Olet täällä

Tipaton tammikuu ja päihderiippuvainen

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Tipaton tammikuu ja päihderiippuvainen

ViestiKirjoittaja Nezyra Noedar (poistunut käyttäjä) » 20.1.2021 10:01:18

Tuollainen tuli netissä vastaan:

Tipaton ei auta päihderiippuvaista

Julkaistu December 21, 2018

Tipatonta tammikuuta on vietetty Suomessa tiettävästi jo vuodesta 1942 lähtien. Kyseessä oli ja on yhä vapaaehtoinen kampanja, jossa tammikuun ajan päätetään olla ilman alkoholia. Raittiin kuukauden konsepti on kansanterveydellisestä näkökulmasta loistava, sillä kaikki juomaton viina on aina hyvästä. Normaalille ihmiselle, jonka elämää alkoholin käyttö ei hallitse, voi tipaton tammikuu olla terveellinen ja puhdistava kokemus. Maassamme on kuitenkin noin 400 000 päihderiippuvaista henkilöä. Heille tipaton tammikuu ei ole avuksi.

Alkoholistin tammikuu
Päihderiippuvuuden alkuvaiheessa elämä ei ole vielä katastrofipisteessä, mutta matkalla sinne. Tässä vaiheessa tipattoman tammikuun viettäminen vielä onnistuu, mutta tulokset eivät ole halutunlaiset. Kuukauden juomattomuuden jälkeen päihderiippuvainen tuntee olonsa ylpeäksi. Pystyin olemaan kuukauden juomatta! Saavutus vääntyy mielen sisällä tarkoittamaan sitä, että juominen on kontrollissa. Lopettamaan pystyy heti kun haluaa, sehän tuli juuri todistettua. Tipattomasta tulee päihderiippuvaiselle keppihevonen, jonka selästä on helppo jatkaa elämää vanhoilla juomatottumuksilla. Hätää ei ole.

Tipattoman tammikuun vaikutukset ovat tuhoisammat, mikäli päihderiippuvuus on edennyt jo pidemmälle. Tässä vaiheessa sairauteen liittyy vahva henkinen paha olo ja ongelmia alkaa olla esimerkiksi jaksamisen kanssa. Riippuvuus vaikuttaa kaikkiin elämän osa-alueisiin ja ylilyöntejä tapahtuu yhä useammin, niin työssä kuin perhe-elämässäkin. On tasaisesti huono olo, koko ajan. Musta möykky rinnassa kasvaa, eikä se poistu sieltä, oli sitten juomatta tai ei.

Ajatellaanpa siis, että elämä on tässä tilanteessa ja tammikuu lähestyy. Tipattoman mainostus alkaa, raitista kuukautta ehdotellaan ja suositellaan vähän joka puolelta. Vihjailua tapahtuu myös kotona läheisten toimesta. Yleisestä painostuksesta päihderiippuvainen sitten lupaa viettää tipattoman. Hän myös tahtoo todistella läheisilleen, että pystyy olemaan juomatta.

Tammikuu alkaa ja korkki menee kiinni. Alkoholi lähtee, mutta ongelmat työpaikalla ja kotona pysyvät. Viinaa ei oteta, mutta elämänlaatu ei paranekaan. Tästä seuraa vaarallinen ja surullinen päättelykehä. Todistin, että voin olla juomatta, mutta mikään ei muuttunut. Voin yhä pahoin. Ongelmien syy en siis ole minä tai alkoholin juominen. Syy ovat ihmiset ja asiat ympärilläni.

Ei helppoa läheisillekään
Tipaton tammikuu ei ole iloista aikaa päihderiippuvaisen läheisillekään. Juominen aiheuttaa riitoja ja ongelmia kotona, mutta lopulta riippuvainen saadaan puhuttua mukaan tipattomaan. Aluksi saatetaan olla toiveikkaita. Nyt se on viimeinkin juomatta! Kuitenkin pian myös läheinen huomaa, etteivät ongelmat ole kadonneet minnekään. Kotona ei ole yhtään viinaa, mutta silti se pyörittää koko elämää. Alkoholi on riippuvaisen mielessä koko ajan ja hän on yhtä ärtynyt kuin ennenkin.

Erona normaalitilanteeseen on se, että nyt läheinen ei uskalla tehdä tai sanoa mitään, ettei vain suututtaisi riippuvaista. Nyt kun se on viimeinkin juomatta! Tunnelma kotona on koko ajan painostava, kunnes lopulta läheinen tekee jonkin ”virheen”, joka saa riippuvaisen tarttumaan taas pulloon. Tipaton tammikuu vääristää myös läheisen mielikuvaa riippuvaisesta. Hän on juomatta, mutta silti koko ajan ärtynyt. Onko hän siis normaalistikin tuollainen?

Väärät syyt johtavat tehottomuuteen
Jos on tipattoman tammikuun juomattomuus ongelmallista, sitä on myös tipattoman päättyminen. Kuukauden juomattomuus on saavutus, josta päihderiippuvainen tahtoo palkita itsensä – juomalla. Tuo palkinto saattaa siintää silmissä jo kuukauden alusta lähtien ja ehkä olla se ainoa keino, jonka turvin tipattoman jaksaa viettää. Tämä on hyvin selkeä osoitus siitä, että päihde ohjaa elämää. Tipaton tammikuu ei ole riippuvaiselle raitistumisen apukeino, vaan syy ja oikeutus juoda myöhemmin enemmän.

Tähän kiteytyy myös tipattoman tehottomuus päihderiippuvaiselle. Tipaton tammikuu ei ole parannuskeino. Pelkästään päihteen pois jättäminen ei auta, vaan täytyy pystyä ymmärtämään, kuinka päihde vaikuttaa itseen ja läheisiin. Vasta sitten rinnassa oleva musta möykky voi alkaa pienentymään.

Päihderiippuvainen lähtee mukaan tipattomaan tammikuuhun muiden painostuksesta ja todistellakseen, että voi olla juomatta. Tämä on väärä lähtökohta, eikä tipattoman viettäminen silloin tehoa. Jos olet tipattomalla tammikuulla jonkun muun kuin itsesi tahdosta, tarvitset apua.

Tipaton ei ole kaikkia varten
Tipaton tammikuu ei ole huono asia. Se on kansanterveydellisesti hieno kampanja, joka saa monet vähentämään juomista. Suomessa isoin ongelma on kuitenkin se, että riskikäyttäjiä ja alkoholisteja mitataan samoilla mittareilla. Päihderiippuvaista tipaton tammikuu ei auta, vaan se voi päinvastoin johtaa pahan olon lisääntymiseen. Olisikin tärkeää, että tipattomasta tammikuusta puhuttaessa ymmärrettäisiin, että on olemassa kaksi ihmisryhmää: päihderiippuvaiset ja muut.

[Poistettu kaupallinen linkki. -Päihdelinkin moderaattori]
Nezyra Noedar (poistunut käyttäjä)

Re: Tipaton tammikuu ja päihderiippuvainen

ViestiKirjoittaja Nezyra Noedar (poistunut käyttäjä) » 6.2.2021 09:42:45

https://www.youtube.com/watch?v=t7Rj0LKxnVg

Selvästi päihtynyt

Ensimmäinen kerta kun nähdään kuivin suin sua jännitän,
paljastuuko etten oo hauska tyhjästä vain länkytän.

Leijan lailla taivaalla,
kun rakkaus keinuttaa kuin laivalla.

On tammikuu, pitkä ja tipaton.
Tammikuu,synkkä ja hipaton.
Vain sinusta oon selvästi päihtynyt,
tähän elämään uudesti syntynyt.

Lauantaina kolmannen kerran nähdään kaikki kahtena,
koiranpennun lailla kun leikkii ei vain ehdi nukkua.

Leijan lailla taivaalla,
kun rakkaus keinuttaa kuin laivalla.

On tammikuu,pitkä ja tipaton.
Tammikuu,synkkä ja hipaton,

Tän kaiken kerrankin,muistaa voisin.
Sangriakannunkin,turhaan joisin.
Kun vain sinusta oon selvästi päihtynyt.

On tammikuu,pitkä ja tipaton.
Tammikuu,synkkä ja hipaton.

ViestiKirjoittaja Mauditorios » 7.2.2021 12:11:44

Tarkoitus oli tuossa tekstissä vissiin kannustaa päihderiippuvaista hakeutumaan tuohon firmaan päihderhoitoon, mutta teksti oli mielestäni aika epäonnistunut. Se on melko syyllistävä ja leimaava. Tekstissä syytetään sekä niitä läheisiä, jotka ehdottavat päihderiippuvaiselle tipatonta, että riippuvaista itseään itsepetoksesta, ja minusta jopa hieman aliarvioidaan juovien ymmärryskykyä.

Kyllähän enemmän juovat tietävät usein hyvinkin, ettei ajoittaisilla kuivilla kausilla ole sellaisenaan mitään vaikutusta riippuvuuteen. Siitähän se juominen jatkuu mihin jäi. Mutta ei tipattomasta ole päihderiippuvaiselle mielestäni sentään "tuhoisia" vaikutuksia kuten tekstissä väitetään. Kuukaudenkin juomaton aika antaa keholle hetken aikaa toipua. Usein juomattomat ajat ovat osa henkilökohtaista polkua kohti viimeistä itsenäistä askelta lopettaa vihdoin kokonaan.

Ymmärrän kyllä pointin - tipaton ei hoida päihderiippuvuutta, eikä juomattomuus jonkun muun tahdosta johda mihinkään pysyvään, lisäksi riippuvainen on ennen hoitoon hakeutumista usein sairaudentunnoton. En ota kantaa firmaan enkä hoitoon, tekstiin vain.

Hyvää huikatonta helmikuuta!
Bloggaan www.juominenhallintaan.com
Mauditorios
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja apent66 » 23.2.2021 19:30:37

Mättääkö jokin?

"Päihderiippuvainen lähtee mukaan tipattomaan tammikuuhun muiden painostuksesta ja todistellakseen, että voi olla juomatta. Tämä on väärä lähtökohta, eikä tipattoman viettäminen silloin tehoa. Jos olet tipattomalla tammikuulla jonkun muun kuin itsesi tahdosta, tarvitset apua."
Ketjun aloittajan siteeraamasta "julkilausumasta" tarttui silmään tuo kohta, varsinkin sen viimeinen jos-virke.
Tipaton tammikuu ja perusmuotoinen Minnesota-menetelmän hoito ovat nimittäin suunnilleen saman pituiset, nelisen viikkoa.
AA:han perustuvaa ja alun perin amerikkalaista Minnesota-mallin hoitoa tarjoaa useampi kuin yksi yritys Suomessa. Katkelma yllä on ote "julkilausumasta", joka on yhden Minnesota-hoitolan muotoilema, kenties alusta loppuun itse keksimä.
Kysymys kuuluu: kuinka suuri osa asiakkaista siinä laitoksessa on työpaikastaan hoitoon ohjattuja? Uskoisin, että huomattava, ja työpaikka heistä monen hoidon myös kustantaa. Viime kädessä ja periaatteessa nämä asiakkaat ovat siis hoidossa "jonkun muun kuin itsensä tahdosta".
Heidän keskuudessaan hoitomotivaatio ei varmaankaan ole aivan samantyyppinen kuin omasta aloitteestaan hoitoon pyrkineillä. Moni on saapunut hoitoon enemmänkin pelon ajamana ja pakon edessä. Hoitoon tai ulos, tulos tai ulos. Velvollisuus on todistaa hoidon teho töihin palattua. (Toki hoitoon pääsy voi jollekin työpaikalta ohjatulle olla myös helpotus, kun oma aloitekyky on ollut lamassa.)
Minulla on kokemusta tästä hoidosta sen Suomeen rantautumisen pioneerivuosikymmeneltä, 1980-luvulta. Ei se siitä ole muuttunut, sama patenttiratkaisu. Täyttä lääkkeettömyyttä toteutetaan vieläkin. Olin työpaikan hoitoon ohjaama ja kustantama.
Julkilausumaa mukaillen: Mitä apua hoitoon ohjattu Minnesota-laitoksessa sitten tarvitsee, jos hän on siellä ainoastaan työnantajaansa mielistelläkseen ja tyynnytelläkseen?
Tähänkin julkilausuman laatijoilta vastaus varmasti löytyy: AA:sta haettu itseapu ja laitoksen tarjoamat intervallit, kunhan laitoksen tarjoaman mallin idea vähitellen sisäistyy Karjalan mäntyyn päätä kolkutellessa.
Kaikki apu alkoholismista toipumisessa on hyväksi. Joissakin hoidoissa se hintalappu on vain suurempi.
AA oli minulle tuttu jo ennen hoitoa.
Korkki kiinni
apent66
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 24.2.2021 09:42:55

Tunnen henkilökohtaisesti pari kaveria joiden irtiotto alkoholismista alkoi nimenomaan tipattomasta tammikuusta. Huomasivat kai, ettei selvänäolo niin kauhiaa sitten todellisuudessa olekaan. Tai sitten sen että pystyvät -seinille maalatuista piruista huolimatta" olemaan selvänä.

Kun tuttavapiiriini kuuluu aika paljon ja monenlaisia ihmisiä niin sopinee kai mainita etten tunne ensimmäistäkään jolle kuukauden täydellinen tipattomuus olisi aiheuttanut päihdeongelman pahenemista, ryöpsähtämistä tuollaiseksi kuin aloittaja -ilmeisesti jonkun amerikankonstin mainostamiseksi- asiaa kuvailee.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nezyra Noedar (poistunut käyttäjä) » 24.2.2021 09:59:41

mies metsänreunasta kirjoitti:.....kuin aloittaja -ilmeisesti jonkun amerikankonstin mainostamiseksi- asiaa kuvailee.

En ole täällä markkinoimassa mitään. Olipa vain fb sivuni uutisvirtaan ilmestynyt kirjoitus Tipattoman Tammikuun tehokkuudesta. Ja siitä, että se saattaa saada juopon luulemaan jotakin perätöntä juomisen hallinnastaan. Asioita on hyvä kyseenalaistaa.
Eihän kuukauden paussi kenellekään todellakaan pahaa tee. Koin kuitenkin, että tuokin puoli asiaassa on hyvä ihmisten ajatella, vaikka mainokseen liittyikin.
Joku rahastava päihdekuntoutuspaikkahan (Kantamo) tuon uutisen minullekin postasi. Minnesota -tyylinen. Itse olen kiertänyt AA:nkin kaukaa ja Minnesotat vielä kauempaa, enkä usko että kohdallani olisi Minnesotan tyylinen nöyryytyshoito tepsinyt. Mutta joihinkin on kai tepsinytkin, meitä kun on niin monenlaisia.
Oma juomiseni on loppunut kokonaan vähennyttyään pikku hiljaa omia aikojaan kunnes tuli aika huomata "Tässä ei ole mitään järkeä. Selvä elämä on parempaa"

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 24.2.2021 10:30:21

Nezyra Noedar kirjoitti:
mies metsänreunasta kirjoitti:.....kuin aloittaja -ilmeisesti jonkun amerikankonstin mainostamiseksi- asiaa kuvailee.

En ole täällä markkinoimassa mitään. Olipa vain fb sivuni uutisvirtaan ilmestynyt kirjoitus Tipattoman Tammikuun tehokkuudesta. Ja siitä, että se saattaa saada juopon luulemaan jotakin perätöntä juomisen hallinnastaan. Asioita on hyvä kyseenalaistaa.
Eihän kuukauden paussi kenellekään todellakaan pahaa tee. Koin kuitenkin, että tuokin puoli asiaassa on hyvä ihmisten ajatella, vaikka mainokseen liittyikin.
Joku rahastava päihdekuntoutuspaikkahan (Kantamo) tuon uutisen minullekin postasi. Minnesota -tyylinen. Itse olen kiertänyt AA:nkin kaukaa ja Minnesotat vielä kauempaa, enkä usko että kohdallani olisi Minnesotan tyylinen nöyryytyshoito tepsinyt. Mutta joihinkin on kai tepsinytkin, meitä kun on niin monenlaisia.
Oma juomiseni on loppunut kokonaan vähennyttyään pikku hiljaa omia aikojaan kunnes tuli aika huomata "Tässä ei ole mitään järkeä. Selvä elämä on parempaa"

Ok.
Pyydän anteeksi hätäistä olettamustani. Se oli tässä asiaankuulumaton.
Ja päihdeongelmien ratkaisussa todellakin on monta tietä.
itse asiassa minullakin meni niin, että ensin luovuin kokonaan kaikista väkevämmistä (niistä kun tuli perhana jo kova krapulakin) ja kaljanlipittäminen jäi sitten jonkun yhtäkkisen hetken oivalluksen seurauksena)
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja apent66 » 24.2.2021 10:54:45

Terve!

