Olet täällä

Olen motivoitunut

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen motivoitunut

ViestiKirjoittaja juhanikari » 15.9.2021 09:18:15

Onnittelut 60 päivästä!
Ahdistus on erittäin ikävä fiilis, mutta älä anna sen pilata raittiuttasi. Kyllä se ajan kanssa helpottaa. Liikunta, lukeminen jne.

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 15.9.2021 10:12:37

juhanikari kirjoitti:Onnittelut 60 päivästä!
Ahdistus on erittäin ikävä fiilis, mutta älä anna sen pilata raittiuttasi. Kyllä se ajan kanssa helpottaa. Liikunta, lukeminen jne.

t. Juhani

Kiitos.

Luulen, että ahdistus omalla kohdallani johtuu raittiudesta ja riippuvuudesta, koska haluan juoda tähän oloon. Toisiaan ruokkiva kierre on valmis. Mainitsit liikunnan ja lukemisen. Olen aiemminkin törmännyt täällä aiheeseen, että juomishaluja käsitellään sellaisena aiheena, aivan kuin sillä ihmisellä ei olisi muuta tekemistä kuin se juominen, ja se helpottaa, kun korvaa juomisen jollakin muulla, vaikka liikunnalla ja sitten ongelma on pois pyyhkäisty. Eihän siitä ole kysymys vaan alkoholisti juo, vaikka olisi ahminut kirjan kannesta kanteen päivän aikana ja juossut maratonin. Se olut maistuu todella hyvältä sen juoksun jälkeen. Täällä vähentäjissä ei useinkaan ymmärretä alkoholismin luonnetta. En itsekään ole sitä ymmärtänyt, vaan kielsin riippuvuuden niin pitkään kuin mahdollista. Joskus jälkeenpäin olen ihmetellyt, mutta en ihmettele enää, miksi en sellaisinakaan kertoina onnistunut raitistumaan, vaikka keskityin kaikkeen muuhun kuin alkoholiin tai alkoholiongelmaan 4 kuukauden ajan ja sitten kuvittelin, että ongelma ohi. Juhlapyhinä alettiin vähän porukalla maistelemaan kuin mitään ongelmaa ei enää olisikaan ja kylläpä oli taas mukava olla siinä juomisen kierteessä vuosia. Vasta hiljattain olen alkanut tiedostaa, mistä tässä on oikeasti kysymys. Miksi en parane tästä sillä, että päätän vain olla juomatta sen tietyn ajan, jonka jälkeen juon sallitusti ja sitten teeskentelen itselleni, että minä juon, koska huvittaa.

Kun on riittävän pitkään raittiina, ei se raittius ole enää se loistokkuutta aiheuttava "juttu" ainaisen krapulan keskellä, vaan elämä on ihan tavallista ja tavallaan sitäkin tulisi oppia sietämään, ettei ole enää sitä nostetta eikä niitä epärealistisia juhlapäivien odotuksia, jolloin erään biisin sanoin "laitetaan korkkarit kattoon". Arkihan se on sitä parasta, mutta alkoholisti on tuhonnut itseltään kyvyn nauttia siitä ehdoitta. Se asia tulisi korjata jotenkin. Siinä olen Juhani samaa mieltä kanssasi, että varmasti tämä helpottaa jossakin vaiheessa ja muistan, että jossain vuoden kohdalla helpotti, ettei häirinnyt edes muiden juominen. Silti ratkesin itsekin juomaan.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja juhanikari » 15.9.2021 17:24:15

Olet oikeassa ettei lukeminen, liikunta ja muut aktiviteetit auta alkoholiriippuvuudesta ja siitä johtuvassa ahdistuksessa. Kun olin vielä suurkuluttaja niin olin eräänäkin arkipäivänä varannut viinipullon. Ajattelin että jos juoksen töiden jälkeen kunnon lenkin, niin ehkä pullo säästyisi toiseen iltaan. Mutta juostessani olin näkevinäni sen pullon joka pensaan juuressa. Kotona heti suihkusta päästyäni korkkasin sen pullon.

Yritin vain olla kannustava. Paljon kuitenkin tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät