Koen helvetinmoista alemmuuden tunnetta siitä että minut tuomitaan päihteidenkäytöstä. Olen ns huonompi ihminen ilmeisesti, koska en vain kykene sietämään omaa itseäni ilman pakoilua. Ennen kuin koskaan alotin juomaan kärsin masennuksesta ja syvästä tyhjyydentunteesta. Minua ei oikeastaan kiinnostanut mikään, ja olen todella huono innostumaan mistään. Kun aloin juomaan niin jotenkin jokin avautui ja aloin näkemään maailmassa kiinnostaviakin puolia. En enää vain pelannut samaa videopeliä päivästä toiseen vaan aloin tutustua ihmisiin ja seuraamaan maailman tapahtumia. En tuskin olisi koskaan poistunutkaan kotoa ilman alkoholia. Sittemmin kun olen runsaampaa päihteiden käyttöä vähentänyt (koska sitä pidetään pahana ja olen ajatellut että jos voisinkin paremmin ilman) niin olen huomannut että se sama tylsyys ja masennus palaa takaisin. Se kuka todellisuudessa olen. Nytkin kirjoitan tätä täysin selvinpäin tällä kertaa kuukauden raitistelu takana päin. Tuntuu ettei tämä selvistely ole antanut oikeastaan kertakaikkiaan mitään hyvää elämääni. Ajoittain mieli on ehkä kirkkaampi, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä että kohtaan myös ahdistuksen kirkkaampana ja terävämpänä. Tämä ei hirveämmin kannusta jatkamaan. Ei lohduta yhtään, että ehkä vuosien kärvistelyjen ja taistelun jälkeen asiat olisi vähän paremmin. Siitäkään ei ole mitään takuuta.
En tiedä miksi kirjoitan tämän muuta kuin pahaa oloani ja pettymystä purkaakseni. Vituttaa raittiusajattelu ja vituttaa sen itseisarvona pitäminen. Se ei todellakaan tee elämästä mitään auvoista ja olen elävä esimerkki siitä. Ihan kuin raittius sopisi kaikille. Tiedostan, että osittain tässä voi olla jonkinlaista psykologista vierotusoirettakin läsnä, mutta tämä ei läheskään kaikki selity sillä todellakaan. Olen niin vitun täynnä vain sitä, että en ole niin kyvykäs missään, että saisin mistään onnistumisen tunteita tai hyvää oloa. Jos saan niin sekin on jokin sellainen asia mitä normot väheksyvät ja saavat minut tuntemaan itseni paskaksi. Kuten videopelit. Ei aikuinen mies voi pelata videopelejä olematta "mieslapsi" ym paskaa. Tuntuu siltä, että mitä tahansa teenkin, se on väheksyttävää. Ihan kun en ansaitisikaan hyvää oloa. Ja kun joku saarnaa minulle raittiudesta koen sen sanomaksi etten ansaitse mitään hyvää oloa. Minun ei kuulukaan nauttia. Enkä nautikaan tästä elämästä yhtään. Pelkään jopa että syyllistyn lopulta johonkin viharikokseen tätä myötä.
Miksi sitten raitistelen? Ilmeisesti vain saadakseni jotain hyväksyntää, koska nykymaailmassa raittius tarkoittaa että olet hyvä ihminen ja elät oikein. Jos käytät päihteitä, olet huono ja elät väärin. Sinun kuuluu potea syyllisyyttä.
Haluaisin olla huoleton ja lepposa, en tiukkapipoinen ja stressaantunut. Alkoholi sentään auttaa tässä ja olen todistetusti paljon mukavampaa seuraa hieman ottaneena. Olen paha ihminen. Haukkukaa vain alkoholistiksi ja syyllistäkää lisää.