Olet täällä

Ärsyttävät asiat

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Ärsyttävät asiat

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 22.10.2020 03:06:05

Hain ja sain Kelalta korvausta parista lääkärikäynnistä. Erilliset ja erikseen laskutetut käynnit olivat kyseessä, joten erilliset hakemuksetkin piti tehdä, mutta samaa asiaa kuitenkin koskivat ja laitoin hakemukset vetämään yhtäaikaa. Päätökset oli tehty saman virkailijan toimesta samana päivänä ja niiden sisältö oli lääkärikäyntipäivämääriä lukuunottamatta identtinen. Silti niitä ei voinut tunkea samaan kirjekuoreen :roll: . Olivat siis postitettukin samana päivänä ja samana päivänä Posti myös ne 2 erillistä kirjettä luukusta kantoi. Niin pitäisi säästää luontoa ja rahaa(Kelan eritoten sitä rahaa. Eiväthän ne anna sieltä enää niitä ilmaisia Kela-kirjekuoriakaan, joita aiemmin sai lappustensa postitteluun), mutta näin tuhlataan ihan idioottimaisessa asiassa :roll: .

Edit: Ärsyttää myös se, kun nykyään tunnutaan suhtautuvan jollakin tapaa flunssaoireilevaan ihmiseen, kuin äärimmäisen vaaralliseen bioterroristiin. Itse olen koko ikäni kärsinyt lievästä ärsytysnuhasta näin lämmityskaudella huoneilman kuivuessa ja muutenkin ihan kroonisesta syys-talvipalelustani johtuen. Minua se ei haittaa, niistän nenäni, jos se vuotaa ja jatkan elämääni iloisesti niiskuttaen, mutta muita voi haitata senkin edestä. Toki tämä saattaa olla myös omassa päässäni, mutta tuskin kuitenkaan täysin :? . Ei mua mikään kaupassa tai kirjastossa käynti kuumota, mutta se kyllä kuumottaa, jos menen lääkäriin(Ihan muista syistä, kuin flunssaoireiden vuoksi) tai hammaslääkäriin, että heittävätkö pihalle, jos mulle tuleekin yhtäkkiä tarve aivastaa ja niistää. Ärsyttää sekin, että itsekin olen alkanut suhtautua muiden ihmisten flunssaoireisiin vähän uudella tavalla. Esim. naapurin ukko yski taas keuhkojaan pellolle, kuten on tupakkayskänsä vuoksi yskinyt jo useamman vuoden ja huomasin ajattelevani, että onkohan sillä nyt korona :roll: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 24.10.2020 17:54:14

No se kun ihmisiä "ohjeistetaan" YouTubessa esimerkiksi kuntosalilla.. MISSÄÄN NIMESSÄ yhdellekään naiselle ei saa sanoa sanaakaan!!! :shock: :shock: :shock: Kuulokkeet korvissa on nyplättävä puhelintaan ja tuijotettava muniinsa korkeintaan :shock: :shock: Näitä ihme "ohjeistuksia" on sekä suomeksi että englanniksi tubetettu.. niitäkö ihmiset katsoo ja sitten kukaan ei sano kellekään enää yhtään mitään? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Olen KOIVIKSESTA, Älä siis rupee VINEE:.???? rupeeks Vinee..? HÄ??
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Malinois » 12.11.2020 20:46:08

Suomalainen perus-ihminen ei yleensä puhu tai pussaa ennenkuin lääkeet ja viina ovat alkaneet vaikuttamaan Suomen suven tanssilaivoilla. Eli Ketipinor ja keppana on se yleisin kombo.
Malinois
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 14.11.2020 00:56:33

Noille tavoille aivonsa opettamalla juurikin Suomalainen PerusHolismi on syntynyt, kun on nuoresta saakka totutettu siihen toiminta-tapaan että selvinpäin ei saa muutakuin puhua TÖISTÄ tai RAKSOISTA tai AUTOISTA niin vaikeaa on.. olisikohan ihan OIKEASTI hyvä keino lähettää alkoholistit toipumaan johonkin toiseen maahan.. KELA MAXAA..?
Olen KOIVIKSESTA, Älä siis rupee VINEE:.???? rupeeks Vinee..? HÄ??
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 16.11.2020 07:06:29

Se kun AINA kännissä iskee pirunmoinen hikka jossakin vaiheessa ja se kestää ja kestää :x . Menee melkein hyvä känni pilalle siksi. Hikka on niin vittumaista, että mieluummin vaikka oksentaisinkin repeatilla. Oksentanut en olekaan alkoholin vuoksi, enkä paljon mistään muustakaan syystä enää vuosiin. Kyllä se hikka jossakin vaiheessa sitten helpottaa ihan itsekseen, mutta mitkään perinteiset hikankarkoituspoppakonstit eivät siihen auta.

Luin joskus lapsena Guinnessin ennätyskirjasta tahi vastaavasta, että jollain oli ollut hikka vuosikymmeniä putkeen :shock: . Mä tappaisin itseni jo viikossa, jos hikkani ei helpottaisi lääkärin avullakaan.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 17.11.2020 06:55:48

Ei niinkään ärsytä, mutta huvittaa: Aina kun joku ulkomaalainen suurmies/-nainen tai muu superjulkkis on ajankohtaisesti ja isommin tapetilla, suomalainen media hehkuttaa, kuinka se ja se on suuri Suomen ystävä, ellei suorastaan Suomi-fani. Niin kuin Joe Biden tuossa juuri sattuneesta syystä. Oli oikein onnitellut Suomea satavuotisitsenäisyyspäivän johdosta ja mitä kaikkea. No ohhoh, aika moni onnitteli Suomea silloin :mrgreen: .

Joku voi toki olla oikeastikin suuri Suomi-fani, mutta tuskin ne kaikki bidenit sun muut koko elämäänsä ja kaikkia ajatuksiaan Suomelle uhraavat. Kuuluu ihan käytöstapoihin ja hyvien suhteiden ylläpitoon kehaista valtiovierailulla, että teillä on täällä kauniita mäntyjä ja hieno koululaitos. Jenkeillä ja monien muidenkin kulttuurien edustajilla on vieläpä tapana puhjeta oikein ylisanoihin, vaikkeivat niitä oikeasti tarkoita. Silvio Berlusconi taisi Suomessa käydessään haukkua täkäläisen ruoan aivan pataluhaksi. Pointsit hänelle suorapuheisuudesta :mrgreen: :lol: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 27.11.2020 03:10:34

Tämä epäsäännöllisen säännöllisesti toistuva kuvio, kun joku nuori, vastikään ajokortin saanut(Eikä tarvitse välttämättä olla edes autonajokorttia ja ikää siihen niin kuin siinä viimeisimmässä Jyväskylän tapauksessa) maanteiden sankari mällää roimaa ylinopeutta ja mahdollisesti päihtyneenä itsensä ja pari ääliökaveriaan hengiltä ja sitten näistä tehdään joitain perkeleen sankarivainajia. Niinku mitä vittua?! Täysin itseaiheutettu ja helposti vältettävissä ollut kuolema, jossa voisi mennä monta sivullistakin mukana ja meneekin, mikäli ne mukana olleet kaverit lasketaan sivullisiksi.

Tietenkin ymmärrän, että ne surevat, jotka oikeasti surevat ja heillä on siihen täysi oikeus. Monella pahemminkin elämässään kämmänneellä on läheisiä, joille tämä on rakas, vaikka olisi tehnyt mitä. Pitäisin kuitenkin vähän matalampaa profiilia näiden koko kylän suruliputusten, kyynelehtivien rehtoreiden ja somen ja paikallislehdet tukkivien ylistävien muistokirjoitusten kanssa. Tuossahan annetaan ihan samaa viestiä, kuin jihadismiin seonneille nuorille miehille: Räjäytä itsemurhapommi keskellä suurkaupunkia, niin pääset paratiisiin niiden... montakos-niitä-olikaan-neitsyiden kanssa. Aja kuolonkolari, aiheuta vakavaa vaaraa kaikille tiellä liikkuneille ja tapa pari kaveriasi, niin sinusta tulee julkkis, joka oli kaikkien mielestä kaikin tavoin hieno ihminen :evil: :roll: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 22.12.2020 06:36:33

Nyt kun nämä kolme teiniä Helsingissä murhasivat neljännen(ja onhan tässä ollut otsikoissa muutama muukin alaikäisten tekemä vakava väkivaltarikos), niin taas eräs tunnettukin lastenpsykiatri(ja moni muukin asiantuntija, mutta tämä jäi mulla erityisesti mieleen) antoi haastattelun, jossa lörpötteli, kuinka nuorilla/lapsilla ei nykyään ole rajoja, on vain paljon oikeuksia, muttei mitään velvollisuuksia ja sen sellaista ja tästä nyt johtuu se, että näinkin rankasti menee päin vittuja. Ikään kuin koko Suomen nuoriso -niminen ihmisryhmä olisi akuutissa vaarassa lähteä henkirikoksen tielle ja kaikki vanhemmat olisivat aivan pihalla lastensa kanssa. Tapaus on totta kai järkyttävä ja meni itsellänikin tunteisiin. Ymmärrän kyllä hyvin, että se puhuttaa ja saa puhuttaakin. En lähtisi kuitenkaan tämän tai näiden muutaman muunkaan tapauksen perusteella tekemään johtopäätöksiä nuorison, vanhempiensa ja ylipäätään yhteiskunnan tilasta. Mm. 70- ja 80-luvuilla oli myös piikkejä alaikäisten tekemissä henkirikoksissa, eli ei tämä mitenkään ennennäkemätöntä ole.

Jospa vika ei olekaan yhteiskunnassa, vanhemmuudessa, koulussa, lastensuojelussa, terveydenhuollossa ja missä lie. Jospa vika onkin ihan siinä, että aina on ollut ja tulee olemaan täysin psykopaatteja yksilöitä, joille ei voida tehdä mitään missään ympäristössä, eikä millään ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä. En tietenkään tarkoita, etteikö ennaltaehkäisyä tarvittaisi, etteivätkö jotkut vanhemmat olisi läpeensä kelvottomia tai että nuoret saisivat rällätä ihan miten tykkäävät, mutta niiden kohdalla, jotka jo nuorena henkirikokseen asti päätyvät, ei noilla välttämättä ole mitään vaikutusta. Täysin ymmärrettävää toki, että alaikäisten kohdalla pyritään ymmärtämään ja etsimään syitä. Itsellänikin heruu sympatiaa alaikäisiä henkirikollisia kohtaan vähän eri tavalla, kuin jotain nelikymppistä Makea, joka ottaa kaverinsa tai muijansa hengiltä.

Psykiatrien, poliisien ym. kannanottot ovat toki tarpeellisia, kun puhutaan psykiatrisista tai rikosasioista. Vähän varoisin kuitenkin sitä, että ammatin X edustaja lausuu jotakin laajemmasta yhteiskunnallisesta tilanteesta. Poliisi näkee työssään päivästä päivään rikolliset ja surkeat ihmiskohtalot. Psykiatri näkee työssään päivästä päivään sairaat ja surkeat ihmiskohtalot. Tietenkin katselevat maailmaa siitä omasta näkövinkkelistään. Se on tyystin ymmärrettävää, mutta yhteiskunnallisen tilanteen läpileikkaukseksi pelkkien ongelmatapauksien kanssa tahkoaminen ei oikein riitä.

Edit: Silloin kun minä olin nuori ysärilaman aikaan, se yleinen ilmapiiri oli kyllä helkkarin ankea. Tilastoissakin näkyy kait selkeä piikki kasarilla syntyneistä tavalla tahi toisella syrjäytyneistä(Itsekin näihin kaiketi kuulun, vaikkei lama mua mitenkään hirveän henkilökohtaisesti koskettanut. Isällä kävi pirun hyvä säkä ja äiti oli alalla, jolla riittää töitä kyllä pienistä lamoista huolimatta). Siihen aikaan ihan reippaasti alaikäisinä kiskottiin päihteitä(Myös muuta, kuin keskiketterää ja reseptivapaata yskänlääkettä oli jo tuolloin ihan hyvin saatavilla, vaikkei varmaankaan samoissa määrin, kuin nykyään. Ne, jotka sitä muuta halusivat, löysivät sitä kyllä), rötösteltiin, hengattiin yöt ties missä, ei menty kouluun, oltiin tekemisissä poliisin ja lastensuojelun kanssa jne. Jälkeenpäin miettien se oli tosi hurjaa meininkiä, etenkin alaikäisille. En sitten tiedä, onko nykyään vielä hurjempaa, mutta vaikeaa kuvitella. Tietty mä liikuin tuollaisissa yllämainituissa porukoissa ja läheskään kaikki sen ajan nuoret eivät. Siitä en tiedä sanoa, kuinka paljon tätä ongelmasakkia oli verrattuna ns. tavalliseen nuorisoon.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 25.12.2020 01:42:47

