Tämä lause, "Elämä päihderiippuvaisena on vain selviytymistä päivästä toiseen" on niin totta, tiedän sen kokemuksistani, jolloin olen yrittänyt vähentää, ymmärtämättä, mistä jokapäiväisen selviytymisen tunne tulee. Kaveripiirini tuolloin vähätteli ongelmaani ja tuki lopettamisen sijasta käytön jatkamista, joten irtauduin kaveripiiristä, jonka vuoksi aina ratkesin pitkiin putkiin yhteisten tapaamisten jälkeen. Sen jälkeen koin jonkin verran yksinäisyyttä, mutta käyttö ei vieläkään loppunut vaan jatkui. Siinä vaiheessa minut kohtasi se tosiasia, että "elämäni oli muuttunut selviytymiseksi päivästä toiseen."
Nykyään ajattelu-ja tunnemaailmani alkoholin ympärillä on selkeämpi. Tunnistettavampi. Toisinaan yritän hallita käyttöäni pikaisilla tempauksilla, joilla ei kuitenkaan ole kauaskantoisia merkityksiä, koska ne unohtuvat. Olen hyväksynyt juomiseni, enkä ole enää yrittänyt taistella sitä vastaan. Olen kuitenkin oppinut vähentämään niin ihmeellistä kuin se tällä historialla onkin. Mielestäni vähentämistä on se, että annosmäärät vähenevät kontrollin myötä, vaikka päivittäin joisikin. Tietysti myös se, että kykenee olemaan selvinpäin omalla päätöksellä. Tämähän on alkoholisti-tyyppisessä keskustelussa täysin mahdotonta.
Olen opetellut olemaan positiivinen myös juodessa. Itsensä haukkuminen ja rankaisu ei auta, vaan arvokasta elämääni on myös se päivä, kun olen juonut. Varsinkin sen jälkeinen päivä. On tärkeää huolehtia itsestään. Tätä olen etenkin tämän alkuvuoden opetellut.
Tällä hetkellä olen ollut 6 päivää ilman alkoholia. Minulla on elämässäni sellainen suuri tavoite, jonka vuoksi haluan lopettaa käytön tai minimoida sen niin vähäiseksi kuin mahdollista. Pitkäkestoinen raittius on ainoa keino muutokseen, jotta saavutan tavoitteeni, josta olen pitkään "salaisesti" haaveillut. Se vaatii niin suuria ponnistuksia, itsekuria ja tekoja, ettei niitä kännissä saavuteta. Uskallan vihdoin unelmoida päivittäin tavoitteestani ja olen tehnyt myös käytännön tekoja sen eteen. Siitä syystä motivaatio olla tissuttelematta olutta tai viiniä on ollut näiden 6 päivän aikana vahva.