Olet täällä

Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3.

ViestiKirjoittaja 1970 » 18.3.2021 11:13:57

W => Pahin psyykkinen rääkki, jonka olet kokenut?

On niitä oikeestaan aika monta. Bentsovieroitukset hoitopaikassa ja etenkin siviilissä 2013 ja niiden vittumaisten viekkareiden kestäminen kuukaudesta toiseen. Viunasta eroamisprosessi, joka kesti kaiken kaikkiaan fyysisesti ja henkisesti viitisen vuotta.
Kun pelkäsin saaneeni hivin Afrikasta ja kesti kauan päästä testeihin Suomeen, n. puolisen vuotta. Ei voinut todellakaan olla varma, etteikö ois saanut silloista varmaa kuolemantautia. Henk.koht. elämän selkkaukset ja muut sellaset hässäkät Lähi-Idässä ja niistä lopulta selviäminen. Ettei tiennyt, koska henki lähtee, kun olin palkkamurhan kohteena n. vajaa 15 vuotta sitten. Well, I will not die, ever.
Viimeisempänä tänä vuonna ja oikeestaan pahimpana entisestä Helvetin Naapurista tokeentuminen ja ettei voinut kotona olla rauhassa tai edes nukkua ihmismäisesti vajaat kolme vuotta. Onneksi bunkkasin aina osan viikosta muualla. Ensirakkauden jättämä karmea sisäinen kiirastuli, enkä yhtään vähättele, kun sanon sen kestäneen tooodella kauan, yli kymmenen vuotta.

Ja tää Plinkin perkeleessä roikkuminen, mutta ehkä kaiken jälkeen tää ei oo sitä pahinta lajia kaameuksien kokemista, ah ´

Tästäkin telaketjusta uhkaa tulla meikän ja saunamajurin välinen yksityispalsta.
Ehkä minä jätän tämän olkkarin nyt rauhaan, että tilaa tulee muillekin. Ja panen kysyen,
että onko jotain, mitä toivot tapahtuvaksi, ja vaikkei nyt olekaan vielä ihan joulunaika, niin siitä huolimatta !

:arrow: ,

=>
Viimeksi muokannut 1970 päivämäärä 18.3.2021 11:25:43, muokattu yhteensä 2 kertaa
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja
selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 18.3.2021 11:15:24

Panen vastaten nyt kahteen edelliseen.

Winston-84 kirjoitti:Pahin psyykkinen rääkki, jonka olet kokenut?

Kyllä varmaan päihteiden vierotusoireet, ja minun tapauksessani nimenomaan alkoholin vierotusoireet, on olleet pahinta psyykkistä rääkkiä.

Joitain psyykkisesti kuormittavia ajanjaksoja on toki ollut ilman päihteitäkin, jos ollut tarpeeksi monta rautaa tulessa, mutta ei niitä ihan rääkiksi viitsi sanoa sentään.
Keväällä 2017 oli hieman sellaisia "Jaana Vitikainen-Kjellström" -oireita ilmassa (Siskonpetiä katsoneet muistaa), kun tein kahta eri työtä, vaalikampanjaa ja bändiä samaan aikaan. Eikä sekään muuten niin raskasta ois ollut, ellei toinen niistä töistä olisi ollut niin hanurista (lähihoitajan keikat kotihoidossa). :roll:

Ja panen kysyen,
että onko jotain, mitä toivot tapahtuvaksi, ja vaikkei nyt olekaan vielä ihan joulunaika, niin siitä huolimatta !

Juu u. Odotan mm. kevään tuloa ja pyöräilykelien alkamista, ja tietysti tämän nykyisen koronatilanteen helpottamista ihan kaikkien kannalta.

