Löysinpäs! Muistelin tällaisen ketjun joskus vuosia sitten aloittaneeni.
Vaikka naisten väkivaltaisuus on edelleen tabu, siitä kuitenkin keskustellaan nykyään enenevissä määrin. Tässä keskustelussa mua hämmentää ja ärsyttää se, että se usein lähtee siitä, kuinka väkivaltainen nainen on itsekin uhri. On itse aiemmin kokenut väkivaltaa, on ollut lasista lapsuutta, kaikenlaista kaltoinkohtelua, kiusaamista, turvattomuuden ja hylkäämisen kokemuksia jne. ja näistä johtuen ei osaa käsitellä vaikeita tunteita ja tilanteita rakentavasti, vaan ne purkautuvat väkivaltaisena käytöksenä. Epäilemättä näin monesti onkin, eikä siinä sinänsä mitään, että näistä taustoista puhutaan, mutta eikö tämä koske ihan yhtälailla väkivaltaisia miehiä. Miesten väkivaltaisuudesta puhuttaessa olen harvemmin törmännyt tällaiseen uhrin manttelin asetteluun väkivaltaisen miehen harteille. Väkivaltainen mies on vain... väkivaltainen mies, kauneimmillaankin sanottuna. Tietysti sitten on täysiä psykopaatteja, jotka hakkaavat vain hakkaamisen ilosta ilman mitään "lieventäviä asianhaaroja", mutta näitä löytyy kyllä naisistakin.
Jos puhutaan niinkin äärimmäisestä väkivallasta, kuin oman lapsen surmaamisesta, niin kovasti media maalailee näistä tappajaäideistä kuvaa äärimmilleen uupuneina ja surullisina tapauksina, jotka ovat päätyneet tekoonsa tilanteessa, jossa tuntevat olevansa lopullisesti nurkkaan ajettuina esim. lapsensa menettämisen pelossa lapsen isälle tai lastensuojeluviranomaisille ja tahtovat tappamalla ikään kuin suojella lastaan karmealta kohtalolta. Tappajaisät sen sijaan esitetään ennemmin kostonhimoisina narsisteina, jotka käyttävät lasta vain kylmästi välikappaleena. Varmasti näiden murhaajavanhempien mielentilat tutkitaan aina, jos ne ovat ylipäätään tutkittavissa, ts. murhaajavanhempi on vielä elossa ja oikeuspsykiatrit varmasti osaavat kertoa, onko tällaista jakoa sukupuolten välillä kuinkakin paljon. Uskaltaisin silti veikata, että tuskin se ihan noin mustavalkoisesti miehet vastaan naiset menee.
En suinkaan tarkoita, etteikö näistä taustoista ja syy-seuraus -suhteista väkivallan takana saisi puhua. Totta kai saa ja pitääkin, koska harvemmin pelkällä paheksunnalla, pöyristymisellä, lynkkausmeiningillä ja en minä ainakaan -jeesustelulla on mitään saavutettu, ainakaan mitä tulee ennaltaehkäisyyn. Se, että niistä keskustellaan vain naisten kohdalla tuskin poikii kovinkaan hedelmällistä lopputulosta.
Niin, ja toki sen hetkisen väkivallan uhri on aina se ensisijainen uhri, ei suinkaan väkivallan tekijä, vaikka tällä olisi kuinka ollut pää patterin välissä lapsena. Väkivallan tekijä on aina vastuussa tekemästään väkivallasta, olipa sitten nainen, mies, muunsukupuolinen ja vaikka kuinka pahasti traumatisoitunut.