Arvelin aloittaa tällaisen ketjun omasta mielestään viihdekäyttäjille. Syynä on, että haluaisin peilata omaa käyttöäni muiden vertaisten kokemuksiin ja ajatuksiin. Aloitin omasta päihdekäytöstä henkilökohtaisen päiväkirjan, jolla seuraan omaa kulutustani ja myös terveyttäni sekä sitä onko käytöllä vaikutuksia liikuntatottumuksiini. Koska olen sangen moniruokainen päihteiden saralla on hitokseen vaikeaa löytää yleisiä standardeja ja rajoja kohtuukäytölle. Julkisuudessa lietsotaan vallan kovasti mielikuvaa, jossa jokainen käyttäjä on syrjäytynyt ja hoidon tarpeessa oleva moniongelmainen. Mielestäni en ole mitään noista ja uskon, että Suomessa on iso joukko ihmisiä, vaikka päihteitä kuluttavatkin, mutta eivät putoa ongelmakäyttäjien kategoriaan.
Mikä minä sitten olen? Mies, töissä käyvä, keski-iän ylittänytkin jo kohta ja kovin keskiluokkainen kait. Koko aikusi-ikäni olen kuluttanut alkoholia ja se on ollut välillä jo ongelmakäytön rajoilla. Nykyään pyrin tasapainoiseen alkon käyttöön, koska perinteinen suomalainen överikulttuuri etanolin kanssa on aivan naurettavaa ja inhoan krapulaa. Pysyn muutenkin paljon skarpimpana alkon ollessa renkipuolena. Tupakka kuului myös ruoka-aineympyrään. Siitä tuli irrotauduttua aikanaan ja pidänkin sitä kokemistani psykoaktiiveista kamalimpana ja addiktoivimpana. Ikänä ei enää ja olen 99-varma, että se pitää. Niin lopen kyllästyin siihen ja sen haittoihin. Irtipääsy oli elämäni yksi vaikein ja onnekkain prosessi.
Ensimmäinen muu kuin alkokokeilu oli vuosikymmeniä sitten hasis ja siitä jäi mukavat muistot. Meni tosiaan 20 vuotta seuraavaan kokeiluun joka oli sattuman satona rehvakkaasti amerakanmalliin kokaiiini. Tästäkin kokeilusta meni taas vuosia, kunnes noin vuosi sitten aloin etsiä mielenkiinnosta muita päihdekokeiluja ja niitä sitten löytyikin.
Nyt on tullut kokeiltua kannabista, LSD:tä, alakertaa eli amfea sekä MDMA:ta. Rajoina pidän "järkeviä" annoksia eli annoksia, jossa threshold ylittyy, mutta negatiiviset efektit pysyvät minimissään. Käyttökertarajani ovat kannabis 0-4krt/kk, LSD 1 krt/2kk, Amfetamiini MDMA 1krt/2kk. Tuommoinen nyrkkisääntö. Toinen nyrkkisääntö on, että käyttö ei saa vaikuttaa valintoihini läheisten suhteen. Alkoholin pyrin pitämään alle 14 annoksen rajan /viikko. Sekakäytön suhteen tarkistan sopivuudet, mutta lähinnä sekoitan alkoholin noihin muihin ja silloinkin pyrin pitämään juomisen minimissä illan mittaan. Pajaa käytän rentoutumiseen, Amfea seurusteluun(vai puheripuliin?), MDMA on karkkipäiväjuttu joskus ja silkkaa nautiskelua ilman sen suurempaa tarkoitusta, LSD on ehdoton herkkukunkku minulle(varmaan kaikille ei ole) ja siitä etsin sitä hienoa ominaisuutta joka muokkaa minua empaattiseksi ja iloiseksi useiksi päiviksi. Lisäksi se avaan vähän uusia ajatuslatuja, jotka saattavat olla hyödyllisiä jopa arjessa selvinpäi. Voin olla vähän naivin rakastunut päihteisiin, mutta ehkä se on yksi vaihe elämääni.
Määrittelisin itseni uteliaaksi seikkailijaksi.