Ollaan avomieheni kanssa oltu yhdessä 9 vuotta. Molemmat olemme työssäkäyviä vaikkakin pienipalkkaisia. Itse olen aikoinani päättänyt, etten aio päätyä tilanteeseen jossa joutuu elämään "kädestä suuhun" tai tilanteeseen, että olen riippuvainen jostain toisesta. Siispä olen mm asunnon ja auton omilla nimillä hommannut eli käytännössä koti ja siihen liittyvät asiat ovat minun hallussa. ONNEKSI näin!
Aikasemmin olin ihmetellyt miksi mieheni ei ole ollut halukas lähtemään esimerkiksi yhteisille matkoille jne. Aina syynä se, ettei ollut rahaa. Mietin, että mihin ihmeeseen hän saa palkkansa katoamaan ja siinä vaiheessa, kun hänen osuutensa taloudellisiin menoihin loppui "koska ei ole rahaa", aloin epäilemään. Samoihin aikoihin tammikuussa 2018 postiluukusta tipahti "pommi"; kirje käräjiltä, kirje perintätoimistolta jnejne. Otin oikeudekseni avata kuoret ja laitoin kuvan miehelleni töihin, että mitä vittua! Samalla päätin käydä läpi mieheni muut laskut hänen kaapistaan ja huomasin, että suurinta osaa ei ole edes aukaistu. Aukaisin kaikki kirjeet ja levitin ne pitkin keittiön pöytätasoja ja osan jouduin asettamaan lattialle tilan puutteen vuoksi. Odotin miestäni töistä ja käytiin asiaa läpi. Selvisi, että mies ollut velkakierteessä 7-vuotta! Mulle tuli niin petetty ja tyhmä olo! Sanoi, ettei ole uskaltanut asiasta mulle puhua eron pelossa ja tilannetta läpikäydessämme minä olin se jolla taisi olla suuremmat tunteen purkaukset. Luulin, että kyseessä muutaman tonnin vippivelat ja silloin hätäpäissäni tyhjensin oman säästö- ja käyttötilini luullessani, että saan hoidettua suurimman osan velasta. Siinä sitten oltiin pers´aukisena, tilanteessa mihin aikoinani vannoin, etten joutuisi ja tietämättä, että tilanne ei tosiaan sillä helpottunut. Asia saatiin hoitoon kuitenkin niin, että mieheni sai hänen vanhempansa auttamaan laittaakseen talonsa pankille pantiksi velkaa vastaan, että mies saisi sillä kaikki velat maksettua. Mies itsekkin järkyttyi loppusummasta ja 40 000 euron velasta, minkä pankilta joutui ottamaan velkojensa maksamiseen. Ei siis tosiaan ollut enää itsekkään tietoinen tilanteestaan. Sanoin, että seuraavaa tilannetta en jää katsomaan eli jos tälläinen tilanne vielä tulisi, olisi se eron paikka.
Tilanne rauhoittui hetkeksi, kunnes kirjeitä taas tuli yhdestä pikavippi paikasta. Mies sanoi epäilleensä, että niitä vielä tulisi, kun oli osan saanut laitettua lyhennysvapaalle aikaisemmin ennen pankin lainan ottamista. Elin tämän viikon maanantaihin asti siinä uskossa, että mies maksaa pankin lainan lisäksi velkoja vain yhteen pikavippi paikkaan ja olin myös pyytänyt miestäni sitä ennen olemaan maksamatta minulle osuuttaan asumisista, että saisi sen vippimaksun nopeammin pois alta ja saisimme rahaa säästöön vaikka yhteisiin reissuihin tulevaisuudessa.
Maanantaina siis pommi tipahti taas postiluukusta, useammasta pikavippi paikasta yhteensä päälle 8000e laskut. Taas laitoin miehelle viestillä kuvaa, että eikö tämä paska jo loppuisi, en halunnut uskoa, että olisi taas kussut homman vaikka siinä ne laskut totuutta huusi silmieni edessä. Kotiin tullessaan mies totesi, ettei laskuja pysty maksamaan. Yritin kaivaa miehestäni tietoa miksi noita vielä tulee saamatta juuri suoraa vastausta. Lopulta kysyin saisinko nähdä mieheni pankkitietoja, tulot ja meno... järkytyin! Miehen tilillä oli 0,24e ja huomasin että pikavippejä on otettu viime kuussakin. Rahaa on mennyt useita satoja euroja leovegasille. Totesin, että sulla on peli ongelma, johon mies sanoi, että viime aikoina siitä on ongelma tullut, kun on yrittänyt pelastaa vippi-ongelmaansa pelaamalla. Tuona päivänä näin ensimmäistä kertaa tämän yhdessä olon aikana mieheni itkevän lohduttomasti, sanoi olevan niin lukossa, ettei osaa enää toimia ja viimeinen asia jota haluaa on se, että minut menettäisi.
Nyt tilanne se, että mies varannut ajan velkaneuvojalle, mutta se on vasta kolmen viikon päästä. Mies haluuaa pelastaa suhteemme ja pyytää ,etten vielä hylkäisi. En itseäni näe kuitenkaan ihmisenä joka lähtee karkuun ongelmaa, mihin rakas ihminen ajautunut. En voi kuitenkaan olla myöskään se joka tilanteen pelastaa joten itseäni pelottaa helvetisti, että onko nyt liian myöhäistä ja mitä tulee tapahtumaan. Lisäksi mulla sellanen olo, että oon itse yrittänyt turhaan parantaa meidän elinoloja, käyn töissä täyspäiväsesti (kolmivuorotyö), teen keikkoja yksityiselle firmalle ja samalla opiskelen toista ammattia, omat voimavarat aika lopussa...Eikä oo ketään jonka kanssa voisin asiaa käydä läpi. Kiitos jos jaksoit lukea tän romaanin ja kiitos jo etukäteen mikäli jaat ajatuksia ja kokemuksia.