Olet täällä

Päiväkirja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Päiväkirja

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 15.4.2022 12:20:08

Moi!

Mulla on nyt eka raitis päivä. Alkoa on mennyt liikaa joulukuun 2021 ja huhtikuun 2022 välillä, kun mulle tuli useita tosi raskaita muutoksia ja vastoinkäymisiä yksityiselämässä. Haluan nyt pitää pidemmän raittiin jakson ja katsoa jatkoa sitten sen mukaan, mikä olo. Ajattelin ottaa aluksi 120 päivää täysin ilman. Tämä on toiminut itselle aiemmin hyvin.

Mulla ei just nyt ole sen isompaa sanottavaa, on ihan tasainen fiilis ja hörpin tässä teetä tauolla pääsiäissiivouksesta. Täällä varmaan kirjoittelen pikkuhiljaa auki tarvetta taas buutata aivot ja asioista siellä taustalla, ja motivaation ylläpitoon liittyviä asioita.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Re: Päiväkirja

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 15.4.2022 14:32:04

No niin, jotta mä pääsen alkuun, niin kerron vähän itsestäni ja meen sitten pesemään vielä kylppärin.

Mun isoveli kuoli loppuvuodesta, oli löytynyt kuolleena kotoaan. Meillä oli iso ikäero ja lapsuudenkoti sen sorttinen ettei oltu väleissä. En osannut oikein käsitellä asiaa, se nosti pintaan paljon traumaattisia muistoja, ja mulla oli just alkamassa tärkeä tutkimusjakso omaan terveydentilaan liittyen. Vaikka oonkin terapian käynyt, niin en esimerkiksi kyennyt suremaan menemällä hautajaisiin, pintaan nousi vanhoja pelkoja. Vanhemmat soittelivat päivittäin ja annoin heille parhaani mukaan emotionaalista tukea, mutta en sitten osannut priorisoida omaa jaksamista ja turrutin tunteita alkoholilla. Ei multa homma täysin lapasesta lähtenyt, mutta mitä enemmän tulee känni- ja darrapäiviä, sen enemmän on päiviä kun ei voi ottaa mun (laillisia!) ADHD-lääkkeitä, ja mitä useemmin ne lääkkeet jää väliin, sen hankalampaa toiminnan ja tunteiden säätely mulle on. Siis välipäiviähän niistä täytyy pitää, mutta se on eri asia kuin jättää lääkkeet ottamatta kun herää darrassa eikä viitsis ottaa enää yhtään enempää sydämentykytystä.

Tammikuussa vein koiran eläinlääkäriin ja kaikki näytti hyvältä, mutta helmikuussa siltä löytyi kasvain eli tosi nopeasti eteni. Kun koiralla oli jo ikää, niin ikiuni oli ainoa inhimillinen ratkaisu. Päätöksen tekeminen ja ajan varaus oli hirveää. Ja samaan aikaan kun opettelin elämään ilman koiraa, niin mulla alkoi ne tutkimukset, ja olin sitten emotionaalisesti niin rikki että ne siirrettiin myöhempään ajankohtaan. Se oli hirveä isku, vaikka tiedän että tästä kyllä selvitään. Ja emotionaalisen hyvinvoinnin kannalta on tietenkin tärkeää uni, ruoka, ja se ettei käytä päihteitä liikaa tai ei ollenkaan, ihmisestä riippuen. Vieroitusoireita en pelkää, en juonut niin isoja määriä. Mutta mun aivojen pitää saada toipua koiran saattohoitoon liittyvästä univelasta ja tavallista runsaammasta alkon käytöstä ja mun aiemman kokemuksen mukaan se tarvii alkuun päästäkseen pidemmän selvän pätkän. Kyllä tämä taas tästä.

Turvasuunnitelma eli asiat, joita muutenkin tykkään tehdä ja joihin voin suunnata huomion, jos mielihaluja nousee:

uimahalli, kuntosali, kodin järjestely/siivous, kasvien hoito, kävelylenkit, kirjoittaminen

Turva-ajatukset eli motivaatiota ylläpitävät asiat:

kevyempi olo, elimistölle lepoa, parempi palautuminen treeneistä, lähitulevaisuuden tavoitteet, rahaa säästyy kivempiin asioihin

Tsekkauslista:

Oonko syönyt? Onko lääkkeet otettu? Onko vesipullo mukana?
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 16.4.2022 12:08:02

Kakkospäivä on alkanut rauhallisesti, söin tasapainoisen aamiaisen ja otin seitiä sulamaan, nappasin pitkävaikutteisen ADHD-lääkkeen ja lähden kohta vesijuoksemaan. Jännä että halli on auki näin pyhinä mutta kaipa niiden sivuja pitää uskoa. Yö meni valvoessa, sain unta vasta seitsemän aikaan aamulla, mutta se ei oo mulle mitenkään epätavallista. Selvittelin näitä hoitokuviota mistä mainitsin ja näyttäis ettei mulla ole mitään hätää, työntekijä ylittänyt valtuutensa ja mulle ei koitu tästä muuta harmia kuin vähän ylimääräistä odotusta ja oikaisun sekä valituksen laatimisen vaatima vaiva.

