Olet täällä

Kuinka tämän saa loppumaan?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kuinka tämän saa loppumaan?

ViestiKirjoittaja Ainasataa » 6.8.2020 12:11:12

Ihanaa UPEETA Tölkitär - hyvä me ❤️

Meidän 4. päivä alkoi tänään.

Itse en vielä kykene keskittymään iltaisin edes lukemaan. Räplään kännykkää mutta sekin unettaa onneksi minua, että saan nukuttua.

Minähän olen ehdottanut puolisolle muutamia kertoja, että lopetettaisiin kokonaan tissuttelut. Mutta hän ei halua kokonaan , mutta pystyy hyvin viikot ’tsemppaa’ ja sanoikin että jos otettais vain 2 päivänä viikossa.

Siksi lähdin vähentäjiin ja asetin tuon 12 annosta per viikko itselleni rajaksi.

Mutta esim nyt päivällä istuessani ajattelemasta haluaisin niin kovasti olla ottamatta viikonloppuna. Tiedän sen fyysisen olotilan mikä siitä seuraa ja ehkä se paini itseni kanssa sitten, että vain sitten se 12 ja vain kahtena päivänä.

Jotenkin tuntuu se 2 viikkoa ilman ihan älyttömän hyvältä idealta 🤔

Mutta teen fiiliksen mukaan - ja jos otan en ota enempää kuin rajani.

Minä syön ja napostelen mitä mieli tekee- mikään herkku ei kuitenkaan ole niin paljon kuin ne tissuttelujuomien kalorit - turvotuksesta puhumattakaan.

Tupakasta pääsin huhtikuussa champixin avulla - poltin näet mentolia koko ikäni- niin oli hyvä hetki (kolmannen kerran) lopettaa 💪

Nyt alkoholin lopetus tai se radikaali vähennys on ainut tehtäväni.

Vuoden päästä voi sitten alkaa vartalon muokkausta tarvittaessa, jos ei tissuttelun lopetus tee jo siihen mennessä tehtäväänsä.

Kuljetaanko yhdessä toisiamme tukien Tölkitär - kun kerran täsmälleen samaan aikaan aloitimme?

Ja tietysti kaikki muutkin täällä - kiitos olemassaolostanne 🙏❤️
I wish I were what I was when I wished I were what I am
Ainasataa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja yksinäinenmyös (poistunut käyttäjä) » 6.8.2020 15:13:59

Minä kun en voi koskaan sanoa "meidän" vaikka haluaisinkin kun olen yksin, ja yksin joudun krapulatkin ja kaikki tössityt asiat hoitamaan.
Yksinäisyyteenhän minä juonkin niin surullista elämä on.
yksinäinenmyös (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Amalia » 6.8.2020 16:15:33

yksinäinenmyös kirjoitti:Minä kun en voi koskaan sanoa "meidän" vaikka haluaisinkin kun olen yksin, ja yksin joudun krapulatkin ja kaikki tössityt asiat hoitamaan.
Yksinäisyyteenhän minä juonkin niin surullista elämä on.

Hei yksinäinenmyös!
Sinä voit sanoa monessa asiassa "me", kun olet täällä, me olemme samassa veneessä sinun kanssasi.
Minulla oli jo hyviä kokemuksia hidastamisesta/vähentämisestä. Sitten tuli ystävä, jota halusin syöttää hyvin ja tarjota hyvän ruuan kyytipojaksi hyvää viiniä (vaikka ystäväni juo vain yhden ison lasillisen per ilta), ja sillä tiellä olen, tällä viikolla on joka ilta mennyt tissutellessa. Sain Matleenan suositteleman kirjan "This Naked Mind" eilen ja aloittelen nyt sitä, toivossa saada uusia ideoita ja asenteita tissuttelun sijaan. Pitää jaksaa uskoa parempaan, kyllä se vielä tästä, josko nikotellen. Minulle yksinäisyys on toisaalta ikävää, mutta toisaalta helpotus, kun yritän vähentää, omaan tahtiin on helpompaa jarruttaa, kuin mukavassa seurassa ... :oops: Pysytään kartalla, niin ajatus kytee eteenpäin! Itse kullekin sopivaan tahtiin :)
"Forget your perfect offering / There is a crack in everything / That's how the light gets in." Leonard Cohen
Amalia
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Matleena » 6.8.2020 19:44:29

Pysytään kartalla, niin ajatus kytee eteenpäin! Itse kullekin sopivaan tahtiin :)

Tää oli minusta kivasti sanottu! Mennään tällä ajatuksella ja toisia tukien kohti loppuviikkoa.
Matleena
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja orkidea » 9.8.2020 12:55:49

Hei, miten teillä menee nollapäivien suhteen ja muutenkin?
Itsellä vain 1 nollapäivä tällä viikolla, toki kovin myöhään en ole valvonut.. mutta olo on turvonnut jne..

Vielä ensi viikko lomaa. Tilasin sen This Naked Mind-kirjan eilen. Englanti toimii mulla paremmin luettuna kuin kuunneltuna.

Varovasti päätän nyt aloittaa viimeisen lomaviikon muutamalla 0-päivällä. Vähintään 2, 3-4 olisi mulle upea saavutus nyt kun yrittää aloittaa tekemään tälle asialle jotain. Pelkään sairastuvani vielä fyysisesti ja mielialan ja itsetunnon laskevan entisestään, ellen tee ratkaisuja..

Paljon tsemppejä teille muille, yritetään oppia rakastamaan itseämme ja alkaa kohdella itseämme sen mukaan. Pienenpienin askelin <3
orkidea
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amalia » 9.8.2020 19:19:44

orkidea kirjoitti:Hei, miten teillä menee nollapäivien suhteen ja muutenkin?
Itsellä vain 1 nollapäivä tällä viikolla, toki kovin myöhään en ole valvonut.. mutta olo on turvonnut jne..

Vielä ensi viikko lomaa. Tilasin sen This Naked Mind-kirjan eilen. Englanti toimii mulla paremmin luettuna kuin kuunneltuna.

Varovasti päätän nyt aloittaa viimeisen lomaviikon muutamalla 0-päivällä. Vähintään 2, 3-4 olisi mulle upea saavutus nyt kun yrittää aloittaa tekemään tälle asialle jotain. Pelkään sairastuvani vielä fyysisesti ja mielialan ja itsetunnon laskevan entisestään, ellen tee ratkaisuja..

Paljon tsemppejä teille muille, yritetään oppia rakastamaan itseämme ja alkaa kohdella itseämme sen mukaan. Pienenpienin askelin <3

Tsemppiä orkidea! Minä sain tuon kirjan The Naked Mind juuri muutama päivä sitten, mutta on ollut ohjelmaa ja en ole vielä päässyt alkua pitemmälle, toivon saavani uusia näkökulmia, kuni pääsen perehtymään, päällimmäisenä se on yöpöydällä. Minulla nollapäivät ovat vielä harvinaisia, olen pinttynyt keskikaljoittelija, vähentämään olen kuitenkin pystynyt, kun pidän tänne yhteyttä ja työstän ajatusta päivittäin. Onnea meille kaikille yrittämisen kanssa! :)
"Forget your perfect offering / There is a crack in everything / That's how the light gets in." Leonard Cohen
Amalia
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja orkidea » 10.8.2020 17:23:27

Kiitos Amalia tsempeistä. Eilen kuitenkin löysin piilojani ja minimimäärä annoksia löytyi, joten kurkusta meni alas. Normiaikaan kuitenkin nukkumaan, eikä päässyt humalaan juurikaan.
Tänään oli asioita kaupunkiin ja mahdollisuus ostaa kunnon satsi piiloon. Matkalla (30 min) oli kuitenkin aikaa taas laskeskella rahamäärää, mikä tähän toimintaan uppoaa päivässä ja mitä se on vuositasolla.. jokin loksahti ainakin hetkellisesti ja päädyin tekemään vain ruokaostokset, mikä erävoitto! Eli piilot tyhjät tänään ja hyvä niin 😊
orkidea
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amalia » 10.8.2020 19:00:00

orkidea kirjoitti:Kiitos Amalia tsempeistä. Eilen kuitenkin löysin piilojani ja minimimäärä annoksia löytyi, joten kurkusta meni alas. Normiaikaan kuitenkin nukkumaan, eikä päässyt humalaan juurikaan.
Tänään oli asioita kaupunkiin ja mahdollisuus ostaa kunnon satsi piiloon. Matkalla (30 min) oli kuitenkin aikaa taas laskeskella rahamäärää, mikä tähän toimintaan uppoaa päivässä ja mitä se on vuositasolla.. jokin loksahti ainakin hetkellisesti ja päädyin tekemään vain ruokaostokset, mikä erävoitto! Eli piilot tyhjät tänään ja hyvä niin 😊

Voitto se on pienikin voitto! :D
Amalia
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 10.8.2020 22:39:34

Moi Tölkitär! (kiva nimimerkki :D ) Mulla vähentelyn alussa auttoi se että olin ensin kuukauden tipattomalla. Siinä kerkes jo vähä miettimään jatkoa. Toki tää on pitkä prosessi ja vieläkin tulee takapakkeja. Mutta se, että on tietyn ajan ilman, eikä tarvi miettiä ja ressata juomista sinä aikana, auttaa. Ja ennenkaikkea se että aivot saa vähän lomaa juomisesta ja tottuu olemaan hetken selvänä. Tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja ErakkoMies » 14.8.2020 23:09:35

Hei Tölkitär ja muut tänne kirjoittavat kohtalotoverit...
Olen uusi täällä, tulin kuulemaan muiden kokemuksia vähentämisestä ja niihin liittyvistä ongelmista ja mahdollisista ratkaisuista.
Itse olen juonut kaljaa (minusta "tissuttelu" kuullostaa niin vähättelevältä...) niin kauan kuin muistan, lähes joka ilta. Kerralla menee 8-12 tölkkiä, välillä valkkaria tai punkkua siihen lisäksi.
Juominen ei varsinaisesti haittaa elämääni, yksin kun elän.
Mulle ei tule krapulaa eikä ole tullut kännissä sekoiltuakaan tms.
Mutta siitä juomisesta on tullut tapa. Joka ilta pitää olla "kaverina" kaljaa.
Mutta nyt tuli olo, että saisi pikkuhiljaa riittää. Alkoi suorastaan v-maan tämä kaljasta riippuvaisuus.
En tiedä, tuleeko minusta vähentäjä vai lopettaja, sen aika näyttää.
On ollut lohdullista lukea teidän muiden stooreja ja huomata, ettei ole ihan yksin näiden tunteiden kanssa.
Minulla on nyt viides nollapäivä takana. Mutta on se j-lauta vaikeaa olla ilman kaljaa!
Päivä vielä menee jotenkuten, mutta kun kello tulee about kuusi, niin jo alkaa suu napsamaan ja kaljaa pitää saada! Tein aluksi ensin niin, että siirsin kaljoittelun aloittamista myöhemmäksi iltaan, mutta en siinä erityisen hyvin onnistunut. Tuli juotua vaan nopeammin ja myöhempään.
Nyt kun on nämä päivät ollut ilman kaljaa, niin illat on kyllä yhtä tuskaa ja taistelua sitä vastaan, että saa pidettyä itsensä kotona, enkä lähde 200 metrin päässä olevasta kaupasta hakemaan sitä olutta.
Kun on päässyt kello yhdeksään, eikä ole mahdollista sitä kaljaa hakea, niin sitten olo helpottaa.
Etenen nyt päivä kerrallaan. Motivaationa mulla on ensisijaisesti terveys ja myös painon pudotus. Keskivartalolihavuutta on tullut ihan kiitettävästi, mikä vaan korostuu kun muuten olen suht solakka. En ole itseäni kohtaan lainkaan kehopositiivinen :)
Tsempataan toisiamme ja toivon että onnistutaan omissa tavoitteissamme...
ErakkoMies
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 14.8.2020 23:18:17

Hyvä kirjoitus!
Minäkin kittasin kaljaa vuosikaudet. Viimein juurikin 12-16 tölkkiä päivässä.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 16.8.2020 16:58:20

Kuinkas ErakkoMies on päivän kuluttanut?
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Amalia » 16.8.2020 17:35:34

ErakkoMies kirjoitti:Hei Tölkitär ja muut tänne kirjoittavat kohtalotoverit...
Olen uusi täällä, tulin kuulemaan muiden kokemuksia vähentämisestä ja niihin liittyvistä ongelmista ja mahdollisista ratkaisuista.
Itse olen juonut kaljaa (minusta "tissuttelu" kuullostaa niin vähättelevältä...) niin kauan kuin muistan, lähes joka ilta. Kerralla menee 8-12 tölkkiä, välillä valkkaria tai punkkua siihen lisäksi...

Hei ErakkoMies,

tuttua tarinaa sinulta, samaan tahtiin on minullakin mennyt vuosia - vaikka niitä viinejä en kaljan lisäksi juo ja nainen olenkin. Jos juon harvoin viiniä ruuan kanssa, kaljaa menee vähemmän. Mutta 8-14 III-tölkkiä illassa kuluu minultakin hupaisasti. Nyt olen alkanut vähentelemään vaihtevalla menestyksellä, kun olen alkanut seuraamaan tätä palstaa. Yritän nyt pysyä siinä 8-9:ssä, etten lähtisi ostamaan lisää, kahden viime viikon aikana olen santsannut kolmesti, kun se aiemmin oli pikemminkin sääntö, kuin poikkeus. Muutamana päivänä onnistuin pysymään jopa kuudessa. Koetan aloittaa juomisen niin myöhään, etten enää ehdi kauppaan lisäsatsia hakemaan. Kuten täällä joku suosittelikin, kannattaisi aloittaa vasta klo 21 jälkeen, ja ostaa vain se muutama tölkki, jos ei muuten kykene vastustamaan. Minullakin on keskivartaloa liikaa, vaikka muuten olenkin normaalipainoinen, kumma kyllä kaikkien kaljavuosien jälkeen. Tervetuloa mukaan, täällä olet vertaistesi joukossa pyrkimässä parempaan! :) Avaa sinäkin oma ketju, johon päivität tekemisiäsi! Tsemppejä meille kaikille! :)
Amalia
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja ErakkoMies » 16.8.2020 20:45:02

Tänään menossa seitsemäs kaljaton päivä.
Vieläkin on yhtä tuskaa tämä kaljattomana kärvistely.
Kävin aamulla puolen tunnin kävelyllä, sitten siivousta ja ruoanlaittoa ja pasianssin peluuta.
Ja illalla vielä kahdeksan aikaan puolen tunnin kävelylle (en ottanut kukkaroa mukaan :D )
Pääsin taas yli yhdeksän, niin alkaa taas olo helpottamaan. Josko jaksaisi olla vielä ensi viikonkin juomatta. Jotenkin tsemppaan itsenäni sillä, että pystyin lopettamaan vuosi sitten tupakanpolton, vaikka sitä ennen olin polttanut 1,5 askia päivässä melkein 30 vuotta....
ErakkoMies
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Di1 » 17.8.2020 08:15:59

Hei. Olen uusi täällä. Kerhoon menon kynnys on korkea enkå saa itseäni sinne vietyä, joten tulinkin tälle palstalle. Viikonloppu meni taas ihan kaljoissaan ja muistikuvat on hatarat. Nyt tarvitsee kyllä apua jotta tämän juopottelun saa pois. Eilen kaupassa teki mieli ostaa muutama, mutta päätin ostaa vaan töihin ruokaa.
Di1
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät