Olet täällä

Viikonloppujuoppo

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Viikonloppujuoppo

ViestiKirjoittaja ansku82 » 31.3.2016 17:17:22

Kellopeli: Kirjoitit, että kunpa sinäkin vielä..Usko pois, kyllä sinäkin vielä. Kun aika on oikea ja asiat siinä pisteessä, niin silloin on juuri se aika.

Itsekin kuuntelin ja kuuntelen edelleen paljon musiikkia ja useasti itkin ja salaa toivoin, että joskus vielä minäkin haluan olla onnellinen ja kuulla noita sanoja mieheltä, joka rakastaa minua ehdoitta ja selvinpäin. Mulle kävi kuten Maanantai1:lle, nyt rinnallani on mies, joka on rakkauslaulujen arvoinen eikä ole alkoholisti. Elämäni on nyt juuri sellaista, mitä haluankin.. Ei ole pelko, viha, katkeruus tunteet päällimmäisinä, vaan ilo, rakkaus, usko huomiseen.

Myös lapseni voi pikku hiljaa paremmin. Hän käy puhumassa asioistaan ja sitä kautta on hänen elämä henkiseltä puolelta helpottunut. Myös kun itse voin paremmin, jaksan paremmin huomioida myös häntä. Alkuun hän ei ihan ollut varma mun uudesta mies ystävästä, enkä yhtään ihmettele. Niin paljon joutui poika pettymään ex:ni takia. Pikku hiljaa he ovat luoneet luottamus suhdettaan ja nyt näyttää siltäkin osin hyvältä.

Tasan vuosi sitten olin varma, että en koskaan enää voi olla onnellisessa parisuhteessa ja taistelin oman pääni kanssa paljon. Taistelin kuningas alkoholia vastaan. Se voitti. Nyt jälkikäteen ajateltuna, vaikka se taistelu kesti kauan, vei voimia ja uskon hyvästä huomisesta, se taistelu kannatti ja nyt olen onnellinen.
ansku82
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kellopeli » 3.5.2016 20:51:54

ansku82: teidän nykyinen elämänne kuulostaa todella ihanalta! Luo toivoa meillekin, että vielä jossain vaiheessa meidänkin risukasaan paistaisi aurinko.

Miksi taas eksyin tänne? Olimme lasten kanssa koko päivän omissa menoissa ja tulimme juuri kotiin. Mikä meitä odotti? Humalainen mies, vaikka on tiistai ja huomenna työpäivä. En jaksanut huutaa, en riidellä, vaan rauhallisesti totesin, että itsepä olen jäänyt, joten turha kuluttaa ääntä tällaisesta huutamiseen. Alkoi sitten sössöttämään "kun säkin luulet olevas... oot aina..." Melkein nauratti. Kuka helvetti tuo känninen hölmö on :evil: ?! Ihmettelen itsekin omaa rauhallisuuttani. Lisäksi ihmettelen sitä, voiko mies olla huomisaamuna ajokunnossa, kun nyt on niin selvästi humalassa. Ilkeänä ihmisenä toivon, että ajaa aamulla puhallusratsiaan ja narahtaisi. :twisted: Ei kyllä ikipäivänä uskaltaisi tunnustaa kotona, jos niin tapahtuisi!
No, tällaista tänne. Pitäisi varmaan mennä...
Kellopeli
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Delfi » 1.1.2018 13:26:07

Hei kaikki

En ole palstalla vieraillut pitkään aikaan. En edes muista,koska viimeksi olen kirjoittanut enkä sitä lähde nyt tarkastamaankaan. Kirjoitin aika pitkän aikaa ja vaikka se ei varmaankaan teksteistäni olekaan ilmi käynyt, niin kirjoittaminen ja vastauksien saaminen oli itselleni iso apu.

Syy miksi aikanaan lopetin kirjoittamisen oli varmaankin turhautuminen ja häpeä. Häpesin sitä, että elämä meni koko ajan samaa rataa enkä saanut sille tehtyä mitään. Elämä kiersi tietynlaista kehää, tekstit oli suurinpiirtein samanlaisia viikosta toiseen enkä tuntenut enää itse saavani siitä mitään, saati, että olisin tuntenut antavan kenellekään toisellekaan täällä mitään.

Nyt kuitenkin päätin tulla kertomaan tämän hetken tilannetta meillä.
Palaan vuoteen 2016. Vuosi oli meillä muutosten vuosi monellakin saralla. Mies siirtyi perheyrityksen johtoon, mikä ei juomiseen vaikuttanut millään lailla. Viikonloppujuominen lisäpäivineen jatkui. Syksyllä minulle tuli mitta täyteen yhden pitkän viikonlopun jälkeen. Tulin kesken työpäivän kotiin ja olin päättänyt, että asiat muuttuu. Mies oli kotona krapulassa. Sain, kun sainkin jollain miehen lupautumaan Avominnen info-luennolle. Sieltä tarttui jotakin miehen matkaan ja minullekin taas se toivo. Ihan heti ei hoidon aloitusta sovittu, mutta muistaakseni viikon päästä kääntyi meidän elämässämme uusi lehti.
Mies aloitti syyskuussa 2016 vuoden kestävän hoidon. Ja nykyään on eletty normaalia perhearkea siitä saakka ilman alkoholin varjostamaa elämää. Tällä hetkellä elämä täyttyy töistä, lasten harrastuksista ja koirien kanssa lenkkeilystä.

Tulevaisuudelle löytyy yhteisiä suunnitelmia ja kahdenkymmen vuoden jälkeen meillä on hyvä näin, ainakin minun mielestäni.

Halusin tällä kirjoituksellani kertoa, että mahdollisuutta muutokseen on. Tämä vaatii sen alkoholistin oman halun muutokseen. Siihen haluun ei valitettavasti voi vaikuttaa ulkopuolinen, vaan se täytyy tulla sisältäpäin.

Toivotan kaikille voimia tulevaan ja tuleviin päätöksiin alkoholistin rinnalla, oli ne sitten päätöksiä jatkaa rinnalla tai muualla sekä onnellista vuotta 2018!
Delfi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ansku82 » 2.1.2018 21:50:47

Kiva kuulla Delfi sinun kuulumisia. Ja hienoa lukea, että elämässäsi on tapahtunut positiivisia asioita :)

Itse en ole myöskään tänne enää kirjoitellut, mutta lukemassa käyn usein. Elämäni menee edelleen hyvin ja olen onnellisessa parisuhteessa saman miehen kanssa,jonka tapasin eroni jälkeen. Lapseni ja uuden miehen suhde paranee päivä päivältä.

Taannoin kuulin juttuja ex:stä ja äärettömän onnellinen olen siitä, että pelastin siitä uppoavasta laivasta itseni ja lapseni..Jälkikäteen olen miettinyt, miksen pystynyt aikasemmin tekemään ero päätöstä, mutta niin se varmaan on, että kaikella on aikansa. Onneksi se elämä on taakse jäänyttä elämää.

Hyvää uutta vuotta 2018 :)
ansku82
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kellopeli » 2.4.2018 12:52:25

Hei vaan!
Aika hauska, että törmäsin tähän ketjuun melkein kahden vuoden jälkeen. Eipä tässä juuri muutosta ole tapahtunut. Tai miten sen ottaa. Paljon on tapahtunut parissa vuodessa. Opiskelen unelma-alaani ja olen saanut itsetuntoani kasvatettua. Olen ylpeä itsestäni! Miehelle tämä on ollut kauhistus. Hän koittaa vähätellä saavutuksiani, haaveitani, perheen sisäisiä ongelmia... Tuntuu, että olemme entistä kauempana toisistamme.

Mies ei ole enää tehnyt lupauksia. Hän ei ole luvannut vähentää juomistaan. Harvakseltaan hän uhkaa aloittavansa lenkkeilyn tai salilla käymisen. Muutaman kerran hän on kävi lenkillä, mutta innostus lopahti parissa viikossa. Jotenkin hän saa aina käännettyä innon lopahtamisen minun syyksi. En kannusta riittävästi ja milloin mitäkin. Aivan kuin mies vastaavasti kannustaisi minua missään! Toisaalta myönnän etten jaksa enää innostua miehen ohimenevistä päähänpistoista, koska olen vuosien saatossa huomannut ettei ne johda mihinkään.

Olen vihdoinkin hyvin lähellä lähellä lähtöä. Olen saanut tarpeekseni miehen asenteesta, miten hän vähättelee juomistaan ja siitä miten hän ottaa kaiken arvosteluna. Ei tämä ole lapsillekaan hyvä kasvuympäristö. En tiedä miten selviämme. Erosta tulee varmasti ruma, koska mies ei halua erota ja koska eron syyt varmasti aiheuttavat hämmennystä lähipiirissä.En ole edelleenkään puhunut asiasta ulkopuolisille asiasta, koska mies juo yksin kotona. Olisi helpompaa tuoda asia esille, jos mies ryyppäisi ympäri kyliä ja hölmöilisi kännissä. Kukaan ulkopuolinen ei esimekriksi tiedä sitä, että viime viikolla mies oli juonut itsensä selkeästi humalaan. En ole nalkuttanut, koska se ei johda mihinkään. En jaksa...

Onneksi on sentään tämä palsta, jossa voin purkaa ajatuksiani! Pelkästään kirjoittaminen jo keventää oloa.
Kellopeli
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kellopeli » 2.4.2018 12:57:54

Ansku82 ja Delfi! Mukava kuulla teidän kuulumisianne! Se antaa lohtua omaankin tilanteeseen ja lisää uskoa siihen, että kyllä tämä vielä iloksi muuttuu.
Kellopeli
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras156 » 4.4.2018 03:50:54

Moi, sillä että ajattelee erosta tulevan ruma, ns ostaa itselleen lisää miettimisaikaa. Onko täällä vinkkejä antaa miten ns fiksusti erotaan?

Mitä tekisitte toisin jos nyt eroaisitte?
Vieras156

ViestiKirjoittaja Kuihtunut » 4.4.2018 08:48:07

Vieras156, meillä voisi olla ns. ruma ero. Tai ero, jossa minä todennäköisesti joutuisim hoitamaan kaiken. Sitä on harjoiteltu muutaman kerran, kokemusta on. Mies heittäytyi "juovaksi vauvaksi", ei ollut ollenkaan yhteistyökykyinen yhtään missään asiassa. Jos yritin puhua talon myynnistä, puhelin pistettiin kiinni jne.
Fiksu ero olisi minulle sellainen, että pystyisimme hallitsemaan omat tunteemme ja keskustelemaan käytännön asioista järkevästi ja aikuismaisesti. Hoitaisimme yhdessä raha-asioita ( aika naurettavaa tosiaan, nyt kun mietin että mies juo tälläkin hetkellä kaikki omat rahansa) sekä keskustelisimme, miten toimimme lasten kanssa. Myöskään emme puhuisi lapsille toisistamme epäkunnioittavasti. Pystyisimme keskustelemaan jatkossakin lasten asioista järkevästi, sekä tapaamiset lasten kanssa onnistuisivat nappiin. Ehkä voisimme asua yhdessä vähän aikaa, kun eropäätös olisi tehty. Hoitaisimme rauhassa yhdessä käytännön asiat kuntoon. Todellisuudessa mikään näistä ei todennäköisesti toteutuisi.
Kuihtunut

ViestiKirjoittaja Kellopeli » 7.4.2018 09:38:46

Kuihtunut kirjoitti:Vieras156, meillä voisi olla ns. ruma ero. Tai ero, jossa minä todennäköisesti joutuisim hoitamaan kaiken. Sitä on harjoiteltu muutaman kerran, kokemusta on. Mies heittäytyi "juovaksi vauvaksi", ei ollut ollenkaan yhteistyökykyinen yhtään missään asiassa. Jos yritin puhua talon myynnistä, puhelin pistettiin kiinni jne.
Fiksu ero olisi minulle sellainen, että pystyisimme hallitsemaan omat tunteemme ja keskustelemaan käytännön asioista järkevästi ja aikuismaisesti. Hoitaisimme yhdessä raha-asioita ( aika naurettavaa tosiaan, nyt kun mietin että mies juo tälläkin hetkellä kaikki omat rahansa) sekä keskustelisimme, miten toimimme lasten kanssa. Myöskään emme puhuisi lapsille toisistamme epäkunnioittavasti. Pystyisimme keskustelemaan jatkossakin lasten asioista järkevästi, sekä tapaamiset lasten kanssa onnistuisivat nappiin. Ehkä voisimme asua yhdessä vähän aikaa, kun eropäätös olisi tehty. Hoitaisimme rauhassa yhdessä käytännön asiat kuntoon. Todellisuudessa mikään näistä ei todennäköisesti toteutuisi.

Ihan mielenkiintoinen ajatus, että ajattelemalla erosta tulevan ruma, ostaa lisäaikaa. Niinhän se taitaa olla, että niin ajatellen väistämätöntä vain siirtää eteenpäin.

Kuihtunut Ette ilmeisesti ole vielä eronneet? Tuo kuvauksesi kuulostaa juuri siltä miten meilläkin varmasti käy. Mies on pienemmissäkin asioissa kuin kivireki, joten vaikea kuvitella, että erossa mikään menisi sujuvasti." Vaikea" arvata, kuka tyhjentää ja siivoaa ison talon osituksen jälkeen miehen kiukutellessa "miten hän on maksanut kaiken". Kummasti minunkin rahani on perheen pyörittämiseen uponneet viimeistä senttiä myöten, vaikka lainanlyhennys ei minun tililtäni olekaan lähtenyt.

Mielialani on tällä hetkellä melko rauhallinen. Miehen narina menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Nautin lasten kanssa touhuilusta, eikä minua häiritse, jos mies haluaa vain maata kotona krapuloissaan. Helpottaakseni tulevaa jakoa, aion vähitellen käydä nurkkia läpi ja laittaa tavaran kiertämään. Erinäisistä syistä johtuen ero todennäköisesti tapahtuu vasta vuoden päästä, joten tässä on aikaa. Jos ihme tapahtuu ja mies lopettaa juomisen ja ryhtyy kunnon vanhemmaksi niin siihenkin on aikaa. Jos taas mitään ei tapahdu,päästös on ainakin harkittu.
Kellopeli
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 7.4.2018 17:37:50

Kellopeli kirjoitti:
Kuihtunut kirjoitti:
Mielialani on tällä hetkellä melko rauhallinen. Miehen narina menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Nautin lasten kanssa touhuilusta, eikä minua häiritse, jos mies haluaa vain maata kotona krapuloissaan. Helpottaakseni tulevaa jakoa, aion vähitellen käydä nurkkia läpi ja laittaa tavaran kiertämään. Erinäisistä syistä johtuen ero todennäköisesti tapahtuu vasta vuoden päästä, joten tässä on aikaa. Jos ihme tapahtuu ja mies lopettaa juomisen ja ryhtyy kunnon vanhemmaksi niin siihenkin on aikaa. Jos taas mitään ei tapahdu,päästös on ainakin harkittu.

Olipa mukava teksti. Vaikuttaa, että olet irrottanut itsesi miehesi juomisesta ja elät omaa elämääsi. Niin aion minäkin tehdä. Minä olen myös ihan rauhallinen, huolimatta että mies äskettäin soitti kännissä ja yritti provosoida riitaa, en alkanut leikkiin mukaan. Hän oli häippässyt ryyppäämään jo ennenkuin tulin töistä kotiin. Olen itse myös miettinyt, että voisin pikkuhiljaa alkaa "siivoileen kaappeja" , jos vaikka tämän vuoden ottaisi tavoitteeksi saada roinaa vähemmäksi. En aio puuttua miehen juomiseen milläänlailla, enkä ottaa puheeksi sitä. Olen tehnyt sen miljoona kertaa. En jaksa enää. Saa aikuinen ihminen juoda jos niin haluaa. Ja apua täällä maassa saa jokainen joka sitä haluaa. Minä haen apua vain itselleni.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kuihtunut » 7.4.2018 17:39:14

Tuo edellinen on siis lainattu Kellopelin tekstistä. EN osannut lainata oikein :)
Kuihtunut

ViestiKirjoittaja raakku » 8.4.2018 20:38:28

Olen tätä ketjua koko viikonlopun lukenut. Oma tilanne on nyt se että mies pakkasi tavaransa ja poistui. Olemme olleet 8v.yhdessä. Alkoholin kanssa on ollut aina ongelmia. Miltä tuntuu? Päällimmäisenä on helpotus. Viime yönäkin oli tulossa kotiin juopporemmin kanssa. Haisi ja näytti kamalalta. Aamulla ensimmäisenä lähikauppaan kaljaa ja tupakkaa hakemaan. En ole taas nukkunut moneen yöhön. Toinen tunne on viha. Miten paljon vihaa on sisälläni. Olisi tehnyt mieli tehdä mitä tahansa siinä raivontunteessa: Taas petit luottamukseni, taas valitsit alkoholin, taas unohdit suunnitelmamme. Olen säikähtänyt omaa raivoani juovaa miestä kohtaan. Eilen löin ja tärisin vihasta. Siksi on nyt aika erota. Teen muuten vielä jotain pahempaa. Tästä vihasta on pakko päästä puhumaan ammattilaisen kanssa. Haluan olla taas se oma minäni. Nauttia jokaisesta päivästä ilman ahdistusta ja valvomista. En halua olla vihaava ja katkera 50 vuotias. Kolmas tunne on pelko. Pelko rahallisesta pärjäämisestä, yksinäisyydestä, vastuusta kasvattaa poika yksin. Pelko että mies kuolee tai raitistuu ja elää onnellisena uuden puolison kanssa. (hullu pelko). Pelkään myös että taas annan anteeksi ja palaamme yhteen. Pari kuukautta olisi ehkä ihan ok, mutta sitten olisimme taas samassa tilanteessa. Taas askeleen huonommassa tilanteessa ja aina vain alaspäin vajonneena.
raakku

ViestiKirjoittaja Vieras » 9.4.2018 08:02:03

Myös tunnistan vihan miestä kohtaan. Välillä se laantuu mutta taas jokin kun muistuttaa siitä mitä oli niin viha nousee kuin pullataikina enkä sille mitään mahda, vaikka olen käynyt kurssia ja terapiaa, ei auttanut kuin sen verran että se ei aina ole päällä, sain sen katki. Ja kun ajattelen että toinen on sairas, eihän sairaalle voi olla vihainen.
Minulla on jo lapsuudessa ollut väkivaltaa muilta itseäni kohtaan ja sitten myöhemmin miehen taholta,sekä alistamista, mitätöintiä yms. Nykyään tajuan jo että vihaisuuteni johtuu siitä etten voinut puolustautua. Ja viha on se mikä on oikein silloin kun joku uhkaa, tai pakeneminen. Alistuminen on väärin itseä kohtaan.
Tällaisia ajatuksia tänä aamuna. Raittiita ja kauniita ajatuksia tilalle rakastavien ihmisten ympäröimänä.
Vieras

ViestiKirjoittaja raakku » 9.4.2018 18:48:05

Siinä henkilökohtaisesti olen erimieltä etteikö sairaalle voisi olla vihainen. En aina muutenkaan hyväksy sitä että "alkoholisti on sairas". Niin hyvin tämä alkoholistikin pystyy katsomaan kenelle käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. Onhan narsismikin sairaus, mutta varmaan sallitaan viha narsistia kohtaan? Jopa suotavaa, että pääsee tästä eroon. Ei siitä sen enempää, en halua tästä riitaa ainakaan haastaa. Mietin vain:) Minusta tuntuu myös että olen itselleni vihainen kun olen tällaisen kumppanin itselleni valinnut. Ja varsinkin että olen lapseni elämään ottanut tällaisen ihmisen. Ihmeellistä on miten uudet ajatukset tulevat mieleen kun energiasyöppö ei ole läsnä. Tietysti moni asia on vielä levällään, mutta on ihanaa kun ei ahdista kokoajan. Nukkuminen on vaikeaa ja sainkin siihen lääkäriltä lääkkeet. Yöllä tulee raskaat ajatukset kuvioihin ja näen takaumia hyvistä ja huonoista ajoista. Välillä mietin kenen kanssa olen ollut: Jos mies onkin OIKEASTI se ilkeä ja inhottava juoppo. Normaalin ja kiltin miehen rooli on ollutkin vain, niin, rooli. Siitäkö johtuu että aina juovuksissa hokee ettei kukaan täällä kuuntele häntä ja hän ei saisi mitään sanoa yms. On ns.pinnistellyt :(
raakku

ViestiKirjoittaja Vieras » 9.4.2018 19:12:36

Et toki varmaan haasta riitaa, ihan hyvä että on monenlaisia mielipiteitä ja apukeinoja mitä ihmiset ovat käyttäneet. jokainen ottaa täältä sen minkä parhaaksi havaitsee, jos havaitsee.
Minäkin olen sitä mieltä että pitää suuttua, jos tarve vaatii niin, mutta ei kannata koko ajan kelata sitä suuttumusta ja varsinkaan ihmistä kohtaan. Oli mikä sairaus tahansa niin sen takana kuitenkin on vain ihminen.
Vihasta ja katkeruudesta kannattaa päästää irti. Sillä ei aiheuta muuta kuin itselle pahan olon. Toinen jota kohtaan tuntee vihaa, ei edes ehkä tiedä siitä, tai välitä, joten se on ihan turhaa ja vie energiaa tärkeimmiltä tunteilta ja toiminnalta, vai mitä?
Oma kokemus on se että kun päästin vihasta ja kaunasta irti myös pääsin miehestä irti. Hän ei enää voinut satuttaa. Me emme voineet enää palata yhteen kun hän ei raitistunut, ja humalassa ollessaan olisi ehkä voinut tehdä pahojakin tekoja. Onnellisia ne joilla on ehkä vielä pieni mahdollisuus saada liitto toimimaan. Toivon kovasti niitä onnistumisia. Koska itsellä ei sitä suotu, olsi mukava kuulla että joku onnistuu, mies ehkä raitistuu tai muuten sopu löytyy kotiin.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Kotikanava