Olet täällä

Puheeksi ottaminen

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Puheeksi ottaminen

ViestiKirjoittaja Lauri_Diak » 6.4.2021 08:44:46

Moi! Miten teidän kanssa on otettu puheeksi esim. päihteiden käyttö, rahapelaaminen, ja miltä se on sinusta tuntunut? Onko se ollut ärsyttävää, kiusallista, huojentavaa, helpottavaa? Millä tavalla sinun mielestäsi olis hyvä ottaa puheeksi, jos herää huoli jostain asiasta? Oletko itse ottanut puheeksi asioita ja miten se on mennyt? Tai tulisiko jossain tilanteissa välttää asioiden puheeksi ottamista?

Olen sosionomiopiskelija Helsingin Diakonia-ammattikorkeakoulusta ja tekemässä podcast-jaksoa puheeksi ottamisesta, liittyen työharjoitteluun ehkäisevää päihdetyötä tekevässä Ehyt ry:ssä. Olisin tosi kiinnostunut kuulemaan teidän ajatuksia ja kokemuksia aiheeseen liittyen. 😊

Luen mahdollisia viestejä podcastissa ilman nimimerkkiä ja anonymiteetin huomioiden en lue mitään sellaista henkilökohtaista mistä voisi päätellä kuka on kyseessä. Podcast julkaistaan Ehyt ry:n viestintäkanavien kautta, tarkempi ajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta laitan tähän ketjuun linkin kun se ilmestyy (luultavasti huhtikuun lopussa / toukokuun alussa). Voit halutessasi laittaa ajatuksia myös minulle sähköpostilla. Tämän viestin julkaisuun on saatu lupa ylläpidolta.

Tsemppiä kevääseen!

Terveisin,
Lauri Löksy
lauri.loksy@ehyt.fi
Lauri_Diak
Miedosti panostava jäsen

Re: Puheeksi ottaminen

ViestiKirjoittaja Vieras » 7.4.2021 07:54:19

Muistan kun olin nuori, noin kolmekymppinen, niin irvailu, pilailu, naljailu ja suoraan juopoksi haukkuminen oli se mitä kuulin. Mitään "oikeita" keskusteluja asiasta ei kukaan aloittanut ja itse häpesin niin paljon että välttelin aihetta.
Lähisukulainen viimein sanoi että sinulla on paha ongelma, etkö menisi hoitoon. Pikkuhiljaa sen jälkeen raitistuin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Lauri_Diak » 7.4.2021 11:26:35

Vieras kirjoitti:Muistan kun olin nuori, noin kolmekymppinen, niin irvailu, pilailu, naljailu ja suoraan juopoksi haukkuminen oli se mitä kuulin. Mitään "oikeita" keskusteluja asiasta ei kukaan aloittanut ja itse häpesin niin paljon että välttelin aihetta.
Lähisukulainen viimein sanoi että sinulla on paha ongelma, etkö menisi hoitoon. Pikkuhiljaa sen jälkeen raitistuin.

Moi, kiitos viestistäsi! Onpa sinut kohdattu aikoinaan kurjalla tavalla - ei ihme, jos on tehnyt mieli vältellä aihetta. Ilmeisesti lähisukulainen osasi ottaa asian puheeksi asiallisella tavalla ja se auttoi sinua tilanteesta eteenpäin. Tosi hieno kuulla että olet päässyt raittiuteen.
Lauri_Diak
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.4.2021 14:10:26

Lauri_Diak kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Muistan kun olin nuori, noin kolmekymppinen, niin irvailu, pilailu, naljailu ja suoraan juopoksi haukkuminen oli se mitä kuulin. Mitään "oikeita" keskusteluja asiasta ei kukaan aloittanut ja itse häpesin niin paljon että välttelin aihetta.

Moi, kiitos viestistäsi! Onpa sinut kohdattu aikoinaan kurjalla tavalla - ei ihme, jos on tehnyt mieli vältellä aihetta. Ilmeisesti lähisukulainen osasi ottaa asian puheeksi asiallisella tavalla ja se auttoi sinua tilanteesta eteenpäin. Tosi hieno kuulla että olet päässyt raittiuteen.

Samaa mieltä, oikeassa elämässä minua ei ole niin paljon kiusattu tai potkittu päähän, mutta plinkissä jouduin epäsuosiion ja kaikki plinkin jäsenet alkoivat harjoittamaan systemaatista syrjintää minua kohtaan. :( Ikävä totuus josta mä harvoin avaudun. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2968709/
Vieras

ViestiKirjoittaja Ns.pohjan kautta » 3.5.2021 05:29:17

Usean vuoden ajan alko on kuulunut viikonloppuihin, viimeisen kolmen vuoden viikonloppuihin, sekä arkeen. Puoliso tästä maininnut todella useasti. Välillä kannustaen, välillä raivon kautta yrittänyt saada järkeä päähäni. Juominen ollut todella runsasta ja vaikuttanut arkeen. Olen kuitenkin kolmen lapsen äiti.
Puoliso siis havainnut heti, kun ensimmäisiä hörppyjä olen salaa naukkaillut, siitä maininnut, mutta eihän minulla mitään ongelmaa ole ollut omasta mielestäni.
Nyt se aikakausi on loppu. Oma päätökseni ja havahdukseni tapahtui, kun pari viikkoa sitten sain pahan paniikkikohtauksen, jouduttiin ambulanssi soittamaan kotiin. Kaikki lapset kotona. Ajatuksena se kuoleman pelko ja lasten tulevaisuus ilman äitiä oli jotain niin kamalaa, että nyt on siitä päivästä lähtien ollut korkki kiinni ja antabuskuuri aloitettu. Julkisen terveydenhuollon piiriin hakeuduttu.
Puoliso sekä isommat lapset huojentuneita nykyisestä tilanteesta sekä siitä, että alkomöröstä voidaan puhua päivittäin ääneen, sekä ei ole enään sitä salailua...
Ns.pohjan kautta

ViestiKirjoittaja Sokeritautinen » 12.5.2021 14:18:52

Onneksi modeilla on salassapitovelvollisuus. He näkevät sinun IP-osoitteesta nimesi ja missä asut. Monet ovat myös liittänyt alussa sähköpostiosoitteen mikä alkaa omalla nimellä, modeilla on suuri vastuu. Laatamon puolella oli kerran yksi suisidaalinen jäsen joka kiitti myöhemmin päihdelinkin ylläpitoa siitä että lanssi saapui kotiovelle.
Sokeritautinen

Paluu Olohuone