Olet täällä

Juntttimaisinta mitä tiedät

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Juntttimaisinta mitä tiedät

ViestiKirjoittaja Pasuuna » 18.4.2016 16:33:20

Sivuhuomio: pohdittavaksi: Mikä on haitallisinta, mitä edellisellä sivulla tulee esille..?
Pasuuna
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pohjattoman nuiva » 18.4.2016 16:55:44

Pasuuna kirjoitti:
Tilastotieteellä voidaan puolestani heittää vesilintua siinä vaiheessa, kun

Ei tupakointi kokonaan tulekaan loppumaan, mutta jos nykyinen kehitys jatkuu, se tulee muutamassa vuosikymmenessä kuihtumaan yhteiskunnan heikoimman, köyhimmän ja tyhmimmän kansanosan harrastukseksi.

Sillä heitettiin jo. Pah! En usko, että tupakointi on vain vähentynyt ja vähentynyt. Ei sellainen kehitys edes näy katukuvassa. Taitaa olla tupakkamoralistien optimismia. Ja sikarin ja piipunkin polttoko noiden kansanryhmie huvia? Pidetäänhän se todellisuus mielessä. Kansalaisten tilannekuvien vääristäminen edes onnistuessaan tuskin vaikuttaisi siten, kuin haluaisitte. Ylimenevän veronkiristyksenkin vaikutukset ovat muuta, kuin naiivisti tarkoitettiin. Kyllä se nyt vain on niin, että yhteiskunta ei oikeasti taivu niihin malleihin joita nyt satutte kannattamaan, vastapainona villille nuoruudelle tai ihan pysyväasenteisesti, te, jotka olevinanne tiedätte muka lääkkeet ongelmiin. Kyllä sen kokonaiskäytöksestä kuitenkin huomaa, miksi teidän johtajanne ovat niitä vähemmän pahoja, vaikka eivät vähän.

Tällaisissa asioissa ei tarvitse luottaa omiin uskomisiin tai havaintoihin kadulta, sillä meillä on Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Piipun polttaminen on katoavaa kansanperinnettä, eli ei mainittava yhteiskunnallinen ongelma. Sikarit eivät taas ole lainkaan tupakointiin verrattava terveysriski. Varmasti sikarinkin savusta pieni osa keuhkoihin asti kulkeutuu, mutta altistuminen haitallisille aineille on huomattavasti vähäisempi. Kyllä se nyt vaan siltä näyttää, että yhteiskunta taipuu niihin malleihin.
Pohjattoman nuiva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pasuuna » 18.4.2016 17:15:51

Eikun kysymys on nyt luottamisesta sinuun. Joo piipun polttaminen ei ole mainittava yhteiskunnallinen ongelma. Siinä olet oikeassa. Tiesinhän minä, että vedät taas jauhot poskella. Tupakkaa varmaan tullaan kasvattamaan yhä enemmän koto Suomessa, että päästään vähemmälle niistä jenkkilän myrkyistä, elleivät tule tänne niittelemään niitä AK:oiden varsilla kurkkusalaateissa.
Pasuuna
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 18.4.2016 17:26:38

^ Mä olen harrastanut vaikka ja mitä.
8-) Mutta ei kait se luonnotonta ole, kun ihminen kuitenkin taipuu niihin asentoihin. Toki toiset helpommin kuin toiset. Yhtälailla älypuhelimien näprääminen aiheuttaa vaikka niskavaivoja. Jossain oli artikkelikin, että siinä asennossa tönöttäminen vastaisi sitä kuin kannattelisi harteillaan 10 kg painoa. Mikä nykypäivänä nyt enää luonnollista olisikaan...

