Olet täällä

apua alkoholistin vaimolle

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

apua alkoholistin vaimolle

ViestiKirjoittaja helpless » 11.9.2010 17:15:35

Olen uusi tällä palstalla, vaikka alkoholistin puoliso olen ollut jo vuosia. Nyt on tilanne se, että meidän pitäisi ostaa yhteinen asunto. Itse olen alkanut olla sillä kannalla, ettei se taida kannattaa. Mutta ensi viikolla olisi jo kirjoitettava ostopaperit. Tiedän että heräsin liian myöhään. Mitä tehdä, kun sopimuksen rikkomisesta tulisi sellaiset sakot, etten pystyisi niitä maksamaan kokonaan.

Toisaalta oma jaksaminen on niin huonoa, etten jaksaisi tässä suhteessa enää olla. Meillä on kaksi pientä lastakin, jotka kärsivät, kun äiti ei enää jaksa mitään.
helpless
Miedosti panostava jäsen

Re: apua alkoholistin vaimolle

ViestiKirjoittaja kori » 11.9.2010 17:40:07

En tiedä alkoholistipuolisosi sairauden laatua. Itse olen ollut alkoholistin kanssa naimisissa jo lähes 30 v. Vuosi sitten otin eron koska näytti siltä, että koko omaisuus, tai loputkin siitä, menee kurkusta alas. No itselläni huomasin myös jonkinasteisin alkoholiongelman tässä vaiheessa. Tajusin vasta silloin kuinka paljon taloudellisesti olimme menettäneet juomisen takia (myös henkisesti). Lähiomaisista on myös kokemusta. Neuvoni on, jos itse olet raitis ja puoliso on todella alkoholisti, älä tee mitään taloudellisia sitoumuksia, joista olette yhdessä vastuussa.
Minun viimeiset kokemukseni olivat, ennen eroa, kun puoliso haki talosta tyhjiä pulloja asunnosta ja melkein rukoili, että olisiko minulla muutama euro, jotta hän saisi yhden oluen.
kori
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hps80 » 11.9.2010 17:51:47

Ensinnäkin, kun kerrot avoimesti tilanteen asunnon myyjälle, voi olla että hän ei peri koko sakkoa vaan pienentää sitä summaan joka sinulla on varaa maksaa.
Toisena, se varausmaksu on kuitenkin pieni verrattuna puolikkaaseen asuntoon, eikö?

Älä siis epäröi, vaan ota heti yhteyttä asunnon välittäjään tai myyjään. Kerro heti ajatuksestasi että tämä ei taida olla viisasta vaikka et varma olisikaan. Ehkä asunnolle on toinenkin kiinnostunut ostaja olemassa ja sakkoa ei peritä jos toimit nopeasti. Saat varmasti mietintäaikaa maanantaihin vaikka nyt soittaisitkin.
hps80
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kori » 11.9.2010 18:47:15

hps80 kirjoitti:Ensinnäkin, kun kerrot avoimesti tilanteen asunnon myyjälle, voi olla että hän ei peri koko sakkoa vaan pienentää sitä summaan joka sinulla on varaa maksaa.

Viisas neuvo, itse sain paljon apua kun kolin avoin näissä tilanteissa. Yllättävän monilla, lähes kaikilla, oli vastaavanlaisia läheisongelmia ja ymmärsivät tosi hyvin.
kori
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja paarma » 12.9.2010 13:58:16

helpless kirjoitti:Olen uusi tällä palstalla...
Toisaalta oma jaksaminen on niin huonoa, etten jaksaisi tässä suhteessa enää olla. Meillä on kaksi pientä lastakin, jotka kärsivät, kun äiti ei enää jaksa mitään.

Apua saat paikasta nimeltä Al-Anon. Paitsi jos toteat, että "se ei ole sun juttusi."
Voit itse päättää haluatko apua vai etkö halua.

'paarma, raitistunut alkoholisti.
paarma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helpless » 13.9.2010 08:35:43

Nyt olen miettinyt kuitenkin että menen allekirjoittamaan sen pankin lainan ja kauppakirjan. Kyllä kai sen asunnon voi myydäkkin tarvittaessa? Kun mieheni sanoi, että joutuisin muuten ehkä maksamaan sen myyjänkin sakon. Myyjä on siis tekemässä itsekin kauppoja uudesta asunnosta. Vai onko tämä pelkkää manipulointia mieheltäni?

