vaan taas mennään. Aina vaikeampi aloittaa sitten taas alusta tätä nollapäivien keräystä.

Aivan kuten Ainasataa kirjoitit, en itsekään ole kertonut tästä kenellekään. Kukaan ei juomiseni määrää ja vakavuutta tiedä ja olisi ainakin tässä kohtaa liian suuri häpeä alkaa siitä puhua.
Ihanaa kun voidaan tukea toisiamme täällä! <3

Orkidea ihanaa kun sinäkin kirjoittelet tänne! Yhdessä eteenpäin! Ja kaikki muutkin. Näistä kirjoituksista saa niin paljon voimaa ja oivalluksia. <3

Lueskelin Renki sinunkin ketjusi, mahtavasti olet päässyt hyvään alkuun. Paljon tsemppiä jatkoon!
Tölkitär
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät