Вы здесь

Tavoite - vähentää vai lopettaa?

Tavoitteen voi asettaa asteikon 1-10 avulla. Asteikolla paikallistat ensin, missä ajattelet olevasi tällä hetkellä. Numero yksi tarkoittaa, että asiat eivät voisi olla huonommin. Kymppi taas tarkoittaa, että tilanne on paras mahdollinen.

Tekemällä AUDIT-testin (Alkoholin käytön riskit -testi), saat hyvin hyvin tietoa oman alkoholin käyttösi riskeistä ja siitä, kannattaako juominen lopettaa kokonaan vai olisiko ainakin vähentäminen paikallaan. Yli 7 pistettä kertoo, että juomiseen on syytä kiinnittää vakavasti huomiota.

Huom! Tallenna testistä saamasi tulos OmaPäihdelinkkiin ("Omat testit"), niin voit tehdä testin myöhemmin uudelleen ja tarkastella muutosta.

pistettä

Tipaton kuukausi

Kuukausi täysin selvin päin on alkuun toimiva ratkaisu:

  • On todettu, että ihmiset jotka pystyvät pitämään aluksi 3-4 täysin selvää viikkoa, onnistuvat parhaiten saavuttamaan kohtuuden. Tipaton kuukausi antaa sinulle merkittävää tietoa siitä, kuinka riippuvainen tai riippumaton olet alkoholista.
  • Tauko juomisessa auttaa purkamaan vanhoja juomisen tapoja ja antaa tilaa uusille toimintatavoille.
  • Sietokykysi alkoholin suhteen laskee nopeasti, joten runsaampi juominen alkaa tuntua tarpeettomalta. Jos huomaat, ettei kohtuukäyttö tauon jälkeen onnistu, voi olla parempi lopettaa juominen kokonaan.
  • Monille iloisena yllätyksenä ajattelukyky kohenee. Kuukausi aivan selvin päin terävöittää muistia ja ajattelua ja lisää näin kekseliäisyyttä ja oppimista. Unenlaatukin paranee.
  • Saat käytännön kokemusta, kuinka voitat juomismielitekojasi ja voit helpommin saavuttaa valitsemasi tavoitteen.