Olet täällä

Auttakaa pikaisesti

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Auttakaa pikaisesti

ViestiKirjoittaja Moninainen » 22.12.2009 21:21:54

Meillä tilanne kärjistyi tänään kun mies sai huijattua multa rahaa. Hänellähän ei ole minkäänlaisia tuloja ja koska hänen käsissään rahat on usein mennyt viinaan, hallitsen kaikkia perheen (=omiani) tuloja.

(Taustaa: asumme virallisesti eri paikkakunnilla, mutta mies notkuu meillä. Hänellä on vain osoite muualla, ei siis asuntoa missään. Postia hän ei saa, eikä ole kirjoilla esim työkkärissä. Hän lopetti työnteon 2v sitten ja on omien juttujensa mukaan ollut sen jälkeen 3 työpaikassa, mutta palkaa vaan ei ole maksettu. Hänen asiansa on siis rempallaan ja itse työssäkäyvänä kustannann kaiken ja mahdollistan kaiken. Aiemmin hän joi päivittäin suuria annoksia, mutta on saanut vähennettyä juomisensa noin 1x viikko. Olen kieltänyt kaiken alkoholinkäytön kotona ja raivostun hänen juomisestaan, joten hän juo muualla. Hän myöntää olevansa juoppo, mutta ei tee yhtään mitään hoitaakseen asioitaan kuntoon. Humalassa hän on arvaamaton, jopa väkivaltainen.)

Hän lähti autoa huoltamaan ja tuli samaisella autolla kännissä kotiin ja olisi lähtenyt uudestaan. Piilotin auton avaimet sekä kodin avaimet.
Hän suuttui ja alkoi riehumaan. Sylki mun päälle, töni, haukkui huoraksi ym, huitoi kohti. Käskin poistua, jolloin hän lukittautui vessaan veitsen kanssa ja kun hetken päästä kävin katsomassa, hän sammui tai esitti nukkuvaa veitsen vieressä lattialla. Sain hänet viimein ulos asunnosta.
Hän rikkoi puhelimensa, työnsi postiluukusta lompakkonsa sisällön ja syytti heitteellejätöstä, uhkasi että kuolee pakkaseen... 1,5h hän jaksoi hakata, koputella ja rinkuttaa ovella ja nyt varmaan istuu rapussa. Kumma miten älykkyys riittää viinarahojen hankintaan, mutta nyt ei löydy muuta ratkaisua kuin pyrkiä sisään kuvatunlaisen käytöksen jälkeen! Kävelymatkan päässä on poliisilaitos ja sairaala. Luulisi apua löytyvän jos pyytää päästä hoitoon.

Huomenna pitäisi mennä töihin eikä ole lapsille hoitajaa. En tiedä miten lähtisin asioita hoitamaan. Olemme vieraalla paikkakunnalla, kaukana kotiseuduilta ja tunnen olevani ansassa täällä. Asuntoa ei saa runsaiden luottotietomerkintöjen vuoksi. Jotka ovat tulleet miehen valehtelusta että on maksanut vuokrat ja postin piilottelusta etten saisi asiaa tietää.

Haluaisin apua.
Soitin eräälle alkoholisteja hoitavalle klinikalle ja sain ehdotukseksi soittaa poliisit ja ottaa huomenna yhteyttä sosiaalitoimeen. En halua sotkea elämääni sosiaalitätejä. Heistä on vaikea päästä eroon silloin kun itse ei katso apua enää tarvitsevansa.
Haluan että mies tulee järkiinsä ja lähtee hoitoon, mutta tämä on jo niin sairasta meininkiä ja olen niin syvällä tässä paskassa. Keneen voisin luottaa? En ainakaan sosiaalitoimessa keneenkään täällä tuppukylässä, missä viranomaiset hoitavat asioita muutenkin laeista välittämättä oman huvituksensa mukaan.
Moninainen

Re: Auttakaa pikaisesti

ViestiKirjoittaja Zina » 23.12.2009 16:13:42

Auttaa olisi helpompi jos miehesi haluaisi itse apua ongelmaansa.Keromasi perusteella hän
vaikuttaa siltä että haluaa elää miten elää mutta toisten on häntä silti jaksettava kestää.
Aa-han jos miehen saisi menemään niin jotain apua saisi ainakin tilanteeseensa.Vastaavassa
tilanteessa lähtisin itse pois paikkakunnalta lasten kanssa.Jos salaat osoitetietosi mies ei pysty teitä jäljittämään.
Mikäli mies ei halua hoitoon tilanne tulee jatkumaan samanlaisena,voi jopa pahentua koska hän on noinkin agressiivinen jo nyt ollut.Alkoholistin ollessa kyseessä heillä on tapana hoidattaa itseään lastenkin hyvinvoinnin kustannuksella.Kerroit ettet pienellä paikkakunnalla halua sossujen kanssa tekemisiin,agressiivinen alkoholisti voi ne järjestää mukaan kuvioon ajan kanssa jos jatkatte yhdessä.Toivottavasti tilanteesi jotenkin helpottuu,juuri muuta en nyt osaa neuvoa.Tsemppiä,koita jaksaa
Zina

ViestiKirjoittaja Mallu » 23.12.2009 16:36:46

Moikka Moninainen!

Olipahan surullista luettavaa. Ihan ensin heräsi kysymys, missä lapset olivat, kun tämä kaikki tapahtui? Tuollainen ei nimittäin ole lapsille sopivaa elämää. Me aikuiset teemme itse valintamme, miehesi päihteilystään ja sinä elämästä hänen kanssaan, mutta lapset ovat siinä elämässä vain vanhempien vuoksi.

Mun ainakin on vaikeinta antaa anteeksi itselleni sitä, että lapset elivät minun sairauteni vuoksi sellaist elämää, jota heidän ei olisi tarvinut. Minun sairauteni ilmeni hoitamattomana parisuhteilla päihdeongelmaisiin, äärimmäisenä äkkipikaisuutena, välinpitämättömyytenä. Saatoin illalla surra retkun tekemisiä niin, etten keskittynyt kukemaani iltasatuun tai kyttäilin ikkunasta, mitä ulkona tapahtuu. Lapsilleni en ollut tarpeeksi läsnä. Puhumattakaan riidoista, joita he joutuivat kuuntelemaan. Mä olen sitä mieltä, että lapselle ei tee pahaa kuulla vanhempien normaalia riitelyä ja sopimista, mutta ei varmasti ole hyväksi seurata vierestä päihdesairaan ja roikkuvan ja parantavan läheisen elämää.

Onneksi tällä hetkellä sairauteni on paremmin hoidossa, joten varmasti myös lasten elämän laatu on parantunut rutkasti. Omasta elämänlaadusta puhumattakaan.

Tämä varmasti loukkaa sinua, mutta toivon kovasti, että jos sinusta ei ole sossulle soittamaan, joku naapuri tekisi sen, mikäli moinen elämä jatkuu. Miestäsi et saa hoitoon tai raitistumaan vaatimalla, anomalla ja odottamalla. Sinä voit vaikuttaa vain omaan elämääsi, omaan hyvinvointiisi ja omaan mielialaasi. Eikä sekään ole helppoa.

Alkoholistin vaikutuspiiristä pois pääseminen ei ole helppoa. Enkä tarkoita tällä nyt sitä, että sinun pitäisi välittömästi erota, en mä voi kertoa miten sun pitäis toimia. Mutta apua sä varmasti tarvitset ja vanha totuus on se, että kun yksikin perheessä hakee apua, voi tilanne muuttua parempaan. Käypä kurkkaamassa www.al-anon.fi

Toivottavasti muistat kuitenkin, että lasten ei tarvitsisi kotonaan pelätä kumpaakaan vanempaansa tai pelätä kummankaan vanhemman puolesta. Se on liian suuri taakka pienille hartioille.

Jaksua sinulle!
"Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle." -Tabermann
Mallu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja bloodysweatatears » 25.12.2009 22:23:37

Niin usein se käy noin. Juopunut uhkailee ja käyttäytyy väkivaltaisesti. Sanoisin sinulle saman, kuin Zina. Jos suinkin mahdollista, muuta muualle elämään omaa elämää. Alkoholistin karusellissa on kauheaa pyöriä lasten kanssa. Luultavasti miehesi on ihan ok selvinpäin ja olisi hyvin pahoillaan, jos ymmärtäisi teille aiheuttavansa pahan. Nyt hän ei siihen kykene riippuvuutensa takia. Viina on se mikä miestä vie, eikä muulla ole väliä. Ei ole ollut meilläkään. Ennen niin tärkeistä asioista on tullut mitään merkitsemättömiä. Kaikki elämän toiminnot pyörivät seuraavan ryypyn ympärillä. Kunnes mies itse päättää, että on aika lopettaa.
Minä olen usein ajatellut sitä, että entäs sitten, jos mieheni pukkaa minua humalassa niin, että vammaudun tai ajaa humalassa jonkun päälle. En haluaisi olla osallinen siinä. Niinpä olen tehnyt kaikkeni, estääkseni nämä vahingot. Soitan heti 112, jos tiedän, että mieheni ajaa autoa päissään. Ei ole vielä jäänyt kiinni.. Ja jos meidän tilanne olisi toisenlainen, olisin aikaa päiviä häipynyt..
Tuo veitsen kanssa heiluminen kuulostaa pahalta, siinä oli aineksia pahempaan tragediaan. Älä odota, että tapahtuu jotain kauheampaa. väkivalta ei itsestään vähene, päinvastoin, se valitettavasti tuntuu vain lisääntyvän, kunnes siihen puututaan kunnolla. Niin meilläkin lisääntyi, kunnes siihen tartuttiin kunnolla. Koeta jaksaa. Päätökset ovat monesti raskaita, mutta se helpottaa ajan myötä, kuten olet varmaan täällä palstoilla lukenut.
bloodysweatatears
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Moninainen » 2.1.2010 23:43:18

Kiitos vastauksista!

Meillä mies on juonut noin 2-4 x kuussa eli paljon vähemmän kuin silloin kuin joi joka ilta. Selviä päiviä on paljon ja silloin hän ei riehu. Kuvaamani käytös on suht uutta ja veitsen kanssa heiluminen uutta ja pelottavaa. Koska hän on vähentänyt juomistaan reilusti, siksi olen elätellyt toiveita että hän voisi lopettaa kokonaan. Olen pettynyt että hän otti taas riskin ja joi, vaikka tietää tulevansa "hulluksi" (ei joka kerta, mutta miksi ottaa riskiä?) Eihän sitä voi ymmärtää kuin alkoholistit. Viimekertaista riehumista lapset eivät nähneet, koska olivat toisessa huoneessa.

Viime kirjoitukseni jälkeen annoin hänen olla ulkona. Hän lopetti anelun ja oven takana koputtelun parin tunnin jälkeen ja vietti yönsä rapussa. Aamulla soitin poliisit häätämään hänet ovelta ja selitin että hän tarvitsee asunnon ym apua. Sitä poliisi ei pysty antamaan, eivätkä he ottaneet miestä edes mukaansa. Käskin miehen mennä sosiaalitoimeen selittämään akuuttia asunnontarvettaan, mutta eihän täällä ole mitään asuntolaa tms. Päästin hänet sisälle vuorokauden jälkeen kun en voinut pakkaseenkaan jättää. En vaan voi antaa anteeksi ja jatkaa kuten ennenkin, eikä tietysti pidäkään. Olen antanut armonaikaa joulun yli, mutta ensi viikolla hänen on hoidettava jostain itselleen rahaa ja majoituspaikka. En tiedä onko tosissaan menemässä AA:han tai hankkimassa asuntoa vaikka kovasti niin puhuu. Ei tämä ole mikään parisuhde!
Haluaisin muuttaa takaisin kotipaikkakunnallemme, mutta ulosotossa olevien vuokravelkojen vuoksi en saa asuntoa kovin helposti eikä minulla ole rahaa yksityisten vuokriin. Mies jätti edellisen asunnon vuokrat maksamatta ja salasi asian. Ulospääsy tästä sotkusta tuntuu todella vaikealta.
Jos hän hankkii oman asunnon ja itselleen toimeentulon, voimme asua täällä siihen asti että saan muuton järjestymään.
Moninainen

ViestiKirjoittaja Silverlight » 3.1.2010 01:32:13

Hei,olisko sun mahdollista saada sosiaalitoimelta vuokratakuuta varten sitoumusta
että he maksaisivat vuokratakuun? Miehesi jolla on alkoholiongelma voisi kysyä maksusitoumusta sossusta
katkaisuun esim. päidekuntoutukseen jossa, kun kykenee raitistumaan on mahdollisuus tuettuun asumiseen päästä.
Esim Sininauhasäätiöllä on eri puolilla maata hoitopaikkoja päihdeongelmaisille. Heille voisi soittaa mies ja kertoa tilanttestaan että miten nyt eteenpäin. Toivottavasti neuvoista olisi jotain ideaa. Luulisi että sosiaalipuolella tuettaisiin sekä sinua ja lapsia ja alkoholismin kanssa kamppailevaa. Rohkeasti eteenpäin.Voimia sinulle
Silverlight

ViestiKirjoittaja Vieras » 3.1.2010 09:35:53

Minusta sinun itsesi olisi parasta soittaa sossuun ja pyytää sieltä vuokratakuuta, jotta voit muuttaa pois. Uskoisin sen järjestyvän kaikista helpoiten.
Onko mies muuttanut kirjansa sinun asuntoosi? Onko vuokrasopimus hänen nimellään, vai yksin sinun? Jos ette ole tehneet vuokrasoimusta yhdessä tai sen voi vaihtaa sinun nimellesi, saat miehen myös häädettyä asunnosta.
Vieras

ViestiKirjoittaja salmiakki » 8.1.2010 21:20:22

Sinun kannattaa hakea kunnan tai kaupungin asuntoa itsellesi ja lapsille, ja anomuksen liitteeksi tulee pyytää puolto sosiaalitoimistolta ja esim. mielenterveystoimiston työntekijältä jos haet apua kriisiin sieltä. Silloin asia käsitellään nopeammin ja teille pitäisi löytyä asunto viikoissa tai parissa kuukaudessa (luulen kokemuksen mukaan) en voi luvata. Alkoholin kohtuukäytön opettelu tai täysi raitistuminen vaativat yleensä aikaa useita useita kuukausia pikemminkin vuosia ongelmakäytön jälkeen, joten toivon että lähdet pois nyt suhteesta, etkä usko lupauksiin vielä pitkään pitkään aikaan. Yritä kestää pahimman yli. Kyllä ne ongelmat vielä ratkeavat.
salmiakki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja salmiakki » 8.1.2010 21:53:58

Vielä jatkoa viestiin: Vaikka ne sossut ja mielenterveyshoitajat voi olla kurjia, niin Sinun kannattaisi ottaa heihin yhteyttä ennen ketään muuta ja puhua avoimesti tilanteesta. Ei miestä syyttelevästi vaan mahdollisimman järkevästi ja vain todellisen tilanteen kertoen, esim. kuinka huolissaan olet lapsista ja itsestäsi eli kaiken tämän mikä on totta. Kun avoimesti kerrot eri tahoille mitä on tapahtunut ja huolen mitä kamalampaa voi tapahtua on virkavirhe jos Sinua ja perhettäsi jätetään auttamatta! :roll:
salmiakki
Vahvasti panostava jäsen

onko vika minussa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.3.2010 23:16:44

moi! olen 21-vuotias nainen ja elän avoliitossa 34-vuotiaan alkoholistin kanssa! ennen ryypiskelin silloin tällöin itsekkin ja kävin ulkona kavereitten kanssa, mutta nykyään vihaan alkoholin käyttöä yli kaiken! mun mies dokaa melkein joka ilta ja sen työt on kärsiny tosi pahasti juomisesta ja mies on TODELLA rasittava, omahyvänen,narsistinen,sovinistinen,olevinaan maailman viisain ja vitun kusipää kännissä! ja oon huolissani omasta käytöksestä, miten se on muuttunut. eli pitäskö mun kattoo ite peiliin sillon ku saan yhtäkkiä raivokohtauksen keskellä yötä, kun ukko ölisee kännissä ja huudan sille suoraa huutoo ja saatan lyödäkin sitä päähän, kun vituttaa ja tuntuu niin vitun pahalta!? olen ihan kamala kun huudan. huudan ihan saatanan kovaa, haukun, sylen, raivoon ja mätkin sitä! kun mies ei pidä yhteisistä pelisäännöistä kiinni esim. että meille ei tuoda kavereita juomaan tai keskellä yötä meluta kotona. onko väärin menettää niin totaalisesti hermonsa juoppoa kohtaan?? tarvitsen varmaan apua. sillon menee hyvin kun mies on selvinpäin. ennen olin aina iloinen ja kiva kaikille, enkä todellakaan ollu kenellekään äkänen, päin vastoin mun kanssa ei ees pystyny riitelee, mut nykyään mä oon hermoheikko raivoava akka! en vaan jaksa kattoo jatkuvaa juomista ja sovittujen pelisääntöjen rikkomista! olenko itse ihan hulluakka, vai onko mun käytös "normaalia", miten juoppojen kans on??? sain tänään valitukset naapurilta, että mun huuto kuuluu koko kerrostaloon ja häiritsee muita ja ne tietää että mun mies on tensu!! ja vittu ne syyttää mua, että minä oon se joka on hirvee!!!! siis mullahan tässä on vaikeeta!!!!!!!!!!!! vai oonko väärässä?! mitä teen?! seinät kaatuu päälle!
Vieras

onko vika minussa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.3.2010 23:21:29

niin ja se mun mies vetää vielä lääkkeitä sekaan ja huorittelee ja haukkuu mua kännissä, eikä kuunnioita yhtään, tekee mitä haluaa. on ollut sekin välillä väkivaltainen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Moninainen » 14.3.2010 18:09:24

Tunistan itseni osittain tuosta "hullusta akasta". Omalla kohdallani tunnistin raivon takana vallitsevan tunteen pettymykseksi. Että uskoinkin taas miehen lupauksiin ja "yhteisiin pelisääntöihin" ja sitten mies tulee kotiin umpikännissä. Jouduin useammankin kerran puristamaan kädet nyrkkiin koska minä en halua lyödä. Löin kyllä muutaman kerran. Yritin olla huutamattakin, mutta pari lausetta kajahti ilmoille ennen järjen puuttumista peliin. Eipä se mitään auttanut. Mitkään yritykseni ei auttaneet. Sitten luovutin ja päätin etten halua enää välittää.

Koska asunto on vain minun nimissäni, aloin soittaa poliisit poistamaan miehen jos hän käyttäytyi häiritsevästi. Tätä tapahtui muutaman kerran jonka jälkeen ilmoitin miehenlle ettei takaisin ole tulemista enää ollenkaan. Mies hakeutui hoitoon joka on vielä kesken. Eläminen yksin lasten kanssa on rauhoittavaa, stressittömämpää ja kaikki sujuu kuitenkin. Asumusero ei tarkoita ettei voisi olla yhdessä ja tapailla selvinpäin.

Kestää aikaa ennen kuin saa tarpeekseen, mutta kun se päivä koittaa, päätös on selvä.
Moninainen

ViestiKirjoittaja Räxy » 15.3.2010 16:36:18

Moninainen kirjoitti: Kestää aikaa ennen kuin saa tarpeekseen, mutta kun se päivä koittaa, päätös on selvä.

Itselläni tuntui niin pitkältä tuo kypsyminen, vaikka enhän seurustellut kuin vajaat 4v. Helpottava tunne kun ei tarvitse enää jossitella tms.
Räxy
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Kotikanava