Kaveri tulee huomenna käymään, kerroin että oon nyt pidemmällä tipattomalla. Tunnetaan pitkältä ajalta niin se tuntee tän mun buuttaus-systeemin, jotenkin kiva että pystyy juttelemaan näistä ihmisten kans rennolla asenteella. Tosin tän kaverin äiti on raitis alkkis niin se maailma on hänelle sitä kautta tuttu.

Tosi hyvä fiilis tän suhteen. Tiedän että sit ku tulee oikeesti rankkoja vastoinkäymisiä niin silloin se mielenlujuus koetellaan, mutta aiemmilla kerroilla oon tehnyt niin että oon pitänyt repussa välipalaa ja vesipulloa ettei ainakaan tuu nälkään tai janoon ostettua kaljaa. Nyt mulla on vielä pari lyhytvaikutteista ADHD-lääkettä lompakossa, näin se "asevarustelu" etenee.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 16.4.2022 18:11:46

Treeni kulki hyvin, mieliala on hyvä vaikka unet jäi tosiaan vähemmänpuoleiseksi. Lyhytvaikutteista en oo tänään ottanut enkä varmaan otakaan, ettei se valvota. Kuljin kotimatkalla kaupan ohi ja mietin miten tyhmää on ollut ostaa sieltä joskus treenin jälkeen bisseä kun ne on sillä treenillä "ansainnut". Tai no, ei se nyt maailman tyhmin systeemi olis jos niin tekis kerran kuussa, mutta mulla se oli useempi kerta viikossa. Nyt ostin ruokaa ja kokkasin himassa ja tänään ei tarvi saada enää mitään aikaan.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 17.4.2022 09:11:10

Nukuin viime yön tosi hyvin. Ei ihmeempiä fiiliksiä, eilen illalla itketti mutta se on ihan luonnollista kun tässä on nyt kaikenlaista stressiä. Juon aamukahvia ja mietin, mitä ruokaa laittas.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 17.4.2022 21:30:24

Tää oli hyvä päivä. Kävin moikkaamassa tutun koiranpentua ja kaveri tuli illalla käymään. Paras asia raittiina olossa on, että ruoka maistuu ja syöminen kiinnostaa, ja nimenomaan kiinnostaa semmonen järkevä oikea ruoka eikä roska. Alkoholi jotenkin käräyttää sekä makuaistin että vie ruokahalun, ja sit juo lisää kun edellisen annoksen energia on poltettu loppuun, ihan paska systeemi joka ruokkii (heh) itseään. Sekä tuttu että kaveri sanoivat, että vaikutan tyytyväiseltä ja hyvinvoivalta. Se tuntui kivalta kuulla.

Varmasti 120 päivään mahtuu niitäkin kun tekis mieli repsahtaa, mutta sitä varten kirjoitan näitä ylös että osaan sitten vaikkapa syödä välipalaa juomisen sijaan. Hassua, että 5 euron kuivalihapussi tuntuu kalliilta mutta 4 bisseen voi muka hyvin laittaa 15e. Kertoo jotain siitä, että aivojen tapa nähdä alkoholin arvo on himpan vinossa, eikö.

Lääkkeitä otin tänään maksimiannoksen kun oli niin täys päivä, illasta tuli vähän mahakramppia mutta se ratkesi syömällä.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 18.4.2022 11:47:18

Heräsin aamuyöstä nälkään, söin ja menin takasin nukkumaan ja nukuinkin sitten yhteentoista. Mieliala hyvä. Join aamukahvit ja aamiaisen sijaan söin suoraan lounasta. Käyn iltapäivällä uimassa ja torstaihin mennessä pitää hoitaa yksi kirjoitushomma.

Luin muuten että alkoholisteilla ja suurkuluttajilla aivot sopeutuu käyttämään etanolia polttoaineena, ei ihme että tissutellessa ei tuu nälkä. Huomattavasti parempi olo kun kropalla on oikeeta polttoainetta, ei palella eikä vituta.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 19.4.2022 12:22:49

Uidessa olin vähän tukkoisen oloinen ja illalla puhkesikin sitten huuliherpes. Näin levottomia unia ja aamu alkoi tosi hitaasti. Kokkailen seuraavaksi lounasta ja sitten kävelen kuntosalille tekemään kevyen treenin, en hirveästi uskalla rehkiä kun niveliä jomottaa. Ei yhtään huvittaisi liikkua mutta ostan treenin jälkeen ranut "palautussafkaksi". (Lahjonta auttaa kun ei huvittas!)