^ Jatkan tuohon vielä: Mielestäni ei todellakaan ole väärin tai paha juttu selvitellä syitä henki- ja muidenkin rikosten taustalla. Päinvastoin. Tehtyjä tekoja ei millään saa tekemättömiksi, mutta vastaisuuden varalle siitä saattaa olla hyötyä. Ainakin on enemmän hyötyä, kuin pelkästä kauhistelusta ja lynkkaamisesta. Niitä syitä pitäisi näissä jutuissa vain selvitellä enemmän yksilötasolla ja tapauskohtaisesti, eikä hakea syytä yleisestä yhteiskunnan tilanteesta ja ilmiöistä, jotka koskettavat lähes kaikkia. Aniharva kuitenkaan syyllistyy henkirikokseen, vaikka vähän huonomminkin menisi.

Totta kai yhteiskunnallisella ilmapiirillä on vaikutusta henkirikollisuuden määräänkin. Esimerkkeinä Suomi 1920- ja 30-luvuilla ja aika hiton moni yhteiskunta nykyäänkin. Suomessa on kuitenkin ollut pitkään niin vakaa yhteiskunnallinen tilanne, että yksin sitä en syyttäisi rikoksista, jotka ovat vielä laskettavissa ihan yksittäistapauksiksi. Tuli tuossa juteltua vanhojen ihmisten kanssa(Sellaisten tolkun ihmisten, joilla aika ei ole kullannut muistoja tyystin harhaisiksi) ja ennen ei todellakaan ollut kaikki paremmin väkivaltaisuuttakin koskien.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 27.1.2021 06:57:59

Nykyään ei ilmeisesti saa puhuakaan vieraalle lapselle ilman, että on heti vaarallinen seksuaalirikollinen. Ainakaan jos on mies. Naissukupuoli suojannee tässä asiassa jonkin verran, vaikka eipä sitä tiedä, koska muakin aletaan pitää pervona, kun tykkään aika ajoin pysähtyä juttelemaan tyystin vieraille ja puolitutuille lapsille.

Meilläpäin sattui taannoin sellainen juttu, että eräs mies etsi omaa, hukassa olevaa lastaan autolla ja pysähtyi kyselemään joltain yksinään liikkeellä olleelta lapselta, onko se nähnyt sellaista ja sellaista kersaa. Tästähän nousi sellainen meteli, että välittömästi piti saada paikalle poliisi ja lynkkauspartio. Kytät joutuivat sitten oikein toppuuttelemaan järkyttynyttä ja raivoavaa kansaa, että asiassa ei ole mitään syytä epäillä rikosta, eikä edes sen yritystä.

Mä olin kerran lenkillä ja viereeni pysähtyi auto, jonka kuski kyseli ajo-ohjeita paikkaan X. Neuvoin reitin, kuski kiitti ja jatkoi matkaansa. Olisi varmaan pitänyt ilmoittaa poliisille moisesta epäilyttävästä käytöksestä :roll: :mrgreen: . Mä olin tosin aivan liian vanha lapsenraiskaajan uhriksi, mutta voihan sitä aikuinenkin joutua seksuaalirikoksen ja epämääräisen autosta juttelun uhriksi.

Tiedä sitten, onko tämä vain nykyajan ilmiö. Kyllä sitä jo mun lapsuudessani varoiteltiin, ettei vieraille aikuisille saa puhua ja niillä peloteltiin lapset aivan vauhkoiksi. Tietenkin varovaisuus kannattaa aina ja kaikki on mahdollista, mutta tilastollinen fakta on se, että lapsen on äärimmäisen harvinaista joutua täysin randomin puska-Jammu-sedän uhriksi. Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö tapahtuu huomattavasti useammin esim. harrastusten piirissä, lähisukulaisen tai jonkun tuttavan toimesta tai ihan siellä omassa kodissa. Tuon asian suhteen lapsen on siis paljon turvallisempaa olla yksinään pihalla ja tekemisissä ventovieraiden kanssa :mrgreen: . Suurin osa niistä ihmisistä, jotka lapsille juttelevat, tekevät sen ilman mitään pahoja aikeita ja siksi, että pitävät lapsista. Sillä sallitulla ja viattomalla tavalla siis :mrgreen: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 24.2.2021 07:54:45

Palvelubotit. Siinä on kyllä varsinaista "palvelua" oikein isoissa sitaateissa :roll: .

Mulla oli tuossa pieni tenkkapoo erään pankkiasian kanssa. Soitin asiakaspalveluun ja odotellessani liki tunnin takaisinsoittoa(Se on kyllä hyvä palvelu, josta ei mitään valittamista), päätin kokeilla, josko pankin sivuillaan tyrkyttämä botti osaisi auttaa. Kirjoitin kysymykseni lyhyesti ja selkeästi, kuten käskettiin(Joo, jopa minä osaan halutessani tehdä niin :mrgreen: ) ja se perkeleen botti lateli mulle tasan samat litaniat, jotka olin jo lukenut pankin sivuilta muutenkin ja jotka olivat aivan helposti löydettävissä sieltä. Sama homma isännällä tässä taannoin, kun hänellä oli asiaa verottajalle ja kokeili hoitaa sen botin kanssa.

Jos ihmisellä on sellainen ongelma, johon tarvitsee yksilöllisempää ja yksityiskohtaisempaa apua, niin hän lienee jo lukenut FAQ:it ja muut perusjutut instanssin X sivuilta ja tullut siihen tulokseen, että niistä ei tule hullua hurskaammaksi. Ei se mitään hyödytä samoja liirumlaarumeita botin kautta lukea :roll: . Ehkä botteja kannattaa alkaa käyttää asiakaspalveluun vasta sitten, kun ovat hieman kehittyneempiä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 10.3.2021 07:17:40

Alan olla minäkin sitä mieltä, että KAIKKI Veikkauksen pelit pitäisi siirtää piiloon johonkin vain niille tarkoitettuun bunkkeriin pois kunnon ihmisten tieltä. En siksi, että olisin liikuttavan huolissani "täysin ilman omaa syytänsä riistetyistä" peliriippuvaisista, vaan siksi, että ne veikkaajat tukkivat palvelutiskit iäisyyksiksi :x . Olen tässä hiljan joutunut kahdesti asioimaan R-kioskin tiskillä(Toisella kertaa noudin uuden passini ja toisella postipaketin, joka oli ohjattu Ärrälle) ja molemmilla kerroilla edessäni jumitti joku veikkaaja, joka otti sen seitsemään sorttia lottoa, totoa, Jokereita, Kenoa ja mitä näitä nyt onkaan, keksi aina uutta peliä ja lappua, mitä tarvitsi ja siinä hommassahan kesti, kun ne laput pitää kai lyödä kaikki erikseen. Kyllä minä sen ymmärrän, että joskus kassa-asioinnissa voi kestää vähän pidempään, enkä revi persettäni siitä, jos kaupassa joku mummo jää vanhuuden hitauttaa toviksi laskemaan kolikoitaan tai etsimään bonuskorttiaan, mutta noissa veikkauslappuhommissa kestää ihan tarkoituksella niin kauan, että missä tahansa muussa mestassa/asiassa pitäisi varata etukäteen aika moiselle asioinnille :roll: .

Edit: Toinen ärsytyksen aihe ovat ihmiset, jotka valittelevat siitä, kun pesukone "syö" sukkia. Minä en ole eläissäni onnistunut hukkaamaan pyykkikoneeseen ainuttakaan sukkaa tai mitään muutakaan vaatekappaletta, vaikka mulle kaikenlaista kummallista onkin tapahtunut. Laiskuuden, avuttomuuden tai piittaamattomuuden huippu tuollainen, ettei vaivaudu pyöräyttämään sitä rumpua ympäri kertaalleen sen jälkeen, kun on ottanut pyykit ulos sieltä. Myös nukkasihdin tsekkaaminen silloin tällöin on ihan suotavaa. Ei sieltä tosin koskaan mitään löydy, jos sen tarpeeksi usein tyhjentää. Voi toki olla niinkin, että mun kohdalleni on osunut vain sellaisia pesukoneita, joihin ei katoa mystisesti mitään, mutta pidän tätä vaihtoehtoa jokseenkin epätodennäköisenä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Sauna