Olet täällä

olen alkoholisti

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

olen alkoholisti

ViestiKirjoittaja kaisuk » 2.12.2010 15:18:08

Olen pitkään pohtinut suhdettani alkoholiin. Nuorempana juominen pysyi hallinnassa, määrät olivat sivistyneitä pari lasillista illassa, viikonloppuna ehkä hieman enemmän. Olen nyt 39-vuotias (nainen) ja viimeisen kymmenen vuoden aikana pisin juomaton jakso on ollut kuusi vuotta sitten tipaton kuukausi. Nyt pystyn sinnittelemään 3 maksimissaan 5 päivää juomatta. En juo kirkkaita viinoja vaan olutta tai siideriä ja joskus viiniä. Juomisesta on vuosien myötä kehittynyt vapaa-ajan viettotapa ja tapa palkita itseni työpäivän jälkeen.
Käyn töissä, enkä uskalla mennä työterveyshuoltoon tai kunnalliseen puhumaan ongelmastani, koska pelkään leimautuvani ja sen estävän urakehitykseni. Olen ollut poissa töistä muutaman kerran vuoden aikana, kun ei ole huvittanut illalla lopettaa ajoissa juomista, vaan ollut helpompi soittaa aamulla itsensä sairaaksi.
Asun yksin. Uskon että taustalla on masennus, tietoisuus yksinäisyydestä, siitä etten tullut hankkineeksi lapsia ja nyt se mahdollisuus on mennyt ohi.

Pidän työstäni joka on vuorotyötä. Olen käyttänyt sitä tekosyynä etten pääse muka mitään harrastamaan.

Nyt tuntuu että olisi pakko ryhdistäytyä ja etsiä uusi suunta elämälle. Pelottaa jos elimistö kohta sanoo sopimuksen irti.
Uskoisin olevai aika tyypillinen aikamme alkoholisti; käyn töissä, hoidan työni hyvin, juon "kellon kanssa", eli tiedän hyvin montako annosta voin juoda päivän päätteeksi, että olen ajokunnossa aamulla. Vapaapäivät menevät törpöttelyyn ja töissäkäynti on ainoa juomistani hillitsevä tekijä. Inhoan ja häpeän itseäni kun en saa itsestäni irti ja ryhdistäydyttyä.
Tiedän olevani nyt sellaisessa pisteessä että ratkaisuja pitäisi tehdä.
Se muutos lähtee tästä, myöntämisestä että olen alkoholisti..

Toivoisin kommentteja ja kokemuksia tämän oravanpyörän pysäyttämisen onnistumiseksi!
kaisuk

Re: olen alkoholisti

ViestiKirjoittaja cricket » 2.12.2010 17:39:56

Hei! Tervetuloa mukaan keskustelemaan! Sinulle varmaan löytyisi keskustelukavereita paremmin tuolta Lopettajien tai Vähentäjien puolelta. Elämänsä suuntaa voi kääntää ja niin kävi itsellenikin tuossa neljänkympin korvilla, joten omasta kokemuksesta suosittelen Lopettajia :)
Tämä Kotikanava on enemmänkin alkoholistien läheisille tarkoitettu palsta.
If you want others to be happy, practice compassion. If you want to be happy, practice compassion.
Dalai Lama
cricket
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Kotikanava