Olet täällä

Miehen juominen & anoppi ja vauva tulossa

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miehen juominen & anoppi ja vauva tulossa

ViestiKirjoittaja Särkynyt » 2.12.2018 18:30:51

Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä n 10v. Mieheni on viimeisen kahden vuoden aikana vähentänyt juomista, nyt mies ollut puoli vuotta juomatta. Viime viikolla hän retkahti, niin että ensimmäistä kertaa laiminlöi lapsemme hoidon. Hänen piti olla lapsemme kanssa kotona kun olen töissä mutta tulikin kotiin ympäri päissään, joten jäin lapsen kanssa kotiin. Teki tämän sitten toistamiseen seuraavana päivänä. Olen aina ennen voinut luottaa, ettei ole koskenut alkoon kun on ollut vastuussa lapsestamme. Tuntuu etten pysty tätä antamaan anteeksi. Samalla viikolla tein raskaustestin, olen ahdistunut ja peloissani. Mies onnennsa kukkuloilla tulevasta vauvasta. Kellekään en ole kertonut vauvasta sillä en voi siitä iloita. Sanoin sitten mieheni äidille että olen harkinnut eroa. Hän ei sitä ymmärrä vaikka tietää poikansa juomisesta, vaan mielestään vanhemmat nykyään eroavat liian helposti. Enhän minä päätöksiä tee hetken mielijohteesta, mutta loukkasi tuo asenne - kuin juominen olisi pieni vika mikä nyt vain pitää sietää. Olen yksin kaiken tämän kanssa sillä mieheni juomisesta en ole voinut ennen puhua kuin anoppini kanssa, enkä kuitenkaan halua keskustella meidän avioelämästämme hänen kanssaan. Varsinkaan kun tuntuu että nyt tehtäväni on vain sietää ja kestää vaikka aiemmin hän on tukenut minua paljon. Myös vauvan kohtalo pelottaa, pidänkö sen vai mahdollisesti kasvatan kaksi lasta yksin jos mieheni meneekin huonompaan suuntaan tai vastaisuudessa on valmis juomaan vaikka olisi lapset hoidettavana. Piti saada tämä purettua jonnekin, kuten sanottua olen yksin näiden asioiden kanssa.
Viimeksi muokannut Särkynyt päivämäärä 13.4.2019 19:50:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Särkynyt
Miedosti panostava jäsen

Re: Miehen juominen ja anoppi

ViestiKirjoittaja Sibriina » 30.12.2018 19:59:39

Voi sinua Särkynyt. Tuo oli niin surullista luettavaa. Mitä teille nyt kuuluu?
Olin 5 vuotta sitten vähän samassa tilanteessa. Kauan toivottu vauva viimein tulossa ja mies muka ollut juomatta muutaman kuukauden, vaikka oikeasti oli juonut salaa. Hän näytti huonolta, mutta luotin hänen sanaansa. Ennen mieheni ei ollut valehdellut minulle juomisestaankaan. Nyt mies oli siirtynyt uudelle valehtelutasolle alkoholismissa.
Anoppi sekä ymmärsi minua että ei. Hän tiesi, että poikansa juomisongelma on ollut paha jo vuosia, mutta hänen mielestä me olimme molemmat yhtä syyllisiä juomiseen ym. Olin raivoissani hänellekin, mutta myöhemmin olen pystynyt antamaan tuon turhan syytöksen anteeksi. Minunkin olisi vaikea hyväksyä, että oma rakas poikani joisi työnsä, terveytensä ja perheensä. Ihmisten on myös vaikea ymmärtää, mistä alkoholismissa on kysymys. Ammattilaisetkin saattavat ajatella, että toinen lopettaa juomisen, jos toinen vain pyytää kauniisti. Miten sitten anoppini olisi voinut tietää paremmin. Syyttäköön minua, jos se vain yhtään häntä helpottaa. Niin pahalta tämä tuntuu läheisistä, että kaikki helpotus on tervetullutta.
Vaikka ero riisti sydäntä, niin minun on ollut siltikin helpompi elää lapsen ja vauvan kanssa, kuin lapsen ja alkoholistimiehen kanssa. Jos ero on väistämätön, niin älä pelkää. Kyllä te selviätte. On helpompi pyytää ja saada apua ystäviltä ja sosiaalituesta, kun on virallisesti yksinhuoltaja kuin olisi alkoholisti-isän kanssa. Anoppisi voi olla apuna lasten ja kodinhoidossa kuin miehesi sijaisena.
Parastahan tietenkin olisi, jos miehesi pystyisi olemaan juomatta. En tiedä, siihen voi olla mahdollisuus tai sitten ei. Se ei ole meidän käsissä.
Toivottavasti pystyt iloitsemaan raskaudesta, jos päätät sen pitää. Voimia sinulle.
Sibriina
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Särkynyt » 18.1.2019 13:56:48

Kiitos viestistäsi, ja ihana kuulla kuinka olet itse selvinnyt ja päässyt eteenpäin. Tilanteemme junnaa samassa pisteessä, mies kertoi vauvasta kaikille läheisillemme ja itsekin jo ehdin hieman alkaa uskaltaa olla asiasta iloinen. Kunnes mies taas lähti ryyppäämään ja jätti lapsen hoitamatta. Selittää stressillä ja pahoinvoinnilla elämästä tätä kaikkea, syitä löytyy aina. Mielestäni vain lapsen hoitamatta jättäminen on anteeksiantamatonta. Anoppi tuli hoitoavuksi kun yöllä soitin ja kerroin ettei mies kykene hoitamaan kun on kadonnut johonkin. Mutta taas vaan yritettiin ymmärtää ja positiivisen kautta tyrkyttää muita stressinpurku keinoja. Mietin jo lastensuojeluun ilmoittamista, pelkään vain kuinka reagoidaan ja etten itse joudu kohta pahimmassa tapauksessa eroon lapsestani. En vain ymmärrä, mikä saa ihmisen tekemään näin, tai tiedänhän sen olevan sairas mutta silti. Jokainen alkoholisti on selvinpäin ennen kuin aloittaa juomisen.
Särkynyt
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 18.1.2019 18:41:02

Hei. Pitkästä aikaa tulin lukemaan tänne ja ajattelin kertoa kokemastani jos se lohduttaa jotain.
Ihan samalla tavalla on minullekin käynyt joskus kauan sitten, mies kyllä vannoi rakkautta ja oli naimisiinkin innokas. Mutta kun en tiennyt oikeastaan mitän alkoholismista niin en osannut varoa. ja kun olin niin rakastunut, tunteissa kiinni hänessä. Hän joi jo ennekuin mentiin naimisiin, ei hirveän pitkiä putkia, vaan iltaisin kotona usein, mutta oli niitä yksin lähtemisiä ryyppyreissuilleen, kavereiden kans piti saada olla. En ollut huolissaan, mutta ei se ollut kivaa kun toinen oli krapulassa ja myös töistä pois. Ympäristössäni kaikki käyttäytyivät samalla tavalla, miesten piti saada ottaa välillä jne. Ja myös me naiset pidettiin illanistujaisia juoden. Joten en osannut ajatella että kun lapsi tulee niin mitä se aiheuttaa. Katkeruutta ja yksinäisyyttä. Pelkoa ja häpeää.
Mieheni ei pysynyt kotona edes vastasyntyneen vauvan kanssa tullessani kotiin. Ei, yksin sain katsoa ikkunasta ja itkeä ja odottaa häntä kotiin, eikä hän tullut kuin päivien päästä. Silloin kait jokin minussa murskaantui. Päätin etten luota kehenkään, selviydyn yksin. ja selviydyin. Olin niinkauan naimisissa kunnes tuli se päivä että mieheni otti velkaa perheen omaisuutta vastaan. Silloin päätin että nyt loppui, en jää enää katsomaan kun kaikki romahtaa ja olemme konkurssissa.
Erosin. Se oli kamalaa aikaa. Mutta muutakaan en silloin voinut. En tiennyt Al-anonista enkä AA:sta tai muista hoitopaikoista. Ehken olisi eronnut jos olisi ollut paikkakunnalla Al-anon, muttei sitä ollut. Eikä siellä ole kyllä vieläkään. Se on kyllä puute, ettei nämä vertaistukiryhmät leviä ympäri Suomea. Minä kun en enää asua siellä, muutoinhan varmaan olisin sen sinne perustanut.
Hyvin olen selvinnyt. Syyllisyys vaivaa välillä että jätin toisen ihmisen oman onnensa nojaan, tai oikeastaan yhteiskunnan niskaan, yksin en jaksanut. Kahden pahan väliltä on valittava. Mutta löysin uskon Jumalaan ja sekin on ollut sellainen asia mistä olen saanut apua, lohtua ja anteeksianto mieltä, etten jäänyt katkeruuteen. Ja että olen itselleni ennenkaikkea kyennyt antamaan anteeksi.
Hyvää jatkoa ja viisaita ratkaisuja rukoilemalla.
Vieraammaksi54
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Särkynyt » 13.4.2019 19:47:40

Hienoa, että selvisit!

Olen nyt kuukauden aikana käynyt kaikki tunteiden kirjot läpi, mies ehdotti asumuseroa. Kuulemma olisi lasten ja minun kanssani kuten nytkin mutta saisi tarpeen vaatiessa omaa tilaa.. On ahdistunut, välillä sanoo olevansa alkoholisti, välillä taas kaikki on vain minun ja kaikkien muiden ihmisten kontroloinnin aikaan saannosta. Välillä haluaa olla kanssani loppuelämän ja välillä erota, tappaisi ennemmin itsensä kuin hakeutuisi hoitoon.

Ja miltä tämä minusta tuntuu.. Siltä, että mies voi huonosti ja hakee ratkaisua millä saisi pitää perheensä sekä juoda omassa rauhassa. Lupasi taas, että ilmoittaa kyllä jos lähtee "parille", lupauksesta meni kaksi päivää kun oli taas ties missä.. Kertoi myös menevänsä kavereiden kanssa viettämään iltaa, rauhassa.. Kadottu puhelimensa ja kotiavaimensa - ties kuinka monetta kertaa. Ystävät eivät ymmärrä mikä pirttihirmu rajoittaa aikuista miestä, mutta he eivät näe oksentelua, lapsen heitteillejättöä, lähes päivittäistä tissuttelua, itsetuhoisia ajatuksia, tyhjiä lupauksia, ja tunnusti tuo ajaneensa autoakin jo kahteen kertaan humalassa. Eipä enää uskalla lähteä autolla töihin.

Mielestäni ongelma on nyt todella vakava. Hän mielestään taas on saamassa nyt ajatuksensa kasaan. Olen kuukauden pohtinut, että nyt riittää. Itkenyt, vihannut, yrittänyt positiivisella, antaa tietoa ja rakastaa. Tiedän ettei mikään tekemäni ikinä riitä. Rakastan miestäni, tai sitä miestä ja isää joka hän on selvinpäin mutta häntä ei enää juurikaan ole. Pelottaa. Vauva syntyy 2kk päästä, esikoinen uhmaiässä eikä turvaverkkoa ole - miehen iäkkäät vanhemmat satojen kilometrien päässä. Mutta pakkohan tästä on lähteä, selvittävä jotenkin mutta miten?
Särkynyt
Miedosti panostava jäsen

Re: Miehen juominen & anoppi ja vauva tulossa

ViestiKirjoittaja Merja » 15.4.2019 17:03:48

Hei,
onpa murheellinen tilanne. Hyvä kun kirjoitat tänne, ettet jää aivan yksin tilanteessa. Olisi hyvä jos voisit jutella jonkun auttavan tahon kanssa, puhelimessa tai netissä. Täällä Päihdelinkin sivultakin löytyy keskusteluapua Mistä apua -kohdasta. Olen itse elänyt päihdeperheessä ja tiedän miten yksin sitä on monen ongelman kanssa. Kaikkein tärkeintä on nyt Sinun ja lasten hyvinvointi. Puhuminen on tärkeää, ota rohkeasti yhteyttä. Itse toimin kokemusneuvojana KokeNet verkkopalvelussa, jossa on myös mahdollisuus esim. skype-keskusteluun.

Voimia ja kaikkea hyvää :)
Merja
KokeNet vertaiskeskustelija

Paluu Kotikanava