Mieliala edelleen tasainen. Makuaistista sen verran, että ihan tavallinen ruisleipä maistuu tosi suolaiselta, näköjään tuo alkon poisjääminen vaikuttaa tosi nopeasti. Eilen jo vähän haaveilin että kapenisko tässä vyötärökin kuukaudessa parissa, kun jää ne alkon tyhjät kalorit pois? Katsotaan.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 19.4.2022 16:17:57

Eips, en pääse salille tänään. Imusolmukkeet turvoksissa, väsyttää, ja niveliin sattuu. Paras antaa kropan tapella rauhassa herpestä vastaan nää alkupäivät. Ei tee edes mieli mennä ulos kun valo sattuu silmiin. No, eipä tää päivä hukkaan mee kun taas saa yhden raittiin päivän lisää laskuriin!
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lumikulkuri » 19.4.2022 16:54:23

Hei Talvikaktus!

Ei se sali sieltä mihinkään karkaa, joten lepäile nyt ihan rauhassa, niin jaksat sitten kunnolla rymytä. Ei tarvi myöskään suorittaa liikaa, vaikkei juokaan :D
Mielummin kahavia, ku kalijaa!
Lumikulkuri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 19.4.2022 17:03:39

Lumikulkuri kirjoitti:Ei tarvi myöskään suorittaa liikaa, vaikkei juokaan :D

Viisaita sanoja! Kiitos :)
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 19.4.2022 19:52:16

Iski se vanha tuttu ADHD-ajatushyrrä päälle ja vitutti, kun ei voi nyt purkaa sitä liikuntaan eikä edes koiran kanssa touhuiluun niinku silloin, kun hän vielä eli. Juolahti mieleen että mulla on iso bento box-eväsrasia, jota en oo vielä koskaan pakannut täyteen. Rupesin siinä sitten pohdiskelemaan, että millä kaapin jämillä ne lokerot täyttäs, ja aloin pipertelemään. Sain kulumaan aikaa ja oltua luovakin (tykkään keittiöhommista), ja nyt mulla on huomiselle valmis ateria kaapissa odottamassa. Ei paha! :)

Mä oon muutenkin ihminen joka ahdistuu helposti ja tykkää tollasesta pipertelystä, niin voin ottaa ton käyttöön ahdistuksenhallintakeinona tai jos joskus tulee niitä hetkiä kun tarttee pelata aikaa ettei jois. Ainahan ne voi jostain hyökätä vaikka nyt onkin lääkitys kunnossa. Tänään ei tarvi saada enää mitään aikaan.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 20.4.2022 10:06:56

Hei jes, nukahtaminen oli vaikeaa mutta nukuin hyvin sitten kun nukahdin ja heräsin ilman herätyskelloa. Unet on vilkkaita kyllä :D Alkoholi vissiin vähentää REM-unta, ja herätessä olo on nyt virkeämpi. Kiva huomata että muutosta tulee näin nopsaan. Nyt aamiaista naamaan, näyttää että lepo auttoi koska fyysisesti olo on parempi kuin eilen eikä herpesrakkuloistakaan näyttäisi olevan tulossa mitään massiivisia. Kaveri tulee illalla piipahtamaan teelle.

PS: tää bento box aamiaiseksi onkin hyvä systeemi. Tuntuu vähän hassulta tietysti syödä kotona eväsrasiasta, mutta helpotti kun pystyi vain tallustamaan jääkaapille heti hammaspesun jälkeen ja aloittamaan päivän tasapainoisella aterialla. ADHD-lääkkeidenhän kanssa pitää joka tapauksessa aina syödä, niitä jos ottaa tyhjään mahaan niin laatta lentää ja maha kramppaa, ja mulla usein se lääkkeen otto venyy aamusella kun en keksi mitä söisi ja on vaikeaa saada aikaiseksi koska ei oo sitä lääkettä ottanut, hah. Tässä nyt ainakin yks mahdollinen ratkaisu. Ja mun assi-aivot tykkää siitä, että rehut ja proteiinit ja hiilarit on tossa boksissa omissa lokeroissaan. Pitää muistaa tää!
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 20.4.2022 18:18:17

Tästä tuliki sitten loistava päivä. Laadukkaalla aamiaisella oli varmaan tekemistä asian kanssa. Kävin vesijuoksemassa ja hoidin posti- ja kauppajuttuja ja laitoin huonekasveista pistokkaita juurtumaan. Eihän tää niin hienoo oo kuin että jos kykenis töissä käymään, mutta mun mittapuulla tuottelias päivä. Välillä ahistaa edelleen se terveydenhuoltosekoilu, mutta tosiasiat on onneks mun puolella, en ole tässä itse se ongelma. Sinänsä kiva, jos siitäkin seuraa jotain hyvää eli kovempi tarve pitää itsestään huolta että jaksaa sen valitusrumban. :D
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 20.4.2022 18:56:09

Hei Talvikaktus,
hyvä tsemppi päällä sinulla! Jatka vain samaan tahtiin :)
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät