Olet täällä

I want to break free!

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: I want to break free!

ViestiKirjoittaja Stella » 23.3.2021 00:29:54

Kiitos ajatuksistasi ja kannustuksestasi Vilma.
Olen ollut vähän paossa tällä hetkellä ahdistavasta arjesta enkä vähään aikaan täälläkään ollut.
Joitain tipattomia päiviä on ollut, enemmän ei. Ja se nyt ei tietenkään ole ahdistukseen auttanut. Tänään on ollut tipaton ja olen myös ollut läsnä tämän hetkisissä tunteissa ja surussa. Ja pitkästä aikaa oli parempi olo itseni kanssa! Ei se pakeneminen (etenkään alkoholiin) mitään auta.

Olen nyt kuukauden tai kaksi merkinnyt kalenteriin (paperi!)tipattomat päivät ja su kirjannut viikkosaldon (liikunnasta myös :) !). Olen samaa mieltä kanssasi, asian konkretisoiminen on hyödyllistä.
Ja tavoitteeni OLI tipaton maaliskuu...mutta toisin kävi :cry: . No nyt se on TIPATON 31.3 asti. Ehkä naurettava tavoite, mutta just nyt tuntuu oikealta.
Mielenkiintoista, että sinäkin olet yksin elänyt kamppailusi vaikeuden, vaikka miehesi tietääkin vähentämisestäsi.
Olin itse niin epätoivoinen lauantaina, että meinasin tunnustaa miehelleni miten syvällä olen. Mutta en sitten sitä tehnyt.
Ja joo, hieman kateellisena ihmetellyt niitä, jotka tuntuvat onnistuvan heti ensi yrityksellä :shock: ! Mutta kuten sanoit, joko työstäneet asioita jo aiemmin. Tai sitten heränneet ongelmaan jo riittävän ajoissa.
EN luovuta!!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 25.3.2021 23:59:16

Neljäs tipaton päivä. IHME! Olen tyytyväinen, eikä ole ollut paljon kiusauksia, mutta pää ei ole yhtään selvempi kuin juodessa, koska nukun niiiiiin huonosti. Max 4 tuntia/yö ja sekin katkonaista ja ahdistunutta unta. Toivon, että se johtuu vieroitusoireista tms.ja,menee ohi. Toki kahvia ja teetä on myös kulunut hieman normaalia enemmän.

Eilen teki vähän mieli juoda. Onneksi oli etäpöivänä pitkä Teams kokous. Motivaatioksi luin onnistujien ketjuja täällä ja lähdin kävelylle. Se vei halut niin hyvin, että kun mies avasi kuohuviinipullon ei ollut kovin vaikea sanoa ei. Yritti saada minusta juoma seuraa. Joi sitten yksin lasillisen. Itse en olisi siihen pystynyt. Tänään sama juttu ja kysyi miksen juo. Vastasin, että haluan pitää vähän taukoa. Matala profiili toistaiseksi.

Unettominä öinä on tullut pyörittyä täällä lukemassa. Aika moni ehķä myös kärsii unettomuudesta kun klo 3/4 yöllä oli jonain yönä 12 läsnäolijaa!
Hyviä öitä teille kaikille!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 26.3.2021 01:56:34

Huomenta Stella!

Täällä myös yksi uneton. Yksi syy on se että vesi maistuu niin hyvältä että sitä tulee juotua litrakaupalla yötä vasten sitten heräilee veskihätiin. Se levoton ja katkonainen uni on kyllä syvältä. Eikä alkoholiakaan voi syyttää, kun olin 2.5 kk tipattomalla ja nyt maanantaina join vajaan pullon viiniä, joten mullakin tulee tänään neljäs päivä uutta tipatonta. Mutta pysytään tipattomalla, niin ei voi ainakaan alkoholia syyttää unettomuudesta!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 27.3.2021 20:10:55

Moi Juhani,
Unettomuus todella syvältä :( Kai se monilla kuuluu ikään? Valitettavasti. Itse olin nuorempana super nukkuja.
Hyvin palasit tipattomuuteen!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 28.3.2021 01:05:37

Moi Stella!

Asiaan vaikuttanee se että sairastan vaikeaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Toinen seikka on että sukulaislääkärini sanoi että sairastan vesijuoppoutta. Heräsin taas veskiin. No vesijuoppoudelle voi tehdä olemalla juomatta liikaa nesteitä, mutta bibolle voi vain syödä lääkkeensä.

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 7.4.2021 23:44:59

Tuntuu turhauttavalta ja nololta myös taas tulla myöntämään tänne, että asiat eivät ole menneet suunnitelmien mukaan. En pitänyt itselleni antaamaa lupausta n.VIIKON tipattomasta.
Tähän mennessä 4 päivää on ennättykseni.
Huolestuttavaa on se, että kun olen juonut, viiniä on mennyt vähintään pullo päivässä.
Eli en usko pystyväni vähentämään ja kohtuuteen.
Positiivista on se, että jos en olisi alkanut käydä täällä, tuskin olisin saanut aikaiseksi edes näitä lyhyempiä tipattomia. Ja pääsiäispyhinä, jolloin join, pystyin odottamaan iltaan asti.
Toivon näiden selvien kokemuksien alkavan vahvistaa itseään lumipallo-efektimaisesti.
Tänään en juonut. Mieli oli levoton ja ahdistunut koko päivän, mutta liikunta onneksi rauhoitti hieman.
Huomennakin haluan olla juomatta.
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Timjami » 8.4.2021 07:19:31

Huomenta Stella,

olen uusi täällä ja päätin kirjoittaa. Tuntuu, että tuo neljä päivää on/oli itselläni se maaginen raja. Vuoden vaihteessa aloin vähentämään ja neljä päivää oli alkuun se ehdoton maksimi, johon kykenin. Mutta neljä päivää on enemmän kuin esimerkiksi päivä tai pari, joten kyllä se kokonaisuudessa on merkityksellistä. Alkuun pyrin saavuttamaan "edes" tuon neljä päivää.

Kerroit aikaisemmassa viestissä uniongelmista, samaistun niihin. Olen aika huono nukkuja, nukahtaminen on vaikeaa. Tähän auttoi juominen, mutta se taas aiheutti havahtumista pitkin yötä, vaikka unen päästä sai suht nopeasti kiinni. Suurin hyöty juomattomuudessa itselle öiden näkökulmasta on se, että heräämisen hetkellä ei ole sitä lamauttavaa syyllisyyttä ja ahdistusta, kun ei pystynytkään vastustamaan juomista edellisenä päivänä.

Paljon hyvää vointia sinulle :) .
Timjami
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjomestari » 8.4.2021 19:14:42

Terve Stella,

Stella kirjoitti:Tuntuu turhauttavalta ja nololta myös taas tulla myöntämään tänne, että asiat eivät ole menneet suunnitelmien mukaan. En pitänyt itselleni antaamaa lupausta n.VIIKON tipattomasta.
Tähän mennessä 4 päivää on ennättykseni.
Huolestuttavaa on se, että kun olen juonut, viiniä on mennyt vähintään pullo päivässä.
Eli en usko pystyväni vähentämään ja kohtuuteen.
Positiivista on se, että jos en olisi alkanut käydä täällä, tuskin olisin saanut aikaiseksi edes näitä lyhyempiä tipattomia. Ja pääsiäispyhinä, jolloin join, pystyin odottamaan iltaan asti.
Toivon näiden selvien kokemuksien alkavan vahvistaa itseään lumipallo-efektimaisesti.
Tänään en juonut. Mieli oli levoton ja ahdistunut koko päivän, mutta liikunta onneksi rauhoitti hieman.
Huomennakin haluan olla juomatta.

Lueskelin tätä viestiketjua läpi ja minulle tuli jotenkin surullisen haikea olo. Tuttuja tunteita nuo, että lupauksia ei pysty pitämään edes itselleen. Olen käynyt itse myös noita häpeän ja pelon tunteita läpi. Hankalalta kuulostaa tuo, että puoliso juo usein ja tuo juomia kotiin, ettekä ole asiasta keskustelleet.

Itse olen huomannut, että ei yritä mitään viikkojen tai kuukausien taukoja miettiä, vaan keskittyy yhteen juomattomaan päivään kerrallaan. Jos ajattelee pitkälle, niin tulee jotenkin pakokauhuinen olo. Toisille varmaankiin erilaiset tavoitteet auttavat. Näitä asioita jokainen hoitaa tyylillään ja mitään yhtä oikeaa ratkaisua ei ole. Toivottavasti juomattomuuden toiveesi on tänään toteutunut!

- Varjomestari
Varjomestari
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Stella » 8.4.2021 22:47:16

Timjami kirjoitti:Huomenta Stella,

olen uusi täällä ja päätin kirjoittaa. Tuntuu, että tuo neljä päivää on/oli itselläni se maaginen raja. Vuoden vaihteessa aloin vähentämään ja neljä päivää oli alkuun se ehdoton maksimi, johon kykenin. Mutta neljä päivää on enemmän kuin esimerkiksi päivä tai pari, joten kyllä se kokonaisuudessa on merkityksellistä. Alkuun pyrin saavuttamaan "edes" tuon neljä päivää.

Kerroit aikaisemmassa viestissä uniongelmista, samaistun niihin. Olen aika huono nukkuja, nukahtaminen on vaikeaa. Tähän auttoi juominen, mutta se taas aiheutti havahtumista pitkin yötä, vaikka unen päästä sai suht nopeasti kiinni. Suurin hyöty juomattomuudessa itselle öiden näkökulmasta on se, että heräämisen hetkellä ei ole sitä lamauttavaa syyllisyyttä ja ahdistusta, kun ei pystynytkään vastustamaan juomista edellisenä päivänä.

Paljon hyvää vointia sinulle :) .

Kiitos Timjami!
Sama juttu, yöllä ja etenkin aamulla kun nousee, mieletön helpotus kun tajuaa, ettei edellisenä päivänä juonut.
Ehkä tosta tunteesta tulee pidemmän juomattomuuden aikana normaali eikä se enää sykähdytä samalla tavalla?
Itselläni juomattomuus on toistaiseksi vaan pahentanut uniongelmia, mutta ehkä siihen(kin) pidempi juomattomuus auttaa?
Välillä olen miettinyt nukahtamislääkkeitä, joista muutama kaveri on saanut apua, mutta en halua mitään toista mahdollista riippuvuutta.

Lohduttavaa kuulla, että en ole yksin viidennen päivän kompastumisen kanssa.
Ja niin totta, että ainakin tässä vaiheessa se oli kuitenkin parempi kuin päivä tai ei mitään.
Positiivistä jatkoa sinulle myös!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 8.4.2021 23:18:22

Varjomestari kirjoitti:Terve Stella,

Lueskelin tätä viestiketjua läpi ja minulle tuli jotenkin surullisen haikea olo. Tuttuja tunteita nuo, että lupauksia ei pysty pitämään edes itselleen. Olen käynyt itse myös noita häpeän ja pelon tunteita läpi. Hankalalta kuulostaa tuo, että puoliso juo usein ja tuo juomia kotiin, ettekä ole asiasta keskustelleet.

Itse olen huomannut, että ei yritä mitään viikkojen tai kuukausien taukoja miettiä, vaan keskittyy yhteen juomattomaan päivään kerrallaan. Jos ajattelee pitkälle, niin tulee jotenkin pakokauhuinen olo. Toisille varmaankiin erilaiset tavoitteet auttavat. Näitä asioita jokainen hoitaa tyylillään ja mitään yhtä oikeaa ratkaisua ei ole. Toivottavasti juomattomuuden toiveesi on tänään toteutunut!

- Varjomestari

Moi Varjomestari,
Kiitos! Yes, tänään juomaton päivä! Olin taas vähän levoton, mutta liikunta auttoi.

On tässä sen verran tullut hakattua päätä seinään, että olen tajunnut, että itselleni ei pitempi aikaiset tavoitteet sovi. Kuten sanoit, yhtä oikeaa ratkaisua ei ole. Päivä kerrallaan on se mun juttu. Tänään jo iski pieni paniikki huomisesta = perjantai = ansaittu rentoutuminen = viini. Pakotin itseni keskittymään TÄHÄN hetkeen enkä murehtia huomista ja se toimi.

Miehestä sen verran, että hänellä ei mielestäni ole ongelmaa alkoholin kanssa, vaikka juokin melkein joka päivä. Jos ei saa minusta seuraa tyytyy 1 olueeseen tai lasiin viiniä. Tietää nykyään, että haluan vähentää, mutta ei tiedä miten paljon olen juonut salaa tai piilossa sen yhdessä juodun 1/2 viinipullon lisäksi. Tai varmasti joskus epäillyt jotain, mutta kun käyttäydyn aina asiallisesti, en sammu jne.ehkei ole jaksanut/viitsinyt sanoa mitään?
Luulen myös, että usein kun hän on kysynyt käykö Alkossa ennen kotiin tuloa, mun "EI" on oikeasti ollut "KYLLÄ vaikka ei pitäisi". Nyt kun olen itse vakuuttunempi ja motivoituneempi viiniä on harvemmin tuotu kotiin.

Asiasta toiseen...En tiedä onko kenenkään muu vaikea katsoa kuvia iloisen ja onnellisen näköisistä ihmisistä viinilasit kädessä? Itselleni se tuo veden kielelle ja alkaa heti tehdä mieli lasillista (heh...pikemminkin vähintään 2-3 :lol: )hyvässä seurassa. Valitettavasti mulla ainakin tollaisiin tilanteisiin liittyy paljon hauskoja muistoja. Kääntöpuoli on sitten tämä nykyinen liian vahva riippuvuus. Vaikka se tänään tekemäni SADD testin mukaan on "vain" kohtuullisen vahva :?: .

Tänään olen kiitollinen tästä tipattomasta päivästä. Vielä jos saisi nukuttua...!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 9.4.2021 06:07:44

Vastaus kysymykseesi siitä herättääkö hilpeästi juomistaan nauttivien ihmisten näkeminen tunteita on tätä nykyä, että eipä juuri lainkaan. Niinä vuosina kun yritin vähentää/lopettaa niin aiheutti paljonkin mielitekoja. Nykyisin saatan toisinaan ihmetellä, että miksi tietyillä ystävilleni pitää joka kuvassa ja joka tilanteessa olla lasi kädessä. Joillekin se vaan on se tapa ilmaista, että elämäni on kivaa ja joku toinen laittaa kuvia kaikesta urheilemisestaan, ruuanlaitosta tms. Alkoholikuvilla voi myös luoda mielikuvaa tasokkaasta elämästä kuvaamalla esim. kalliin samppanjan etiketin - myönnän joskus jonkun kerran aikoinani itsekin näin tehneeni :oops: Tosin mielestäni nykyisin esim. somessa on jo aikansa elänyt se aika, kun jokainen samppanja/skumppahetki piti ikuistaa feediin eli sellaisia päivityksiä on paljon vähemmän. Tai sitten en enää niin niitä noteeraa.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ramox » 9.4.2021 18:33:37

Hei Stella
Kiitos kun kävit kommentoimassa kirjoitustani.
Toi ahdistus juomisesta, vähentämisen onnistumattomuudesta yms on niin tuttu juttu. Yön ja varsinkin aamun hetkinä miettii, että miksi taas. Sitä tekee itselleen aina suunnitelmia ja tavoitteita....eikä sitten onnistukaan.
Mutta kun onnistuu vähentämään edes jotain siitä siitä entisestä, niin pitäisi aina muistaa olla kiitollinen siitäkin.
Kuten varmaan Timjami tuossa aiemmin mainitsi, niin vaikka nukkuu huonosti, niin yöllä herätessä voi olla ainakin pykälän verran onnellisempi, ettei ole juonut. Toiset myös normistikin nukkuvat huonommin, sitä ei valitettavasti raittius paranna mitenkään (toki juominenkaan ei ole hyväksi)

Tsemppiä sinulle kuin myös meille kaikille
Liike se on pienikin liike
Ramox
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Timjami » 10.4.2021 17:54:36

En osaa puhelimella lainata tekstinosaa, mutta vastailen lainaamatta :D . Uskoisin, että pidemmän raittiuden jälkeen tuosta tunteesta tulee normaalia. Omalla kohdalla tähän voi kyllä mennä aikaa, niin osaksi identiteettiä se tuli. Olisi kyllä mukavampaa nukkua hyvin ja tietää sen olleen kiinni alkon käytöstä :roll: . Olen perinyt huonot unenlahjat isältäni ja itsekin olen miettinyt nukahtamislääkkeitä. Liekö niistä sitten apua pidemmän päälle. Nuorempana oli joskus itsellä käytössä, mutta söin samaan aikaan myös muita väsyttäviä lääkkeitä, joten teho jäi kysymysmerkiksi. Isälläni ne ovat toimineet, joten en ihan tältä seisomalta pitäisi huonona vaihtoehtona. On se ainakin ns. kesympi vaihtoehto kuin varsinaiset unilääkkeet.

Minun on kyllä vaikea katsoa iloisia ihmisiä viinilasi kädessä. Kyllä alkaa juomahammasta kolottaa ja tulee jopa katkera olo :| . Että miksi muut voivat nautiskella alkoholista "normaalisti". Ite oon huono juomaan vaan yhtä, se tekee vain väsyneeksi ja sitä alkaa himoita lisää.
Timjami
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät