You are here

Riskitilanteet

Seuraavaksi huomio kiinnitetään niihin tilainteisiin, joissa pelaamisen vastustaminen on vaikeaa. Tavoitteena on tunnistaa riskitilanteita ja opetella keinoja, joilla niistä voi selviytyä.

Mitkä ovat sinulle niitä hetkiä, jolloin tyypillisesti pelaat? Arvioi asteikolla 0-5 tilanteet, jotka koet lisäävän riskiä pelaamiselle (0=ei riskiä, 5=suuri riski). Alla muutamia esimerkkejä ja vinkkejä niistä selviämiseen.

  • Tee taloussuunnitelma ja kirjaa sinne tulot ja menot. Tee valmiiksi suunnitelma, mihin käytät ylimääräisen rahan. Voit myös siirtää ylimääräisen rahan säästötilille, jonne sinulla ei ole nosto/pankkikorttia.
  • Suunnittele ohjelmaa palkkapäivän varalle: kun olet kiireinen, ei pelaamisen ajattelemiselle jää niin paljon sijaa. 
  • Pidä mukana vain tarvitsemasi määrän käteistä, aseta pankkikorttiin nostoraja. 
  •  Anna läheisen hoitaa taloutesi ja raha-asiasi, jos se on mahdollista ja luottamus on kunnossa. 
  • Estä itseltäsi rahan lainaaminen: pyydä läheisiäsi olemaan lainaamatta rahaa, vaikka niin pyytäisit. Ota itsellesi luottokielto Asiakastiedon ja Bisnoden kautta (maksavat n. 20 euroa). 
  • Muistuta itseäsi, että pelaamalla en voi kuitata velkoja tai parantaa taloudellista tilannetta – päinvastoin pelaaminen heikentää taloudellista tilannettani entisestään. 
  • Kerro tilanteesta läheiselle. Puhuminen helpottaa stressiä.
  • Mitä teit ennen pelaamista? Voisitko palata takaisin vanhan harrastuksen tai kiinnostuksen kohteen pariin? 
  • Jos koet yksinäisyyttä, sovi tapaamisia vanhojen tuttujen kanssa. Voit myös ilmoittautua vapaaehtoistyöhön, osallistua vertaisryhmään tai aloittaa harrastuksen, jossa on muita ihmisiä (esim. harrastejalkapallo, kuorolaulu, käsityöt). 
  • Jos pelaaminen täytti tylsyyden ja yksinäisyyden tunteen jo aikaisemmin, tee lista toiminnasta jonka koet mielekkääksi. Tee aikataulu toiminnalle. 
  • Huom! Pelaamisen lopettaminen aiheuttaa aivoissa kokemuksen tylsistymisestä. Tämä on tärkeää tiedostaa jo etukäteen ja ennakoida se tekemällä suunnitelma tylsyyden sietämiseksi. Tylsyyden kokemus tulee menemään ohi, kun aivot toipuvat.
  • Muistuta itseäsi, että ajatus ei ole järkevä. Pelikone tai mikään muukaan rahapeli ei tiedä tunteestasi, eikä osaa vastata siihen. Riippumatta mitä uskoo tai tuntee, mahdollisuudet ovat täsmälleen samat voittaa/hävitä tänään kuin minä tahansa muunakin päivänä.
  • On hyvä tiedostaa, että toistuva ja pitkäkestoinen pelaaminen usein syrjäyttää ihmisen luonnolliset ja terveet keinot stressinpurkuun. Pelaamisesta tulee keino hallita tunteita ja lopettamisen myötä tunnetaidot täytyy opetella uudestaan. 
  • Kun sinulle tulee tunne, joka normaalisti johtaa pelaamiseen, nimeä se tunne ja keksi sille uusi reaktio. Esim ilo; kuuntele musiikkia ja tanssi. Suru; soita läheiselle. Kiukku; mene lenkille. Hyviä keinoja stressin purkuun on myös elokuvat, ulkoilu, mindfullness, jooga. 
  • Muista, että ongelmat eivät katoa vaan ennemminkin paisuvat pelaamalla. 
  • Mieti, mitä voit tehdä ongelmieni ratkaisemiseksi. Voitko vaikuttaa niihin itse? Jos kyllä, niin tee toimia asioiden ratkaisemiseksi. Jos et voi vaikuttaa asioihin, niin pyri hyväksymään ne ja käytä aika asioihin, jotka tuottavat tyytyväisyyttä pitkällä aikavälillä.
  • Alkoholinkäyttö heikentää merkittävästi kykyä hallita pelaamista, heikentää itsekontrollia ja lisää riskinottoa. Lisäksi se lisää vaikeuksia hahmottaa rahankäyttöä ja pelaamiseen käytettyä aikaa.
  • On erittäin suositeltavaa vähentää alkoholinkäyttöä, kun pyrit vähentämään tai lopettamaan pelaamistasi. 
  • Jos käytät alkoholia, tee se sellaisessa seurassa, jotka eivät pelaa.