Tai tehosihan tuo hoito, osana kaikenlaista jatkumoa ja 30 vuoden kuluttua. Sen suurin merkitys oli, että se oli ensimmäinen kerta, kun juomiseeni ulkopuolelta vakavasti puututtiin. (Kahden vaimon nalkutusta ja uhkailua en kumma kyllä laske mukaan.)
Monenlaista taaplaajaa on raitistumisen alalla, ja harvassa ne win-win-tilanteet, joissa tuotteen myyjä ja ostaja ovat täydellisen tyytyväisiä.
Missään ei vain neuvota, miten se ratkaiseva oma päätös tehdään. Pikku vihjeitä voi ammentaa esimerkiksi Plinkistä, mutta vain vihjeitä. Kukaan ei voi raitistua kuvittelemalla olevansa joku toinen.
Ketjun aloittaja on mielestäni omaääninen henkilö, jollaisia kaivataan lisää, myös sitaatteja viskomaan.
Korkki kiinni
apent66
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Dave2 » 24.2.2021 13:26:05

Koko juttu non ko firman mainostekstiä. Maksettuna mainoksena tulee jatkuvasti vastaan Facebookissa. Ei hirveesti kannattaisi täällä pitää yllä.

Minusta jokainen päivä, jonka on juomatta on hyvä.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja apent66 » 24.2.2021 14:01:54

Hyvä Dave2
Etten minä nyt väärin tulkitse, mutta sinähän itse mainostat täällä yhtä kirjaa.
Korkki kiinni
apent66
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja apent66 » 24.2.2021 14:05:49

Hyvä Dave2
Etten minä nyt väärin tulkitse, mutta sinähän itse mainostat täällä yhtä kirjaa.
Korkki kiinni
apent66
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Dave2 » 24.2.2021 14:14:43

Totta on, että toin kirjan esille, koska uskon, että siitä voi moni hyötyä.

Tässä on kuitenkin todella merkittävä ero. Minä en tee sillä bisnestä enkä hyödy millään tavalla. Haluan vain auttaa etanolin orjuudesta kärsiviä.

Eikä aloittajaakaan bisnesmielessä juttua esiin tuonut vaan keskusteltavaksi. Olisi vaan kannattanut selvemmin tuoda esille, että kyseessä on mainos, jossa vielä mollataan tapaa, jota moni pitää hyvänä. Minä myös. Kuukaudessa elimistö toipuu aika mukavasti.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja apent66 » 24.2.2021 14:25:16

Ok, asia selvä. Ehkä olen vain allerginen amerikkalaisille kirjoille. Ufokin kannattaa nähdä siellä. Rahaa tulee kuin suokuokalla.
Eipä silti, hyvä vain, jos joku raitistuu tuon kirjan avulla tai ainakin alkaa miettiä asioita.
Korkki kiinni
apent66
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Teoria » 27.2.2021 07:20:11

Hmm.

Normaalille ihmiselle, jonka elämää alkoholin käyttö ei hallitse, voi tipaton tammikuu olla terveellinen ja puhdistava kokemus. Maassamme on kuitenkin noin 400 000 päihderiippuvaista henkilöä. Heille tipaton tammikuu ei ole avuksi.

Miksei tipaton voisi olla terveellinen ja puhdistava päihderiippuvaisillekin? Miksei se ole heille avuksi? Katsotaan kestävätkö argumentit, joilla noita väitteitä yritetään tukea. Sivuutan jaarittelut ja takerrun oleellisuuksiin.

Tipattomasta tulee päihderiippuvaiselle keppihevonen, jonka selästä on helppo jatkaa elämää vanhoilla juomatottumuksilla. Hätää ei ole.

Voi hyvinkin pitää paikkansa mutta vaikka kuinka monessa tapauksessa pitäisikin, niin miten tämä liittyy siihen, ettei tipattomasta olisi kuitenkin hyötyä? Onko parempi tenuttaa 24/7/365 vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen vai pitää edes joskus kuukauden tauko?

Tipattoman tammikuun vaikutukset ovat tuhoisammat, mikäli päihderiippuvuus on edennyt jo pidemmälle.

Aivan täyttä paskaa! Olen lukenut, että toistuva katkolla käyminen voi johtaa aivokemiallisesti tilanteeseen, jossa eräänlaisen kytemisvaikutuksen kautta syntyy hermostovaurioita. Tällä logiikalla voisi myöntää, että katkot eivät ole hyvä juttu, jos niiden myötä ei ryhdytä lopulliseen raittiuteen. Mutta tarkoittaako tämä sitä, että jos ekan katkon jälkeen retkahtaa, on vain todettava, että tämä oli tässä ja kohtalo on ryypätä itsensä kuoliaaksi? Että ei kannata enää yrittää? Siis jostainhan on aloitettava, ja tämä on fakta.

Tammikuu alkaa ja korkki menee kiinni. Alkoholi lähtee, mutta ongelmat työpaikalla ja kotona pysyvät. Viinaa ei oteta, mutta elämänlaatu ei paranekaan.

Roskaa. Elämänlaatu paranee, kun hermomyrkyn pakonomainen kiskominen lopetetaan. Jotkin syntyneet vauriot voivat parantua jo tuossa ajassa. Riippuu tietysti siitä kuinka vakavasta riippuvuudesta on kyse, että tuntuuko olo yhtään paremmalta. Ja miten nuo muut ongelmat liittyvät asiaan? Senkö takia tipatonta ei pitäisi pitää, ettei se korjaa muita ongelmia?

Tästä seuraa vaarallinen ja surullinen päättelykehä. Todistin, että voin olla juomatta, mutta mikään ei muuttunut. Voin yhä pahoin. Ongelmien syy en siis ole minä tai alkoholin juominen. Syy ovat ihmiset ja asiat ympärilläni.

Anteeksi vain, mutta vaikka ihminen olisikin niin tyhmä, että luulee tipattomuuden ratkaisevan kaikki muutkin ongelmat, ja täten joutuu pettymään, niin se ei kyllä tarkoita sitä, etteikö siitä tipattomasta olisi hänelle vähintään terveydellistä hyötyä.

Tipaton tammikuu ei ole iloista aikaa päihderiippuvaisen läheisillekään.

Sori musta huumori tähän väliin, mutta haluaisin olla kärpäsenä katossa kun päihderiippuvainen koettaa selittää tilanteestaan huolestuneelle puolisolleen, että hei hani, mun on pakko jatkaa ryyppäämistä, että kestät mua. No siis tosissaan, en vain voi uskoa, että puolisonsa päihderiippuvuudesta huolissaan oleva keskeyttäisi tipattoman tyrkkäämällä pullon puolisolle kouraan sanoen, että ei sinua kestä katsella kun olet selvin päin. Ja vaikka näin tapahtuisikin, niin tipattoman tammikuunko vika tämäkin on, vai ongelma jossain muualla?

Alkoholi on riippuvaisen mielessä koko ajan ja hän on yhtä ärtynyt kuin ennenkin.

Niin. Sehän tuppaa tuo päihderiippuvuus käytännössä olemaan jopa ihan määritelmätasolla tuollainen ilmiö, että kun ainetta ei oteta, niin aine silti pyörii mielessä. Mahtava argumentti sen puolesta, ettei kannata edes harjoitella pidättäytymistä riippuvuutta aiheuttavasta päihteestä... vaiko samaa roskaa kuin edellä. Päättäkää te. Tiedätte jo mitä mieltä minä olen tuollaisesta.

Jos on tipattoman tammikuun juomattomuus ongelmallista, sitä on myös tipattoman päättyminen. Kuukauden juomattomuus on saavutus, josta päihderiippuvainen tahtoo palkita itsensä – juomalla. Tuo palkinto saattaa siintää silmissä jo kuukauden alusta lähtien ja ehkä olla se ainoa keino, jonka turvin tipattoman jaksaa viettää. Tämä on hyvin selkeä osoitus siitä, että päihde ohjaa elämää. Tipaton tammikuu ei ole riippuvaiselle raitistumisen apukeino, vaan syy ja oikeutus juoda myöhemmin enemmän.

Tämä on tietysti ongelma, sikäli kun tuollaista tapahtuu oikeastikin. En siis kiistä, että noin käy. On noin käynyt itsellenikin. Mutta jälleen kerran; mikä on oleellista? Onko oleellista se, että yritetään ottaa askelia päihteettömään elämäntapaan, joka on ennen yritystä voinut tuntua jopa mahdottomalta? On. Miksi tuossa kirjoituksessa kokoajan oletetaan, että tipatton ikään kuin on määritelty sellaiseksi, että se jotenkin poissulkee pidempiaikaisen pyrkimyksen päihteettömyyteen?

Tähän kiteytyy myös tipattoman tehottomuus päihderiippuvaiselle. Tipaton tammikuu ei ole parannuskeino. Pelkästään päihteen pois jättäminen ei auta, vaan täytyy pystyä ymmärtämään, kuinka päihde vaikuttaa itseen ja läheisiin.

Tipaton on samanlainen asia kuin vaikkapa joku "kerää roska päivässä"-idea tai Earth Hour tms. Tarkoitus on tehdä selväksi, että on ongelma, jolle voi tehdä jotain. Tämä ei ole yhtä kuin kuvitelma, että tuo temppu on ihmelääke, joka parantaa. Normaalijärkisen pitäisi tajuta jo siinä vaiheessa, kun hän ymmärtää päihderiippuvuudesta mitään, että ainoa parannuskeino on pidättäytyminen päihteistä pitkällä aikavälillä. On olkinukke-argumentointivirhe tipatonta vastaan, ettei se ole parannuskeino. Niin, eihän varmaan katkolla kankkuun tuikattu vitamiinipiikkikään ole alkoholismin parannuskeino, vaan se on oireenmukaista hoitoa.

Ja taas tuossa siirrellään maalitolppia tyyliin "tipaton ei auta, koska se ei korjaa ihmissuhdeongelmia". Ensinnäkin, voihan se korjatakin. Voihan jonkun ihmissuhde olla tilanteessa, jossa edes kuukauden tipattomuus on osoitus pyrkimyksestä sitoutua parempaan yhteiseen elämään. Mutta vaikka ei olisikaan, niin edelleen on väärin määritellä tipaton sopivasti aina niin, ettei se muka auta mihinkään kun tiedämme edelleen olevan voimassa sen faktan, että päihdeongelmaiselle on parempi, mitä vähemmän hän vetää päihteitä.

Päihderiippuvainen lähtee mukaan tipattomaan tammikuuhun muiden painostuksesta ja todistellakseen, että voi olla juomatta.

Ai jaa. No itse en kai sitten ole ollut päihderiippuvainen. En, vaikka huomasin elämäni pyörivän pitkälti alkoholin ympärillä, ja huomasin toleranssin nousseen ja käyttömäärien nousseen aivan varmasti vaaralliselle tasolle. En, vaikka korjaussarja oli normi, mikäli mahdollista. Minä kun lähdin pitämään tipattomia aivan omasta aloitteestani, ilman, että kukaan läheinen tai kaveri olisi ollut mukana tai edes jollain tavalla tukena. Niin, minua kun ei ole kiinnostanut todistella mitään, vaan koettaa tehdä jotain terveyteni eteen ja tutkia miten se auttaisi. Ja auttoihan se. Jos en olisi pitänyt useita tipattomia tammikuita, en olisi koskaan pitänyt pidempää tipatonta jaksoa.

Tämä on väärä lähtökohta, eikä tipattoman viettäminen silloin tehoa. Jos olet tipattomalla tammikuulla jonkun muun kuin itsesi tahdosta, tarvitset apua.

Tuokin on vähän niin ja näin. Voihan joku pitää tipatonta muiden painostuksesta, vaikka hänen alkoholinkäyttönsä olisi niin sanotuissa kohtuuden rajoissa. Ei nyt mennä siihen, onko sellaista ollenkaan, vaan tarkoitan nyt vain sitä, että tuokin kohta on täysin non sequitur; että jos teet tuon siksi kun joku muu haluaa, niin sitten sinulla on ongelma. Ehkä onkin, mutta se ei välttämättä ainakaan tuolla määrittelyllä ole juuri päihdeongelma vaan se, että annat muiden painostaa.

Tipaton tammikuu ei ole huono asia. Se on kansanterveydellisesti hieno kampanja, joka saa monet vähentämään juomista.

Kova oli kuitenkin yritys yllä vakuutella toisin. No eikä ollut, vaan liuta tyhjänpäiväisiä argumentointivirheitä.

Suomessa isoin ongelma on kuitenkin se, että riskikäyttäjiä ja alkoholisteja mitataan samoilla mittareilla.

Oikeasti kyse on kuitenkin janasta, jonka toisessa suunnassa on raittius ja toisessa riippuvuus. Seuraukset siitä, miten janan missäkin kohdassa oleminen yksilötasolla koetaan, myös vaihtelee yksilöittäin. Ei ole mitään muita mittareita kuin se, että kuinka vakava riippuvuus on ja mitä siitä seuraa.

Päihderiippuvaista tipaton tammikuu ei auta, vaan se voi päinvastoin johtaa pahan olon lisääntymiseen. Olisikin tärkeää, että tipattomasta tammikuusta puhuttaessa ymmärrettäisiin, että on olemassa kaksi ihmisryhmää: päihderiippuvaiset ja muut.

Tosiasia on, että mitä enemmän ihminen viettää elämästään raittiina, sen parempi. On samantekevää onko tuo ihminen päihderiippuvainen, vai "muu".
Teoria
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nezyra Noedar (poistunut käyttäjä) » 27.2.2021 09:35:44

Kun kyseessä on hoitolaitoksen mainoksen yhteydessä ollut artikkeli, on sen tarkastelu aika haastavaa.
Kuukausi juomatta on varmasti hyvä asia kenelle tahansa alkoholia käyttävälle.
Mutta jollekin alkoholistille, tai jollekin suurkuluttajalle yksi kuukausi juomatta voi antaa väärän mielikuvan tilanteen hallitsemisesta.

Sama jos tupakoitsija ajattelisi hallitsevaansa tupakointia pitäessään neljä viikkoa savutonta, kun muuten vetää röökiä kaksi askia päivässä loppuvuoden. Hyväähän se polttajallekin voisi tehdä, kas kun kukaan ei ole keksinyt vaikka 'savutonta syyskuuta'.
Jos nyt ajatuksen annetaan karata, ja miksi en antaisi, ei patologinen myymälävaraskaan parane, jos pitää kuukauden tauon varastelussaan. Psykiatrista apua hän tarvitsee. Rumempiakin patologisia pakkotoimintoja kävi mielessä, mutta en viitsinyt kirjoittaa.

Jos ajatellaan alkoholin suurkulutuksen olevan jonkin tason psyykkinen häiriö tai sairaus, (ja sitähän se usein onkin, ei tätäkään palstaa muuten olisi edes olemassa), ei se valitettavasti parane muutaman viikon tauolla. Jotakin muuta tarvitsee tehdä. Harva tosiaan paranee itse.
Jotka mieltävät, etteivät selviä itse hakevat apua sitten jostakin, joko yksityisiltä tai julkisilta toimijoilta. Varovasti ihmettelen mikä noissa Minnesotaa tarjoavissa yksityisissä yrityksissä on niin kauhean pahaa, että ne nostavat niin suurta vastenmielisyyttä? Onko syynä se, että niiden pyörittäjät tekevät toisten sairaudella, tai luonteen heikkoudella rahaa? Ollaanko tässä kateellisia joillekin? Eikö viisikin raitistunutta juoppoa sadasta ole parempi kuin ei yhtään raitistunutta? Pelkäävätkö juomarit Minnesotaa. Siellähän voi raitistua! Joutuu jättämän rakkaan kaverin, hauskantuojan. Paha paha. Itse muuten en Minnesotaan menisi, enkä koskaan mennyt. AA:kin jäi pariin kokeiluun enkä katkolle itseäni juonut. A-klinikalla kävin joskus pohtimassa, että jotain tarttis tehdä.

Niille, jotka eivät ole ihan pohjalla juopottelun kanssa saattaa onnistunut tipaton tammikuu tuoda väärää luuloa omasta osaamisesta.
Ja tämän myötä siirtää ryhtiliikkeen tekemistä eteen päin. Toisillehan se saattaa olla uuden alku ja heräämisen paikka.

Puhun muuten omaan kokemuksen kautta. Jota minulla on alkoholin käytön suhteen vuosikymmenien ajalta. Niin monta kertaa luulin ja onnistuin uskottelemaan itselleni, ettei tässä mitään. Homma hoidossa, kun tipattoman kuukauden pystyn pitämään. Hoidossapa hoidossa, muka.

Mukavaa, että asiasta syntyi keskustelua. Ihmettelin hieman alkuun, miksi asia ei herättänyt mielipiteenvaihtoa.

Seuraava

Paluu Me Lopettajat