Joka tapauksessa olen päättänyt että haen itselleni ja lapsille omaa asuntoa ja yritän aloittaa alusta. Mistähän sitä apua saisi. Auttaako sosiaalitoimisto asunnon hankkimisessa?
helpless
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja nopsasti » 13.9.2010 10:35:15

Hei helpless,
Al-Anonin ohjelman mukaan olet voimaton alkoholin ja alkoholistin suhteen, mutta et ole avuton, jos vain tartut oikeaan apuun.
Maksa mieluummin kaikki sakot ym. kuin sidot itseesi vielä lujemmin alkoholistiin. Pitkän päälle tulet menettämään hänen kanssaan yhä enemmän rahaa ja sen lisäksi myös mielenterveytesi - vähitellen myös ruumiinterveytesi.
Käy sosiaalitoimistossa, A-klinikalla ja kirkon diakonin luona käytännön asioiden järjestämiseksi, mutta Al-Anonista saat pitempiaikaista henkistä tukea. Vähitellen pystyt seisomaan jo omilla jaloillasi, ja lapsesi alkavat voida hyvin.
nopsasti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kori » 13.9.2010 13:20:10

nopsasti kirjoitti:Hei helpless,
Al-Anonin ohjelman mukaan olet voimaton alkoholin ja alkoholistin suhteen, mutta et ole avuton, jos vain tartut oikeaan apuun.
Maksa mieluummin kaikki sakot ym. kuin sidot itseesi vielä lujemmin alkoholistiin. Pitkän päälle tulet menettämään hänen kanssaan yhä enemmän rahaa ja sen lisäksi myös mielenterveytesi - vähitellen myös ruumiinterveytesi.
Käy sosiaalitoimistossa, A-klinikalla ja kirkon diakonin luona käytännön asioiden järjestämiseksi, mutta Al-Anonista saat pitempiaikaista henkistä tukea. Vähitellen pystyt seisomaan jo omilla jaloillasi, ja lapsesi alkavat voida hyvin.

Tee ihmeessä näin ennenkuin olet liian syvällä suossa. Mitä syvemmällä sitä hankalampi nousta.
kori
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ellis79 » 13.9.2010 13:52:23

helpless kirjoitti: Kyllä kai sen asunnon voi myydäkkin tarvittaessa? ....

Joka tapauksessa olen päättänyt että haen itselleni ja lapsille omaa asuntoa ja yritän aloittaa alusta. Mistähän sitä apua saisi. Auttaako sosiaalitoimisto asunnon hankkimisessa?

Asunnon ostaja maksaa yleensä aina asunnon ostosta varainsiirtoveron, jonka suuruus riippuu siitä onko kyseessä asunto-osake vai omakotitalo. Tämä on sinun kannaltasi pelkkää kulua, jota et ainakaan saa asuntoa myytäessä takaisin. Esim. 230 tuhannen euron omakotitalossa veron suuruus on jotakuinkin 10 000 euroa. En tiedä paljonko nuo sakot ovat tai mitä mahdollisesti voit joutua maksamaan, mutta minä myöskin olen sitä mieltä että asia kannattaisi selvittää ennen kuin kaupat tekee.

En kertakaikkiaa ymmärrä mitä järkeä sinun on ostaa toisen henkilön kanssa asunto, jos samalla suunnittelet oman asunnon hankkimista siihen rinnalle. Oletko tullut ajatelleeksi, että jos nyt ostat tuon uuden asunnon, asut siellä hetken ja muutat sitten jonnekin vuokralle, joudut vastaamaan ainakin osasta uuden omistusasunnon asumiskustannuksista omalta osaltasi miehelle joka tapauksessa? Tämä vastuu poistuu vasta jos mies lunastaa sinun osuutesi asunnosta itselleen, ts. omistaa asunnon kokonaisuudessaan.

Ymmärrän, että tämä on todella vaikea tilanne sinulle, ja paineita aiheuttaa se kun asia pitää päättää nopeasti. Rohkeutta! Ota asioista selvää ja keskustele vaikkapa kiinteistövälittäjän kanssa ennen nimen kirjoittamista paperiin. Välittäjällä tosiaan voi olla se toinenkin tarjous.
Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa,
rohkeutta muuttaa mitä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

(selenita79@gmail.com)
Ellis79
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja köpö » 14.9.2010 23:11:55

No voe elläimen käsi... Juurikin tein saman kämmin kuin sinäkin olet tekemäisillään. Ostin 3 v sitten asunnon holistin kanssa vaikka koko ajan takaraivossa takoi järjen ääni, että älä helvetissä teeee sitäääää. Jooh, ero tuli (onnellinen mun kannalta) tuli vuosi sitten, asunto myyty ja kumpikin elää omalla tavallaan. Mutta euroja meni siinä sivussa. Juopon oikkuihin. Miettisit vielä...
köpö

Paluu Kotikanava