Millaisena muistat oman teini-ikäsi? Mitä arvelet, onko nykyajan nuorilla helpompaa vai vaikeampaa kuin sinun nuoruudessasi?
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 19.3.2021 09:49:04

Oma teini-ikä oli samaan aikaan onnellista ja angstista. Kuten nimimerkki paljastaa olen viettänyt teini-ikää aikana ennen kännyköitä ja se toi kyllä aika paljon vapauksia. Vanhemmat eivät kauheasti kytänneet menoja. Tietysti siinä oli se huono puoli, että alkoholin käyttöön tottui jo hyvin nuorena. Se kuului kuvioon kaikissa bileissä, isoissa ja pienissä. Ainakin omassa kaveriporukassa. Paljon oli kyllä hauskaa silloin, kierrettiin Suomea harrastuksen parissa ja muutenkin aika meni aika täysin ystävien seurassa. Ei kauheasti otettu paineita koulusta tai tulevaisuudesta. Ehkä siinä on eroa nykynuoriin. Ainakin medioista saa sen mielikuvan, että heillä on kauheasti paineita valita tulevaa ammattia jo hyvin nuorena ja pitää pärjätä hyvin koulussa. Mutta en tiedä onko se todellista. Mitä kuuntelee ystäviä niin kyllä heidän kakaransa ovat ihan rauhassa pitäneet välivuoden tai useammankin jos ei ole olleet tulevaisuuden kuviot selvillä.

Some varmaan tuo eniten eroa siihen miten nykyinen teini-ikä eroaa. Sieltä kaikki näkee onko sulla kavereita ja oletko tarpeeksi hyvän / laihan / meikatun / luonnollisen tai jonkin muun näköinen. Ja siellä voidaan niin helposti sitten kommentoida sitä olemusta. Se varmasti luo paineita ihan eri tavalla kuin omana aikana. Kyllä silloinkin aika avoimesti pojat haukkui pienirintaisia tyttöjä laudaksi ja lihavia lehmiksi ym, mutta ehkä sitä ei tapahtunut niin paljon siinä omassa lähiporukassa.

Vaikea noita on oikeasti vertailla, kun ovat niin subjektiivisia kokemuksia. Eiköhän vaikeuksien / onnellisuuden määrä ole aika vakio isossa mittakaavassa vuodesta toiseen, niiden lähteet vaan vaihtelee.

Muistatko minkä ikäisenä joit ekan kerran alkoholia ja mitä se oli? Siis humaltumistarkoituksessa, ei pikkaisen mamman lasista maistaen 6 vuotiaana.
(Itse olin 13 vuotta ja juoma oli Helmeilevä omppu, jonka sitten myöhemmin samana iltana oksensin pois :lol:)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja PorcoRosso » 22.3.2021 12:35:29

Tais olla ku täytin 18 ja lähdin kaverin kans vähän kaupungille :shock:
Nyt oon yli 40 ja muistan tuon illan hyvin, voisin kertoa jokaisen paikan missä käytiin ja mihin ei sisään ees päästy..
Juomana jotain koskenkorvaan sekoitettuna, koska esim. olut ei pysy sisällä ja lonkero/siideri on naisten juomia :lol:
Järki pysyi päässä kokoajan vaikka en ollu aiemmin ryypiskelly..
Yöllä taksilla sivistyneesti kotiinpäin, mut ei missään nimessä kotiin asti :lol:
Kaverilla seuraavana aamuna/päivänä krapula, mulla ei..

Tuo taitaakin olla elämäni ainut kerta kunnolla "kännissä" - en edes muista millo oon viimeks juanu alkoholipitoista ainetta..
Siitä voi olla yli 20 vuotta ja en oo jääny mistään paitsi..

Kysymys seuraavalle:
Uskotko Joulupukkiin..?? :mrgreen:
Peliriippuvainen tulen olemaan aina, mut pienin askelin kohti parempaa elämää..
PorcoRosso
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 23.3.2021 10:07:34

^ Hyvä kysymys. Ehkä uskon Joulupukkiin ns. sosiaalisena konstruktiona, eli samalla tavalla kuin jotkut sanovat uskovansa Jumalaan.
Ilmiönä ja käsitteenä on siis ikäänkuin olemassa, mutta objektiivisessa todellisuudessa ei. Joulupukin näemme jopa omin silmin tiettynä aikana vuodesta, tai ainakin häneksi pukeutuneen henkilön. Jumalaksi pukeutuneita emme edes näe yleensä ikinä.

Vietätkö pääsiäistä, tai merkitseekö pääsiäinen sinulle jotain muutakin kuin paria arkipyhää kalenterissa?
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 24.3.2021 07:47:32

En vietä pääsiäistä, eikä se merkitse mulle mitään. Ei edes niitä paria vapaapäivää, kun näin työkyvyttömyyseläkeläisellä on vapaata kaikki päivät vuoden ympäri. Nykyään kaupatkin ovat auki lähes 24/7/365, joten senkään vuoksi ei tarvitse huomioida pyhiä, eikä yhteiskunta pysähdy tyystin.

Olen ateistisesta perheestä, eikä lapsuuden kodissani vietetty pääsiäistä sen kummemmin, kuin iloittiin niistä parista arkivapaasta, sekä tehtiin vähän hienompaa ruokaa. Hienompaa ruokaa toki tehtiin muulloinkin, mutta porukat diggaavat blineistä ja koska oikeaoppinen blinien väsääminen on sen verran isompitöinen homma sitä ei viitsitty muulloin tehdä.

Mieheni äidin puolen suku on Venäjältä ja heille pääsiäisperinteet ovat tärkeämpiä. Eivät hekään mitenkään suuresti niitä hihhuloi, saati vaadi, että pitäisi tulla heidän luokseen viettämään pääsiäistä, mutta antavat kyseiselle pyhälle kuitenkin arvoa enemmän, kuin ns. tavikset ja järkkäävät sen kunniaksi joitakin juhlaperinteitä. Isäntä itse on jo aikoja sitten kirkosta eronnut umpiateisti, eikä piittaa pääsiäisestä lainkaan.

Pasha ja Mignon-munat ovat mielestäni hyviä pääsiäisherkkuja, joita tulee joskus tehtyä/hankittua. Myös rairuohoa voin laittaa kasvamaan, mutta se on kissaa varten ja kissanruohoa kasvattelen usein muutenkin.

Kuulutko kirkkoon? Jos et, niin oletko eronnut vai etkö ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nezyra Noedar » 24.3.2021 17:40:51

En kuulu enää, yli viisi vuotta sitten erosin. En katsonut järkeväksi maksaa kirkollisveroa ja lisäksi uskonnon sekä kirkon piirissä oli monenlaisia höyrypäitä, joiden kanssa en tahtonut olla samassa jengissä.
En ole ihan uskomaton, johonkin meitä ihmisiä isompaan uskon. Vaikea selittää. En tarvitse uskomiseni tueksi kuitenkaan mitään ev.lut.- enkä muitakaan kirkkoja. Minulla on oma kirkkoni vaikka takapihalla, tunturin huipulla tai metsän keskellä.
Joskus olen näitä jumalia ja paholaisia miettinyt ja ajattelin, että molemmat saattavat löytyä ihan meidän omasta päästämme.

Puolisko kuuluu kirkkoon ja olen hänen seuranaan istuskellut kuuntelemassa papin puheita. Olen usein ajatellut, etteikö noita menoja ja juttuja voisi hiukkasen päivittää tähän päivään. Kerran papin saarnatessa keskitin kaiken henkisen energiani siihen, että saisin kirkon etuosassa olevat kynttilät lepattamaan, tai jopa sammumaan. Liekit kyllä lepattivat, mutta eivät sammuneet sentään.

Lapseni oli uskonnonopetuksessa koulussa eikä oikein tykännyt päntätä uskonnon läksyjä. Opettaja-vanhempi -keskustelussa sitten otin esille, että miten tärkeää oikeastaan lasten on oppia se miten monta kierrosta juutalaiset kiersivät Jerikoa ja oliko se myötä- vai vastapäivään, ennen kuin muurit hajosivat. Mitä teemme tällä tiedolla? Kun minusta olisi jotakin tähdellisempääkin opetettavaa noille ihmisenaluille. Opettaja myönteli, että kyllähän se vähän näinkin on. Mutta kun on tämä opetussuunnitelma.

Minusta fiksuinta juttua mitä raamattuun on kirjoitettu on: Kohtele lähimmäistäsi niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan ja mielellään älä tapa, jos suinkin voit asian jättää tekemättä. Noilla opeilla pärjää aika pitkälle, kirkkoon kuulumattakin.

Yliluonnollisia ja selittämättömiä on minulle tapahtunut, en kuitenkaan viitsi kertoa minkälaisia juttuja. Tai no yksi: Aalto- maljakko liikkui ilmassa ja putosi lattialla pystyyn parin metrin korkeudelta kenekään koskematta. Tämän näki toinenkin, emmekä olleet minkään vaikutuksen alaisina.

Tästä seuraavalle kysymys: Onko sinulle tapahtunut yliluonnollisia, joita ei voi selittää? Oletko nähnyt kummituksia?
mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa
Nezyra Noedar
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 27.3.2021 09:42:09

Nezyra Noedar kirjoitti:Tästä seuraavalle kysymys: Onko sinulle tapahtunut yliluonnollisia, joita ei voi selittää? Oletko nähnyt kummituksia?

Ei ole tapahtunut yliluonnollisia enkä ole nähnyt kummituksia. Ne tuntuvat ujostelevan skeptikkoja eivätkä näyttäydy meille. :roll:
Mielenkiintoista toki olisi kohdata jokin yliluonnollinen ilmiö, varsinkin kun Skepsis ry. on luvannut mittavan rahapalkkion sellaisen toteen näyttämisestä.

Mainittakoon, että vaikka olen skeptikko ja ateisti, niin rakastan kauhuleffoja ja kauhukirjallisuutta. Etenkin sellaisia, joissa operoidaan yliluonnollisten ilmiöiden parissa. Lemppareitani ovat erilaiset manaus- ja riivaus-tarinat, klassisten vampyyrijuttujen ohella. 8)

Montako kertaa olet käynyt koronatestissä ja millaisin tuloksin? Minä olen käynyt kaksi kertaa negatiivisin tuloksin. Vaikka käyn töissä Helsingin koronaisimmalla alueella.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 28.3.2021 05:26:44

Kerran olen käynyt. Positiivista näytti. Täysin oireettomana "sairastin". Eipä ole siis heittää mitään tosi raflaavaa sairauskertomusta tästä taudista. Suoraan sanottuna en ole elämässäni päässyt mistään yhtä helpolla. Vaikkapa finni nenässä tai paperihaava sormessa ovat aiheuttaneet enemmän kärsimystä.

Isännällä oli korona oireiden kera, mutta ei se hänelläkään flunssan kevytversiota vakavampi ollut. Se ero oli, että kesti vähän pidempään, kuin hänellä flunssa yleensä kestää ja sitten tuli niitä haju- ja makuaistin häiriöitä, jotka kuulemma olivat vähän härön tuntuisia. Nekin hävisivät jo ajat sitten.

Onko mattojen tamppaaminen katoava kansanperinne? Minun mielestäni se on ihan tavallista, vaikka itse puhdistankin mattoni imuroimalla ja kerran vuodessa pesemällä. Tässä yhtenä päivänä kuljin pihan ohi, jossa joku tamppasi mattoja ja oikein järkytyin, kun tajusin, etten ole pitkään aikaan havainnut kenenkään tekevän niin, vaikka liikun taajama-alueella, jossa on sekä kerros-, että omakotitaloasutusta. Siitä tuli mieleeni tämä hassu kysymys.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja risto » 29.3.2021 11:46:00

Hyvä kysymys mattojen tamppauksesta/piiskaamisesta.

Olen viimeisen 15 vuoden aikana nähnyt kotitaloni ikkunasta tampattavan mattoja pihan tamppaustelineessä tasan kaksi kertaa. Edellisen kerran jääkiekkomailalla kymmenisen vuotta sitten ja toisen kerran juuri nyt, eli eilen, nyrkillä (ei avokämmenellä) . Koska tämä toinen tapaus on yhtä tuore kuin kysymyksesi, oli ihan pakko vastata. Aika absurdia, mutta totta. Turha kai lisätä, että nuo tamppaajat olivat nuoria miehiä.
Kysymyksessä ovat kahden eri asunnon ikkunat. Jälkimmäisestä ikkunasta olen tarkkaillut maisemia viitisen vuotta.
Mitään muuta tamppausta en ole kertaakaan asuintalojeni pihalla nähnyt enkä kuullut. Sellaistakin varmaan on ollut, koska en ole koko ajan väijymässä ikkunastani tai pihalla liikkumassa. Molemmat taloyhtiöt ovat vähintään viisirappuisia kerrostaloja, toisessa seitsemän, toisessa viisi kerrosta.
Jostakin tuo kuitenkin kertoo. Takavuosina pihat paukkuivat varsinkin viikonvaihteisin ihan toiseen tapaan.
Kysymys: Kuka oli kolmas miesten korkeushypyssä Tokion olympiakisoissa 1964?
risto

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 30.3.2021 04:38:25

risto kirjoitti:Kysymys: Kuka oli kolmas miesten korkeushypyssä Tokion olympiakisoissa 1964?

John Barnett Rambo Yhdysvalloista tuloksella 216 cm. Mainittakoon, että kultaa vei Neuvostoliiton Valeri Brumel (218 cm) ja hopeaa Yhdysvaltojen John Thomas.

Pohditko elämän tarkoitusta, oletko jo löytänyt sen tai onko asialla edes väliä sinulle?
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 31.3.2021 14:55:20

Joskus nuorempana jaksoin enemmänkin pohtia elämän tarkoitusta, mutta en kauheasti enää. En jaksa uskoa, että mitään tarkoitusta täällä täytän. Jos ajatellaan kaikkea elollista tällä planeetalla niin kyllä elämän tarkoitus näyttää olevan pitää laji elossa. Siihenhän esim virukset ja kaikenmaailman alkueliötkin pyrkii. Jos näin on, niin minulta on tarkoitus jäänyt tosiaan täyttämättä, kun en ole lisääntynyt. Mutta onneksi muut saman lajin eliöt näyttää senkin homman hoitavan.

Elämän tarkoitusta enemmän pohtisin ehkä elämän merkitystä. Yritän elää elämääni niin, että sillä on minulle merkitystä. Tehdä asioita joilla on jotain merkitystä, minulle. Itsekästä, mutta kun en ole mikään biologi / tutkija / lääkäri, joka sitä lajin säilymistä edistäisi niin keskityn sitten itseeni. Eihän tätä minun elämääni kukaan muu kuitenkaan elä.

Osaatko sanoa, mitä pupu on ilmestynyt pääsiäisperinteisiin? Entä tipu? Mitä tekemistä niillä on jeesuksen kanssa? Tai rairuoholla (joka muuten jäi kovin harvaksi :( )?

Äläkä sano KVG, ole luovempi vastauksessasi :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 1.4.2021 03:37:22

Katoin, vittu, ite Googlesta. No, pääsiäispupun vain katsoin. Se on pakana-ajalta ja symboloi hedelmällisyyttä, puput kun tunnetusti sikiävät, kuin kanit :P . Luulen, että tiput ja rairuoho liittyvät myös olennaisesti tuohon samaan asiaan, eli pakanallisiin kevään, kasvun ja hedelmällisyyden juhliin. Monet ns. kristillisten juhlien perinteet ovat alunperin pakanajuhlien juttuja. Jessen syntymät, kuolemat sun muut on ympätty niiden päälle vasta myöhemmin.

Jos tässä kovin luovaa ja mielikuvituksellista vastausta haettiin, niin sellaista ei kyllä nyt irronnut.

Onko koronaväsymyksen tilalle tullut jo koronaturtumus?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 1.4.2021 14:26:39

Winston-84 kirjoitti:Onko koronaväsymyksen tilalle tullut jo koronaturtumus?

Ehkä enemmänkin koronainnostus. :lol: :roll: Tsekkaan joka päivä Ylen nettisivulta uusien tartuntojen määrän ja etenkin rokotusten määrän. Tänäänhän rokotetuksi on Suomessa saatu 16,7 % kansasta. Siis Suomen kansasta, ei Tapanista, eh heh.
Samalla jänskätän ihan samaa asiaa kuin viime keväänä samaan aikaan, että pääseeköhän se Judas Priest konsertoimaan Suomeen toukokuun lopussa. Että on tässä vähän sellaista deja vu-fiilistä myös.

Jatketaan uskontolinjalla nyt pääsiäisen kunniaksi. Mitäs olet mieltä, pitääkö/saako siellä koulussa veisata Suvivirsi toukokuun lopussa ja Enkeli taivaan lausui näin joulujuhlassa?

(kevään vaalikoneissa on muuten kohta "koulujen on ylläpidettävä kristillisiä perinteitä", johon pitää sitten ottaa kantaa, että onko samaa vai eri mieltä.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mittatäynnä » 3.4.2021 13:49:54

Vastaus: SAA ja PITÄÄKIN. Maassa maan tavalla.

Onko kevättä rinnassa? 8)
Mittatäynnä
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Olohuone