Olet täällä

25-vuotias poikani on alkoholisti

Käyttääkö puolisosi, läheisesi tai vanhempasi alkoholia ongelmallisesti? Älä jää yksin. Kotikanavalla keskustellaan asioista ja ongelmista, joihin voi törmätä kotona alkoholin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

25-vuotias poikani on alkoholisti

ViestiKirjoittaja Äiti vm 70 » 23.4.2019 23:24:53

Miten voidaan saada apua? Taustalla vuosien mielenterveysongelmat. Psyk. puolilla käynyt vuosia eikä siitä mielestäni ole ollut mitään apua. Nyt vähitellen juominen lisääntynyt äörimmäisiin määriin. Ilmeisesti mukana myös lääkkeitä ja kannabista.
Miten tästä voidaan selvitä kukaan hengissä? Voimat alkaa olla loppu.
Pari viikkoa sitten saatiin sairaalaan kun käyttäytyi psykoottisesti pitkän juomisputken päätteeksi. Pääsi katkolle ja oli sairaalassa viikon. Luvattiin laitoskuntoutusjaksoa. Mutta kotiutuspäivänä poika oli tavannut päihdehoitajan ja olivat päätyneet avokatkoon. Meni viikko ja poikani alkoi juomaan. Ensimmäistä kertaa kuvaan tuli mukaan poliisit, poika oli pitänyt bileitään paikkakunnan keskustassa ja joku oli soittanut poliisin paikalle. Poikani oli käynyt soittamaan suutaan ja päätyi putkaan. Hain sieltä seuraavana aamuna ja poika oli hyvin nöyrä, halukas saamaan apua jne. Pari päivää meni js otti antabusta. Nyt soitin, oli sekaisin. Ostanut romaneilta velaksi pillereitä ja pilveä. Mitä mä voin tehdä?
Voimat loppuu ihan pian, sydän ainakin pakahtuu.
Äiti vm 70
Miedosti panostava jäsen

Re: 25-vuotias poikani on alkoholisti

ViestiKirjoittaja Carola » 24.4.2019 11:53:12

Hei Äiti vm 70
Todella kivinen tie on ollut teillä. Olet kuitenkin jaksanut tukea poikaasi olemalla läsnä myös vaikeissa asioissa. Voimia kuluu valtavasti kun tulosta ei tahdo syntyä tekisi vaikka mitä. On vaikeaa katsoa kun rakas ihminen tekee pahaa itselleen, ja mikään apu ei tunnu toimivan.
Jaksathan pitää huolta itsestäsi se on myös hyvin tärkeää. Toivon uskoa huomiseen ja tulevaisuutee.
Kaikkea hyvää teille!
Askel kerrallaan
Carola
KokeNet vertaiskeskustelija

ViestiKirjoittaja Sisko123 » 30.6.2019 21:30:07

Hei, katsoin sun viestin ja huomasin, että luettu oli monta kertaa muttei oikein vastattu. Itselläni on poika ihan samoissa puuhissa ollut. Vuosia meni salailessa, siis ettei kertonut, että vetää pään sekaisin pilvellä. Nyttemmin oli viinakin tullut mukaan. Poika on 25v. myös. Asutaan eri paikkakunnilla, vaikka kunnat lähellä toisiaan. Mutta oma lapsi on oma lapsi, vaikka ei olisi enää alaikäinen.

Kysyit mitä voit tehdä. Sepä se hankala kysymys onkin kun vastaus menee suurtinpiirtein, ettet juurikaan mitään. Ainakin olet huolehtinut ja tehnytkin monenlaista. Itse soitin auttavaan puhelimeen ja sieltä sanottiin, että älä tee mitään. Sen kokee sillee, että hylkää lapsensa. Tuntuu, että jotain pitäisi. Jokainen äiti tietää mitä se tarkoittaa. Olisi Edes niin, että pitempi hoitopaikka löytyisi. Pojalleni löytyi -kuukaudeksi. Sen jälkeen oli hetki rauhaisaa kunnes alkokin tuli mukaan.

Hoitoonkaan ei pakottaa voi (ellei mielenterveys kokonaan petä). Ja silloinkaan ei voi kuin toivoa, että oma lapsi, joka ei ole lapsi enää vaikka käyttäytyy kuin lapsi, ymmärtää itse hakea apua. Oma poikani on hakenut ja nähtäväksi jää jatkuuko vertaistukiryhmät.

Koska ihminen on aivan eri ihminen jopa pilvestä, mikä halutaan vapaaksi, niin ihmetellä vain voi. Sotketaan pilvi ja viina syntyy taas eri ihminen. (=käytös+elämänsä) Mietin tuossa hetken avitinko häntä NA:han missä hän nyt käy, mitenkään...Itseasiassa en. Silloin joskus kun uhkailin häntä, että en ole hänen kanssaan missään tekemisissä niin taisi vastata että parempi olisikin. Se on raaka tosiasia, ettei vierestä voi mitään tehdä. Pitää olla oma halu muuttua, raitistua.

Siis hylkäsin ja en hylännyt. Puhelinyhteys säilyi koko ajan. Rahan antamisen lopetin. Kaikki rahat meni päihteisiin. Siten se kuvio menee. En ole vieläkään täysin varma siitä mitä tuleva tuo. Päihderiippuvuus tulee suvusta.

Sitä asiaa olen kuiten ihmetellyt, että joillakin paikkakunnilla on todella vaikea edes halutessaan päästä suljettuun hoitoon. Ei ole kauan kun lapseni soitti ja kertoi olevansa sairaalassa, odotti sitä yhteiskunnalta, että saisi itsensä hoitaa kuntoon. Ei päässyt. Maksullisiin hoitoihin mahdoton lähteä kun on luottotiedot ryssinyt ja velkaa on ja köyhyyttä on. En rikas ole itsekkään. En pysty rahoittamaan hänen hoitoaan niin että antaa sitten syrjäytyä syvemmälle vain ja päätyä kadullekin vielä kun aikaa kuluu ja huonosti lähtee menemään??? (siis ellei NA ole kuin pelkkä kokeilu)

Et kertonut omasta tilanteestasi muuten juuri mitään. Sinun elämäsi on sinun elämäsi myös nyt. Jaksatko avata yhtään lisää? Minunkin pojallani on myös masennus (ehkä muitakin mielenterveys ongelmia). Vierestä olen nähnyt ja puhelimessa kuullut kuinka alko+cannabis lisäävät masennusta.

Toivon sinulle voimia joka tapauksessa, tiedä vaikka saisit kunnon yö unet.
Sisko123

ViestiKirjoittaja Merja » 3.7.2019 10:03:34

Hei, olen itse elänyt päihdeperheessä ja tiedän, että avun hakeminen ei onnistu kun henkilö itse ei ole valmis ottamaan apua vastaan. Tahdon vastaisen hoidon kynnys on korkealla. Usein psyykkiset ongelmat ja päihteet kulkevat käsi kädessä. Kumpi niistä oli ensin, on monesti vaikea sanoa. Alkoholin ja lääkkeiden yhteiskäyttö tietysti vain pahentaa tilannetta. Edellinen kirjoittaja totesikin, ettet voi tehdä juuri mitään. Tämä on raastava totuus. Tämä ei tarkoita lapsensa hylkäämistä vaan eräänlaista "hyväksymistä". Me emme voi hallita elämää. Olet varmasti tehnyt parhaasi auttaaksesi. Yhteydenpidon voi pitää avoinna, sitä ei tarvitse katkaista. Rahan antamisesta olen samaa mieltä Sisko 123:n kanssa. Voit olla rinnalla, mutta myös jämäkkä ja kertoa, että kun hän on valmis ottamaan apua vastaan, hän voi kääntyä puoleesi. Tämä asia, ettemme voi tehdä paljoakaan, on kaikkein tuskallisinta meille läheisille. Kerroit, että hän on käynyt psykiatrin polilla pitkään mutta sieltäkään ei ole tullut apua asiaan. Alkoholi ja kannabis vaikeuttavat psyykkistä sairautta. Päihderiippuvuus on myös sairaus ja hoitoon hakeudutaan normaalisti oman terveysaseman kautta. Tähänkin pitäisi olla oma halu. Oletteko kokeilleet tätä mahdollisuutta ? Päihderiippuvaiset sairastuttavat meidät läheiset ja tärkeintä olisikin nyt, että autat itseäsi. Siten autat myös poikaasi. Vertaiskeskusteluapua saat esimerkiksi Al-Anon ryhmistä, joissa alkoholistien läheiset pääsevät jakamaan kokemuksiaan ja antamaan arvokasta tukea toisilleen. Toivon kovasti, että jaksaisit lähteä tähän ryhmään, niin monet ovat saaneet sieltä apua itselleen.
Voimia, otan Sinua kädestä :)
Merja
KokeNet vertaiskeskustelija

ViestiKirjoittaja Kohtalotoveriäiti » 17.9.2019 19:08:36

Surullista löytää itsensä tältä palstalta. Minäkin olen 25 -vuotiaan opiskelijapojan äiti. Tähän saakka kuulostaa hyvältä, mutta ei enää tämän jälkeen. Kaksi vuotta yhä pahenevaa juhlimista ja juomista. Ikäviä sattumia, itsensä loukkaamista, tavaroiden katoamista ja rahan - kaiken irroitettavissa olevan rahan - käyttämistä loppuun. Lopputuloksena opiskelujen keskeytyminen, ulosottomiehen kirjeet yli 10 000 euron pikavippilainoista, vuokrarästit ja sekava pää. Kaikista pahinta tässä on se, että hän ei näe tai ei myönnä mitään. Hän sanoo kaiken olevan hallinnassa ja kunnossa....välillä hän kieltää laittamasta mitään viestiä tai olemaan yhteydessä, koska hän järjestää asioita kuntoon. Sitten hän taas soittaa - kaikki on mennyt ja omaisuuskin kadonnut. En tiedä mitä tehdä. Olen jo kerran maksanut hänen kaikki velkansa, enää en siihen pysty. Joka päivä mietin miten tämä päättyy... Mietin miten hän ei näe omaa tilannettaan, miten huonoksi kaikki on mennyt ja miten paljon hän kohtaa ongelmia. Ihan kuin hän ei muistaisi aikaa jolloin asiat olivat erilailla, ihan kuin hän eläisi jossain sumussa ja epätodellisessa maailmassa, jossa hän kuvittelee olevansa ja tekevänsä muuta muin mitä oikeasti tapahtuu. On niin järkyttävää kun ei voi auttaa ihmistä, joka ei edes myönnä ongelmaa. Kaikki auttamisyritykset ovat olleet ihan turhia. Ei auta raha, ei puhe...en enää tiedä mitä tehdä...
Kohtalotoveriäiti

Paluu Kotikanava