Olet täällä

Miksi vielä jatkan? Läheisten kootut selitykset

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miksi vielä jatkan? Läheisten kootut selitykset

ViestiKirjoittaja joanna10 » 24.9.2013 02:27:43

Selitysten parhaimmistoa on hyvä ketju.Sieltä löytyi idea uudelle ketjulle,miksi vielä jatkan, läheisten kootut selitykset. Tässä se nyt on. Oma vastaus,epävarmuus.
joanna10

Re: Miksi vielä jatkan? Läheisten kootut selitykset

ViestiKirjoittaja ilmalaiva » 24.9.2013 06:54:16

Kun vielä jatkoin: yksinäisyydenpelko, tunne valtavasta, elämää suuremmasta rakkaudesta, usko toisen ihmisen muuttumiseen paremmaksi. Puhdas läheisriippuvuussairaus: tunsin olevani fyysisesti riippuvainen ex-puolisosta. Syyllisyydentunto toisen "raitistuttua": jos jätän, se juo.

Mietin olevani aika suuruudenhullu, kun kuvittelin asioiden pyörivän minun navan ympärillä. Pyörivän ne, MINUN omat asiani, mutta muiden? Pöh.

Jos huumori sallitaan tähän ketjuun, voin lyhyesti muutamalla esmerkillä kertoa, miksi kannatti luovuttaa, sen lisäksi, että puolisoni yritti tappaa minut:

Entinen elämä:
Exän puhelinliittymä oli aina välillä, loppuaikoina jatkuvasti kiinni maksamattomien laskujen takia ja sitä sitten avattiin maksamalla laskuja satasilla.

Nykyinen elämä:
Puhelimeni rikkoutui, joten nykyinen miesystävä osti minulle uuden älypuhelimen, muka "synttärilahjaksi" kun synttäreihin on vielä monta kuukautta.

Entinen elämä:
Mies katosi ilmoittamatta päiväkausiksi ryyppäämään.

Nykyinen elämä:
Mies järjestää yllätysretkiä arkeen ja viikonloppuun. Köh, siis ottaa minut mukaan, tarkennus.

Entinen elämä:
Katsoin telkkaa kaikki vapaa-ajat, mitä nyt koiran lenkitin välillä pienesti. Miehellä oli yksi harrastus, kaljanjuonti. Yritin puuttua siihen koko ajan, mitä nyt loppuaikoina yritin voimakkaasti olla puuttumatta, mikä ei auttanut sekään. Periaatteessa tuo miehen juominen taisi olla minunkin hartaita kiinnostuksen kohteeni.

Nykyinen elämä:
Katson telkkarista tai vastaavasta palvelusta hyviä elokuvia ja sarjoja, jotka olen itse valinnut enkä käytä siihen suurinta osaa päivästä, ellen päätä tehdä niin. Käyn miehen ja kahden koiran kanssa pitkillä lenkeillä jutellen samalla kaikista maailman asioista. Kahdesti viikossa käymme kuntosalilla, yhteisestä päätöksestä, tuntien alkuun kipeyttä ja sittemmin hyvää oloa liikunnasta. Minulla ja hänellä on myös omia harrastuksia, joihin emme puutu.

Entinen elämä:
Tupakan ja kaljan hajua. Vaihteluna viinanhaju, välillä vanhankin.

Nykyinen elämä:
Märän koiran ja hien hajua. Liioittelematta kyllä päivittäin myös suihkunraikkautta ja jotakin hyvin kevyttä neutraalia tuoksua (ei tarvitse mieskään voimakkaita hajusteita peittämään iholla olevaa alkoholistihajua).

Jo nämä pari seikkaa kertovat elämänlaadun parantumisesta ulkoisesti, mutta myöskään pääni ei ole enää yhtä sekasotkua. Raha-asiat ei ole hyvin, koska ne sain sotkettua niin tehokkaasti yrittämällä hallita, ohjata ja selviytyä, mutta sen verran parempi olo on henkisesti, ettei köyhänä elely haittaa. Eikä sitä rahaa ollut entisessä elämässäkään, joten jos yhdistäisi kaiken sen paskan JA köyhyyden.... huhhuh.
Kun matot puistelee oikein varovasti, niin ne eivät pölise juuri ollenkaan!
ilmalaiva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ilmalaiva » 24.9.2013 07:03:13

Suinpäin vaihdoin asiaksi: "miksi jatkan/en jatkanut?", olenpa omavaltainen.

Nopeasti tarkennan: minun onnekseni juoppis koitti minut tappaa kun aloin eroa tekemään, kolmatta kertaa, muuten en tiedä kärvistäisinkö vieläkin juopon akkana. Tarvittiin lähes onnistunut henkirikos irrottautumiseen. Olisin siis jatkanut lähes hinnalla millä hyvänsä, vihaten ja peläten. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin, nykyinen elämä ei paljon voisi olla mukavampaa.
Kun matot puistelee oikein varovasti, niin ne eivät pölise juuri ollenkaan!
ilmalaiva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hyvä puoliso? » 24.9.2013 07:24:32

Jatkan, koska uskon, että puoliso haluaa itsekin irrottautua alkoholista ja elää perhe-elämää selvänä. Pitäisiköhän tämä muuttaa muotoon haluan uskoa... Puoliso kuitenkin tietää ja hyvin tietääkin, että entiseen ei ole paluuta tai hän saa palata sinne ihan yksinänsä. Minä en enää suostu aiempaan elämään palaamaan.
Hyvä puoliso?

ViestiKirjoittaja Hemmiina » 24.9.2013 07:42:33

Hyvä kysymys, tuo miksi. Itselläni ajatus eroamisesta on vielä sen verran lähellä, että tähän voi ihan tuoreeltaan vastata :)

Jatkan yli 20-vuotista yhteiseloamme, koska:

- mieheni on paras ystäväni
- rakastan häntä edelleen lähimmäisenäni
- näen miehessäni enemmin hyvää, kuin pahaa
- olen tottunut häneen ja yhteiseen elämäämme
- tämä on helpompaa (vaikka voin kyllä kuvitella, miten helpottavaa olisi, jos ei enää koskaan tarvitsisi ahdistua miehen juomisista)
- olen juurtunut tähän liittoomme
- meillä on edelleenkin yhteisiä mielenkiinnon kohteita, kuten vaikkapa luonto kaikkine elävine olentoineen
- mies jakaa arkisia askareita ja velvotteita kanssani, joten ihan kaikki homma ei kaadu yksin minun niskaani

Kaitpa tuota listaa voisi jatkaa pidemmällekin, mutta antaa olla tuossa. Ne perinteiset selitykset, että meillä on yhteisiä lapsia tai että en pärjäisi taloudellisesti yksin saati että pelkäisin mieheni jotenkin joutuvan huonompaan jamaan eivät siis toteudu minun kohdallani.
Hemmiina
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rinalda » 24.9.2013 08:49:21

Aah, hyvä että tämä ketju on perustettu. Tänne saa kai laittaa myös noloimmat tunnustukset :D

Minulta on kyselty, mitä pelkään erossa.
En pelkää yksinäisyyttä, viihdyn yksin.
En pelkää taloudellisia vaikeuksia, sillä nehän helpottaisivat kun alkoholi poistuisi elämästäni.
En pelkää tulevani onnettomaksi, sillä onnettomaksi minut tekee se, että alkoholi hallitsee elämääni, vaikken sitä edes itse käytä.
Tekisi mieli sanoa, että en pelkää mitään.

Mutta kuitenkin.
Pelkään sitä, että se miesparka pahoittaa mielensä :oops:
En kadu mennyttä, en häpeä tätä päivää;
pelotta katson huomiseen.
Rinalda
Rinalda
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Jaloillaan » 24.9.2013 11:09:51

Rinalda,

Olet hyvä ihminen, mutta toivoisin tosissaan, että oppisit rakastamaan ja arvostamaan itseäsi enemmän. Minusta kaltaisesi huumorintajuinen, rehellinen ja toiset huomioonottava ihminen ansaitsisi enemmän rakkautta itseltään ja ympäristöltään kuin mitä nyt saat. Pelkäät miehesi mielipahaa, mutta monestiko hän on käytöksellään aiheuttanut sinulle sitä? Olet uskollisesti auttanut ja hoivannut miestäsi, mutta apu näyttää vain mahdollistavan hänen alkoholisminsa syvenemisen. Entä jos tuo ero ja mielipaha olisikin se heräte miehellesi raitistua? Ainakin se olisi sinulle mahdollisuus elää täysipainoista, omannäköistä elämää ilman jatkuvaa huolta ja murhetta. Kaikki me valitsemme elämässä koko ajan, alkoholistit valitsevat viinan, juovan alkoholistin viereen jäävät hoivaajat valitsevat onnettoman elämän. Eikä tuo juominen tai vieressä kärsiminen ole pakollista, näilläkin palstoilla on paljon meitä, jotka olemme muuttaneet elämäämme - eikä ainoastaan nuoria, minäkin olin lähes 50 kun raitistuin :D
Jaloillaan

ViestiKirjoittaja Hemmiina » 24.9.2013 11:56:47

Taas ihan spontaania kommentoimisen tarvetta, kiitos Rinaldan :)

Kokeilehan Rinalda seuraavaa ajatusleikkiä; kysyt itseltäsi, että mitä sitten tapahtuu, jos mies pahoittaa mieltään. Kun löydät yhden tai useamman vastauksen, niin kysy seuraavaksi sama kysymys ja toista sitä niin kauan, kunnes huomaat - todennäköisesti hyvinkin pian - että eihän sitten tapahdu yhtään mitään sellaista, mistä sinä et tavalla tai toisella selviäisi ja toisaalta, saattaa tapahtua jotakin, joka onkin hyväksi sille miehellesi <3
Hemmiina
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kultakala » 24.9.2013 18:39:03

Tämä oli hyvä... mitenhän se olikaan.

Ihan ensin oli ajatus, ettei täydellisiä miehiä olekaan. Ja eihän tuo juokse naisissa, ei pelaa, ei lyö... Ja mitä jos se nyt onkin vähän inhottava välillä, tämä vaan on sitä että me molemmat ollaan oltu niin pitkään yksin ja tämä yhdessäasuminen on uusi tilanne joka vaatii sopeutumista.

Sitten tuli se, että laski niitä hyviä asioita. Että tämä on nyt mun ja lasteni koti. Minä VALITSEN tämän elämän, joka aamu.

Ja tietty se, että ei se vaihtamalla parane. Eikä ihmistä voi kohdella niin, että jättää sen heti kun rupeaa vähän tökkimään. Ei, kun parisuhteessa pitää kasvaa. Eikä se vieläkään lyö, pelaa, petä... Mulla on koti ja taloudellista vapautta.

Lopulta se oli sitä, että mä selviän, perhana. Ja lapset voi ihan hyvin, mä otan tämän kaiken kantaakseni.

Paitsi että. Nyt kun on saanut etäisyyttä, niin kyllä se vaan vaikutti lapsiin. Mulle sanottiin, että riittää kun lapsilla on yksi täyspäinen aikuinen, niin ne kasvaa ihan kunnon ihmisiksi. MUTTA. Sitten on sellainen juttu, että jos niillä ei olisi ollut juoppoa isää siinä sähläämässä, ne olisivat ehkä kasvaneet ihan yhtä kunnollisiksi, mutta vähemmällä vaivalla.

Eikä se ihmisen kasvutarina siihen pääty, että se täyttää 18 tai maksaa itse vuokransa, huok. Kasvua tämä on. Mutta mulla oli hyviä selityksiä. Että mä selviydyn, olen valinnut tämän, kaikilla on ristinsä. Ja sitä kuuluu johonkin. Taattua kurjuutta, taattua myötätuntoa.
"Sattuuhan sitä."
Sanovat ne, joille ei ole sattunut.
Kultakala
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja äiti3 » 29.9.2013 22:09:37

Kultakala kirjoitti:
Paitsi että. Nyt kun on saanut etäisyyttä, niin kyllä se vaan vaikutti lapsiin. Mulle sanottiin, että riittää kun lapsilla on yksi täyspäinen aikuinen, niin ne kasvaa ihan kunnon ihmisiksi. MUTTA. Sitten on sellainen juttu, että jos niillä ei olisi ollut juoppoa isää siinä sähläämässä, ne olisivat ehkä kasvaneet ihan yhtä kunnollisiksi, mutta vähemmällä vaivalla.

Mitä tarkoitit tällä kultakala? Ei vaan avautunut mulle.
Olisi kiinnostavaa muutenkin kuulla miten ero teillä vaikutti lapsiin. Meillä vielä katsellaan vuoristorataa ja mietitään vaihtoehtoja. Lapset 5,6 ja 8v.
äiti3

ViestiKirjoittaja vieras156 » 30.9.2013 00:51:59

Kultakala ei välttämättä vastaa,liian hlökoht.kysymys ehkä.Mutta lapset saa ainakin huonon perhemallin,puhumattomuus,vastuuttomuus,empatianpuute kuuluu alkoholismin myöhempiin vaiheisiin. Kvg alkoholismin vaiheet, tai virtahepo olohuoneesa - kirja. Itse olen herännyt pohtimaan parisuhdemallimme puutteiden vaikutusta lapsiin. ja se kun yritän puhua jostakin,mies tarttuu muotoon, ei sisältöön.Se ei vie asioita eteenpäin yhtään, tulee vain riita.Olen lopullisen kyllästynyt vastuunkantoon asioista,ennen asioista vastattiin yhdessä! Vaikkapa viikkosiivous ja siitä sopiminen,onpa muuttunut ikäväksi kun mies jättäisi tekemättä jos en ottaisi esille. pitääpä olla yksi vkonloppu hiljaa ja katsoa jääkö siivoamatta..Ennen miehen siivousinto oli parempi kuin minun. Yhdessä oltu yli 20v,muutos tullut vuosien myötä huomaamatta,huoh huoh. kuten tämäkin että ihminen joka nukkui yöt kuin tukki,roikkuu yöllä netissä..kun unettomuus alkanut tässä epäselvässä, ristiriitaisessa tilanteessa vaivata.Alkoholismi on koko perheen sairaus,sen olen nyt ymmärtänyt. tuo sietäminen Vuosia sitten en ymmärtänyt AA ideologiaa ollenkaan,nyt se alkaa avautua.
vieras156

ViestiKirjoittaja Kultakala » 30.9.2013 06:26:32

Kiitos kysymyksestä Äiti3 ja vastauksesta Vieras.

Mä ajattelin suhteen aikana, että ei tämä vaikuta lapsiin, minä olen siinä ottamassa kaiken vastaan. Minä tasaan ilmapiiriä (ai taivas, alan kuulostaa juuri silti että marttyyrina elo on upeaa). Ei lapset kärsi. Tuskin edes huomaavat.

Mitä nyt esikoinen kävi psykologilla "oppimisvaikeuksien" takia. Asenneongelma sillä oli!

Vaan miten ero vaikutti lapsiin? En ole ihan varma. Koska siinä eron kuohuissa en tiedä olinko kummoinenkaan vanhempi... Tietty siis perusasiat kunnossa mutta esimerkiksi lapset vietiin mummolaan (koska koko kesää en lomallakaan voinut olla) enkä mä jaksanut aktiivisesti kysellä että miten menee.

Tässä kun olot on vähän tasoittuneet ja elämä uomissaan niin ero on vaikuttanut mm niin, että ne oppimisvaikeudet on tiessään. Mun lapset on jo sen verran isoja, että uskallan luottaa siihen että tapaamisviikonloppu isän kanssa menee ihan hyvin. Pienempiä en olisi uskaltanut edes jättää.

MUTTA. Kaikki ei ole kunnossa. Tänään lapset taas tulevat kotiin koulun jälkeen. Illalla ne haluaa iltasadun (minä haluan lukea sen) ja jolleivat ne jo illalla jää viereeni niin aamulla herään kuitenkin siihen, että molemmat ovat kömpineet samaan sänkyyn. Eli vielä ne ovat niin pieniä myös, että saavat turvaa läheisyydestä.

Ja mä voin antaa sitä, läheisyyttä ja turvaa. Ehkä ne olisi selviytyneet lapsuudestaan, mutta nyt niiden ei tarvitse enää pelkästään selviytyä. Talossamme on ihan eri tavalla laulua ja hauskanpitoa. Suosittelen.

Tosin alkoholisairaasta puolisosta eroaminen aiheuttaa sen, että saat todennäköisesti ikävän ihmisen leiman. Olet vienyt lapsilta isän ja estät tapaamisia. Olet rahanahne, olet kontrollifriikki. Hyviä itkun aiheita baaritiskillä. Mutta siltikin suosittelen. Pahana akkana on parempi kuin almana.
"Sattuuhan sitä."
Sanovat ne, joille ei ole sattunut.
Kultakala
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Burre » 2.10.2013 12:01:19

Hieman huvittaakin, kun mietin, että mikä saa mut pysyyn nykyisessä tilanteessa... ensisijaisesti varmaan on pelko toisen mielen pahottamisesta. En halua kuitenkaan loukata vaikka minua on loukattu (ja useasti). Hyvänä kakkossyynä on "mitä sitten tapahtuu..." jollain tasolla pelko tulevasta, vaikka tiedän että avokki on "eläny" ennen meidän yhteistäkin aikaa.... epäonnistumisen pelko. Täysin pätevää syytä jäämiselle / lähtemiselle en siis heti löydä, mutta tässä sitä kuitenkin ollaan.
Burre

ViestiKirjoittaja .helmi » 2.10.2013 17:08:59

Ihana ketju. Ihana vastaus Ilmalaiva, ketjusi on lohduttanut minua niin paljon!
Syitä miksi jäin :yksinäisyyden pelko, rakkaan ihmisen läheisyyden menettäminen, alati hupeneva epärealistinen toivo puolison ryhdistäytymisestä. Sitten pitkän kärsimyksen jälkeen huomasin, että miehen juodessa, siis käytännössä aina, olen yksin. Mitä rakkautta on kännissä tehdä toinen toistaan ilkeämpiä temppuja rakkaalleen. Toivo ryhdistäytymisestä nojaa tyhjiin puheisiin, joiden tavoitteena on lepyttää minut jaksamaan aina vain vielä vähän eteenpäin sinne aina vain nykyhetkeä pakenevaan tulevaan ryhdistäytymiseen saakka.

Ja sitten sananen sinulle, joka olet juuri ihastunut vahvasti ankeassa poikamiesboxissaan jo pidempään asuneeseen vastaeronneeseen mieheen, jolla on viheliäinen ex-puoliso. Mies itse on ihana huomaavainen ja niin rakastava, joskin taitaa eron takia olla vähän ahne ottamaan. Lue Ilmalaivan ketju. Se on hyvin samanlainen kuin oma tarinani. Kannattaa harkita kahdesti. Tätä nykyä olen vuorostani se viheliäinen ex-puoliso...
.helmi

ViestiKirjoittaja Hyvä puoliso? » 2.10.2013 17:31:35

Olen mietiskellyt tätä kysymystä paljonkin. Kun elimme kuitenkin n 5kk asumuserossakin tässä. Kaikesta p***sta huolimatta itse rakastan puolisoani vielä ja haluan oikeasti uskoa siihen, että hän haluaa elää perheensä kanssa selvänä. Vaan aika näyttää, jaksaako puoliso, riittääkö hänellä motivaatio. Vaikka olen sitoutunut parisuhteeseemme ja perheeseemme, niin silti pidän auki sen mahdollisuuden, ettei pitemmän päälle tästä tulekaan mitään. Pelkkä rakkaus ei riitä pitämään perhettä kasassa. Ei enää.
Hyvä puoliso?

Seuraava

Paluu Kotikanava