Kerta se on ensimmäinenkin pirin kohdalla, että koska joutuu sairaalaan. Niin kauan, kun huumeet ovat laittomia, ei voi olla 100% varma siitä, mitä ne sisältävät, ellei sitten itse valmista/katsele vierestä valmistusprosessia. Joku kerta voi käydä huono tuuri ja ei siihen tarvita kuin se yksi kerta. Joku kerta saattaakin olla se päivä, että pumppu sanoo itsensä irti. Mahdotonta tuollaisia on ennustaa.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pohjattoman nuiva » 18.4.2016 18:22:28

Pasuuna kirjoitti:Eikun kysymys on nyt luottamisesta sinuun. Joo piipun polttaminen ei ole mainittava yhteiskunnallinen ongelma. Siinä olet oikeassa. Tiesinhän minä, että vedät taas jauhot poskella. Tupakkaa varmaan tullaan kasvattamaan yhä enemmän koto Suomessa, että päästään vähemmälle niistä jenkkilän myrkyistä, elleivät tule tänne niittelemään niitä AK:oiden varsilla kurkkusalaateissa.

Missä asiassa sinun pitäisi minuun nyt luottaa? Mitkä jauhot poskella?

^ Mä olen harrastanut vaikka ja mitä.
8-) Mutta ei kait se luonnotonta ole, kun ihminen kuitenkin taipuu niihin asentoihin. Toki toiset helpommin kuin toiset. Yhtälailla älypuhelimien näprääminen aiheuttaa vaikka niskavaivoja. Jossain oli artikkelikin, että siinä asennossa tönöttäminen vastaisi sitä kuin kannattelisi harteillaan 10 kg painoa. Mikä nykypäivänä nyt enää luonnollista olisikaan...

Kerta se on ensimmäinenkin pirin kohdalla, että koska joutuu sairaalaan. Niin kauan, kun huumeet ovat laittomia, ei voi olla 100% varma siitä, mitä ne sisältävät, ellei sitten itse valmista/katsele vierestä valmistusprosessia. Joku kerta voi käydä huono tuuri ja ei siihen tarvita kuin se yksi kerta. Joku kerta saattaakin olla se päivä, että pumppu sanoo itsensä irti. Mahdotonta tuollaisia on ennustaa.

Niin no, ovatko kaikki suoritteet, joihin ihmisyksilön kroppa ainakin hetkellisesti pystyy adaptoitumaan luonnollisia? Ovatko vaikka nojavaaka voimistelurenkailla, 200kg:n tempaaminen tai 300kg:n penkkipunnertaminen luonnollisia asioita? Eivät mielestäni, vaikka jotkut niihin kykenevätkin. Baletin taas tekee luonnottomaksi nilkan ja jalan toistuvat ja pitkäaikaiset ääriasennot, maksimaaliset plantaari- ja dorsifleksiot, joita useimpien ihmisten kroppa ei pidämmän päälle vaan kestä.
Pohjattoman nuiva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 18.4.2016 20:04:49

Luonnollisia niin kauan kuin niihin ei ole käytetty apuna jotain ulkopuolelta tulevaa. Luontaisia taas ei, kuten ei myöskään meitä ole tarkoitettu kulkemaan pää alakenossa puhelimiamme katsellen kaiket päivät, kuten moni tekee tuolla kadullakin kävellessään. Myönnän tosin syyllistyväni siihen itsekin.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 19.4.2016 06:30:59

^ Ei siitä balettiasentoihin vääntäytymisestä luonnollista ja terveellistä saa millään ilveellä, vaikka olisikin niin notkea, että se onnistuisi varsin tuskattomasti ilman mitään apuvälineitä tahi douppinkia. Jos se niin luonnollista olisi, niin kaikki notkeat tapaukset viettäisivät aikaansa tuntitolkulla ihme asennoissa esim. lukiessaan kirjaa, katsellessaan televisiota tai nukkuessaan :wink: . Ja kertovathan lukuiset urheiluvammat siinäKIN lajissa, ettei moinen kovin hyväksi ihmisen terveydelle ole. Eipä sillä, mä itsekin kyyrötän tässä sohvalla läppärin kanssa aivan kasassa, eikä tämä lainkaan kivuliaalta tunnu, mutta luonnollisuus on tästä kyllä pirun kaukana, eikä tämä taatusti ole terveydelle hyväksi. Toki sohva ja tietokone voidaan laskea jonkinlaisiksi apuvälineiksi, mutta onnistuisi tämä minulta mainiosti ilman niitäkin. Ylipäätään nykyihmiset istuvat ihan liikaa ja harrastavat kaikkea muuta terveydelle vaarallista toimintaa arjessaan kaiken aikaa, vaikkeivat sitä sen enempiä ajattele. HUOM!: Tarkoitukseni ei missään nimessä ole dissata balettiharrastusta. Päinvastoin ja kaikin mokomin, jos hommasta diggailee :D . Kyllä sitä paskempiakin harrastuksia voisi olla.

Meneeköhän tämä nyt vähän ketjun aiheesta ohi? Tiedänköhän mä nyt yhtään mistä puhutaan :? ? Edelleen aika ryyneissäni täällä olen :oops: :mrgreen: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 19.4.2016 08:34:54

^ Ei kun tarkoitin, ettei se yliluonnollistakaan ole. :lol: Siitä, onko ihminen tarkotettu viettämään aikaansa niissä asennoissa, niin ei ole. Mutta ylipäänsä siis jos mietitään, mikä terveydenhuoltoa kuormittaa, niin yhä nuorempien selkävaivat, jotka aiheutuvat ihan koneen ja tabletin/puhelimen ääressä kyhjöttämisestä. Kyllä Suomessa top 3 taitaa olla noi selkävaivat, mt-ongelmat ja päihteiden aiheuttamat haitat. Muutkin kuin vain tupakan aiheuttamat. Jos taas mietitään, kuka itse sairastuttaa itseään, niin eikös sitten koneen edessäkin kyhjöttäminen ole itsensä sairastuttamista? Saahan sillä itselleen jos jonkinmoista selkäprobleemaa, mistäs sitä tietä, vaikka hurjimmat datikset pitäisi leikatakin. :lol:
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pööpää (poistunut käyttäjä) » 19.4.2016 11:36:14

....
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.5.2016 12:12:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Pööpää (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Pasuuna » 19.4.2016 12:38:16

Pööpää kirjoitti:Tuomitseminen?

Väite, että jos jokin sairaus on "itseaiheutettua", henkilö, joka on "itseaiheuttanut" sairautensa, ansaitsee kuolla?

Itsekkyys? Myötätunnon puute?

Ja tämä kaikki parantamisen nimissä, melko junttia.
Pasuuna
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 19.4.2016 14:39:25

Tupakointi on aivan helvetin junttimaista ja tästä asiasta ei päästä yli, eikä ympäri :twisted: . Itsekin poltin yli 20 vuotta ja kyllä vain; pidin itseäni sen vuoksi todella junttimaisena, ainakin sen jälkeen, kun se teini-iässä asiaan kuulunut "coolius" oli hommasta hävinnyt. Nykyään nuoret lienevät fiksumpia tuossa(kin) asiassa, eli monet pitävät tupakointia junttimaisena, eivät suinkaan siistinä :) . No, nyt mulla on käytössä sähkötupakka ja kait sekin jonkin verran junttimaista on :? , mutta sentään pienempi paha, kuin ne kammottavat syöpäkääryleet :x . Nuuskaaminen on myös junttimaista IMO, mutta sinänsä tosiaan pienempi paha, ettei se aiheuta kanssaihmisille yhtä paljon haittaa, kuin sauhuttelu. Jotkut vitun juntit toki räkivät niitä biittejä ympäriinsä tai esim. liimailevat niitä pöytien alle, joka tietenkin on ikävää :x . Omasta junttimaisuudestani/vanhanaikasuudestani kielinee se, että pidän nuuskaamista miehille jotenkin sopivampana, kuin naisille :roll: . Itse olen muutaman kerran aikoja sitten nuuskaa kokeillut, mutta ei toiminut minulle. Kyllähän siitä nikotiinia irtosi ja paljon, mutta siinä ei vain ollut sitä juttua. Vähän sama mulle, kuin nikotiinipurkan mussutus.

Mielestäni tupakkaa/tupakointia ei suinkaan tule täysin kieltää, eikä rajoittaakaan kovin paljoa nykyistä enempää, eli kyllä ihmisillä siihen(kin) itsetuhoon on oikeus, mutta junttia se on, yhtä kaikki.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pasuuna » 19.4.2016 15:20:03

fiksumpia tuossa(kin) asiassa, eli monet pitävät tupakointia junttimaisena, eivät suinkaan siistinä :)

Näiden ei-puhtaasti-negatiivisten, kuten roskauksen, eli tupakointiharrastuksen ylenkatsomisen fiksuna pitäminenkö / ylenkatsominenko sitten fiksumpaa (tavasta riippumatta)...? :roll:
Pasuuna
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pohjattoman nuiva » 19.4.2016 16:02:33

Pööpää kirjoitti:
Pasuuna kirjoitti:Sivuhuomio: pohdittavaksi: Mikä on haitallisinta, mitä edellisellä sivulla tulee esille..?

Tuomitseminen?

Väite, että jos jokin sairaus on "itseaiheutettua", henkilö, joka on "itseaiheuttanut" sairautensa, ansaitsee kuolla?

Se, että kukaan ei selitä/kyseenalaista termiä "itseaiheutettu"? Lienee suora käännös englannista, "self-caused". Se, että termi sisältää piilotettuja poliittisia näkemyksiä, jotka kyselemäti omaksutaan (?) ottamalla termi käyttöön, kun se muutaman kerran on kuultu? Heikot kuolkoot tai jotain? Suurelta osin, muttei lainkaan itsestäänselvästi kaikilta osin, me veronmaksajat (maksan minäkin monemoista veroa, vaikka olenkin eläkkeellä) kustannamme hoidon. Mitä siitä seuraa polittisesti? Mihin yhteiskuntaa tarvitaan, jos yksilö on vastuussaa lähes kaikesta? Armeijaan? "Turvallisuuteen"? Pitämään muut kuin kantakirjasuomalaiset rajojen ulkopuolella?

Itsekkyys? Myötätunnon puute?

En tiä, mut tulee aika paha olo, joten tän päivän plinkkiannos taisi olla täsä :cry:

Kivan asenteellinen purkaus, toivottavasti edes helpotti.

Otetaan nyt aiemmin käyttämäni esimerkki henkilöstä, joka tupakoi 50 vuotta ja kuolee keuhkosyöpään. Jokainen länsimaalainen aikuinen on jo vuosikymmeniä tiennyt tupakoinnin johtavan suurella todennänöisyydellä kuolemaan. Silti tämä henkilö on itsestään, ympäristöstään, yhteiskunnasta ja seurauksista välittämättä jatkanut polttamista. Näistä lähtökohdista voidaan sanoa hänen aiheuttaneen itse sairautensa. Hän ansaitsi kuolla keuhkosyöpään huomattavasti enemmän, kuin koskaan tupakoimaton ikätoverinsa. Tämän luulisi jokaisen ymmärtävän ilman sen suurempia kauhistumisia ja pöyristymisiä.

Hauskaa sinänsä tuollaiset "heikot kuolkoon"-jutut. Maassa jossa heikkoja ja heikoksi tekeytyviä passataan melkeinpä paremmin, kuin missään muualla. Jokainen suomalainen maksaa veroja. Ainoastaan nettoveroilla on merkitystä, sillä niillä tätä liitoksistaan natisevaa realisosialistista utopiaa ylläpidetään.

On äärimmäisen huolestuttavaa, jos keskuudessamme on henkilöitä, jotka kuvittelevat yksilön olevan vastuussa lähes kaikesta. Kertoo siitä, että osa aikuisista ihmisistä on yksinkertaisesti niin sivistymättömiä, etteivät edes tiedä kuinka kotimaansa toimii. Mietihän ihan rauhassa, missä muualla kuin Suomessa voi ihminen elää yhtä vähällä vastuulla. Jätetään laskuista pois Pohjoismaat.

Haluaisin tietää koska nämä heikot, jotka oikeuksiaan puolustavat vetoamalla ihmisoikeuksiin ja oikeudenmukaisuuteen alkavat ajattelemaan meidän tavallisten suomalaisten keskiluokkaisten ihmisten hyvinvointia. Meitä, joita suhteessa tiukimmin verotetaan. Meitä, joilla ei ole aikaa harrastaa tai viettää aikaa perheen tai ystävien kanssa. Meitä, joiden niskaan asuntolainat ja lasten harrastusmaksut kaatuvat. Me, jotka pidämme tämän yhteiskunnan pyörimässä, jotta kaikilla olisi hyvä olla. Ei teitä kiinnosta. Haluatte vaan enemmän ja enemmän, laiskanpulskeasta elämäntavastanne ette kuitenkaan ole valmiita luopumaan.
Pohjattoman nuiva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 19.4.2016 16:16:56

No, no, ei liity asiaan, mutta mua on aina häirinnyt, että paasataan hyvivointiyhteiskunnasta, ja että missään muualla ei asiat ole niin hienosti järjestetty, miinus Ruotsi ja Norja. Vielä paremmin rahaa mä saisin jos asuisin toisessa kotimaassani. Siellä mielisairaat ja vammaiset nettoavat lähes tonnin enemmän kuin, mitä Suomessa maksetaan. Eikä kyseessä ole Ruotsi tai Norja, eikä tämä maa ole veloissa huolimatta paremmasta tukisysteemistä tuossa kohtaa. En lähde sen kummemmin lallattelemaan, mutta Suomella ois mallia otettavana.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 19.4.2016 16:40:59

Mä en tiedä miten laajalti tässä nyt tarkoitettiin ja mitä. Mä olen joka tapauksessa tehnyt 14 vuotiaasta asti töitä. Opiskellut välissä. Tuossa samassa asuntolaina, opintolaina, veronmaksamispaskassa olen kylpenyt viimeiset 10 vuotta ja sitä ennen opiskelujen välissä. Mies on työelämässä, veroja maksetaan. Sairastumisen jälkeen on ollut hymy vähissä, käytännössä n. 3 kk kuluttua tulen mahdollisesti menettämään kaiken minkä varaan ollaan elämää rakennettu. Se siitä laiskanpulskeasta elämästä. Yritän kuntoutua, etten päädy köyden jatkoksi, koska olen yksinkertaisesti aivan paskana siitä että sairauteni on aiheuttanut tän meidän henkilökohtaisen paskatilanteen.

Siksi tuo laiskanpulskea elämä vertaus kuulostaa mun korvaan kauhealta, mutta en tiedä kuinka laajalti tarkoitit nyt meitä plinkkiläisiä. Toi kuitenkin tuntui melkoiselta iskulta vyön alle, vaikka ei kohdistunut muhun itseeni (varmaankaan). Tässä nyt on niin vitun syyllinen olo jo muutenkin, mutta täytyy lopettaa hetkeks tän ketjun lukeminen. Tuntuu tarpeeksi paskalta muutenkin.

Edit: Pakko vielä lisätä, että luuleeko joku tosiaan että olen valinnut tällasen elämän? Totta vitussa mä haluaisin elää niin kuin ennen, tehdä töitä jne. Aina elämä ei vaan mene niin kuin oli suunnitellut. Ehkä tästä paskasta joskus vielä kuntoutuu. Tällä hetkellä olo on aivan käsittämättömän paska.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna